Рішення
від 15.01.2020 по справі 160/10390/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2020 року Справа № 160/10390/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Жукової Є.О.,

при секретарі судового засідання Рубані А.В.,

за участі:

представника відповідача Романовича Ю.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ (49098, м. Дніпро, вул. Любарського, буд. 98) до відповідача-1: Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області(49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмови у такій реєстрації, оформлене протоколом від 11.09.2019 р. в частині внесення Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості та зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, -

ВСТАНОВИВ:

24.10.2019 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмови у такій реєстрації, оформлене протоколом від 11.09.2019 р. в частині внесення Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.10.2019 року провадження у справі №160/10390/19 було відкрито та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

Позовні вимоги обґрунтовано наступним.

Позивачем - ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ - 42791962) в Електронному кабінеті платника у розділі Відповідність критеріям ризиковості виявлено інформацію про те, що позивача включено в реєстр ризикових платників до переліку ризикових платників у відповідності до пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку на підставі рішення Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яке було затверджено Протоколом засідання Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області №18 від 11 вересня 2019 року.

Позивач зазначає про відсутність сформульованих підстав для віднесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку ризикових платників, тоді як про факт прийняття такого рішення позивач дізнався з офіційного сайту контролюючого органу. Станом на час прийняття відповідного рішення та звернення до суду Критерії ризиковості платників податків існують виключно у вигляді листів ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99/99/29/01/01 та №1963/99/99/29/01/01 Критерії ризиковості платника податків , не затверджені будь-яким наказом ДФС України та не зареєстровані в Мінюсті. Тобто, позивача віднесено до переліку ризикових платників за відсутності будь-якого нормативно-правового акту, що регулює вказане питання. Крім того, позивач не відповідає жодному з Критеріїв ризиковості, визначених вказаним листом.

З урахуванням вищезазначеного, позивач вважає протиправним рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом №18 від 11.09.2019 року, та просить суд визнати протиправним та скасувати відповідне рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області та зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області виключити ТОВ ЛОНГКАСТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

08.11.2019 року повноважним представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, відповідно до тексту якого, з посиланням на відповідні норми податкового законодавства зазначено, що включення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку ризикових здійснено на підставі аналізу зареєстрованих позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та інформаційних баз даних ДПС України.

Відтак, з урахуванням зазначеного вище, відповідач просить суд у задоволенні пред`явлених позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В судове засідання, призначене на 15.01.2020 року, з`явився повноважний представник відповідача. Позивач до зали судового засідання свого представника не направив, проте, на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду, надійшло клопотання представника позивача від 15.01.2020 року про подальший розгляд справи без участі останнього та підтримання позовних вимог в повному обсязі.

Таким чином, враховуючи зазначене вище, суд закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду зазначеної справи по суті, застосувавши принцип процесуальної економії та у відповідності до ст.ст.192 - 211, 217, 224 - 228 КАС України безпосередньо 15.01.2020 року.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ - 42791962) є юридичною особою приватного права, зареєстровано 04.02.2019 р., та є платником податку на додану вартість з 01.03.2019 р., що підтверджується відомостями, які містяться в матеріалах справи.

Основними видами економічної діяльності ТОВ ЛОНГКАСТ є:

Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний);

Позивач - ТОВ ЛОНГКАСТ , через систему Електронний кабінет платника податку у розділі Відповідність критеріям ризиковості виявив інформацію про включення позивача до переліку ризикових платників у відповідності до пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку на підставі рішення Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яке було затверджено Протоколом засідання Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області №18 від 11 вересня 2019 року.

Не погодившись із наведеним вище рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду.

Правовідносини сторін, що виникають у сфері внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, регулюються нормами Конституції України від 28.06.1996р. № 254к/96-ВР, Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VI, Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р., Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117 тощо.

Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Статтями 61, 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

Відповідно до ст. ст. 6, 13 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення, а також кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинено особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Відповідно до п.1 ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Оцінивши надані сторонами у справі докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, відповідно до ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України, та надавши відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника в світлі висновку, викладеного в пункті 25 Рішення Європейського Суду з прав людини «Проніна проти України» (заява №63566/00, Страсбург 18 липня 2006 року), суд приходить до висновку про можливість винесення законного і об`єктивного рішення у справі з урахуванням всіх обставин, наведених вище.

При цьому, суд зауважує, що п.1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Стаття 2 Кодексу адміністративного судочинства України зазначає, що основними завданнями (принципами) адміністративного судочинства є: 1) верховенство права; 2) рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; 3) гласність і відкритість судового процесу та його повне фіксування технічними засобами; 4) змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі; 5) обов`язковість судового рішення; 6) забезпечення права на апеляційний перегляд справи; 7) забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення у випадках, визначених законом; 8) розумність строків розгляду справи судом; 9) неприпустимість зловживання процесуальними правами; 10) відшкодування судових витрат фізичних та юридичних осіб, на користь яких ухвалене судове рішення.

Відповідно до ст. ст.8, 9 Кодексу адміністративного судочинства України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За змістом ч. 4 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів. Суд прийшов до висновку, що поданих сторонами доказів достатньо для встановлення обставин справи та для ухвалення судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (надалі - Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (надалі квитанція).

Відповідно до положення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Відповідно до п.5, 6 Порядку №117 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкова накладна/ розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

Листом ДФС України від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18 визначено Критерії ризиковості платника податку, Критерії ризиковості здійснення операцій та Перелік кодів товарів, згідно з УКТ ЗЕД, та послуг з кодами, згідно з ДКПП, які застосовуються для визначення відповідності ПН/РК, які подано на реєстрацію до ЄРПН критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні моніторингу, в подальшому. Критерії були визначені листом Державної фіскальної служби України та погоджено Міністерством фінансів України від 22 березня 2018 року за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Критерії ризиковості платника податку в подальшому було сформовано листом ДФС України від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18.

При цьому, згідно з пп. 1.6 п. 1 вказаних Критеріїв, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків.

Судом встановлено, що вказані Критерії ризиковості платника податку не затверджено офіційним наказом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам п. 10 Порядку №117.

Надалі зазначені вище критерії та показники були затверджені листом ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99/99/29/01/01 та №1963/99/99/29/01/01, змінюючи правила, встановлені раніше листом від 05.11.2018 р. №4065/99/99/07/05/04/18.

Суд зазначає, що критерії ризиковості платника податку мають ознаки регуляторного акта, оскільки встановлюють норми права, передбачають неодноразове їх застосування щодо невизначеного кола осіб та здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб`єктів господарювання, так як спрямовані на правове регулювання відносин щодо визначення платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що є підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, сформованих таким платником податків.

Відповідно до ст. 25 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності від 11 вересня 2003 року №1160-ІУ визначено особливості прийняття регуляторних актів органами виконавчої влади, їх посадовими особами та встановлено наступне.

Регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений; проект регуляторного акта не був поданий на погодження із уповноваженим органом; щодо проекту регуляторного акта уповноваженим органом було прийнято рішення про відмову в його погодженні.

Суд зазначає, що при прийнятті Критеріїв ризиковості платника податку ДФС України не було дотримано встановлених регуляторних процедур, зокрема, з урахуванням вимог ст. 25 Закону №1160-ІУ.

Суд зазначає, що критерії ризиковості платника податку не були зареєстровані у Міністерстві юстиції України, а відтак вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.

При цьому, суд зауважує, що листи міністерств, інших ЦОВВ не є нормативно-правовими актами, вони лише мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм, що прямо кореспондується правовій позиції Верховного Суду, висловленій в постанові від 02.04.19 у справі № 822/1878/18 (адміністративне провадження №К/9901/4668/19.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній,формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На виконання пункту 10 Порядку № 117 ДФС України 21.03.2018 року наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Наказ № 144).

Судом встановлено, що наказом № 144 передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено, з Міністерством фінансів України. Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п.1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , та оформлюється протоколом.

До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

У Листі Державної фіскальної служби України від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-05-01-01 «Критерії ризиковості платника податку» , зокрема, зазначено: « 1. Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби України (далі - ДФС);

1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах ДФС;

1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами;

1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією наданою такими засновниками та/або керівниками;

1.5. набрав законної сили обвинувальний вирок суду та не погашено або не знято судимість стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби ;

Відповідно до п. 1.6 Критеріїв комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв, стає доступною платнику в Електронному кабінеті .

Суд зазначає, що відповідачем під час судового розгляду справи не було надано у відповідності до норм ст.ст. 73, 74 КАС України ані переліків платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пунктом 1.6 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких позивача віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, які відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків та обов`язково додаються до протоколу засідання Комісій.

При цьому, суд зазначає, що пунктом 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , встановлено, що Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Водночас, суд зазначає, що станом на 11.12.2019 р., тобто на момент розгляду даної адміністративної справи Критерії ризиковості платників податків існують виключно у формі листа ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-05-01-01 Критерії ризиковості платника податків , не затверджені нормативним актом Державної фіскальної служби України, який має бути погоджений в Міністерстві фінансів України, наказ ДФС України від 21.03.2018 року № 144, на який відповідач посилається, втратив чинність.

Суд зауважує, що відповідачем не надано доказів, які б підтверджували затвердження Критеріїв ризиковості платників податків відповідним наказом Державної фіскальної служби України.

Отже процедура та порядок віднесення суб`єктів господарської діяльності до переліку ризикових законодавчо не визначена, а саме такий порядок відповідачем не дотримано.

При цьому, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН затверджено постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 117 (надалі - Порядок №117).

Водночас Порядком не визначено чітких критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Натомість, пунктом 10 Порядку передбачено запровадження певного алгоритму визначення таких критеріїв ДФС України за погодженням з МФУ.

Проте, незважаючи на викладені застереження, ДФС листом від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-05-01-01 затверджено без дотримання регуляторних процедур критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій та перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку відповідно (наказ ДФС України від 21.03.2018 року № 144 втратив чинність).

У листі Державної регуляторної служби України від 19.04.2018 № 3890/0/20-18 зазначено, що факт запровадження непрозорого механізму затвердження вищевказаних критеріїв з урахуванням відсутності доступного для ознайомлення громадськості механізму прийняття зазначених проектів актів, у тому числі визначення періодичності затвердження таких критеріїв ДФС України, порушує один із принципів державної регуляторної політики, визначених Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , а саме передбачуваність, тобто послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб`єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

При цьому, суд зазначає, що ч.2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Так, повноважним представником відповідача у даній справі не було спростовано жодного доказу, наведеного повноважним представником позивача в обґрунтування заявлених позовних вимог, в розумінні ст.ст.72-78 КАС України стосовно невідповідності ТОВ ЛОНГКАСТ жодному з Критеріїв ризиковості платника податків, у відповідності до пп.1.6 п.1 листа ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-05-01-01, а саме, стосовно того, що, платник податку сформував безпідставний податковий кредит, що підтверджується відомостями, які містяться в матеріалах справи.

Відтак, внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку ризикових платників податків перешкоджає здійсненню нормальної господарської діяльності останнього з огляду на те, що всі податкові накладні, що реєструє в Єдиному державному реєстрі податкових накладних позивача автоматично зупиняються і це створює додаткові перешкоди в здійсненні господарських операцій (а саме необхідність постійно витрачати додатковий час, трудові та матеріальні ресурси на підготовку пояснень та копій документів з метою розблокування податкових накладних), а також підриває ділову репутацію позивача перед контрагентами останнього.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що протокол №18 від 11 вересня 2019 року засідання комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є формою рішення суб`єкта владних повноважень, яке передбачене Листом ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99-99-29-05-01-01 «Критерії ризиковості платника податків» .

Відтак, рішення, яке оформлено протоколом від 11.09.2019 року №18, робочої групи ГУ ДФС із забезпечення функціонування Комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, в частині внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є прийнятим відповідачем без використання повноваження з метою, з якою це повноваження надано; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішень; упереджено; недобросовісно; нерозсудливо; без дотримання принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані зазначені рішення.

Відтак, позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості оформлене протоколом від 11.09.2019 року №18, є такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги ТОВ ЛОНГКАСТ про зобов`язання Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає, що остання є похідною від позовної вимоги про скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене Протоколом №18 від 11.09.2019 р.

Оскільки рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості оформлене протоколом від 11.09.2019 року №18, визнано судом таким, що підлягає скасуванню, то позовна вимога ТОВ ЛОНГКАСТ про зобов`язання Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є такою, що також підлягає задоволенню, оскільки належним способом захисту ТОВ ЛОНГКАСТ у даній справі є як визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості оформлене протоколом від 11.09.2019 року №18, так і зобов`язання відповідача щодо виключення ТОВ ЛОНГКАСТ з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості з моменту набрання законної сили зазначеним рішенням суду у справі 160/10390/19.

Відтак, з метою захисту порушеного права позивача - ТОВ ЛОНГКАСТ , суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості оформлене протоколом від 11.09.2019 року №18, та зобов`язати Головне управління ДФС у Дніпропетровській області виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Відповідно до приписів ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу

Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до квитанції від 13.10.2019 року № 27974 за подання позовної заяви позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн., 00 коп.), який у повному розмірі зараховано до Державного бюджету України.

Враховуючи задоволення позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене Протоколом №18 від 11.09.2019 р.; зобов`язання виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд приходить до висновку про наявність підстав для присудження всіх здійснених позивачем документально підтверджених судових витрат, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, а саме, судового збору у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн., 00 коп.).

Керуючись ст. ст. 242-244, 246, 250, 254, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене Протоколом №18 від 11.09.2019 р.; зобов`язання виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ТОВ ЛОНГКАСТ до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене Протоколом №18 від 11.09.2019 р.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Дніпропетровській області виключити ТОВ ЛОНГКАСТ (код ЄДРПОУ 42791962) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Стягнути судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЛОНГКАСТ з оплати судового збору у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн., 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.О. Жукова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2020
Оприлюднено03.02.2020
Номер документу87289750
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/10390/19

Постанова від 23.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 15.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 25.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні