ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 січня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2669/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Варняка С.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Виконавчого комітету Олешківської міської ради Херсонської області до громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини", громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська про припинення діяльності шляхом примусового розпуску,
встановив:
Звернувшись до суду, позивач зазначає, що листом від 03.12.2019 № 14759/01/39.1-19 Олешківське відділення Новокаховського ВП ГУНП в Херсонській області повідомило Олешківську міську раду Херсонської області щодо невиконання громадськими формуваннями з охорони громадського порядку та державного кордону: "Кордон Херсонщини" та ГФОГП та ДК м. Цюрупинська службових обов`язків визначених у їх статуті. Даним листом начальник відділу поліції Ковальчук В. просив вирішити питання щодо припинення діяльності вказаного громадського формування. Разом з тим, на підставі здійсненого аналізу, а також відомостей Олешківського відділення поліції Новокаховського ВП ГУНП в Херсонській області встановлено, що протягом 2019 року громадське формування "Кордон Херсонщини" допомогу Олешківському відділенню поліції не надавало, з пропозиціями щодо проведення спільних заходів не зверталось. Громадське формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська взагалі протягом останніх трьох років допомогу Олешківському відділенню поліції в забезпеченні публічного порядку та безпеки не надавало, з пропозиціями щодо проведення спільних заходів не зверталось. Таким чином, вищевказані громадські формування фактично існують формально, чим порушуються вимоги чинного законодавства.
Недотримання відповідачами вимог підпорядкованості, підзвітності та будь-якої співпраці з органами Національної поліції та органами місцевого самоврядування у порушення вимог Закону може призвести до зловживання членами громадських формувань своїми повноваженнями, що загрожує підривом авторитету влади, порушенням правопорядку, створює загрозу життю та здоров`ю населення через можливе зловживання членами громадських формувань наданими правами.
У відповідності до ст. 25 Закону України "Про громадські об`єднання" припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється, зокрема, за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Позивач просить суд припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" (код ЄДРПОУ 41668333) та громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська (код ЄДРПОУ 38121977) шляхом примусового розпуску.
Ухвалою суду від 16.12.2019 року відкрите спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Позиція відповідачів щодо заявлених позовних вимог суду не відома, оскільки, останніми відзиву на позовну заяву суду не надано. Копія ухвали суду про відкриття спрощеного провадження була направлена за адресами відповідачів, вказаних у позовній заяві.
Копія ухвали суду від 16.12.2019 року громадським формуванням з охорони громадського порядку м. Цюрупинська отримана 20.12.2019 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 7302701900873.
Копія ухвали суду від 16.12.2019 року направлена на адресу громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" повернулась до суду із відміткою на конверті "інші причини".
Частиною 6 ст. 162 КАС України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За змістом ч. 8, 11 ст. 126 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб.
Розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
Протоколом установчих зборів засновників громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" № 1 від 27.09.2017 року прийнято рішення про створення громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини".
Рішенням Виконавчого комітету Олешківської міської ради від 12.10.2017 р. за № 337 було вирішено узгодити статут Громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини".
18 жовтня 2017 року внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 14971020000002909.
Основними завданнями громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" згідно із статутом у сфері охорони громадського порядку є:
- надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні кримінальним і адміністративним правопорушенням;
- інформування органів Національної поліції про вчинені або та, що готуються, кримінальні правопорушення, місця зосередження злочинних угрупувань;
- сприяння органам Національної поліції у виявленні кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та протидії правопорушенням серед дітей.
Актом від 06.12.2019 року при виїзді за адресою реєстрації громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини": м. Олешки, вул. Польова, буд. 60 В, кв. 13 зафіксовано, що за даною адресою знаходиться житлове приміщення (квартира), на час виїзду двері зачинені, представникам виконкому двері ніхто не відчинив. Жодної вивіски чи інших ознак присутності Громадського формування "Кордон Херсонщини" не виявлено.
12 жовтня 2011 року Виконавчим комітетом Цюрупинської міської ради було прийняте рішення № 217 "Про реєстрацію Громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська", про що видане відповідне свідоцтво про реєстрацію громадського формування від 12.10.2011 р. № 9.
Згідно з розділом 2 статуту Громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська, основними завданнями громадського формування є:
надання допомоги правоохоронним органам у забезпеченні охорони громадського порядку, запобіганню адміністративним правопорушень і злочинів;
надання допомоги правоохоронним органам у виявлені і розкритті правопорушень, злочинів, розшук осіб, які їх скоїли, захисті інтересів держави, захисті підприємств, організацій, установ та громадян від злочинних зазіхань;
інформування правоохоронних і адміністративних органів про вчинені злочини та правопорушення, або про ті злочини, які готуються, місця концентрації злочинних формувань;
сприяння правоохоронним органам у виявлені і розкритті правопорушень;
участь у проведенні заходів, пов`язаних з охороною та захистом природних багатств, державного та громадського майна;
участь у проведенні індивідуально-виховної роботи з під обліковими категоріями осіб, схильних до скоєння злочинів та інших правопорушень;
участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин;
надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли в результаті нещасних випадків, або правопорушень, а також тим, хто знаходиться в громадських місцях у безпомічному стані.
Актом від 06.12.2019 року при виїзді за адресою реєстрації Громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська: м. Олешки, вул. Луки Балашова (Комсомольська) 11 зафіксовано, що за даною адресою знаходиться магазин "Продукти". Жодної вивіски чи інших ознак наявності громадського формування не виявлено. Громадяни, котрі знаходились всередині приміщення повідомили, що їм про наявність громадського формування за даною адресою нічого невідомо.
Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (далі - громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону).
Статтею 20 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" передбачений контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону. А саме частиною першою даної статті визначено, що контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 8 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу або прокурора його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.
Таким чином, уповноваженим органом у спірних правовідносинах є Виконавчий комітет Олешківської міської ради Херсонської області, який наділений правом на звернення до суду із заявою про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" та громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська.
Статтею 25 Закону України "Про громадські об`єднання" визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. А саме ч. 1 статті 25 даного Закону передбачено, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Відповідно до ч. 2 ст. 25 Закону України "Про громадські об`єднання" припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
У частині 1 статті 28 Закону України "Про громадські об`єднання" зазначено, що громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Частиною 2 статті 28 Закону України "Про громадські об`єднання" визначено, що справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Пунктом 2 частини 4 статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень про примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян.
Суд враховує ту обставину, що ухвалою суду про відкриття провадження по справі від 16.12.2019 року відповідачам був встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву та роз`яснення, що згідно положень ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Даним правом відповідачі не скористалися, відзиву на позовну заяву не надали.
Згідно ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, оцінюючи у сукупності надані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Виконавчого комітету Олешківської міської ради Херсонської області про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" (код ЄДРПОУ 41668333) та громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська (код ЄДРПОУ 38121977) шляхом примусового розпуску підлягають задоволенню.
Судові витрати відповідно до ч. 2 ст.139 КАС України відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовні вимоги задовольнити.
Припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку "Кордон Херсонщини" (код ЄДРПОУ 41668333, вул. Польова, буд. 60 В, кв. 13, м. Олешки, Херсонська область, 75100) та громадського формування з охорони громадського порядку м. Цюрупинська (код ЄДРПОУ 38121977, вул. Комсомольська (Луки Балашова), буд. 11, м. Олешки, Херсонська область, 75100) шляхом примусового розпуску.
Копію рішення направити державному реєстратору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя С.О. Варняк
кат. 108010100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2020 |
Оприлюднено | 30.01.2020 |
Номер документу | 87199168 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Варняк С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні