Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 січня 2020 р. Справа№200/10753/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Голошивця І.О., при секретарі судового засідання - Шташаліс О.О., розглянув в порядку загального позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду. Позовні вимоги вмотивовані тим, що актом перевірки від 16.08.2019 № 16 встановлені порушення, які створюють безпосередньо загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежа, аварія та ін.), ускладнюють гасіння пожежі в Опорному закладі Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області. Просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області, за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Абрікосова, 15 та корпус № 2 за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Травнева, 21 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Відповідач надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому посилався на те, що директором Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області були вжиті заходи направлені на усунення порушень визначених в приписі на усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Позовні вимоги в частині щодо відсутності дій чи заходів направлених на усунення встановлених порушень норм та вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту є необґрунтованими, а вимоги щодо заборони експлуатації Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти є такими, що не відповідають обставинам та ситуації. Селище міського типу Олександрівка є адміністративно територіальним центром Олександрівського району Донецької області, на все селище міського типу функціонує лише один Опорний заклад загальної середньої освіти та відсутня можливість переведення дітей до інших навчальних закладів І-ІІІ ступенів у цьому ж населеному пункті. Припинення роботи закладу освіти призведе до обурення батьків, хвилі скарг та заяв. Вимога щодо заборони експлуатації Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів є вимогою неспівмірною до виявлених порушень у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, адже частина порушень вже усунута, а для усунення інших заплановано ряд заходів, які будуть проведені найближчим часом.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06.09.2019 відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 08.10.2019.
08.10.2019 розгляд справи відкладено до 31.10.2019 для надання додаткових доказів.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 31.10.2019 продовжено строк проведення підготовчого провадження по даній справі на тридцять днів та відкладено розгляд справи до 27.11.2019.
27.11.2019 розгляд справи відкладено до 11.12.2019 для надання додаткових доказів.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11.12.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.01.2020.
Представники сторін до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь - якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, на підставі ст. 205 КАС України, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -
В С Т А Н О В И В:
У період з 15.08.2019 по 16.08.2019 на підставі наказу 102-ї Державної пожежно - рятувальної частини Головного управління ДСНС України у Донецькій області (102 ДПРЧ ГУ ДСНС України у Донецькій області) від 12.07.2019 № 113, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , проведено позапланову перевірку Опорного закладу Олександрійський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка. вул. Абрикосова, 15 щодо виконання припису №110 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 17.11.2017.
Актом перевірки суб`єкту господарювання - приміщень та території Опорного закладу Олександрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка. вул. Абрикосова, 15, щодо виконання припису №110 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 16.08.2019 № 16 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403-V1 (далі КЦЗУ). правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях , затверджених наказом МНС від 15.08.2007 № 557, зареєстровано в Міністерстві юстиції від 03.09.2007 за № 1006/14273; правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України затверджених наказом МОН України 15.08.2016 року № 974, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 та інші, а саме:
- територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDТ) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
- посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
- будівля та інші об`єкти не забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (корпус № 1,2);
- евакуаційні двері з приміщення школи обладнанні внутрішніми запорами, що важко відчиняються (корпус № 1,2);
- внутрішні сходи та шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (корпус № 1,2);
- не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів та перевірку їх на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів у спеціальному журналі (корпус № 1,2);
- пожежні кран-комплекти недоукомплектовані пожежним обладнанням (корпус № 1,2);
- не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог п. 15 додатку А, ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (корпус № 1,2);
- відремонтувати систему пожежної сигналізації та систему оповіщення про пожежу (корпус № 1,2);
- приміщення не укомплектовані первинними засобами пожежогасіння (вуглекислотні вогнегасники, кошма) відповідно до додатку 2 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів;
- пожежний щит недоукомплектований засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, згідно переліку, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;
- не виконано технічне обслуговування вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги (корпус № 1,2);
- не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;
- допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань цивільного захисту;
смт. Олександрівка, вул. Абрикосова, 15 (корпус № 1)
- на центральному вході в школі, влаштований виступ;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, (станок в майстерні, підсобна кімната прибиральниць на першому поверсі, електрощитова в підвалі);
- допускається складування горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від електроустаткування та під електрощитами в майстерні;
- допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в приміщеннях (кухні, найпростішого укриття, електрощитова в підвалі);
- на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку не вказано літерний індекс ПК порядковий номер крана;
- не забезпечена підтримка у постійній готовності штучної водойми;.
- не встановлено біля місця розташування пожежної водойми покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них: для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми.
смт. Олександрівна, вул. Травнева, 21 (корпус № 2)
- на шляхах евакуації в школі, влаштовані виступи;
- експлуатація електроустановок не відповідає вимогам ПУЕ, бойлер на кухні (без заземлення);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, (живлення світильників в спортзалі, сходова клітина, освітлення на сцені актової зали, на дзвониках, м`ясний цех в їдальні, коридор кухні біля евакуаційного виходу, живлення світильників в підвалі);
- допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в приміщеннях (сцена актової зали, найпростішого укриття);
- електрощит в їдальні не оснащений схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).
Вищезазначені порушення, встановлені актом перевірки від 16.08.2019 року № 16 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.
Заперечення до проведеного позапланового заходу та складеного акту перевірки з боку суб`єкта господарювання не надходили.
Приписами ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. ч. 1 та 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.
У силу вимог ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
У відповідності до приписів пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Як визначено частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Враховуючи вищенаведені положення Кодексу цивільного захисту України, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
У свою чергу, визначальною умовою для звернення органу державного нагляду (контролю) до суду з позовом про застосування заходів реагування є наявність порушення суб`єктом господарювання вимог чинного законодавства.
Матеріалами справи підтверджено та не спростовано відповідачем, що за результатами проведення позапланової перевірки закладу загальної середньої освіти виявлено факти порушення останнім вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Зазначені порушення не усуваються протягом тривалого часу, про що свідчать припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту від 17.11.2017 № 110.
Враховуючи викладене, суд погоджується з позивачем, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи, беручи до уваги створення потенційної небезпеки заподіяння шкоди життю і здоров`ю людей, та з метою недопущення спричинення такої шкоди, а також зважаючи на визнання позову відповідачем та відсутність у суду доказів повного усунення порушень, виявлених в ході проведення позапланової перевірки, суд дійшов висновку про необхідність застосування до Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області, за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Абрікосова, 15 та корпус № 2 за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Травнева, 21 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).
З огляду на зазначене та беручи до уваги докази, які наявні у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 9, 12, 19, 72, 73, 75, 77, 90, 139, 205, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175, ЄДРПОУ: 38652962) до Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області (Донецька область, смт. Олександрівка, вул. Абрикосова, 15; ЄДРПОУ: 25703607) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи з реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: Опорного закладу Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради Донецької області, за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Абрікосова, 15 та корпус № 2 за адресою: Донецька область, Олександрівський район, смт. Олександрівка, вул. Травнева, 21 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 23 січня 2020 року.
Повний текст рішення складений відповідно до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.О. Голошивець
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2020 |
Оприлюднено | 27.01.2020 |
Номер документу | 87120421 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні