Постанова
від 22.01.2020 по справі 440/4205/18
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 січня 2020 р.Справа № 440/4205/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Перцової Т.С. , Любчич Л.В. ,

за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 28.10.19 року по справі № 440/4205/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С"

до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.10.2019р. адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686690/41720073.

Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 15 грудня 2017 року №537, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" (ідентифікаційний код 41720073) 29 грудня 2017 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686686/41720073.

Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 15 грудня 2017 року №538, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" (ідентифікаційний код 41720073) 29 грудня 2017 року.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Відповідач, Головне управління ДФС у Полтавсткій області, не погодившись з даним рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржуване рішення в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права, а саме порядку застосування п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України та ст.ст.242 та 244 КАС України в частині незабезпечення повного та всебічного з`ясування обставин у справі. Пояснює, що реєстрація направлених позивачем податкових накладних № 537 і 538 від 15.12.2017 була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки вказані податкові накладні (далі по тексту - ПН) відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - ЄРПН), затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 р. №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД. Надісланими на адресу позивача квитанціями було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2007 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу". ТОВ "Інтер`єр Плюс С" направлено контролюючому органу повідомлення від 04.05.2018 /а.с. 14 Т.1/ щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, у якому надано також пояснення. Однак позивачем не було надано документів, що підтверджують придбання реалізованого товару. З огляду на викладене, стверджує про правомірність рішень комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної, від 07 травня 2018 року №686686/41720073 та №686690/41720073.

В судове засідання суду апеляційної інстанції сторони не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином.

Відповідно до ч.2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

У зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до вимог ч.4 ст.229 КАС України не здійснювалось.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" (ідентифікаційний код 41720073) зареєстроване як юридична особа 09.11.2017.

15.12.2017 на рахунок позивача надійшла передплата від ПП "Данкобуд" за будівельні матеріали згідно рахунку №10768, №11670 від 01.12.2017 в сумі 17337 грн., у тому числі ПДВ 2889,50 грн., що підтверджується звітом про дебітові та кредитові операції по рахунку ТОВ "Інтер`єр Плюс С", копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 147/.

Отримавши передплату за товар, ТОВ "Інтер`єр Плюс С" складено податкову накладну від 15.12.2017 №538 на загальну суму 6651,50 грн., в тому числі ПДВ - 1108,58 грн., /а.с. 141-142/ та податкову накладну від 15.12.2017 №537 на загальну суму 10685,50 грн., в тому числі ПДВ - 1780,92 грн. /а.с. 157-158/.

29.12.2017 податкова накладна №538 від 15.12.2017 направлена позивачем до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та за результатами розгляду податкової накладної №538 від 15.12.2017 контролюючий орган 03.01.2018 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України, версія 2.2.16.26" направив ТОВ "Інтер`єр Плюс С" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 3208, 3801, 3919, 3920, 3925, 4011, 4407, 4417, 5404, 5607, 6307, 6804, 7323, 8201, 8204, 8211, 8301, 8423, 8539, 8544, 9020, 9603. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2007 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу" /а.с. 90/.

ТОВ "Інтер`єр Плюс С" направлено контролюючому органу повідомлення від 04.05.2018 №2 /а.с. 91/ щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, у якому надано пояснення, за змістом яких з ПП "Данкобуд" ПН №538 від 15.12.2017 була складена на поставку товару по першій події. Договір на поставку укладався в усній формі. Видаткова накладна №3675 від 31.12.2017. Сплачено п/д №376 від 15.12.2017 у сумі 6651,50 грн. Пояснення по діяльності та заблокованому товару наведено у додатку. Копії підтверджуючих документів з ПП "Данкобуд" стосовно господарських операцій додаються. До вказаного повідомлення від 04.05.2018 №2 позивачем було додано копії: пояснення /а.с. 145/, накладної №3675 від 31.12.2017 /а.с. 146/, звіту про дебітові та кредитові операції по рахункам ТОВ "Інтер`єр Плюс С" за 15.12.2017 /а.с. 147/, товарно-транспортної накладної №370 від 14.12.2017 /а.с. 148/, акту внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017 /а.с. 149-156/.

07.05.2018 комісією ГУ ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №686686/41720073 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №538 /а.с. 143/.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є "ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: не надано документи, які підтверджують придбання реалізованого товару" /а.с. 97/.

ТОВ "Інтер`єр Плюс С" подало скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.05.2018 №686686/41720073 /а.с. 98/.

21.05.2018 комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №6105/41720073/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін /а.с. 99/.

Також 29.12.2017 податкова накладна №537 від 15.12.2017 направлена позивачем до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та за результатами розгляду податкової накладної №537 від 15.12.2017 контролюючий орган 03.01.2018 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України, версія 2.2.16.26" направив ТОВ "Інтер`єр Плюс С" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2520, 2523, 3208, 3403, 3910, 3919, 3924, 3926, 4811, 5601, 5607, 6307, 6804, 6805, 8203, 8301, 8311, 8466, 9603, 9609. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2007 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу" /а.с. 82/.

ТОВ "Інтер`єр Плюс С" направлено контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено від 04.05.2018 №537 /а.с. 159/, у якому надано пояснення про те, що з ПП "Данкобуд" ПН №537 від 15.12.2017 була складена на поставку товару по першій події. Договір на поставку укладався в усній формі. Видаткова накладна №3672 від 31.12.2017. Сплачено п/д №376 від 15.12.2017 у сумі 10685,50 грн. Пояснення по діяльності та заблокованому товару наведено у додатку. Копії підтверджуючих документів з ПП "Данкобуд" стосовно господарських операцій додаються. До вказаного повідомлення від 04.05.2018 №537 позивачем було додано копії: пояснення /а.с. 162/, звіту про дебітові та кредитові операції по рахункам ТОВ "Інтер`єр Плюс С" за 15.12.2017 /а.с. 163/, акту внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017 /зворот а.с. 163-а.с. 170/, накладної №3672 від 31.12.2017 /а.с. 171/.

07.05.2018 комісією ГУ ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №686690/41720073 про відмову у реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №537 /а.с. 160/.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є "ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: не надано документи, які підтверджують придбання реалізованого товару" /а.с. 87/.

Позивач подав скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.05.2018 №686690/41720073 /а.с. 88/.

21.05.2018 комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №6104/41720073/2, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін /а.с. 89/.

Позивач не погодився з рішеннями комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686690/41720073 та від 07 травня 2018 року №686686/41720073, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686690/41720073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №537, та рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686686/41720073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №538, - прийняті необґрунтовано, є протиправними та підлягають скасуванню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі по тексту - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування (п.5 Порядку № 1246).

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; - дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

У відповідності до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №538 від 15.12.2017 стала відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. А саме, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 3208, 3801, 3919, 3920, 3925, 4011, 4407, 4417, 5404, 5607, 6307, 6804, 7323, 8201, 8204, 8211, 8301, 8423, 8539, 8544, 9020, 9603.

Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №537 від 15.12.2017 стала відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. А саме, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2520, 2523, 3208, 3403, 3910, 3919, 3924, 3926, 4811, 5601, 5607, 6307, 6804, 6805, 8203, 8301, 8311, 8466, 9603, 9609.

Відповідно до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризику № 567 (в редакції, чинній на час зупинення реєстрації податкової накладної) моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;

3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

З наведеного вбачається, що зазначений відповідачем пункт має три підпункти з самостійними критеріями, за якими має здійснюватися моніторинг податкових накладних. Також передбачено окремі самостійні наслідки у випадку встановлення відповідності податкової накладної критеріям, зазначеним в кожному з підпунктів. Крім того, кожен з визначених в підпунктах першому, другому та третьому критеріїв містить ряд складових, наявність яких має бути встановлена при оцінці відповідності такому критерію податкової накладної та віднесенні певної господарської операції до ризикових. Формулювання підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, наведене відповідачем в квитанціях від 03.01.2018 (а.с.13, 19, Т.1), а саме: виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД, за змістом не відповідає критеріям, наведеним в п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року за № 567, тобто зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем в даному випадку, на переконання суду, здійснено з підстав, що не передбачена законодавством.

Як у рішенні про зупинення реєстрації, так і в оскаржуваному рішенні відсутнє обґрунтування того, що спірні податкові накладні відповідають тим критеріям, які наведені у п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризику № 567 та є підставою для зупинення реєстрації податкових накладних.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що в порушення пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у квитанції щодо податкової накладної від 15.12.2017 №538 та у квитанції щодо податкової накладної від 15.12.2017 №537 фіскальним органом не вказано ані чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567.

Варто відмітити, що визначення фіскальним органом у вищезазначених квитанціях від 03.01.2018 (а.с.13, 19, Т.1), конкретного критерію ризиків прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься в зазначеному вище наказі Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567.

Відповідачами не надано до суду першої та апеляційної інстанцій обґрунтованих пояснень стосовно того, в чому саме полягає невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД та якому виду, визначеному пунктом 6 зазначених Критеріїв, вона відповідає.

Крім того, судовим розглядом встановлен, що ТОВ "Інтер`єр Плюс С" направило контролюючому органу повідомлення від 04.05.2018 №2 /а.с. 91/ щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, у якому надало пояснення, за змістом яких з ПП "Данкобуд" ПН №538 від 15.12.2017 була складена на поставку товару по першій події. Договір на поставку укладався в усній формі. Видаткова накладна №3675 від 31.12.2017. Сплачено п/д №376 від 15.12.2017 у сумі 6651,50 грн. Пояснення по діяльності та заблокованому товару наведено у додатку. Копії підтверджуючих документів з ПП "Данкобуд" стосовно господарських операцій додаються. До вказаного повідомлення від 04.05.2018 №2 позивачем було додано копії: пояснення /а.с. 145/, накладної №3675 від 31.12.2017 /а.с. 146/, звіту про дебітові та кредитові операції по рахункам ТОВ "Інтер`єр Плюс С" за 15.12.2017 /а.с. 147/, товарно-транспортної накладної №370 від 14.12.2017 /а.с. 148/, акту внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017 /а.с. 149-156/.

Також ТОВ "Інтер`єр Плюс С" направило контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено від 04.05.2018 №537 /а.с. 159/, у якому надало пояснення про те, що з ПП "Данкобуд" ПН №537 від 15.12.2017 була складена на поставку товару по першій події. Договір на поставку укладався в усній формі. Видаткова накладна №3672 від 31.12.2017. Сплачено п/д №376 від 15.12.2017 у сумі 10685,50 грн. Пояснення по діяльності та заблокованому товару наведено у додатку. Копії підтверджуючих документів з ПП "Данкобуд" стосовно господарських операцій додаються. До вказаного повідомлення від 04.05.2018 №537 позивачем було додано копії: пояснення /а.с. 162/, звіту про дебітові та кредитові операції по рахункам ТОВ "Інтер`єр Плюс С" за 15.12.2017 /а.с. 163/, акту внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017 /зворот а.с. 163-а.с. 170/, накладної №3672 від 31.12.2017 /а.с. 171/.

Як встановлено матеріалами справи, 15.12.2017 на рахунок позивача надійшла передплата від ПП "Данкобуд" за будівельні матеріали згідно рахунку №10768, №11670 від 01.12.2017 в сумі 17337 грн., у тому числі ПДВ 2889,50 грн., що підтверджується звітом про дебітові та кредитові операції по рахунку ТОВ "Інтер`єр Плюс С", копія якого надавалася контролюючому органу та наявна у матеріалах справи /а.с. 147/. Отримавши передплату за товар, ТОВ "Інтер`єр Плюс С" складено податкову накладну від 15.12.2017 №538 на загальну суму 6651,50 грн., в тому числі ПДВ - 1108,58 грн., /а.с. 141-142/ та податкову накладну від 15.12.2017 №537 на загальну суму 10685,50 грн., в тому числі ПДВ - 1780,92 грн. /а.с. 157-158/.

Крім того, на підтвердження факту продажу ТОВ "Інтер`єр Плюс С" товару ПП "Данкобуд" позивачем додатково надано до контролюючого органу та до суду копії: накладної №3672 від 31.12.2017 на загальну суму 10685,50 грн., у тому числі ПДВ 1780,92 грн., /а.с. 171/ та накладної №3675 від 31.12.2017 на загальну суму 11330 грн., у тому числі ПДВ 1888,33 грн. /а.с. 146/.

У поясненнях, які надавалися позивачем до контролюючого органу, зазначено, що товар, з зазначеним у квитанціях кодом УКТ ЗЕД, був внесений засновником до статутного капіталу /а.с. 84, 96, 145, 162/, на підтвердження чого до контролюючого органу та до суду надано копії акту внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017, зі змісту якого вбачається, що 30.11.2017 засновником ТОВ "Інтер`єр Плюс С" внесено до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" товару на загальну суму 500000,00 грн., у тому числі, товари з кодами УКТ ЗЕД, перелік яких зазначено контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 15.12.2017 №538 та від 15.12.2017 №537 /а.с. 100-107, 149-156, зворот а.с. 163-а.с. 170/.

Вказаний акт внесення товару до статутного фонду ТОВ "Інтер`єр Плюс С" від 30.11.2017 підписано Грабовською В.І. як засновником ТОВ "Інтер`єр Плюс С".

Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ "Інтер`єр Плюс С" підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтер`єр Плюс С" (ідентифікаційний код 41720073) зареєстроване як юридична особа 09.11.2017 та станом на 30.11.2017 засновником та керівником юридичної особи ТОВ "Інтер`єр Плюс С" є ОСОБА_1 , розмір статутного капіталу складає 15050000,00 грн., дата закінчення його формування - 09.11.2018 /а.с. 222-226/.

Таким чином, позивач надав контролюючому органу документи, якими підтвердив факт отримання юридичною особою ТОВ "Інтер`єр Плюс С" товару, що у подальшому був реалізований позивачем контрагенту ПП "Данкобуд" за податковими накладними від 15.12.2017 №538, №537.

Однак рішенням комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686690/41720073, було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №537, та рішенням про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686686/41720073, було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №538 та підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: "ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), в тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: не надано документи, які підтверджують придбання реалізованого товару" /а.с. 87, 97/.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" від 29.03.2017 №190 (далі по тексту - Постанова №190) встановлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.

Таким чином, як правильно зазначено судом першої інстанції, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або «надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства» , або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування".

Проте, в оскаржуваному рішенні комісії ДФС України не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, якого законодавства, в чому полягає порушення, та/або яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.

На думку колегії суддів, оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних від 15.12.2017 № 537, 538.

Крім того, в момент здійснення господарських операцій позивач та його контрагент були зареєстровані платниками податку на додану вартість, складення податкової накладної за першою з подій, відповідає вимогам Податкового кодексу України, а доводи відповідача не спростовують, також, ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Враховуючи викладене, зважаючи на наявність виникнення першої події (отримання передплати) та на те, що такі документи у підтвердження настання першої події були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної № 537 та 538 від 15.12.2017, а відтак, спірні рішення суб`єкта владних повноважень не є обґрунтованими та не відповідають критеріям правомірності, що встановлені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

У відповідності до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Разом з тим, відповідачем як суб`єктом владних повноважень не доведено правомірності рішення від 07 травня 2018 року №686690/41720073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №537, та рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07 травня 2018 року №686686/41720073, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №538.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцію та законами України.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, колегія суддів вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення від 07 травня 2018 року №686686/41720073 та рішення від 07 травня 2018 року №686690/41720073, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, без дотримання вимог ч.2 ст.2 КАС України, отже, наявні підстави для визнання протиправними та скасування даних рішень.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують .

Керуючись ч. 4 ст. 241, ч. 3 ст. 243, ст.ст. 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.10.2019 року по справі № 440/4205/18 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді Т.С. Перцова Л.В. Любчич Повний текст постанови складено 23.01.2020 року

Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено27.01.2020
Номер документу87107912
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4205/18

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні