ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/520/19
20 січня 2020 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю:
секретаря судового засідання Риндюк В.Т.
представника позивача комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області Чорного І.І.
представника позивача Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області Адаміва Я.Б.
представника відповідача управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області Цимбал О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулися комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівська селищна рада Козівського району Тернопільської області, з позовною заявою до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів, в якій позивачі просять:
- визнати протиправною та скасувати постанову управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/1-40-1019-1.18/230-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Тернопільської області визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 1 пункту 6 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 28815 грн.;
- визнати протиправною та скасувати постанову управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/2-40-1019-1.18/229-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою Козівську селищну раду Тернопільської області визнано винною у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 1 пункту 6 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 28815 грн.;
- визнати протиправним та скасувати припис №С-05.02/2 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.02.2019;
- визнати протиправним та скасувати припис №С-05.02/3 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.02.2019.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані постанови від 11.02.2019 та приписи від 05.02.2019 прийняті управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області з підстав невиконання позивачами комунальним підприємством "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області та Козівською селищною радою Козівського району Тернопільської області попередніх постанов від 02.01.2019 за №АЗ-02.01/1-40-1019-1.18/07-19 і №АЗ-02.01/2-40-1019-1.18/06-19 та приписів від 27.12.2018 за №С-27.12/1 і №С-27.12/2 є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки в їхніх діях відсутній склад правопорушення, що передбачений пунктом 6 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
Позивачі вважають, що мали право залучити до здійснення авторського нагляду фізичну особу - підприємця ОСОБА_1 у зв`язку з відмовою розробника проекту здійснити авторський нагляд, а також значною віддаленістю місця знаходження об`єкта реконструкції (Тернопільська область) від проектної організації (місто Київ).
Крім того зазначено, що інформація про особу, яка здійснює авторський нагляд була відома відповідачеві до проведення заходу державного нагляду (контролю), а саме на стадії перевірки документів, що подані позивачами для отримання дозволу на проведення будівельних робіт.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 позовну заяву залишено без руху та надано позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.03.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання на 15.04.2019.
05.04.2019 від відповідача управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду поступив відзив на позовну заяву.
15.04.2019 в судовому засіданні розгляд справи відкладено до 17.04.2019 за клопотанням представника відповідача.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 17.04.2019 провадження в адміністративній справі №500/520/19 за позовною заявою комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів, зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №500/220/19.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.11.2019 провадження в адміністративній справі №500/520/19 за позовною заявою комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів поновлено. Справу призначено до судового розгляду на 06.12.2019.
06.12.2019 судове засідання в даній адміністративній справі не проводилось, що підтверджується довідкою, складеною секретарем судового засідання.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.12.2019 в адміністративній справі №500/520/19 за позовною заявою комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів призначено судове засідання на 16.01.2020.
16.01.2020 в судовому засіданні розгляд справи відкладено до 20.01.2020.
20.01.2020 в судовому засіданні представники позивачів позовні вимоги підтримали з мотивів, викладених у позовній заяві та просили задовольнити.
Представник відповідача заперечила проти задоволення позову, посилаючись на підстави, наведені у відзиві на позовну заяву.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області на підставі припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 27.12.2018 №С-27.12/1 видано наказ від 25.01.2019 №01-П про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: реконструкція очисних споруд каналізації за адресою: вул. І.Франка, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область, замовник: Козівська селищна рада, код ЄДРІІОУ 04525573, вул. Грушевського, 32, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область.(т.1,арк.спр.207)
На підставі зазначеного наказу винесено направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 25.01.2019 №Я-25.01/3, строком дії направлення з 28.01.2019 до 08.02.2019 та розпочато проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на вищевказаному об`єкті.(т.1,арк.спр.208)
05.02.2019 відповідачем у присутності голови Козівської селищної ради Адаміва Ярослава Богдановича проведена позапланова перевірка вищезазначеного об`єкта будівництва, в результаті якої виявлено порушення, зокрема встановлено, що Козівською селищною радою Козівського району Тернопільської області не виконано вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, виданого управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області 27.12.2018 №С-27.12/1, а саме не забезпечено здійснення авторського нагляду розробником проектної документації (проектувальником) на об`єкті "Реконструкція очисних споруд каналізації" за адресою: вул. І.Франка, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область.
05.02.2019 відповідачем управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, №ТЮ-05.02/1. (т.1,арк.спр.130-149)
Крім того, 05.02.2019 управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №С-05.02/2, який вимагає привести об`єкт до вимог містобудівного законодавства шляхом забезпечення здійснення авторського нагляду розробником проектної документації (проектувальником) в термін до 19.02.2019. (т.1,арк.спр.52-54,159-160)
Також відповідачем складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.02.2019 №ЛЗ-05.02/2 в якому зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 14 год. 00 хв. 11.02.2019 у приміщення управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області.(т.1,арк.спр.50-51)
Голова Козівської селищної ради Адамів Ярослав Богданович від підпису у всіх вищезазначених документах відмовився, тому згідно абзацу 2 пункту 21 Порядку №553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно - будівельного контролю робить у акті відповідний запис, що і було здійснено відповідачем.
Вищезазначені документи були надіслані цінним листом з описом вкладення Козівській селищній раді Козівського району Тернопільської області 07.02.2019 та отримано 08.02.2019.
11.02.2019 головним інспектором будівельного нагляду управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області Геляс Ігорем Мирославовичем винесено постанову №АЗ-11.02/2-40-1019-1.18/229-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою Козівську селищну раду Козівського району Тернопільської області визнано винною у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 1 пункту 1 частини шостої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" і накладено штраф у сумі 28815 (двадцять вісім тисяч вісімсот п`ятнадцять) грн.(т.1,арк.спр.161-163)
Також управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області на підставі припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 27.12.2018 №С-27.12/2 видано наказ від 25.01.2019 №02-П про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва "Реконструкція очисних споруд каналізації за адресою: вул. І.Франка, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область, замовник: КП "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради, код ЄДРПОУ 35422861, вул. Тернопільська, 9, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область.(т.1,арк.спр.212)
На підставі зазначеного наказу видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 25.01.2019 № Я-25.01/4, строком дії з 28.01.2019 до 08.02.2019 та розпочато проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на вищевказаному об`єкті. (т.1,арк.спр.213)
05.02.2019 відповідачем у присутності начальника комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області Чорного Ігоря Івановича проведена позапланова перевірка вищезазначеного об`єкта будівництва, в результаті якої виявлено порушення, зокрема встановлено, що комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради не виконано вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил виданого управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області 27.12.2018 №С-27.12/2, а саме не забезпечено здійснення авторського нагляду розробником проектної документації (проектувальником) на об`єкті "Реконструкція очисних споруд каналізації" за адресою: вул. І.Франка, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область.
05.02.2019 управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, №ТЮ-05.02/2. (т.1,арк.спр.15-22,100-114)
Крім того, 05.02.2019 управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області винесено, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від №С-05.02/3, який вимагає привести об`єкт до вимог містобудівного законодавства шляхом забезпечення здійснення авторського нагляду розробником проектної документації (проектувальником) в термін до 19.02.2019.(т.1,арк.спр.125-126)
Також відповідачем складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.02.2019 №ЛЗ-05.02/3 в якому зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 14 год. 00 хв. 11.02.2019 у приміщенні управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області.(т.1,арк.спр.29-30)
Начальник комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Чорний І.І., відмовився від підпису у всіх вищезазначених документах, тому згідно абзацу 2 пункту 21 Порядку №553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис, що і було здійснено відповідачем.
Вищезазначені документи були надіслані цінним листом з описом вкладення комунальному підприємству "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради 07.02.2019 та вручено 13.02.2019.
11.02.2019 головним інспектором будівельного нагляду управління Геляс Ігорем Мирославовичем винесено постанову №АЗ-11.02/1-40-1019-1.18/230-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого абзацом 1 пункту 1 частини шостої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" і на комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради накладено штраф у сумі 28815 (двадцять вісім тисяч вісімсот п`ятнадцять) грн.(т.1,арк.спр.127-129)
Не погоджуюсь із зазначеними приписами та постановами, позивачі звернулися з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Згідно із статтею 11 Закону України "Про архітектурну діяльність" авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об`єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником.
Відповідно до пункту 2 Порядку здійснення авторського нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 року №903 авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об`єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими особами (далі - генеральний проектувальник) відповідно до законодавства та договору із замовником (забудовником) протягом усього періоду будівництва і передбачає контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту.
Системний аналіз норм чинного законодавства України дає підстави вважати, що авторський нагляд, це контроль, який здійснюється автором проекту об`єкта будівництва, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами під час будівництва об`єкта відповідно до вимог чинного законодавства та договору із замовником з метою забезпечення відповідності виконаних будівельних робіт проектній документації.
Відповідно до пункту 1 частини шостої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за невиконання приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил - у розмірі п`ятнадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Відповідно до статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Згідно із частиною третьою цієї статті для отримання дозволу подається заява, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою); 3) проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку; 4) копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації чи капітального ремонту; 5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд; 6) інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати; 7) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт є: 1) неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу; 2) невідповідність поданих документів вимогам законодавства; 3) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; 4) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Нормами чинного законодавства передбачено повноваження органів архітектурно-будівельного контролю щодо видачі дозволу на виконання будівельних робіт, а також відмову в його видачі, за умови наявності підстав, передбачених чинним законодавством.
Однак, при вирішення питання щодо видачі дозволу на виконання будівельних робіт орган, що його видає, повинен переконатись чи відсутні підстави для відмови у видачі такого дозволу.
Згідно матеріалів справи, 25.07.2013 між СМП Тернопільське науково-виробниче підприємство "Тернобуд" (Виконавець) та Козівською селищною радою (Замовник) укладено договір №42-13/81 на виготовлення проектно-кошторисної документації по капітальному ремонту очисних споруд каналізації каналізаційної мережі по вул. І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області.(т.1,арк.спр.220)
05.05.2015 між Козівською селищною радою (Замовник) та ТОВ "Юнібуд Енерго Сервіс" (Виконавець) укладено договір №03/05-15/30 на виконання проектно-вишукувальних робіт: коригування робочого проекту "Реконструкція очисних споруд каналізації по вул. І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області".(т.1,арк.спр.223-227)
В подальшому, між Козівською селищною радою (Замовник) та ТОВ "Юнібуд Енерго Сервіс" укладено договір №01/05-18/74 від 19.06.2018 на виконання проектних робіт за вказаним робочим проектом.(т.1,арк.спр.229-232)
Таким чином, роботи з реконструкції вказаного об`єкту виконуються за проектом, який було відкориговано проектною організацію ТОВ "Юнібуд Енерго Сервіс".
25.09.2018 начальник комунального підприємства "Козова комунсервіс" звернувся до ТОВ "Юнібуд Енерго Сервіс" з листом №79, в якому просив заключити договір на здійснення авторського нагляду за роботами по об`єкту "Реконструкція очисних споруд каналізації по вул. І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області" (т.1,арк.спр.60). Однак, вказане звернення залишилося без відповіді.
Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання (перше засідання) Козівської селищної ради від 26.07.2018 №1264 "Про затвердження проектної документації "Реконструкція очисних споруд каналізації по вул. І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області", затверджено робочий проект "Реконструкція очисних споруд каналізації по вул. І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області", а також передано функції замовника по реконструкції очисних споруд каналізації по вул. І.Франка, комунальному підприємству Козівської селищної ради "Козова комунсервіс".(т.1,арк.спр.56)
Рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання (друге засідання) Козівської селищної ради від 05.10.2018 №1325 "Про здійснення авторського нагляду за проектом" Реконструкція очисних споруд каналізації по вулиці І.Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області" призначено комунальне підприємство Козівської селищної ради "Козова комунсервіс" у якості генерального проектувальника за вказаним проектом, а також делеговано повноваження щодо здійснення авторського нагляду за його виконанням. (т.1,арк.спр.55)
Крім того, суд враховує, що згідно п.п. 8.4 "Договору на виконання проектних робіт" від 19.06.2018 №01/05-18/74 авторські майнові права на проектну документацію, створену за даним договором, належать замовнику та виконавцю спільно в рівних частках відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України. Таким чином, суд вважає, що делегування повноважень Козівською селищною радою комунальному підприємству "Козова комунсервіс" є такими, що відповідають вимогам чинного законодавства України.
08.10.2018 між комунальним підприємством "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради та ФОП ОСОБА_1 укладено договір №2 на здійснення авторського нагляду. (т.1,арк.спр.57) Додатком №2 до вказаного договору є наказ комунального підприємства "Козова комунсервіс" щодо призначення відповідальним за проведення авторського нагляду за будівництвом об`єкта "Реконструкція очисних споруд каналізації по вул. І . Франка у селищі Козова Козівського району Тернопільської області" провідного інженера - проектувальника ОСОБА_1 (т.1,арк.спр.59)
30.10.2018 замовникам Козівській селищній раді, комунальному підприємству Козова комунсервіс", генеральному підряднику ДП "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ТП112183030510 на реконструкцію очисних споруд каналізації, місце розташування об`єкта будівництва Тернопільська область, Козівський район, смт. Козова, вул.І.Франка.(т.1,арк.спр.14)
26.12.2018 комунальним підприємством "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради направлено лист №106 на адресу управління архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області, в якому вказано інформацію стосовно функцій з проведення авторського нагляду.(т.1,арк.спр.61-62)
Таким чином, суд вважає, що інформація про особу, яка здійснює авторський нагляд була відома відповідачеві до проведення заходу державного нагляду. При цьому, позивачам був наданий відповідний дозвіл на виконання будівельних робіт із зазначенням, що авторський нагляд здійснює ОСОБА_1 .
Крім того, відповідно до п.п.4.1 "Настанови щодо проведення авторського нагляду за будівництвом", затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку та житлово-комунального господарства України від 31.12.2014 №393 (ДСТУ-Н Б А.22-11:2014), авторський нагляд за підготовкою робочої документаціях або окремих її розділів у разі, коли така документація розробляється іншим проектувальником, доцільно здійснювати генеральним проектувальником відповідно до договору про розроблення проекту об`єкта будівництва".
Також, до здійснення авторського нагляду за виконанням окремих видів будівельних робіт можуть залучатися представники проектних організацій, які не брали участь у проектуванні.
При цьому, як передбачено п.2.4 "ДБН А.2.2.-4.-2003. Положення про авторський нагляд за будівництвом будинків і споруд", у виняткових випадках при значних відстанях від об`єкта будівництва до місця знаходження організації проектувальника, генеральний проектувальник може залучати за договором для здійснення авторського нагляду за будівництвом стосовно окремих розділів проекту місцеві спеціалізовані проектні організації або уповноважену фізичну особу з інших організацій, які не брали участі у розробці даного проекту і повинні працювати під контролем генерального проектувальника.
З огляду на це, суд не приймає до уваги доводи представника відповідача про те, що авторський нагляд має здійснюватися автором проекту (архітектором), в даному випадку працівником ТОВ "Юнібуд Енерго Сервіс" або уповноваженою даним товариством особою.
Таким чином, суд вважає, що позивачі мали право залучити до здійснення авторського нагляду ОСОБА_1, а відповідачем протиправно винесені оскаржувані приписи та постанови.
Європейський Суд з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" зазначив, що потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Відтак, в ході розгляду даної справи відповідачем не доведено факту невиконання приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, що передбачено абзацом 1 пункту 1 частини шостої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", через що оскаржені постанови та приписи є протиправними та підлягають скасуванню.
Крім того суд звертає увагу, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 в адміністративній справі №500/220/19 позов комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради, Козівської селищної ради до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов і приписів - задоволено повністю.
Визнано протиправною та скасовано постанову управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області від 02.01.2019 №АЗ-02.01/1-40-1019-1.18/07-19.
Визнано протиправною та скасовано постанову управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області від 02.01.2019 №АЗ-02.01/2-40-1019-1.18/06-19.
Визнано протиправним та скасовано припис управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області від 27.12.2018 №С-27.12/1.
Визнано протиправним та скасовано припис управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області від 27.12.2018 №С-27.12/2.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2019 апеляційну скаргу управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області залишено без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 у справі №500/220/19 без змін.
Тобто рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 у справі №500/220/19 набрало законної сили 24.09.2019.
За нормами частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд зазначає, що відповідач належним чином не виконав обов`язок щодо доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 КАС України.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом визнання протиправною та скасування постанови управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/1-40-1019-1.18/230-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області в сумі 28815 грн.; визнання протиправною та скасування постанови управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/2-40-1019-1.18/229-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на Козівську селищну раду Козівського району Тернопільської області в сумі 28815 грн.; визнання протиправними та скасування приписів №С-05.02/2 і №С-05.02/3 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.02.2019.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області в користь Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області судовий збір у розмірі 3840,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення №50 від 25.02.2019 та судовий збір у розмірі 2,00 грн. сплачений згідно квитанції №ПН 1447 від 06.03.2019, стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області на користь комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області судовий збір у розмірі 3840,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення №2026 від 25.02.2019 та судовий збір у розмірі 2,00 грн. сплачений згідно квитанції №ПН 1445 від 06.03.2019.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області, Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області до управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/1-40-1019-1.18/230-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області в сумі 28815 грн.;
Визнати протиправною та скасувати постанову управління державної архітектурно - будівельної інспекції у Тернопільській області від 11.02.2019 №АЗ-11.02/2-40-1019-1.18/229-19 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на Козівську селищну раду Козівського району Тернопільської області в сумі 28815 грн.;
Визнати протиправним та скасувати припис №С-05.02/2 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.02.2019;
Визнати протиправним та скасувати припис №С-05.02/3 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.02.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області в користь Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області судовий збір у розмірі 3840 (три тисячі вісімсот сорок) грн. 00 коп., сплачений згідно платіжного доручення №50 від 25.02.2019 та судовий збір у розмірі 2 (дві) грн. 00 коп. сплачений згідно квитанції №ПН 1447 від 06.03.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області на користь комунального підприємства "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області судовий збір у розмірі 3840 (три тисячі вісімсот сорок) грн. 00 коп., сплачений згідно платіжного доручення №2026 від 25.02.2019 та судовий збір у розмірі 2 (дві) грн. 00 коп. сплачений згідно квитанції №ПН 1445 від 06.03.2019.
Реквізити учасників справи:
позивачі: комунальне підприємство "Козова комунсервіс" Козівської селищної ради Козівського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Тернопільська, 9, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область, 47601, код ЄДРПОУ: 35452861);
Козівська селищна рада Козівського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Грушевського, 32, смт. Козова, Козівський район, Тернопільська область, 47601, код ЄДРПОУ: 04525573);
відповідач управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Шпитальна, 7, м. Тернопіль, 46008, код ЄДРПОУ: 37471912).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 27 січня 2020 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2020 |
Оприлюднено | 28.01.2020 |
Номер документу | 87166080 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні