УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" січня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/875/19
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Нероди І.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Олефір О.Ю., дов. №110 від 21.11.2019 року
від відповідача: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області ( м.Житомир)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульянівський кар`єр" (с.Дениші Житомирського району)
про стягнення 25478,00 грн
Процесуальні дії по справі.
Відповідно до ухвали суду від 23.09.2019 року справа за позовом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульянівський кар`єр" про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 25478, 00 грн розглядалася за правилами загального позовного провадження, стадії - підготовче провадження та розгляд справи по суті.
Відповідно до ухвали суду від 22.10.2019р. строк підготовчого провадження продовжено до 23 грудня 2019 року, призначено підготовче засідання на 09.12.2019 року, вчинено інші процесуальні дії.
Відповідно до ухвали суду від 09.12.2019 року відкладено підготовче засідання на 23.12.2019 року о 10:00, витребувано від позивача докази на підтвердження доводів позову; зобов`язано відповідача виконати вимоги ухвали суду від 23.09.19р, а також розміщено на офіційному веб-сайті Судової влади України оголошення про дату, час та місце судового засідання.
18.12.2019 року до суду повернулася ухвала суду від 09.12.2019 року, надіслана на юридичну адресу відповідача, а саме: вул. Михайлівська, буд. 51, с. Дениші, Житомирського району, 12422 з відміткою органу зв`язку про причини повернення "інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення".
19.12.2019 року до суду повернулася ухвала суду від 09.12.2019 року, надіслана на адресу засновника юридичної особи відповідача ОСОБА_1 з відміткою органу зв`язку про причини повернення "інші причини..."
З врахуванням вжитих судом заходів щодо повідомлення відповідача про дату, час та місце судового засідання, суд визнав за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами в порядку статті 178 ГПК України.
Відповідно до ухвали суду від 23.12.2019 року підготовче провадження закрито та призначено справу №906/875/19 до судового розгляду по суті на 23 січня 2020 рб
В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир) доводить, що з метою забезпечення державного контролю за дотриманням земельного законодавства винесено наказ від 14.02.2019р. за № 103-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель", згідно з яким доручено головним спеціалістам відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Хом`якову Г.В. та Тальку М.І. провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства на території Тетерівської ОТГ Житомирського району.
На підставі наказу від 14.02.2019р. за № 103-ДК здійснено перевірку та складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.03.2019р. № 103-ДК/162/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка, про те, що ТОВ " Ульянівський кар`єр" має заборгованість із сплати втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 25478,00грн, що визначена в рішення від 10.07.18р. про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів Тетерівської ОТГ Житомирського району загальною площею 3,7940га.
За результатами перевірки винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 18.03.2019р. № 103-ДК/0108Пр/03/01/-19 , яким до 19.04.2019року встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства.
На підставі наказу від 26.04.2019р. №264-ДК, 14.05.2019 здійснено перевірку виконання припису від 18.03.2019р. № 103-ДК/0108Пр/03/01/-19, та встановлено, що припис не виконано, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.05.2019р. № 264-ДК/300/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка. За результатами перевірки винесено наступний припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 14.05.2019р. № 264-ДК/0175Пр/03/01/-19, яким до 14.06.2019року встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства.
На підставі наказу від 25.06.2019р. №361-ДК, 14.05.2019 здійснено перевірку виконання припису від 14.05.2019р. № 264-ДК/0175Пр/03/01/-19, та встановлено, що припис не виконано, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 01.07.2019р. № 361-ДК/411/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка.
Оскільки відповідачем втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 25478,00грн добровільно не відшкодовані в порядку, встановленому ст. 69-1 Бюджетного кодексу України , Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області просить стягнути їх в судовому порядку.
Відповідач у справі ТОВ "Ульянівський кар`єр" участі у розгляді справи не приймало.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 10.07.2018року №6-2394/14-18-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами ТОВ "Ульянівський кар`єр" на території Житомирського району, за межами населених пунктів Тетерівської об`єднаної територіальної громади.
Згідно з п.2 наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 10.07.2018року №6-2394/14-18-СГ надано в оренду ТОВ "Ульянівський кар`єр" земельну ділянку загальною площею 3,7940га (кадастровий номер 1822082200:01:000:1209), строком на 10 років, зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (11.1) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Житомирського району, за межами населених пунктів Тетерівської об`єднаної територіальної громади.
Згідно з п.5 наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 10.07.2018року №6-2394/14-18-СГ наказано ТОВ "Ульянівський кар`єр" у двомісячний термін відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 25478, 00 грн із зарахуванням їх на спеціальний розподільчий рахунок з подальшим розподілом між бюджетами відповідних місцевих рад.
29 серпня 2018року між Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області (орендодавець) та ТОВ "Ульянівський кар`єр" (орендар) укладено Договір оренди землі №37/57-18-00, згідно з п. 8.4.10 якого орендар зобов`язався до 10 вересня 2018року відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 25478, 00 грн із зарахуванням їх на спеціальний розподільчий рахунок з подальшим розподілом між бюджетами відповідних місцевих рад.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 14.02.2019року №103-ДК доручено головним спеціалістам відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Хом`якову Г.В. та Тальку М.І. провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва на території Тетерівської ОТГ Житомирського району.
На підставі наказу від 14.02.2019р. за № 103-ДК здійснено перевірку та складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.03.2019р. № 103-ДК/162/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка, про те, що ТОВ " Ульянівський кар`єр" має заборгованість із сплати втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 25478,00грн, що визначена в рішення від 10.07.18р. про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів Тетерівської ОТГ Житомирського району загальною площею 3,7940га для розміщення та експлуатації основних та підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.
За результатами перевірки винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 18.03.2019р. № 103-ДК/0108Пр/03/01/-19 , яким до 19.04.2019року встановлено ТОВ " Ульянівський кар`єр" строк для усунення порушення вимог земельного законодавства.
На підставі наказу від 26.04.2019р. №264-ДК, 14.05.2019 здійснено перевірку виконання припису від 18.03.2019р. № 103-ДК/0108Пр/03/01/-19, та встановлено, що припис не виконано, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.05.2019р. № 264-ДК/300/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка. За результатами перевірки винесено наступний припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 14.05.2019р. № 264-ДК/0175Пр/03/01/-19, яким до 14.06.2019року встановлено строк для усунення порушення вимог земельного законодавства.
На підставі наказу від 25.06.2019р. №361-ДК, 14.05.2019 здійснено перевірку виконання припису від 14.05.2019р. № 264-ДК/0175Пр/03/01/-19, та встановлено, що припис не виконано, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 01.07.2019р. № 361-ДК/411/АП/09/01/-19 за об`єктом - земельна ділянка.
27 серпня 2019року Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області звернулося з цим позовом до суду про примусове стягнення втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 25478, 00 грн із зарахуванням їх на спеціальний розподільчий рахунок з подальшим розподілом між бюджетами відповідних місцевих рад.
Відповідно до листа Головного управління ДКСУ у Житомирській області від 26.12.19р. "Про відкриття рахунків", наданому на запит Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, з 01 січня 2020року кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва зараховуються на рахунок Тетерівської сільської об`єднаної територіальної громади (р/р UA608999980334189848000006709, ЄДРПОУ 38035705).
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно з статтею 188 ЗК державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Згідно постановою КМУ від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 4 Закону Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно із статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Відповідно до змісту статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Згідно з статтею 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають , зокрема, право:
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Відповідно до зазначених норм, контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.
За статтею 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 цього Кодексу.
Відповідно до статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
У статті 23 ЗК України закріплено пріоритетність земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до частини першої статті 207 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель.
Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв`язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв`язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель.
Закріплені у ЗК України норми щодо відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва спрямовані на забезпечення раціонального використання і охорони особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та земель лісового фонду з метою збереження їх кількісного і якісного стану.
Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що наступають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду в інші категорії земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.
Відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва здійснюється незалежно від того, в якій власності перебувають зазначені угіддя. Важливим є те, що рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва в сільському й лісовому господарстві та вибувають з господарського обороту, або ж погіршується їхня якість чи встановлюється обмежений режим їхнього використання за цільовим призначенням.
Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року №1279 (далі - Порядок) відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угодь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.
Пункт 4 вказаного Порядку було доповнено абзацом згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2010 року № 619 відповідно до якого територіальні органи Держкомзему в 5-денний строк з моменту затвердження розрахунку розміру втрат, які підлягають відшкодуванню, надсилають копію затвердженого розрахунку до відповідного територіального органу Держземінспекції для здійснення контролю за своєчасним відшкодуванням втрат.
Відповідно до частини першої статті 209 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.
Установивши, що ТОВ "Ульянівський кар`єр" не виконало п.5 наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 10.07.2018року №6-2394/14-18-СГ та п. 8.4.10 Договору оренди землі №37/57-18-00 від 29.08.18р. щодо відшкодування до 10 вересня 2018року втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 25478, 00 грн із зарахуванням їх на спеціальний розподільчий рахунок з подальшим розподілом між бюджетами відповідних місцевих рад, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до статті 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, що зараховуються у розмірі: 100 відсотків - до бюджетів міст Києва та Севастополя, 25 відсотків - до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів, 75 відсотків - до бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, бюджетів об`єднаних територіальних громад, 15 відсотків - до районних бюджетів, 60 відсотків - до бюджетів міст районного значення, селищ і сіл.
Суд встановив, що з 01 січня 2020року кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва зараховуються на рахунок Тетерівської сільської об`єднаної територіальної громади (р/р UA608999980334189848000006709, ЄДРПОУ 38035705), який є спеціальним з подальшим їх розподілом між бюджетами відповідних місцевих рад.
Щодо судового збору
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при звернені з цим позовом до суду сплатило судовий збір в розмірі 1921,00 грн (платіжні доручення №1830 від 05.09.19р. та № 1829 від 05.09.19р.)
За приписами ч.2 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача ТОВ "Ульянівський кар`єр" .
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульянівський кар`єр" ( 12422, Житомирська область, Житомирський район, село Дениші, вулиця Михайлівська, будинок 51, код ЄДРПОУ 34125721) на рахунок Тетерівської сільської об`єднаної територіальної громади (р/р UA608999980334189848000006709, ЄДРПОУ 38035705) втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 25478,00 грн.
Стягувачем визначити Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (10002, м. Житомир, вул. Довженка,45, код ЄДРПОУ 39765513).
Видати наказ.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ульянівський кар`єр" ( 12422, Житомирська область, Житомирський район, село Дениші, вулиця Михайлівська, будинок 51, код ЄДРПОУ 34125721) на користь Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (10002, м. Житомир, вул. Довженка,45, код ЄДРПОУ 39765513, р/р №35216030090247, МФО 820172 , ДКСУ у м. Києві, отримувач: ГУ Держгеокадастру у Житомирській області) судовий збір в розмірі 1921,00грн. Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 27.01.20
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати:
1- у справу
2- позивачу (рек. з повідомл.)
3- 5 відповідачу (рек. з повідом) на юридичну адресу: АДРЕСА_1
та на адресу засновників:
фізичної особи ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ),
фізичної особи ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ),
фізичної особи ОСОБА_3 ( АДРЕСА_4
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2020 |
Оприлюднено | 28.01.2020 |
Номер документу | 87181151 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні