Справа № 682/3614/19
Провадження № 2/682/220/2020
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2020 року м. Славута
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області у складі :
головуючої судді Зеленської В.І,
з участю секретарки судових засідань Козир О.П.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям,
в с т а н о в и в:
09.12.2019 Управління соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації звернулось в суд з позовом до ОСОБА_1 про стягнення 6541,61 грн надміру виплачених коштів державних допомог та стягнення витрат на сплату судового збору.
В позовній заяві позивач вказав, що 17.07.2017 р та 18.01.2018 р відповідачка зверталась до Управління соціального захисту населення Славутської райдержадміністрації із заявами про призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Так, при декларуванні доходів відповідачка не надала повної інформації про свої доходи, зокрема, не вказала, що отримує державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, хоча обов`язок декларування всіх видів доходів покладений саме на заявника. Тому цей вид допомоги не був врахований у середньомісячний дохід заявниці, що призвело до призначення їй допомоги на дітей як одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у завищеному розмірі. Крім цього, в результаті перевірки достовірності та повноти інформації про доходи і майновий стан відповідачки встановлено, що при оформленні державної соціальної допомоги на дітей одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, відповідачка не надала відомості про дохід, отриманий від здачі в оренду земельної ділянки . У зв`язку з неправомірними діями відповідачки, останній були безпідставно надміру виплачені кошти в сумі 10366 грн 61 коп. Відповідачка добровільно відшкодувала протягом 2018-2019 рр 3825 грн. Станом на час звернення до суду сума заборгованості відповідачки становить 6541 грн 61 коп. Просить позов задовольнити.
Відповідачка ОСОБА_1 належним чином повідомлена про розгляд справи у спрощеному провадженні, відзив на позов не подала, а також не зверталася до суду із заявою про розгляд справи за її участю.
Дослідивши позовну заяву, письмові докази, суд приходить до наступного.
Встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Славутської райдержадміністрації як одержувач допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю з 02.03.2017 р по 28.02.2022 р (на сина - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2) (а.с.33).
17 липня 2017 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям (а.с.5-6).
При подачі заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям відповідачка ОСОБА_1 подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 17.07.2017 року (а.с.7-8), в якій в розділі ІІ "Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому прміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) за період з 01.01.2017 р до 01.07.2017 р" зазначила, що отримує допомогу при народженні дитини, допомогу на дітей одиноким матерям та державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям. Окрім того, зазначила, що аліментів на утримання дочки ОСОБА_3 не отримує, не одержує ніяких доходів від с/г продукції та інших доходів не має (а.с.7).
Тому, на підставі поданих документів, 18 липня 2017 року рішенням про призначення допомоги сім`ям з дітьми № 503 ОСОБА_1 була призначена допомога одиноким матерям на період з 01 липня 2017 року по 31 грудня 2017 року в сумі 272,36 грн на місяць (а.с.13), а розпорядженням на перерахунок допомоги одиноким матерям від 21.11.2017 р вказана допомога з 01 грудня 2017 року по 31 грудня 2017 року становила 338,63 грн на місяць (а.с.14).
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 541 ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в період з 01 липня 2017 року по 31 грудня 2017 року в розмірі 2053,74 грн на місяць, а розпорядженням на перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям - вказана допомога з 01 грудня 2017 року по 31 грудня 2017 року становила 2150,52 грн на місяць (а.с.14).
18 січня 2018 року ОСОБА_1 знову звернулась до Управління соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям (а.с.9-10).
При подачі заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям відповідачка ОСОБА_1 подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 18.01.2018 року (а.с.11-12). В в розділі ІІ "Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому прміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) за період з 01.07.2017 р до 31.12.2017 р" відповідачка зазначила наступну інформацію про отриманні доходи: заробітна плата, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям, допомога на дітей одиноким матерям та одноразова допомога до 3 років. Інших доходів немає (а.с.11-12).
Тому, на підставі поданих документів 26 січня 2018 року рішенням про призначення допомоги сім`ям з дітьми № 109 ОСОБА_1 була призначена допомога одиноким матерям в період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2018 року в сумі 385,18 грн на місяць ( а.с.15).
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 54 ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в період з 01 січня 2018 року по 30 червня 2018 року в розмірі 1798,51 грн на місяць (а.с.16).
Однак, в результаті надання ОСОБА_1 неповних відомостей про доходи, а саме: не відображено у декларації про доходи та майновий стан одержану державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю у зверненнях за допомогою на дітей одиноким матерям та державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_1 було призначено та виплачено допомогу на дітей одиноким матерям в завищеному розмірі, що складає 4011 грн 24 коп та державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям - у сумі 6355 грн 37 коп. (а.с.21).
Відповідачці направлялись повідомлення № 10 від 05 вересня 2018 року про повернення на рахунок управління надміру виплаченої суми допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 4011,24 грн та суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 6355,37 грн. (а.с.21); повідомлення № 2 від 28 лютого 2019 року про зобов`язання повернути на рахунок управління надміру виплачену суму допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 3511 грн 24 коп до 31 березня 2019 року та надміру виплачену їй суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 5355 грн 37 коп. (а.с.22); повідомлення № 42 від 06 листопада 2019 року про залишок коштів, які підлягають поверненню по державній соціальній допомозі в розмірі 4905,37 грн та залишок коштів, які підлягають поверненню по допомозі на дітей одиноким матерям в розмірі 1636,24 грн (а.с.23).
28 січня 2019 року ОСОБА_1 написала заяву про утримання з неї надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги та допомоги на дітей одиноким матерям. (а.с.24).
Згідно з довідкою Управління соціального захисту населення Славутської райдержадміністрації Хмельницької області від 21.01.2020 № 03-223/2020, сума надміру виплачених державних допомог жительці с. Берездів ОСОБА_1 становить 10366 грн 61 коп (в тому числі допомога на дітей одиноким матерям - 4011 грн 24 коп та державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - 6355 грн 37 коп). Одержувач допомог ОСОБА_1 протягом 2018-2019 рр частково повернула кошти в сумі 3825 грн ( допомога на дітей одиноким матерям - 2375 грн, допомога малозабезпеченим сім`ям - 1450 грн). Станом на 09 грудня 2019 р залишок неповернутої суми складає 6541 грн 61 коп (в тому числі допомога на дітей одиноким матерям - 1636 грн 24 коп, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - 4905 грн 37 коп) (а.с.32).
Згідно зі ст. 18 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Згідно зі ст. 18-2 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми допомога на дітей одиноким матерям (батькам) призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.
Статтею 18-4 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми визначено підстави припинення та призупинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям. Припинення або призупинення виплати допомоги здійснюється на підставі відомостей про обставини, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, з місяця, що настає за місяцем, в якому було виявлено зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
Пунктами 46,48, 49 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. №1751 Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми передбачено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
Відповідно до ст. 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми та п. 49 Порядку № 1751 суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
Відповідно до п. 28 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям № 250 від 24.02.2003 року, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно з п.46 Постанови № 1751 особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (надалі Постанова № 250) контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.
Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.
Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч. 1 ст. 1215 ЦК України).
Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.
Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у ст. 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності цих фактів.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року N 6-91цс14, яка може враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
У справі, що розглядається, надміру виплачена допомога мала місце з вини особи, яка отримує таку допомогу, оскільки вона дала неправдиві відомості про майновий стан. Тому суд знаходить позовні твимоги підставними, законними і обгрунтованими іт такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 4-13, 17, 18, 141, 263, 265, 273 ЦПК України, ст. 1212 ЦК України, суд
в и р і ш и в:
Позов задовольнити.
Стягунти з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої в АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 , на користь Управління соціального захисту населення Славутської районної державної адміністрації Хмельницької області (код ЄДРПОУ 03198480) 6541 грн 61 коп (шість тисяч п`ятсот сорок одну грн 61 коп) та 1921 грн 00 коп судових витрат.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду через Славутський міськрайонний суд.
Головуючий суддя Зеленська В. І.
Суд | Славутський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 04.02.2020 |
Номер документу | 87324267 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Славутський міськрайонний суд Хмельницької області
Зеленська В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні