Рішення
від 22.01.2020 по справі 125/2471/19
БАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

125/2471/19

2-а/125/39/2019

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.01.2020 року м. Бар

Барський районний суд Вінницької області

в складіголовуючого судді Хитрука В.М.

за участю секретарясудового засідання Ходи Д.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняка Віктора Володимировича, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, проскасування постанови про накладення адміністративного стягнення

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняка Віктора Володимировича, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

В обґрунтування позову зазначив, що постановою відповідача про накладення адміністративного стягнення №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07 листопада 2019 року його притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.53-1 КУпАП, як в.о. директора ТОВ Міжлісся , за самовільне зайняття товариством 14,546 га під багаторічними насадженнями, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн. Позивач не погоджується із вказаною постановою, вважає її неправомірною та такою, що підлягає скасуванню з наступних підстав.

Предметом дослідження державного інспектора стала земельна ділянка площею 14,546 га, що розташована за межами населеного пункту с. Войнашівка Барського району на території Войнашівської сільської ради. Однак, при обстеженні вказаної ділянки інспектор не використовував жодних кадастрових карт, чи будь-яких документів які б могли встановити її належність як товариству так і будь-якій іншій фізичній чи юридичній особі. 21.06.2008 між ТОВ "Міжлісся" та СВАТ "Поділля" було укладено договір купівлі - продажу багаторічних насаджень у кількості 259474 шт. які знаходяться земельній ділянці площею 499,9 га, власником яких є ТОВ Міжлісся . В результаті розпаювання земель господарства кожному з власників належить земельна частка (пай) в спільній сумісній власності на землях під багаторічними насадженнями СВАТ Поділля с. Міжлісся Барського району, яка становить 1,0304 га.Таким чином, кожному із співвласників належить 1/549 із зазначених земельних ділянок. З більшістю вказаних співвласників Товариством укладено договори оренди (управління) часткою, відповідно інспектором не обґрунтовано та не доведено, яка ж земельна ділянка зайнята товариством.

Позивач просить суд скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07 листопада 2019 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП.

У судовому засіданні представник позивача адвокат Радзієвський А.М. позовні вимоги підтримав повністю, наполягав на їх задоволенні.

У судовому засіданні відповідач Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняк Віктор Володимирович позов визнав повністю, не заперечував проти його задоволення.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Паничук Б.М. у судове засідання не з`явився. У відзиві на позовну заяву зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області позов не визнає, просить відмовити у його задоволення з наступних підстав. На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 28.08.2019 № 1129 -ДК інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняком В.В. здійснено перевірку земельних ділянок загальною площею 603,8 га на території Войнашівської сільської ради Барського району. Під час перевірки було встановлено, що ТОВ Міжлісся самовільно використовує земельну ділянку площею 14,546 га. Тому правомірно було накладено адміністративне стягнення на в.о. директора ТОВ Міжлісся постановою №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07 листопада 2019 року за ст.53-1 КУпАП.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступного висновку.

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 3 ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Судом встановлено, що на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 28.08.2019 № 1129 -ДК інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняком В.В. здійснено перевірку земельних ділянок загальною площею 603,8 га на території Войнашівської сільської ради Барського району. Під час перевірки було встановлено, що ТОВ Міжлісся самовільно використовує земельну ділянку площею 14,546 га.

06.11.2019 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняком В.В. відносно в.о. директора ТОВ Міжлісся ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №1129-ДК/0695Пр/03/01/-19 за адміністративне правопорушення за ст. 53-1 КУпАП, а саме за самовільне зайняття товариством земельної ділянки площею 14,546 га на території Войнашівської сільської ради Барського району.

Постановою відповідача про накладення адміністративного стягнення №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07.11.2019 року позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.53-1 КУпАП, як в.о. директора ТОВ Міжлісся , за порушення вимог статей 125, 126 ЗК України, а саме за самовільне зайняття товариством 14,546 га під багаторічними насадженнями, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340 грн.

06.11.2019 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняком В.В. винесено припис №1129-ДК/0550П/07/01/-19 за порушення вимог земельного законодавства та надано 30-тидений термін позивачу усунути вказані порушення шляхом звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки.

Суд, дослідивши надані докази, вважає, що постанова про накладення адміністративного стягнення винесена державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Об`єктивна сторона адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1Кодексу Українипро адміністративніправопорушення полягає у самовільному зайнятті земельної ділянки.

У відповідності до статті 53-1КУпАП самовільне зайняття земельної ділянки тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Самовільне зайняття земельної ділянки це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Згідно зі ст.1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороню земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Предметом адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-1 КУпАП, є земельна ділянка.

Згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених ст. 255 цього Кодексу.

Згідно зі ст.280КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

З акту обстеження земельної ділянки від 04.11.2019 року № 1129-ДК/468/АО/10/01/-19 вбачається, що предметом її дослідження стала ділянка площею 14,546 га, що розташована за межами населеного пункту с. Войнашівка на території Войнашівської сільської ради, Барського району.

При обстеженні вказаної ділянки інспектор не використовував жодних кадастрових карт, чи будь-яких документів які б могли встановити її належність як товариству так і будь-якій іншій фізичній чи юридичній особі.

Відповідно до частини 1 статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

У п. г ст.20 Закону України Про землеустрій зазначено, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Згідно пункту 1.2 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за № 391/17686, встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.

В пункті 1.3 вказаної Інструкції зазначено, що виконавець - юридична особа, що володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі якої працює не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників або фізична особа - підприємець, яка володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованим інженером-землевпорядником; межа земельної ділянки - сукупність ліній, що утворюють замкнений контур і розмежовують земельні ділянки.

Згідно рішення господарського суду Вінницької області від 06 квітня 2009 р. по справі № 6/71-09 визнано дійсним договір купівлі - продажу від 21.06.2008, укладений Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжлісся" та Сільськогосподарським Відкритим акціонерним товариством "Поділля" та визнано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжлісся" (с. Міжлісся Барського району Вінницької області вул. Леніна, буд.1А, код ЄДРПОУ 34918462) право власності на майно загальною вартістю 749639 грн., що складається з багаторічних насаджень у кількості 259474 шт. на площі 499,9 га.Таким чином на земельних ділянках знаходиться майно - багаторічні насадження власником яких є ТОВ "Міжлісся".

Згідно п. 4 зборів власників земельних часток (паїв) по СВАТ Поділля с. Міжлісся Барського району від 04.05.2005 року затверджено проект розрахунку розміру земельних часток з виділення частки співвласника на землях спільної сумісної власності (багаторічні насадження), без детальної розробки проекту землеустрою організації території на 566,8 га.

Розпорядженням Барської РДА Вінницької області № 246 від 14 червня 2005 року затверджено протокол розподілу земельних часток (паїв) та технічну документацію із землеустрою по складанню документів, що посвідчують право власності на земельні частки(паї) власникам земельних часток (паїв) на території Войнашівської сільської ради Барського району. Зобов`язано районний відділ земельних ресурсів забезпечити видачу державних актів на право власності на землі спільної сумісної власності під багаторічними насадженнями.

В результаті розпаювання земель господарства кожному з власників належить земельна частка (пай) в спільній сумісній власності на землях під багаторічними насадженнями СВАТ Поділля с. Міжлісся Барського району, яка становить 1,0304 га.Таким чином, кожному із співвласників належить 1/549 із зазначених земельних ділянок.З більшістю вказаних співвласників Товариством укладено договори оренди (управління) часткою.Тому, інспектором не доведено, яка ж земельна ділянка зайнята товариством.

Суд також звертає увагу на те, що згідно постанови про накладення адміністративного стягнення №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07.11.2019 року інспектором констатовано, що порушення вчиненні на земельній ділянці площею 14.456 га на території Войнашівської сільської ради яка відносяться до комунальної власності. Разом з тим в судовому засіданні встановлено що ТОВ Міжлісся звернувся з інформаційним запитом до головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Відділ у Барському районі де ставились питання про знаходження на території Войнашівської сільської ради земельних ділянок комунальної форми власності під багаторічними насадженнями ТОВ Міжлісся по яких не укладено договорів оренди. На вказаний запит головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області Відділ у Барському районі листом від 10.01.2020 року № 0-2-0.26-3/103-20 надало відповідь із змісту якої вбачається, що на території Войнашівської сільської ради відсутні земельні ділянки комунальної форми власності під багаторічними насадженнями.

Крім того відповідачем, всупереч вимогам ст. 283 КУпАП, при розгляді справи про вчинення правопорушення не зазначено у постанові дату вчинення правопорушення, що виключає можливість встановити дотримання строків притягнення до адміністративної відповідальності, місце розташування чи адреси земельної ділянки, яка є предметом порушення, що робить не можливим кваліфікацію дій позивача, встановлення факту заподіяння шкоди та визначення її розміру.

З метою забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, індивідуалізації її відповідальності та реалізації вимог ст.245КУпАП щодо своєчасного, всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи, вирішення її у відповідності з законом уповноважений орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна ця особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно зі ст.90КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Отже, відповідачами не доведено належними та допустимими доказами наявність в діях позивача складу адміністративного правопорушення передбаченого ст. 53-1 КУпАП.

Таким чином, зібрані у справі докази в їх сукупності, вказують на наявність підстав для задоволення позову та скасування оскаржуваної постанови про накладення адміністративного стягнення

Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 9, 72-77, 90, 241-244, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель на території Вінницької області Рочняка Віктора Володимировича, Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення - задовольнити.

Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення №1129-ДК/0537По/08/01/-19 від 07 листопада 2019 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КУпАП.

Рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя:

Повне судове рішення складено 27.01.2020

Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено28.01.2020
Номер документу87154101
СудочинствоАдміністративне
Сутьнакладення адміністративного стягнення

Судовий реєстр по справі —125/2471/19

Рішення від 22.01.2020

Адміністративне

Барський районний суд Вінницької області

Хитрук В. М.

Рішення від 22.01.2020

Адміністративне

Барський районний суд Вінницької області

Хитрук В. М.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Барський районний суд Вінницької області

Хитрук В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні