Рішення
від 27.01.2020 по справі 200/13366/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2020 р. Справа№200/13366/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Арестова Л.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (юридична адреса: вул. Антона Цедіка, буд. 16, м. Київ, Київська область; код ЄДРПОУ: 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу (місцезнаходження: вул. Жмури, б.1, м. Донецьк, Донецька область; код ЄДРПОУ: 32931612) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

В С Т А Н О В И В:

19 листопада 2019 року Державна служба геології та надр України звернулась з позовними вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5438 від 27.12.2011 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ Надра Донбасу надано 27 грудня 2011 року спеціальний дозвіл на користування надрами № 5438. З моменту отримання спеціального дозволу у Відповідача як у надрокористувача виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Відповідач своїх обов`язків не виконав, що, враховуючи п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на їх користування. Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. З огляду на те, що Відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

У зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Відповідач правом надати відзив на позовну заяву не скористався, про розгляд справи повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Державна служба геології та надр України, є суб`єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу , зареєстроване в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 32931612 за адресою: 83007, Донецька обл., місто Донецьк, вулиця Жмури, будинок 1, що вбачається з відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch).

27 грудня 2011 року Державною службою геології та надр України видано відповідачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 5438, для видобування вугілля кам`яного та супутніх корисних копалин. Місцезнаходження - Донецька область, м. Макіївка. Дозвіл виданий строком на 20 років.

В матеріалах справи наявна Угода № 5438 від 27 грудня 2011 року про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є додатком до спеціального дозволу на користування надрами, наданог з метою видобування кам`яного вугілля на полі шахти Свято-Серафімівська № 2 ТОВ Надра Донбасу № 5438 від 27 грудня 2011 року.

Особливі умови спеціального користування надрами , відповідно до положень угоди, полягали в покладанні на надрокористувача низки обов`язків, зокрема дотримування вимог законодавства України,, чинних стандартів, норм і виконання робіт, пов`язаних з надрами, своєчасної і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету України, передбачених чинних законодавством.

Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.

Листами ДФС України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року та № 12145/5/99-99-12-03-04-16 від 20 липня 2019 року надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців), серед яких зазначено відповідача.

Наказом Державної служби геології та надр України № 125 від 23 квітня 2019 року зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано строк 30 днів на усунення порушень законодавства.

Докази усунення Відповідачем допущених ним порушень у визначений Державною службою геології та надр України строк суду не надані.

При прийнятті рішення у справі суд виходить з наступного.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.

Відповідно до ст. 13 цього Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Згідно зі ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 27 грудня 2011 року № 5438, є своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів (в тому числі відрахувань за геологорозвідувальні роботи) до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.

Відповідач цього обов`язку не виконав.

Відповідачем не надано ані позивачу, ані суду Сертифікату (висновку) Торгово -промислової палати, яким засвідчено форс-мажорні обставини стосовно зобов`язань підприємства.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції передбачено, що ліцензії та документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії яких закінчився у період її проведення, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення антитерористичної операції.

Так як відповідач здійснює діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії спеціального дозволу на користування надрами № 5438 від 27 грудня 2011 року закінчився у період проведення антитерористичної операції.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що Відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

В свою чергу Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв`язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур`єр оприлюднене відповідне оголошення.

Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 03 травня 2018 року у справі №812/1074/17.

За загальним правилом, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, визначені у ч. 1 ст. 19 КАС України.

Відповідно до п. 5 ч. 1 цієї статті КАС України, адміністративним судам підсудні справи у публічно правових спорах за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно правового спору надано такому суб`єкту законом.

На підставі наведеного вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (юридична адреса: вул. Антона Цедіка, буд. 16, м. Київ, Київська область; код ЄДРПОУ: 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу (місцезнаходження: вул. Жмури, б.1, м. Донецьк, Донецька область; код ЄДРПОУ: 32931612) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5438 від 27.12.2011 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Надра Донбасу .

Повний текст рішення складено 27 січня 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Учасниками справи, які не були присутні в судовому засіданні, рішення суду першої інстанції може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Л.В. Арестова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2020
Оприлюднено29.01.2020
Номер документу87164081
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/13366/19-а

Рішення від 27.01.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні