ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 грудня 2019 року м. Київ № 640/13530/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Клименчук Н.М., за участю секретаря судового засідання Харченка А.О.,
за участі представників сторін:
від позивача: Самойленко А.О.
від відповідача: Кальковець В.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Астерс Консалт
до Офісу великих платників податків ДПС,
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Астерс Консалт (далі - позивач, ТОВ Астерс Консалт ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.04.2019 №0005094404.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі. Ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.10.2019 постановлено розглядати справу у порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.12.2019 замінено первинного відповідача - Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби його правонаступником - Офісом великих платників податків ДПС.
В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що відповідачем протиправно притягнуто позивача до відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, оскільки відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120.1 Податкового кодексу України передбачено звільнення платника податків від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, що не надаються отримувачу (платнику), складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Відповідачем позовні вимоги не визнано. Надано до суду письмові заперечення в яких відповідач просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Свої заперечення на адміністративний позов відповідачем обґрунтовано тим, що перевіркою позивача встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних, що є підставою для застосування фінансових санкцій. Також відповідачем зазначено про помилковість трактування позивачем положень пункту 120-1.1 статті 120.1 Податкового кодексу України, оскільки саме сукупність таких умов як складення податкової накладної, що не надається отримувачу, і за наслідками операції, звільненої від оподаткування або оподатковуваної за нульовою ставкою, є підставою для звільнення від сплати штрафу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружним адміністративним судом міста Києва встановлено наступне.
Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 та підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період травень 2017 року - грудень 2018 року.
За результатами камеральної перевірки відповідачем складено акт від 15.03.2019 №829/28-10-44-04/38546868, згідно висновків якого ТОВ Астерс Консалт порушено граничні строки реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних за період травень 2017 року - грудень 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.04.2019 №0005094404, яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних
від 1 до 15 календарних днів на суму податку на додану вартість 3337056,43 грн. застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 333705,65 грн.;
від 61 і більше календарних днів на суму податку на додану вартість 164249,99 грн. застосовано штраф в розмірі 40% у сумі 65700,00 грн.
Позивачем оскаржено дане рішення в адміністративному порядку, передбаченому пунктом 56.2 статті 56 Податкового кодексу України.
Рішенням Державної фіскальної служби України №28370/6/99-99-11-06-01-25 від 20.06.2019 скаргу позивача залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 16.04.2019 №0005094404 - без змін.
Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням позивачем оскаржено його до суду.
Оцінивши за правилами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружним адміністративним судом міста Києва зроблено висновок, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з нормами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Як зазначено в акті перевірки, ТОВ Астерс Консалт порушено строк реєстрації податкових накладних за період з травня 2017 року по грудень 2018 року, а саме:
податкова накладна від 31.05.2017 №1 на 4 календарні дні;
податкова накладна від 31.07.2017 №2 на 246 календарних днів;
податкова накладна від 31.08.2017 №2 на 216 календарних днів;
податкова накладна від 30.09.2017 №2 на 190 календарних днів;
податкова накладна від 31.10.2017 №2 на 161 календарний день;
податкова накладна від 30.11.2017 №3 на 175 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2017 №2 на 319 календарних днів;
податкова накладна від 30.09.2018 №2 на 7 календарних днів;
податкова накладна від 30.09.2018 №3 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 30.11.2018 №5 на 5 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №13 на 13 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №12 на 10 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №10 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №8 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №9 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №7 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №5 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №4 на 8 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №3 на 8 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №6 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №14 на 10 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №11 на 9 календарних днів;
податкова накладна від 31.12.2018 №2 на 1 календарний день;
податкова накладна від 31.12.2018 №1 на 1 календарний день.
Відповідно до абзаців першого-шостого пункту 120-1.1 пункту статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Позивач не заперечував факти порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що вказані у розрахунку штрафних санкцій, однак, ним зазначено, що у відповідача відсутні підстави для застосування штрафних санкцій у відповідності до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Відповідно до доводів позивача, вказаною нормою передбачено звільнення платника податків від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, що не надаються отримувачу (платнику), складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Суд дійшов висновку про помилковість наведених доводів позивача, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 120-1.1. статті 120 Податкового кодексу України (в редакції, чинній з 1 січня 2017 року), порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу у визначених цією нормою розмірах.
Суд зазначає, що до 1 січня 2017 року штрафні санкції застосовувалися за порушення термінів реєстрації податкових накладних виключно тих, які підлягали наданню покупцям - платникам податку на додану вартість.
З 1 січня 2017 року набрав чинності Закон України від 21 грудня 2016 року №1797-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні , яким були внесені зміни, зокрема, і до статті 120-1 ПК України. Ця норма зазнала змін, зокрема, щодо сфери своєї дії та з 1 січня 2017 року передбачає, що штрафи не застосовуються виключно щодо податкової накладної, що не видається одержувачеві (покупцеві), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: звільнених від оподаткування або оподатковуваних за нульовою ставкою .
Для з`ясування дійсної мети законодавця слід звернутися до Пояснювальної записки до проекту Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України , зміст якої свідчить, що метою зазначеного законопроекту є покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи та адміністрування податків, що матиме позитивний вплив на економічне зростання, залучення інвестицій та створення нових робочих місць. Законопроектом пропонується внести ряд змін до Податкового кодексу України, якими передбачається в частині податку на додану вартість, зокрема, ?збільшення терміну реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування до таких податкових накладних в ЄРПН (з 180 до 365 календарних днів) із одночасним встановленням штрафу щодо відсутності такої реєстрації у розмірі 50% від суми ПДВ, а також встановлення штрафу при порушенні термінів реєстрації всіх податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, в тому числі, складених на адресу неплатникам податку (за виключенням певних операцій).
При цьому, як слідує з порівняльної таблиці до проекту Закону, в першій редакції змін до статті 120-1 ПК України виключення стосувалися лише операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою. Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики на своєму засіданні 5 грудня 2016 року (протокол№55) розглянув проект Закону та вніс пропозиції, зокрема, щодо змін до статті 120-1, запропонувавши в абзаці десятому слова "складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які оподатковуються за нульовою ставкою)" замінити словами "складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування, які оподатковуються за нульовою ставкою)".
Отже, оскільки статтею 120-1.1 статті 120 ПК України винятки із загальних правил сформульовано чітко та виходячи з синтаксичного аналізу побудови норми права та дійсної мети законодавця, можна зробити висновок, що внесені Законом № 1797-VIII зміни запровадили виключні випадки звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, і такі виключення стосуються реєстрації двох видів податкових накладних:
1) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування;
2) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою.
Тобто для застосування виключень і звільнення від відповідальності обов`язковою умовою є звільнення операції від оподаткування або її оподаткування за нульовою ставкою.
Аналогічне тлумачення норми пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України в частині умов звільнення від відповідальності викладено в постановах Верховного Суду від 13.08.2019 №2040/7988/18, від 04.09.2018 №816/1488/17, від 11.12.2018 №820/2298/18.
Таким чином, тільки сукупність таких умов як складення податкової накладної, що не надається отримувачу, і за наслідками операції, звільненої від оподаткування або оподатковуваної за нульовою ставкою, є підставою для звільнення від сплати штрафу.
Натомість, позивачем така сукупність умов дотримана не була, а тому до нього правомірно застосовано штраф оскаржуваним рішенням у зв`язку з порушенням термінів реєстрації податкових накладних від 31.05.2017 №1; від 31.07.2017 №2; від 31.08.2017 №2; від 30.09.2017 №2; від 31.10.2017 №2; від 30.11.2017 №3; від 31.12.2017 №2; від 30.09.2018 №2; від 30.09.2018 №3; від 30.11.2018 №5; від 31.12.2018 №13; від 31.12.2018 №12; від 31.12.2018 №10; від 31.12.2018 №8; від 31.12.2018 №9; від 31.12.2018 №7; від 31.12.2018 №5; від 31.12.2018 №4; від 31.12.2018 №3; від 31.12.2018 №6; від 31.12.2018 №14; від 31.12.2018 №11.
При цьому, посилання позивача на Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну України від 31.12.2015 №1307, суд відхиляє, оскільки цей Порядок не регулює питання застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних. Випадки звільнення від відповідальності за таке порушення передбачені виключно пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, а тому саме наведені положення підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Стосовно податкових накладних від 31.12.2018 №2 та від 31.12.2018 №1, строк реєстрації яких, відповідно до висновків акта перевірки, порушено на 1 календарний день, судом встановлено наступне.
Відповідно до матеріалів справи, податкову накладну №2 від 31.12.2018 позивачем направлено засобами телекомунікаційного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.01.2019 о 17:55:05, що підтверджується копією протоколу руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій (т. І а.с. 111-112). Однак, відповідно до квитанції №1 вказану накладну доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 16.01.2019 о 17:19:27 (т. І а.с. 110).
Податкову накладну №1 від 31.12.2018 позивачем направлено засобами телекомунікаційного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.01.2019 о 17:55:07, що підтверджується копією протоколу руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій (т. І а.с. 115-116). Однак, відповідно до квитанції №1 вказану накладну доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 16.01.2019 о 17:19:26 (т. І а.с. 114).
Таким чином, з незалежних від позивача причин, податкові накладні від 31.12.2018 №2 та від 31.12.2018 №1 доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України із затримкою на 1 календарний день.
Враховуючи те, що зазначені податкові накладні направлено ТОВ Астерс Консалт для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних із дотриманням 15-денного строку та порушення граничного строку реєстрації податкових накладних відбулось не з вини платника податків, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для застосування штрафних (фінансових) санкцій щодо податкових накладних від 31.12.2018 №2 та від 31.12.2018 №1.
Згідно із розрахунком штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення від 16.04.2019 №0005094404 за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної від 31.12.2018 №2 застосовано штраф у сумі 139,06 грн., податкової накладної від 31.12.2018 №1 застосовано штраф у сумі 176213,58 грн.
Отже, враховуючи встановлені судом обставини, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 16.04.2019 №0005094404 в частині застосування штрафу у сумі 176352,64 грн. підлягають задоволенню.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представників сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог частково.
Керуючись положеннями статей 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю Астерс Консалт задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 16.04.2019 №0005094404 у частині визначення грошового зобов`язання у розмірі 176352,64 грн. (сто сімдесят шість тисяч триста п`ятдесят дві гривні 64 копійок).
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
4. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Астерс Консалт 2645,29 грн. (дві тисячі шістсот сорок п`ять гривень 29 копійок) сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків ДПС.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю Астерс Консалт (ЄДРПОУ 38546868, адреса: 01030, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 19-21).
Відповідач: Офіс великих платників податків ДПС (код ЄДРПОУ 43141471, адреса: 04119, м.Київ, вулиця Дегтярівська, 11Г).
Повний текст рішення виготовлено 20.01.2020.
Суддя Н.М. Клименчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2019 |
Оприлюднено | 30.01.2020 |
Номер документу | 87199424 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні