Справа №672/461/19
Провадження №2/672/7/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.01.2020 року Городоцький районний суд Хмельницької області в складі:
головуючого судді Сакенова Ю.К.
за участю секретаря Ратушняк Л.В.
представника позивача Манилюка М.А.
представника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області
Понедзялок Т.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в м. Городок Хмельницької області цивільну справу за позовом заступника прокурора Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Городоцької місцевої прокуратури Хмельницької області звернувся в суд з позовом в інтересах держави до відповідачів про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2018 року №22-6831-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017), що знаходиться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області, витребування у ОСОБА_2 на користь держави земельної ділянки площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0020) та витребування у ОСОБА_3 на користь держави земельної ділянки загальною площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0019), що знаходяться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що ОСОБА_1 не мав законного права на отримання спірної земельної ділянки, оскільки він вже раніше таким правом скористався і на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.01.2018 р. №22-57-СГ отримав у власність земельну ділянку такого ж виду в межах норм безоплатної приватизації площею 1,9564 га (кадастровий номер 6822484100:02:003:0206) на території Колодіївської сільської ради Кам?янець-Подільського району Хмельницької області (право зареєстроване 27.02.2018 року).
На підставі договору купівлі-продажу від 19.11.2018 року ОСОБА_1 відчужив земельну ділянку (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017) на користь ОСОБА_4 , який, в подальшому, провів поділ набутої ним спірної земельної ділянки на дві окремі земельні ділянки площею по 1 га з кадастровими номерами 6821281900:05:006:0019, 6821281900:05:006:0020.
В подальшому, на підставі договорів купівлі-продажу від 14.12.2018 року ОСОБА_4 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 6821281900:05:006:0019 на користь ОСОБА_3 , та земельну ділянку з кадастровим номером 6821281900:05:006:0020 на користь ОСОБА_2 .
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити.
Відповідачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилися, причину неявки суду не повідомили, відзив на позовну заяву не подали, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином за зареєстрованим місцем проживання та на офіційному веб-сайті судової влади України, відповідно до вимог п.2 ч.7, ч.11 ст.128 ЦПК України.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Понедзялок Т.В. в судовому засіданні підтримала раніше поданий відзив, де зазначено, що відповідач заперечує проти задоволення позову, вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області діяло відповідно до норм чинного земельного законодавства при розгляді заяв гр. ОСОБА_1 , оскільки в даних клопотаннях останній повідомляв, що він не скористався правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Ознайомившись з матеріалами справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що даний позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що згідно поданої заяви ОСОБА_1 14.03.2017 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області. Також, у поданій заяві ОСОБА_1 вказав, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства він не скористався (а.с.24).
20.09.2018 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням затвердити вказаний проект землеустрою та надати йому безоплатно у власність земельну ділянку площею 2 га за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області (а.с.25).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2018 року №22-6831-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га з кадастровим номером 6821281900:05:006:0017 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області (а.с.23). Право власності на ділянку зареєстровано відповідачем 22.10.2018 року, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та копії договору купівлі-продажу (а.с.14-18).
В той же час, як вбачається із копії доданої до матеріалів справи заяви, 03.11.2016 р. ОСОБА_1 звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Колодіївської сільської ради Кам?янець-Подільського району Хмельницької області (а.с.26), та 26.12.2017 року із заявою про затвердження вказаного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.27).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.01.2018 р. №22-2257-СГ передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 1,9564 га з кадастровим номером номер 6822484100:02:003:0206 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Колодіївської сільської ради Кам?янець-Подільського району Хмельницької області. Право власності на земельну ділянку зареєстровано відповідачем 27.02.2018 року, що підтверджується інформаційною довідкою №150477582 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с.14-18).
Як вбачається із долученої до матеріалів справи інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та копії договору купівлі-продажу, ОСОБА_1 , будучи власником спірної земельної ділянки (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017), на підставі договору купівлі-продажу від 19.11.2018 року відчужив її на користь ОСОБА_4 (а.с.14-18, 34).
В подальшому, ОСОБА_4 провів поділ набутої ним спірної земельної ділянки на дві окремі земельні ділянки площею по 1 га з кадастровими номерами 6821281900:05:006:0019, 6821281900:05:006:0020. Дані обставини підтверджуються довідками про інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, де відображено факт поділу спірної земельної ділянки (а.с.14-18).
Також, до матеріалів справи долучено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок за заявою громадянина ОСОБА_4 , розроблену ПП «ТЕРН ІНВЕСТ». З даної технічної документації вбачається, що дійсно відповідачем було проведено поділ спірної земельної ділянки (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017), яка була придбана у ОСОБА_1 у відповідності до договору купівлі-продажу від 19.11.2018 р., на земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 6821281900:05:006:0019 та земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 6821281900:05:006:0020 (а.с.31-51).
В подальшому, на підставі договорів купівлі-продажу від 14.12.2018 року ОСОБА_4 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 6821281900:05:006:0019 на користь ОСОБА_3 та земельну ділянку з кадастровим номером 6821281900:05:006:0020 на користь ОСОБА_2 , що підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с.19-22).
Ухвалою судді Городоцького районного суду Хмельницької області від 22.04.2019 року на вказані земельні ділянки з кадастровими номерами 6821281900:05:006:0019, 6821281900:05:006:0020 було накладено арешт на підставі заяви заступника прокурора Хмельницької області, про забезпечення позову (а.с.75).
Вирішуючи позовну вимогу щодо визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2018 року №22-6831-СГ про затвердження проекту землеустрою та передання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 2 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017), що розташована за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області, суд приходить до висновку про її обґрунтованість, виходячи із такого.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання (ч. 4 ст. 116 ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектара.
Отже, станом на 20.09.2018 року, тобто день звернення з приводу набуття у власність земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6821281900:05:006:001, ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.01.2018 року №22-57-СГ вже набув у власність земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6822484100:02:003:0206 (право власності зареєстровано 27.02.2018 року), а отже скористався своїм правом, передбаченим ст.116 ЗК України повторно, з порушенням визначеного земельним законодавством порядку.
П. (г) ч.3 ст.152 ЗК України визначено спосіб захисту прав на земельні ділянки у спосіб визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За таких обставин, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи позовну вимогу щодо витребування у ОСОБА_2 на користь держави земельної ділянки площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0020) та витребування у ОСОБА_3 на користь держави земельної ділянки загальною площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0019), що знаходяться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області, суд приходить до висновку про її обґрунтованість, виходячи із такого.
Згідно з ст.ст. 13-14 Конституції України, земля, її надра атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської ) економічної зони з об`єктами права власності Українського народу. Від Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Земля є основним багатством, що перебуває під охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою включно відповідно до закону.
Чинним законодавством України визначено способи захисту порушеного права власності на землю.
Так, за змістом ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Згідно зі ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Право власності дійсного власника презюмується і не припиняється із втратою ним цього майна, відтак право держави на спірну земельну ділянку підлягає захисту шляхом пред`явлення віндикаційного позову.
Водночас на наявність прав власника на майно не впливає і та обставина, що воно було предметом угоди щодо відчуження, укладеної іншими способами, оскільки дійсний власник не був стороною такої угоди.
При цьому ст.346 ЦК України не передбачено підстав припинення права власності дійсного власника у зв`язку із передачею земельної ділянки, реєстрацію права власності на неї за іншими особами, у тому числі після її продажу, що відбулося без участі та поза волею дійсного власника.
У таких випадках чинність таких правочинів, державної реєстрації прав на його майно за іншими особами чи наявність у них правовстановлюючих документів не є перешкодою для витребування власником свого майна від добросовісного набувача на підставі ст. 388 ЦК України, що є належним способом захисту.
Такий висновок цілком узгоджується з правовою позицією Верховного Суду щодо застосування вказаних норм права, яка викладена у постановах від 21.02.2018 року у справі №363/2936/15-ц, від 12.06.2018 року у справі №916/3727/15, від 09.07.2018 року у справі №910/3513/17.
При цьому для застосування віндикації не має самостійного правового значення наявність «ланцюжка» правочинів, за яким річ послідовно передавалася від однієї особи до іншої, що в кінцевому результаті призвело до перебування речі у володінні набувача. Визнання недійсними всіх правочинів щодо відчуження речі не вимагається. Аналогічна позиція висловлена Верховним судом України у постановах від 05.10.2016 року у справі 916/2129/15 та від 17.12.2014 року у справі №6-140цс.
Щодо підставності представництва інтересів держави прокурором в даному випадку, суд вважає його належним та обґрунтованим і виходить із такого.
Аналіз положень ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави для висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках:
- якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;
- у разі відсутності такого органу.
При цьому прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання повернення земельних ділянок у державну власність, що незаперечно становить суспільний інтерес.
Обґрунтування прокурором наявності підстав для представництва інтересів держави є мотивованим, зважаючи на відсутність повноважень у Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних підрозділів щодо звернення до суду з позовом цієї категорії, а також те, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області є відповідачем у справі.
Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17, від 23.10.2018 у справі №906/240/18, від 01.11.2018 у справі №910/18770/17, від 05.11.2018 у справі № 910/4345/18, від 05.12.2018 у справі № 923/129/17.
Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 26 червня 2019 року (справа №587/430/16-ц, провадження № 14-104 цс 19) вказує, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (абзац другий частини другої статті 45 ЦПК України у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року). Аналогічний припис закріплений у частині четвертій статті 56 ЦПК України, чинній з 15 грудня 2017 року.
Також суд не погоджується з позицією прокурора щодо можливості солідарного стягнення судових витрат, оскільки нормами ЦПК України такого способу розподілу судових витрат не передбачено.
За таких обставин, судові витрати підлягають пропорційному розподілу відповідно до частини задоволених позовних вимог в порядку, передбаченому ч.1,2 ст.141 ЦПК України.
Керуючись ст. 258, 259, 265, 354 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2018 року №22-6831-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0017), що знаходиться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області.
Витребувати у ОСОБА_2 на користь держави земельну ділянку загальною площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0020), що знаходиться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області.
Витребувати у ОСОБА_3 на користь держави земельну ділянку загальною площею 1 га (кадастровий номер 6821281900:05:006:0019), що знаходиться за межами населених пунктів Веселецької сільської ради Городоцького району Хмельницької області.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 960,50 грн., з ОСОБА_1 960,50 грн., з ОСОБА_2 1921 грн., з ОСОБА_3 1921 грн. судових витрат на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) .
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд, який ухвалював судове рішення.
Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Позивач: Прокуратура Хмельницької області, місце знаходження пров.Військоматський,3 м.Хмельницький, код ЄДРПОУ 02911102.
Відповідачі: Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, місце знаходження вул.Інститутська,4/1, м.Хмельницький, код ЄДРПОУ 39767479.
ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .
ОСОБА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , місце проживання: АДРЕСА_3 .
Повне судове рішення складено 24.01.2020 року.
Суддя Ю.К.Сакенов
Суд | Городоцький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2020 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 87135891 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Городоцький районний суд Хмельницької області
Сакенов Ю. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні