Рішення
від 27.01.2020 по справі 280/3662/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27 січня 2020 року Справа № 280/3662/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства Деметра (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Володимирська, 12)

до Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (72012, Запорізька область, Михайлівський район, с. Роздол, вул. 40 років Перемоги, 49)

про скасування рішення,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства Деметра (далі - позивач) до Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд рішення №24 сімнадцятої (позачергової) сесії від 04.06.2019 відповідача Про відмову ПП Деметра у наданні дозволу на розробку технічної документації з метою формування не витребуваної земельної частки (паю) скасувати як протиправне.

В обґрунтування позовних вимог ПП Деметра зазначає, що відповідач оскаржуваним рішенням відмовив у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з метою формування невитребуваних земельних часток (паїв) у земельні ділянки, які знаходяться на полях №30, 43, 53, 24 (земельні ділянки №25, 7, 31, 5, 8), у зв`язку з наданням дозволу на розробку технічної документації на вищезазначені земельні ділянки громадянам Роздольської сільської ради, з подальшою передачею їх в оренду з максимальною орендною платою, встановленою чинним законодавством України. Позивач вказує на необґрунтованість рішення відповідача з огляду на те, що законодавством не передбачено такої підстави для відмови як надання дозволу на розробку технічної документації іншій особі. З посиланням на норми Земельного кодексу України, Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 02.08.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №280/3662/19; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач позов не визнав, надав відзив (вх. від 22.08.2019 №34900), в якому проти задоволення позовних вимог заперечив та зазначив, що ПП Деметра , всупереч вимог статті 123 Земельного кодексу України, разом із заявами не надано документів, передбачених абз. 2 п. 2 вказаної статті, в тому числі графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельних ділянок. Крім того, до відповідача звернулися громадяни та фізичні особи - підприємці, із заявами про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), з метою формування невитребуваної земельної частки (паю) у земельну ділянку для подальшої передачі в оренду з орендною платою у розмірі 12 відсотків від грошової оцінки землі, та рішеннями сімнадцятої позачергової сесії Роздольської сільської ради вказаним особам надано такі дозволи. У задоволенні позовних вимог просить відмовити.

28.08.2019 від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №35465), в якій ним спростовуються доводи відповідача, а від відповідача - заперечення на відповідь на відзив (вх. від 02.09.2019 №36239).

Ознайомившись із позовною заявою, суд встановив, що позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство Деметра звернулося до Роздольської сільської об`єднаної територіальної громади із заявами від 12.04.2019, в яких просило надати дозвіл на замовлення технічної документації із землеустрою щодо відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), з метою формування невитребуваної частки (паю) у земельну ділянку для подальшої передачі в оренду, а саме:

заява №70 - земельної ділянки, яка розміщена в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення, виділеної в натурі масивом, орієнтовною площею 5,0929 гектарів ріллі, яка знаходиться на території Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (поле №24, ділянка №5);

заява №71 - земельної ділянки, яка розміщена в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення, виділеної в натурі масивом, орієнтовною площею 4,8034 гектарів ріллі, яка знаходиться на території Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (поле №24, ділянка №8);

заява №72 - земельної ділянки, яка розміщена в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення, виділеної в натурі масивом, орієнтовною площею 4,9157 гектарів ріллі, яка знаходиться на території Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (поле №30, ділянка №25);

заява №73 - земельної ділянки, яка розміщена в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення, виділеної в натурі масивом, орієнтовною площею 5,3390 гектарів ріллі, яка знаходиться на території Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (поле №53, ділянка №31);

заява №74 - земельної ділянки, яка розміщена в межах земельної ділянки сільськогосподарського призначення, виділеної в натурі масивом, орієнтовною площею 5,7890 гектарів ріллі, яка знаходиться на території Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (поле №43, ділянка №7).

Рішенням сьомого скликання сімнадцятої (позачергової) сесії Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області від 04.06.2019 №24 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою з підстав надання дозволу на розробку технічної документації на вищезазначені земельні ділянки громадянам Роздольської сільської ради з подальшою передачею їх в оренду з максимальною орендною платою, встановленою чинним законодавством України.

Вважаючи таку відмову протиправною, ПП Деметра звернулося до суду із даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III (надалі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Згідно ст. 22 Закону України Про землеустрій від 22.05.2003 № 858-IV землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).

Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначає Закон України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05.06.2003 № 899-IV.

Питання використання нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) врегульовано статтею 13 Закон України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05.06.2003 № 899-IV (у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції), відповідно до якої невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

За правилами, встановленими частиною другою статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Тобто, Земельним кодексом України передбачено, що до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки.

Разом із тим, з копій заяв позивача від 12.04.2019 №70, №71, №72, №73, №74 не вбачається, що разом із ними відповідачу подавалися будь-які додатки (в тому числі і графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки); жодних інших доказів надання вказаних матеріалів на розгляд Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області суду також не надано.

Водночас, частиною третьою статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною другою статті другої КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Дослідивши оскаржуване рішення відповідача від 04.06.2019 №24 Про відмову ПП Деметра у наданні дозволу на розробку технічної документації з метою формування не витребуваної земельної частки (паю) суд зазначає, що єдиною підставою для такої відмови слугувало надання дозволу на розробку технічної документації на вищезазначені земельні ділянки громадянам Роздольської сільської ради.

Водночас, такої підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою Земельним кодексом України не передбачено.

При цьому, відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Звідси, суд не приймає посилання відповідача на ненадання позивачем графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, оскільки вказана обставина не слугувала підставою для прийняття оскаржуваного рішення та жодним чином в ньому не відображена.

Також слід зазначити і про те, що надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою не означає передання земельної ділянки (частки, паю) у власність, а тому надання такого дозволу іншим особам не може слугувати підставою для відмови у наданні вказаного дозволу позивачу.

Питання правомірності надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою громадянам та фізичним особам - підприємцям на підставі рішень сімнадцятої позачергової сесії Роздольської сільської ради, на які відповідач посилається у відзиві на позов, судом не досліджуються, оскільки не є предметом розгляду даної адміністративної справи.

Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).

З огляду на те, що відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного рішення, позовні вимоги ПП Деметра підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства Деметра задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення сімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області від 04.06.2019 №24 Про відмову ПП Деметра у наданні дозволу на розробку технічної документації з метою формування не витребуваної земельної частки (паю) .

Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня 00 копійок присудити на користь Приватного підприємства Деметра (71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Леніна (Володимирська), 12; код ЄДРПОУ 31845203) за рахунок бюджетних асигнувань Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області (72012, Запорізька область, Михайлівський район, с. Роздол, вул. 40 років Перемоги, 49; код ЄДРПОУ 04352492).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення виготовлено та підписано 27.01.2020.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2020
Оприлюднено29.01.2020
Номер документу87165102
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3662/19

Рішення від 27.01.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні