ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" лютого 2020 р. справа №300/2314/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківського окружного адміністративного суду в складі судді Гундяка В.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лісова пісня" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
26.11.2020 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Лісова пісня" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Позовні вимоги мотивовані тим, що при проведені перевірки відповідача щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлено порушення вимог законодавства внаслідок якого створюється реальна загроза життю та здоров`ю людей. З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю та здоров`ю людей, позивач просив суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівлі (споруд, приміщень) готельно-ресторанного комплексу "Лісова пісня" за адресою: урочище Лісова пісня, с. Глибівка, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 у даній адміністративній справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.
19.12.2019 року відповідач отримав копію ухвали суду про відкриття провадження в даній адміністративній справі, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Частиною 3 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що копія відзиву та доданих до нього документів повинна бути надіслана (надана) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду.
Згідно частини 6 статті 162, частини 2 статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Таким чином враховуючи вказані приписи КАС України, оскільки відзив на позовну заяву подано відповідачем тільки 02.01.2020 року та без підтвердження надіслання його позивачу, суд вирішив розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у відповідності до вимог статті 262 КАС України, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних мотивів.
Судом встановлено, що на підставі наказу №264 від 23.08.2019 року та посвідчення на проведення перевірки №440/09-18 від 31.10.2019 року, у період з 04.11.2019 року по 08.11.2019 року посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку готельно-ресторанного комплексу "Лісова пісня" за адресою: урочище Лісова пісня, с. Глибівка, Богородчанський район, Івано-Франківська область щодо додержання вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено акт №153 від 08.11.2019 року та серед іншого виявлено такі порушення щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки:
- дерев`яні конструкції горища корпусу № І (готель, ресторан) та корпусу № 2 (сауна, готель) не оброблено вогнетривким розчином (п. 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від ЗО. 12.2014р. № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417));
- не проведено перевірку пристроїв захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів корпусу № 1 (готель, ресторан) (п. 1.21 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
- в номерах корпусу № 1 (готель, ресторан) відсутні інструкції про заходи пожежної безпеки та дії на випадок пожежі (українською та англійською мовами) (п. 5.1,5.2 розділу VI Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
- вхідні двері в номери готелю корпусу № 1 (готель, ресторан) та корпусу № 2 (сауна, готель) не улаштовані з класом вогнестійкості не менше ЕІ 30 (п. 2.3 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
- лінія живлення кондиціонерів корпусу № 1 (готель, ресторан) не забезпечена автономним пристроєм електричного захисту (п. 2.26 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- приміщення горища корпусу № 1 (готель, ресторан) захаращено сторонніми предметами (п. 2.12 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- шляхи евакуації (сходові клітки, коридори) корпусу № 1 (готель, ресторан) та корпусу № 2 (сауна, готель) не забезпечені евакуаційним освітленням (п. 2.31 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- не виконано випробовування килимового покриття корпусу № 1 (готель, ресторан) щодо токсичності продуктів горіння (п. 2.28 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- електропроводи до світломузики та до розеток на колонах в ресторанному залі № 1 корпусу № 1 (готель, ресторан) і електровимикач в приміщенні сауни корпусу № 2 (сауна, готель) встановлені по горючій основі (п. 1.12 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- з`єднання, відгалуження та окільцювання жил електропроводів до світломузики в ресторанному залі № 1 корпусу № 1 (готель, ресторан) і розподільчих коробках сауни, світильника зовнішнього освітлення біля котельні корпусу № 2 (сауна, готель) не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п. 1.6 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
- другий евакуаційний вихід з ресторанного залу № 2 корпусу № 1 (готель, ресторан) захаращено сторонніми предметами (меблями) (п. 2.37 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- з ресторанного залу № 2 корпусу № 1 (готель, ресторан) не працює світловий покажчик Вихід (п. 2.32 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16 розділу II Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- у парильному відділенні сауни корпусу № 2 (сауна, готель) відсутні перфоровані сухогруби, підключені до внутрішнього водопроводу, ручний пуск яких можна здійснювати за межами парильного відділення (п. 12.2 розділу VI Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417; додаток Д п. Д.6 ДБН В .2.2-9-2018 Господарські будинки та споруди );
- біля місць розташування пожежної водойми не встановлено покажчики зі світло відбивним покриттям (підпункт 9 п. 2.1. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- біля пожежної водойми відсутній майданчик з твердим покриттям розміром не менше 12 х 12 м для встановлення пожежних автомобілів (підпункт 5 п. 2.1. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- пожежна водойма не заповнена водою (п. 2.1. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
- пожежні щити не укомплектовано необхідним протипожежним інвентарем (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2x2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт,) (п. 3.11. розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417).
На підставі даної перевірки контролюючим органом винесено припис від 08.11.2019 року за №64 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 20-34).
Вищевказані акт та припис отримані директором ТОВ "Лісова пісня" Мартинівим В.М., про що свідчить його підпис на даних документах.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Правилами пожежної безпеки в Україні, які затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697.
Згідно статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").
Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до частин 8, 11 статті 7 цього ж Закону припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Суд зазначає, що Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, є обов`язковими для виконання усіма суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Відповідно частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Враховуючи вищенаведені норми суд зазначає, що заходи реагування до суб`єкта господарювання не застосовуються у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису.
Так відповідно до винесених Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області акту та припису, відповідач ознайомився із усіма виявленими порушеннями законодавства, узгодив із контролюючим органом кінцеві терміни усунення усіх недоліків та зобов`язаний їх виконати чи у разі незгоди оскаржити до вищестоящого органу або до суду.
Проте доказів усунення виявлених порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у приписі від 08.11.2019 року за №64 чи оскарження вказаного припису, відповідачем до суду не надано.
Суд звертає увагу відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Таким чином, з аналізу вказаних приписів вбачається, що настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Так виявлені контролюючим органом під час проведення перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, на переконання позивача, створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей (як працівникам ГРК Лісова пісня ТОВ Лісова пісня , так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі), а саме:
відсутність інженерного захисту (обробки вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій) сприятиме швидкому розповсюдженню полум`я по дерев`яних конструкціях, ускладнить гасіння пожежі працівниками об`єкту та підрозділами Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
несправність захисних пристроїв (блискавкозахисту) при прямому попаданні блискавки в будівлі (споруди) об`єкту призведе до загорання, а протікання великих імпульсних струмів, призведе до загибелі людей;
відсутність знань з питань пожежної безпеки (інструкцій, навчання) не забезпечить кваліфікованим діям персоналу у разі виникнення пожежі;
відсутність захисних пристроїв (сертифікованих протипожежних перешкод) не дозволить обмежити розповсюдження полум`я та токсичних продуктів горіння до інших приміщень, чим створюється загроза безпеці людей, які в них перебувають;
невідповідність евакуаційних виходів (відсутність та несправність евакуаційного освітлення, захаращеність евакуаційних виходів) перешкоджатиме вільній евакуації людей з приміщень під час виникнення пожежі;
захаращеність горища сторонніми горючими предметами сприятиме швидкому розвитку пожежі чим ускладнить гасіння пожежі;
при загорянні килимових покриттів утворяться токсичні продукти горіння, що в свою чергу може призвести отруєння та загибелі людей;
порушення вимог щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до загибелі людей;
несправність на об`єкті зовнішнього та внутрішнього протипожежного водопостачання не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників;
не укомплектованість пожежних щитів не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників.
Таким чином, наявність у відповідача виявлених контролюючим органом прошень законодавства, створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей.
За таких обставин та враховуючи численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про необхідність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
На підставі, керуючись статтями 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) готельно-ресторанного комплексу "Лісова пісня" Товариства з обмеженою відповідальністю "Лісова пісня" (ЄДРПОУ 19396928) за адресою: урочище Лісова пісня, с. Глибівка, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно ст. 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з 03.02.2020 року, як дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників справи:
позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 38555228, вул. Франка, буд. 6, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Лісова пісня", ЄДРПОУ 19396928, урочище Лісова пісня, с. Глибівка, Богородчанський район, Івано-Франківська область 77718.
Суддя /підпис/ Гундяк В.Д.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 04.02.2020 |
Номер документу | 87319954 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гундяк В.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні