Справа № 420/6991/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» шляхом зобов`язання ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» негайно зупинити роботу з експлуатації трансформаторної підстанції потужністю 250 кВА 10/0,4 вК КТП-№461, яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 49, с. Саф`яни, Ізмаїльський район, Одеська область та виконання робіт в діючих електруостановках напругою понад 1000 В, у звязку із загрозою життю та здоров`ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Головним управлінням Держпраці в Одеській області проведено планову перевірку ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення перевірки виявлено всього 22 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, яких 15 створюють загрозу життю та здоров`ю людей, які зафіксовані в розділі V акта перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року. Таким чином, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей є підстави для негайного зупинення робіт (виробництва) з з експлуатації трансформаторної підстанції потужністю 250 кВА 10/0,4 вК КТП-№461, яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 49, с. Саф`яни, Ізмаїльський район, Одеська область та виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В.
Від представника відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» відзиву на позовну заяву не надходило.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Ухвалою суду від 27 листопада 2019 року прийнято до розгляду позовну заяву Головного управління Держпраці в Одеській області та відкрито спрощене позовне провадження з викликом сторін і призначено перше судове засідання.
Представником позивача до суду надано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача до суду не з`явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Ухвалою суду від 21 січня 2020 року, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено розгляд справи в порядку письмового провадження, відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно графіку перевірок у період з 22.10.2019 року по 28.10.2019 року посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області на підставі повідомлення про проведення перевірки від 18.09.2019 року № 15/01-28-1744 та направлення від 18.09.2019 року № 15/01-29-3213 проведено планову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Лесі Українки, 49 (а.с. 10-17).
За результатами перевірки ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області складено акт перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року (а.с. 18-21).
Під час перевірки встановлено 22 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 15 порушень створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- стаття 13 ЗУ № 2694 - не отримано дозвіл від органів Держпраці на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки відповідно до додатку 3 до Порядку, Постанови КМУ від 26.10.2011 р. № 1107 (у редакції постанови КМУ від 07 лютого 2018 р. № 48), а саме: устаткування напругою понад 1000 В (трансформаторна підстанція потужністю 250 кВА 10/0,4 кВ КТП-461);
- стаття 13 ЗУ № 2694 - встановленим порядком не складена декларація відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки відповідно до додатків 6, 7 Постанови КМУ від 26.10.2011 р. № 1107 (у редакції постанови КМУ від 07 лютого 2018 р. № 48), а саме: роботи в діючих електроустановках напругою до та понад 1000 В.;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - не проводиться поточний ремонт трансформатора КТП-№ 461 потужністю 250 кВА 10/0,4 кВ залежно від умов їх експлуатації, чим порушено ПБЕЕС (НПАОП 40.1-1.21-98);
- стаття 13 ЗУ № 2694 - КТП-№ 461 потужністю трансформатора 250 кВА 10/0,4 кВ не проведено виміри атестованою електротехнічною лабораторією: трансформатора, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - ТП-№ 461 потужністю трансформатора 250 кВА 10/0,4 кВ не проведено виміри атестованою електротехнічною лабораторією роз`єднувача РЛНД, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - проводився допуск до роботи в діючих електроустановках електротехнічного персоналу без відповідного оформлення цих робіт в журналах, а саме - оперативний журнал, чим порушено п. 1.3.1 та п. 8.1-8.7 ПБЕЕС (НПАОП 40.1-1.21-98);
- стаття 13 ЗУ № 2694 - відсутня за заказом по підприємству особа відповідальна за електрогосподарство;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - засоби індивідуального захисту, пристрої та інструменти, що застосовуються для обслуговування електроустановок не оглядаються та не пройшли випробування лабораторією, чим порушено п. 1.3.1 та п. 4.7.6, табл. 4.7.4 (ПБЕЕС) НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - проводилось обслуговування (експлуатація) електроустановок електротехнічними працівниками без випробуваних захисних засобів нормам комплектації, проведених атестованою електролабораторією: - діелектричні рукавиці 2 од., - покажчики напруги до та понад 1000В - 2 од., - діелектричні боти - 1 од., чим порушено п. 1.3.1 та п. 8.1-8.7 ПБЕЕС (НПАОП 40.1-1.21-98) та п. 4.2.9 Правил експлуатації електрозахисних засобів НПАОП 40.1-1.07-01;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - здійснюється експлуатація електрообладнання без проведення вимірів защемлюваних пристроїв атестованою електротехнічною лабораторією, а саме - ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» , чим порушено вимоги п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - не проведено виміри опору ізоляції проводів та кабелів електротехнічною лабораторією, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - не проведено виміри опору петлі фаза-нуль електротехнічною лабораторією, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - відсутні паспорти систем заземлюючих пристроїв на електрообладнання та устаткування, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - не розроблена система ТОР устаткування електрогосподарства, спрямована на забезпечення надійної і безпечної його роботи, чим порушено вимоги п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- стаття 13 ЗУ № 2694 - розпорядчим документом не створено склад комісії з проведення технічного огляду (опосвідчення) безпечсного стану електроустановок до 1000 В (згідно відповідними критеріями), чим порушено вимоги п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98.
Примірник акту перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року отримано директором ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» Гайдай Д.Д. (а.с. 21 з.б.).
При цьому, акт перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року підписано директором ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» Гайдай Д.Д. без зауважень.
На підставі акту перевірки винесено припис № 15/14.6/04-1220-1909 від 28.10.2019 року з вимогою усунення виявлених порушень, який отримано директором ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» Гайдай Д.Д. (а.с. 23-24).
Відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96 служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику, зокрема, у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення № 96 визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 року № 84 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що Головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Підпунктом 16 п. 4 Положення № 96 визначено, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України № 877-V від 05.04.2007 року Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до ст. 1 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно ч. 1 ст. 4 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах, зокрема, пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України Про охорону праці умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
Відповідно до 13 ЗУ Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
Згідно ст. 21 ЗУ Про охорону праці роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначено Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1107.
Згідно додатку 2, 3 до Порядку № 1107 устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання) належить до устатковання підвищеної небезпеки. При цьому, роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти належать до робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці (додаток 6 до Порядку № 1107).
З матеріалів справи вбачається, що на балансі ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» знаходиться трасформатор та трансформаторна підстанція (а.с. 25-27).
Судом встановлено, що за результатом проведеної перевірки посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області складено акт перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року, яким встановлено 22 порушення ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 15 порушень створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с. 18-21).
При цьому, доказів в спростування виявлених порушень, а також доказів їх усунення та відсутності станом на дату розгляду справи відповідачем не надано.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно ст. 3, 43 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Таким чином, саме людина, її життя і здоров`я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров`я умовами праці. Недотримання правил у сфері промислової безпеки, охорони праці може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права людей, зокрема тих, які працюють на електроустановках, та, окрім того, створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють на підприємствах, установах, організаціях, які обслуговуються такими електроустановками.
Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу на підставі наданих доказів, приймаючи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідачем зазначені в акті перевірки № 15/14.6/04-1220 від 28.10.2019 року порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не усунуто, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 90, ч. 9 ст. 205, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області (код ЄДРПОУ: 39781624, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, проспект Шевченка, 2) до товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» (код ЄДРПОУ 34322284, адреса місцезнаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Лесі Українки, 49) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), - задовольнити.
Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Автотранспортне підприємство «Автологістика» заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання ТОВ «Автотранспортне підприємство «Автологістика» (код ЄДРПОУ 34322284, адреса місцезнаходження: 68670, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Саф`яни, вул. Лесі Українки, 49) зупинити роботу з експлуатації трансформаторної підстанції потужністю 250 кВА 10/0,4 кВ КТП-№461, яка знаходиться за адресою: вул. Лесі Українки, 49, с. Саф`яни, Ізмаїльський район, Одеська область та виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2020 |
Оприлюднено | 27.01.2020 |
Номер документу | 87121937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні