ПОСТАНОВА
Іменем України
29 січня 2020 року
Київ
справа №345/3041/15-а
адміністративне провадження №К/9901/8723/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,
суддів - Бевзенка В.М.,
Шевцової Н.В.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1 і ОСОБА_2 на постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24 грудня 2015 року (суддя - Гавриленко В.Г.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року (головуючий суддя - Левицька Н.Г., судді - Обрізко І.М., Сапіга В.П.) у справі
за позовом ОСОБА_1 і ОСОБА_2
до Калуської міської ради Івано-Франківської області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
у с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2015 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) і ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2 ) звернулися до Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської міської ради Івано-Франківської області (далі - відповідач, Калуська міська рада), в якому просили: - визнати протиправними дії Калуської міської ради щодо ненаданя повної інформації на інформаційний запит ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 05.06.2015; - зобов`язати Калуську міську раду надати повну інформацію на інформаційний запит ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 05.06.2015, а саме: надати відповідно завірену копію рішення Калуської міської ради, яким земельна ділянка, за рахунок якої ОСОБА_4 відведено земельну ділянку площею 0,05 га в оренду для ведення городництва, віднесена до земель сільськогосподарського призначення; - визнати протиправними дії Калуської міської ради щодо ненадання повної інформації на інформаційний запит ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 03.03.2015; - зобов`язати Калуську міську раду надати повну інформацію на інформаційний запит ОСОБА_1 і ОСОБА_2 від 03.03.2015, а саме: з якого виду цільового призначення земельної ділянки надана земельна ділянка (кадастровий номер 2610400000:37:002:0076) по АДРЕСА_1 , площею 0,050 га гр. ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва; - зобов`язати Калуську міську раду надати до суду звіт про виконання судового рішення та встановити строк подання зазначеного звіту.
Обґрунтовуючи позов позивачі зазначили, що 03.03.2015 вони звернулися до Калуської міської ради з інформаційним запитом про надання інформації по відношенню до прийнятих нею рішень №2121 від 16.07.2013 та №2384 від 05.02.2014, якими міська рада надала дозвіл та затвердила проект землеустрою щодо відведення для надання в оренду земельної ділянки для ведення городництва ОСОБА_4 загальною площею 0,05 га, кадастровий номер 2610400000:37:002:0076 по АДРЕСА_1 . На цей запит вони отримали відповідь, що зазначена земельна ділянка була надана ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення з посиланням на висновок про погодження проекту землеустрою виданого управлінням Держземагенства у Калуському районі Івано-Франківської області. Оскільки, на думку позивачів, вказана відповідь була неповною, вони 29.04.2015 звернулися до Калуської міської ради з повторним інформаційним запитом про надання інформації з якої категорії земель цільового призначення земельної ділянки в 2013 Калуською міською радою було прийнято рішення №2121 від 16.07.2013 щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 для надання в оренду для ведення городництва орієнтованою площею 0,05 га. На інформаційні запити від 03.03.2015 та 29.04.2015 Калуська міська рада стверджувала, що прийнятими нею рішеннями №2121 від 16.07.2013 та №2384 від 05.02.2014 вона надала гр. ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,05 га в оренду для ведення городництва із земель сільськогосподарського призначення.
5 червня 2015 року позивачі звернулися із інформаційним запитом до Калуської міської ради з проханням надати відповідно завірену копію рішення Калуської міської ради, яким земельна ділянка, за рахунок якої гр. ОСОБА_4 відведено земельну ділянку площею 0,05 га в оренду для ведення городництва, віднесена до земель сільськогосподарського призначення, однак, як вважають позивачі, перший заступник міського голови не надав інформації по суті запиту, натомість була надана інформація, яка не витребовувалася.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Постановою Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24 грудня 2015 року позов задоволений частково. Зобов`язано Калуську міську раду надати повну інформацію на інформаційний запит ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 03 березня 2015 року, а саме: з якого виду цільового призначення земельної ділянки надана земельна ділянка (кадастровий номер 2610400000:37:002:0076) по АДРЕСА_1 площею 0,05 га ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва. У разі винесення Калуською міською радою рішення про віднесення до земель сільськогосподарського призначення земель, земельну ділянку з яких в подальшому відведено ОСОБА_4 для ведення городництва, зобов`язано Калуську міську раду надати належним чином завірену копію такого рішення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . У решті позову відмовлено.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції зазначив, що позовні вимоги про визнання протиправними дій міської ради щодо ненадання повної інформації на запити позивачів неправомірними не підлягають задоволенню, оскільки відповідачем були надані відповіді на вказані запити. Разом з тим, з метою забезпечення гарантованого Конституцією України та законами України права громадян на інформацію суд дійшов висновку, що в решті позов підлягає задоволенню.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Не погоджуючись з таким судовим рішенням, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій просили скасувати рішення суду першої в частині відмовлених позовних вимог і в частині задоволених позовних вимог про У разі винесення Калуською міською радою рішення про віднесення до земель сільськогосподарського призначення земель, земельну ділянку з яких в подальшому відведено ОСОБА_4 для ведення городництва, зобов`язати Калуську міську раду надати належним чином завірену копію такого рішення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги у вказаній частині задовольнити повністю.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року апеляційна скарга задоволена частково. Постанова Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24.12.2015 у справі №345/3041/15-а - скасована та прийнята нова постанова, якою в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Апеляційний суд, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, зазначив, що Калуською міською радою було надано повні відповіді на інформаційні запити ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 03.03.2015 та від 05.06.2015, відтак, частково задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції допустив порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (далі - скаржники) у липні 2016 року звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24 грудня 2015 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року.
У касаційній скарзі скаржники, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просять скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року і частково скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог і в частині задоволених позовних вимог про: У разі винесення Калуською міською радою рішення про віднесення до земель сільськогосподарського призначення земель, земельну ділянку з яких в подальшому відведено ОСОБА_4 для ведення городництва, зобов`язати Калуську міську раду надати належним чином завірену копію такого рішення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги у вказаній частині задовольнити повністю.
На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржники зазначили, що Калуська міська рада є розпорядником і володіє запитуваною скаржниками публічною інформацією. Вважають помилковими висновки суду апеляційної інстанції про надання відповідачем повної і вичерпної відповіді по суті запитів від 05.06.2015 в від 03.03.2015. Звертають увагу на те, що в інформаційному запиті від 05.06.2015 була витребувана інформація відносно земельної ділянки за рахунок якої (з якої) було надано земельну ділянку 0,05 га, що узгоджується з ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, проте відповідачем не було надано завірену копію рішення щодо віднесення земельної ділянки за рахунок якої було надано ОСОБА_4 0,05 га для ведення городництва. Також скаржниками не отримано інформацію на запит від 03.03.2015 щодо виду цільового призначення вказаної земельної ділянки.
Ухвалою Верховного Суду від 28 січня 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
3 березня 2015 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Калуської міської ради з інформаційним запитом, в якому просили надати інформацію по відношенню до прийнятих міською радою рішень №2121 від 16.07.2013 та №2384 від 05.02.2014, якими міська рада надала дозвіл та затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання в оренду земельної ділянки для ведення городництва ОСОБА_4 загальною площею 0,05 га (кадастровий номер 2610400000:37:002:0076 по АДРЕСА_1 ), а саме: з якого виду цільового призначення земельної ділянки надана вказана земельна ділянка площею 0,05 га ОСОБА_4 , а також надати копію акта встановлення на місцевості та погодження меж земельної ділянки із суміжними землекористувачами, який є обов`язковою умовою для виготовлення кадастрового плану 2610400000:37:002:0076 земельної ділянки.
Листом Виконкому Калуської міської ради №20/02-59/29 від 10.03.2015 була надана відповідь, що зазначена земельна ділянка була надана ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення з посиланням на висновок про погодження проекту землеустрою виданого Управлінням Держземагенства у Калуському районі Івано-Франківської області.
29 квітня 2015 року позивачі повторно звернулися до Калуської міської ради із інформаційним запитом про надання інформації з якої категорії земель, цільового призначення земельної ділянки у 2013 році Калуською міською радою було прийнято рішення №2121 від 16.07.2013р., щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 для надання в оренду для ведення городництва орієнтованою площею 0,05 га.
Виконавчий комітет Калуської міської ради листом від 06.05.2015 за №34/02-59/29 повідомив, що земельна ділянка площею 0,05 га в районі АДРЕСА_1 надана Калуською міською радою в оренду для ведення городництва ОСОБА_4 із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення відповідно до висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, виданого Управлінням Держземагенства у Калуському районі Івано-Франківської області.
5 червня 2015 року позивачі звернулися із інформаційним запитом до Калуської міської ради з проханням надати завірену копію рішення Калуської міської ради, яким земельна ділянка за рахунок якої ОСОБА_4 відведено земельну ділянку площею 0,05га в оренду для ведення городництва, віднесена до земель сільськогосподарського призначення.
З листа від 09.06.2015 за №41/02-59/29 випливає, що рішення міської ради щодо віднесення земельної ділянки площею 0,05 га в районі АДРЕСА_1 наданої ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва до земель сільськогосподарського призначення відсутні. Також рекомендовано звернутися до Управління Держземагентства у Калуському районі Івано-Франківської області стосовно висновку.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Відповідно до ст. 5 Закону України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII Про інформацію передбачено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 5 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI Про доступ до публічної інформації (далі - Закон № 2939-VI) встановлено, що доступ до інформації забезпечується шляхом: 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Частинами 1-3 ст. 19 Закону № 2939-VI визначено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.
Частиною 1 ст. 19 Закону України від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР Про звернення громадян передбачено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги.
Частиною 1 ст. 18 Земельного кодексу України встановлено, що до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Приписами ч. 1 ст. 20 вказаного Кодексу передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина 1 статті 341 КАС України).
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч. 2 ст. 341 КАС України).
Суд апеляційної інстанції зазначив, що на інформаційний запит від 03.03.2015 Калуською міською радою було надано повну відповідь.
У частині оскарження протиправними дій щодо ненадання повної інформації на інформаційний запит від 03.03.2015 доводи касаційної скарги стосуються незгоди скаржників з оцінкою судом апеляційної інстанції письмових доказів наявних у матеріалах справи, але суд касаційної інстанції в силу приписів ч. 2 ст. 341 КАС України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Касаційна скарга не містить доводів, які б вказували на допущення судом апеляційної інстанції порушень норм процесуального права, які б унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
Щодо доводів касаційної скарги в частині оскарження протиправними дій щодо ненадання повної інформації на інформаційний запит від 05.06.2015 суд вважає, що питання формулювання скаржниками земельна ділянка за рахунок якої гр. ОСОБА_4 відведено земельну ділянку не впливає на зміст відповіді щодо відсутності рішення міської ради щодо віднесення земельної ділянки площею 0,05 га в районі АДРЕСА_1 , наданої ОСОБА_4 в оренду для ведення городництва, до земель сільськогосподарського призначення, оскільки, у будь-якому разі зрозумілою є вимога скаржників отримати рішення про віднесення цієї частини земної поверхні до земель сільськогосподарського призначення.
Оцінюючи доводи касаційної скарги, Суд виходить з того, що судом апеляційної інстанції було надано належну правову оцінку доводам, наведеним під час судового розгляду справи. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року, у касаційній скарзі не зазначено.
Оскільки постанова суду першої інстанції за наслідками апеляційного перегляду скасована, підстави для перегляду цього рішення відсутні.
Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Враховуючи вищенаведене, відповідно до частини 1 статті 350 КАС України Суд касаційної інстанції вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін, оскільки судами не було допущено неправильного застосування норм матеріального права та порушень норм процесуального права.
З огляду на викладене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 і ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2016 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.
Суддя-доповідач Н.А. Данилевич
Судді В.М. Бевзенко
Н.В. Шевцова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2020 |
Оприлюднено | 30.01.2020 |
Номер документу | 87238344 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Данилевич Н.А.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Левицька Наталія Георгіївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Левицька Наталія Георгіївна
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Гавриленко В. Г.
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Гавриленко В. Г.
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Гавриленко В. Г.
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Гавриленко В. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні