Рішення
від 09.01.2020 по справі 200/11362/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 січня 2020 р. Справа№200/11362/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Волгіної Н.П.,

при секретарі судового засідання Кудрявцеві О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області

про визнання неправомірним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 353 від 23 липня 2019 року щодо відмови позивачу в зарахуванні довідки про стаж роботи від 12 липня 2019 року № б/н та довідки про заробітну плату від 12 липня 2019 року № б/н при призначенні пенсії згідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 15 липня 2019 року № 15970 з врахуванням довідки про стаж роботи від 12 липня 2019 року № б/н та довідки про заробітну плату від 12 липня 2019 року № б/н, виданих ТОВ Тарнагор , при призначенні пенсії згідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , та провести відповідний перерахунок розміру призначеної пенсії з дати подання заяви № 15970, а саме з 15 липня 2019 року.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

ОСОБА_1 перебуває на обліку у Великоновосілківському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Донецької області як отримувач пенсії за віком, призначеної відповідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

15 липня 2019 року позивач звернувся до управління із заявою (№ 15970) про перерахунок та виплату пенсії, до якої було додано довідку про стаж роботи позивача (№ б/н) від 12 липня 2019 року та довідку про заробітну плату (№ б/н) від 12 липня 2019 року, виданих товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор , для врахування при призначенні пенсії згідно ст. 26 Закону України № 1058. Дана довідка видана на підставі особових рахунків за період з 1991 року по 1996 рік включно, які знаходяться на зберіганні за адресою: м. Донецьк. вул. Куйбишева, 48-б.

Рішенням Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 353 від 23 липня 2019 позивачу відмовлено в зарахуванні вищевказаних довідок у зв`язку із тим, що зазначені довідки видані підприємством, яке знаходиться на тимчасово непідконтрольній українській владі території, а отже не є дійсною.

Позивач вважає рішення відповідача протиправним, оскільки зазначені довідки свідчать про періоди роботи позивача, які мали місце до початку проведення АТО, а неможливість здійснити перевірку достовірності відомостей, відображених у цих довідках, не може бути підставою для відмови зарахувати вказаний у довідках стаж до страхового стажу, та розмір заробітної плати для розрахунку пенсії (а.с. 5-12).

У своєму відзиві на позовну заяву відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог позивача, зазначивши наступне.

Відповідно до п. 1-3 ст. 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Таким чином, всі документи, видані на непідконтрольній українській владі території України, вважаються недійсними та не створюють правових наслідків.

Також у відзиві зазначено, що відомості по заробітній платі не підтверджуються випискою з особових рахунків.

Відповідно до ст. 101 Закону України Про пенсійне забезпечення органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Враховуючи місце розташування підприємства (м. Донецьк) управління не має можливості здійснити перевірку достовірності інформації, зазначеної у наданих позивачем довідках (а.с. 24-27).

Ухвалою суду від 30 вересня 2019 року відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с. 1-2).

Ухвалою суду від 30 жовтня 2019 року суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27 листопада 2019 року (а.с. 68).

27 листопада 2019 року підготовче засідання по справі відкладено на 18 грудня 2019 року (а.с. 71).

Ухвалою суду від 18 грудня 2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні на 9 січня 2020 року (а.с. 77).

9 січня 2020 року позивач та представник відповідача у судове засідання не з`явились, про місце, дату та час розгляду справи були повідомлені належним чином.

13 грудня 2019 року судом отримано заяву від відповідача про розгляд справи без участі представника управління (а.с. 74).

Причини неявки в судове засідання позивачем суду не повідомлені.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

На підставі викладеного вище, враховуючи, що сторони є належним чином повідомлені про місце, дату та час судового розгляду, а також беручи до уваги наявність клопотання відповідача про розгляд справи без участі представника управління, суд вважає за можливе розглянути справу без участи сторін.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення на нього, судом встановлено наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ; місце проживання: АДРЕСА_1 , є пенсіонером за віком та перебуває на обліку в Великоновосілківському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Донецької області з 20 березня 2019 року (а.с. 13-14, 29, 37, 62-64).

Відповідач, Великоновосілківське об`єднане управління Пенсійного Фонду України, код ЄДРПОУ - 41271290, місцезнаходження: 85500, Донецька область, смт. Велика Новосілка, вул. Центральна, буд. 103, є юридичною особою та органом державної влади, який здійснює у спірних правовідносинах владні управлінські функції та належним відповідачем у даній справі.

Як встановлено судом позивач перебуває на обліку і відповідача та отримує пенсію за віком з 20 березня 2019 року (а.с. 62-64, 13-14, 29, 37).

15 липня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою № 15970 про врахування довідок про стаж роботи за сумісництвом та про заробітну плату, до якої додав:

- довідку від 12 липня 2019 року (№ б/н) про стаж роботи на Товаристві з обмеженою відповідальністю Тарнагор (код ОКПО 35887556) на посаді механіка за сумісництвом 0,5 тарифної ставки та

- довідку про заробітну плату від 12 липня 2019 року (№ б/н), також видану Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор , за період роботи з липня 1991 року по червень 1996 року,

- архівну довідку про заробітну плату № 11-259 від 20 травня 2019 року за період травень 1980 року - травень 1983 року, видану Адміністрацією Тейковського муніципального району Іванівської області Російської Федерації (а.с. 48, 17-18).

Як вбачається з довідки про заробітну плату, виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор , вона видана на підставі особових рахунків за 1991-1996 років, які знаходяться за адресою : м. Донецьк, вул. Куйбишева, 48-б (а.с. 50).

23 липня 2019 року відповідачем прийнято рішення № 353 про відмову у зарахуванні довідок від 12 липня 2019 року, виданих Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор , про стаж позивача та про заробітну плату, яке обґрунтоване тим, що усі документи, видані на непідконтрольній українській владі території, вважаються недійсними, а отже, всі довідки та інші документи, навіть ті, на яких стоїть українська печатка, на території України вважаються недійсними та не мають сили (а.с. 15-16).

Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю Тарнагор зареєстроване за адресою - 83008, м. Донецьк, вул. Островського, буд. 44 кв. 2 (а.с. 78-79).

Будучи не згодним із відмовою у зарахуванні при призначенні пенсії довідок, виданих Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор за період його роботи з липня 1991 року по червень 1996 року, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій з коштів Пенсійного фонду регулюються Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", Закон № 1058-IV).

Згідно ст. 8 Закон № 1058-IV громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи.

Відповідно до ст. 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами […] для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Частиною 1 ст. 44 Закону України № 1058-IV передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, далі - Порядок № 22-1).

Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунок та поновлення виплати пенсії визначений Розділом 2 цього Порядку.

Згідно п. 3 цього розділу для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 1 липня 2000 року, за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Пунктом 4.7 Порядку № 22-1 передбачено, що право особи на одержання пенсії встановлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Як встановлено під час розгляду справи, позивач у липні 2019 року звернувся до Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, із заявою про долучення до його пенсійної справи та врахування при призначенні йому пенсії довідок про стаж та заробітну плату за період страхового стажу до 1 липня 2000 року, надавши довідки за період його роботи з липня 1991 року по червень 1996 року, видані Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор (код ОКПО 35887556) (працедавцем позивача), при цьому у довідці про заробітну плату зазначено, що вона видана на підставі особових рахунків за 1991-1996 років, які знаходяться за адресою : м. Донецьк , вул. Куйбишева, 48-б (а.с. 50).

Відповідач не прийняв ці довідки до врахування у зв`язку із тим, що вони видані підприємством, яке розташоване на не підконтрольній українській владі території України (у м. Донецьк), про прийняв відповідне рішення (а.с. 15).

Надаючи правову оцінку не прийняттю відповідачем до розгляду зазначених документів та прийняттю рішення № 353, суд зазначає наступне.

Верховним Судом у постанові від 2 жовтня 2018 року (справа № 569/14531/16-а) сформульовано правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії у подібних правовідносинах. Зокрема, проаналізував положення ст. 19 Конституції України, ст.ст. 3, 4, 9, 17, 18 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15 квітня 2014 року № 1207-VІІ, у розрізі міжнародних принципів закладених у документі Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії , в якому у 1971 році Міжнародний суд Організацій Об`єднаних Націй (далі - ООН) Суд зазначив, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосована до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів , у рішеннях Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) у справах Лоізіду проти Туреччини (Loizidou v. Turkey, 18 грудня 1996 року, §45), Кіпр проти Туреччини (Cyprus v. Turkey, 10 травня 2001 року) та Мозер проти Республіки Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23 лютого 2016 року) згідно з якими: Зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного, - вважають судді ЄСПЛ, - для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать .

Верховний Суд зазначив, що у виняткових випадках, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу.

Враховуючи наведене, суд вважає за можливе застосувати названі загальні принципи ( Намібійські винятки ), сформульовані в рішеннях Міжнародного суду ООН та ЄСПЛ, в контексті спірних правовідносин, зокрема, оцінки документів, виданих підприємствами, що знаходяться на тимчасово не контрольованій українською владою території України, як доказів, оскільки неприйняття їх призведе до порушень та обмежень прав позивача на соціальний захист та гарантоване йому право на пенсійне забезпечення в належному розмірі.

Як наслідок, суд приходить до висновку, що відмова відповідача прийняти зазначені документи до врахуванню при визначенні стажу та розміру пенсії позивачу - є такою, що порушує право позивача, тобто, є протиправною.

Відповідно, позовні вимоги позивача про визнання спірного рішення протиправним, його скасування та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 15 липня 2019 року № 15970 із врахуванням довідки про стаж роботи від 12 липня 2019 року (№ б/н) та довідки про заробітну плату від 12 липня 2019 року (№ б/н), виданих ТОВ Тарнагор , при призначенні пенсії згідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , та провести відповідний перерахунок розміру призначеної пенсії з врахування вказаних довідок з дати подання позивачем заяви № 15970, а саме - з 15 липня 2019 року, - є такими, що підлягають задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позивачем при подачі даного позову було сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн (а.с. 4), суд вважає за необхідне стягнути з відповідача вказану суму.

Керуючись ст.ст. 2-15, 19-20, 19-20, 42-48, 72-77, 90, 139, 159-165, 199, 205, 244-250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 353 від 23 липня 2019 року Про відмову у зарахуванні довідок , яким вирішено не враховувати при призначенні пенсії ОСОБА_1 довідок про стаж роботи позивача та його заробітну плату, виданих Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор (код ОКПО 35887556) 12 липня 2019 року.

Зобов`язати Великоновосілківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15 липня 2019 року № 15970 про врахування при призначенні йому пенсії згідно ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування довідок від 12 липня 2019 року про стаж роботи (№ б/н) та про заробітну плату (№ б/н), виданих Товариством з обмеженою відповідальністю Тарнагор (код ОКПО 35887556), та провести відповідний перерахунок розміру призначеної ОСОБА_1 пенсії з врахуванням зазначених довідок з дати подання позивачем заяви № 15970, а саме - з 15 липня 2019 року.

Стягнути з Великоновосілківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької (код ЄДРПОУ: 41271290, місцезнаходження: 85500, Донецька область, смт. Велика Новосілка, вул. Центральна, буд. 103) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень на користь ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ; місце проживання: АДРЕСА_1 ) витрати позивача, понесені у зв`язку зі сплатою судового збору, в розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп.

Рішення прийнято у нарадчій кімнаті, його вступна та резолютивна частини складені та підписані 9 січня 2020 року.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений та підписаний 20 січня 2020 року.

Суддя Н.П. Волгіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2020
Оприлюднено28.01.2020
Номер документу87164241
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/11362/19-а

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 09.01.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні