ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 січня 2020 року м. Дніпросправа № 280/5069/18
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Прокопчук Т.С.,
за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 р. (суддя Татаринов Д.В.) в адміністративній справі №280/5069/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Облпостач" до Головного управління ДФС у Запорізькій області, Державної фіскальної служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
ТОВ "Торговий дім "Облпостач" звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг: №44663/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44295/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44665/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44298/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44296/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44294/40305628/2 від 19 листопада 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973024/40305628 від 31 жовтня 2018 р. та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 2 від 01 жовтня 2018 р. у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 17 жовтня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 974639/40305628 від 01 листопада 2018 р. та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 4 від 02 жовтня 2018 року у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 17 жовтня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 р., та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 5 від 03 жовтня 2018 р. у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 17 жовтня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973072/40305628 від 31 жовтня 2018 р. та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 6 від 04 жовтня 2018 р. у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 17 жовтня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 р. та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 7 від 20 квітня 2018 р. у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 17 жовтня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 971620/40305628 від 30 жовтня 2018 р. та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 48 від 30 вересня 2018 р. у Єдиному реєстрі податкових накладних у день її направлення, а саме 16 жовтня 2018 р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення комісії ДФС з питань розгляду скарг: №44663/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44295/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44665/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44298/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44296/40305628/2 від 19 листопада 2018 р., №44294/40305628/2 від 19 листопада 2018 р. та рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973024/40305628 від 31 жовтня 2018 р., № 974639/40305628 від 01 листопада 2018 р., № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 р., № 973072/40305628 від 31 жовтня 2018 р., № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 р., № 971620/40305628 від 30 жовтня 2018 р. є безпідставним та незаконним, оскільки Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Облпостач" документально підтверджено реальність здійснення господарських операцій, які повністю відповідають меті господарської діяльності підприємства.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 р. позов задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку Головним управлінням ДФС у Запорізькій області.
Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, скаржник просить скасувати оскаржене рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. Скаржник вказує, що статтею 201 Податкового кодексу України, наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 р. № 567 та постановою Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не передбачено обов`язку контролюючого органу визначати перелік документів, які вимагається надати на розгляд комісії для вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної. Платник при отриманні квитанції самостійно визначає напрямок своїх подальших дій та у разі власної згоди надати комісії пакет документів щодо відповідної господарської операції, керуючись пунктами 13, 14 Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №117. Регламентом роботи комісії не передбачено можливості будь-якого висловлювання зауважень щодо пакету документів, які подаються платниками. Станом на серпень 2018 року платник податку при визначенні переліку та змісту пакету документів, які подаються ним на розгляд Комісії керуються виключно пунктами 13,14 Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117, які містять один універсальний перелік документів, не залежно ані від критеріїв ризиковості за підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв, ані від виду господарської операції. Форма за якою складається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджена як Додаток 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21 лютого 2018 р. постановою Кабінету Міністрів України №117, та не передбачає внесення в неї додаткових відомостей індивідуально для кожного випадку зупинення реєстрації податкової накладної.
У судовому засіданні представник відповідачів підтримав вимоги та доводи апеляційної скарги.
Позивач, належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, до суду не прибув, про причини неприбуття не повідомив.
Відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Судом першої інстанції встановлено, що на виконання податкових зобов`язань, встановлених статті 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних Податкова накладна № 2 від 01 жовтня 2018 р. на загальну суму з ПДВ 384240,00 грн. Згідно з Квитанції, що була отримана TOB «ТД «Облпостач» після подання ПН № 2 на реєстрацію до ЄРПН, зокрема: реєстрація ПН № 2 зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; ПН № 2 відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН № 2. TOB «ТД «Облпостач» направлений до податкового органу пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 2. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973024/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Згідно з рішенням № 973024/40305628 від 31 жовтня 2018 р. на думку контролюючого органу підставою для відмови в реєстрації ПН № 2 в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. 09 листопада 2018 року TOB «ТД «Облпостач» подано скаргу на рішення №973024/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44663/40305628/2 від 19 листопада 2018 р. залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області № 973024/40305628 від 31 жовтня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Щодо реєстрації податкової накладної № 4 від 02 жовтня 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних судом встановлено наступне.
На виконання податкових зобов`язань, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних Податкова накладна № 4 від 02 жовтня 2018 р. на загальну суму з ПДВ 33540,00 грн. Згідно з Квитанції, що отримана позивачем після подання ПН на реєстрацію до ЄРПН, зокрема: реєстрація ПН зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; ПН відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН. У зв`язку з цим, TOB «ТД «Облпостач» до податкового органу направлений пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 974639/40305628 від 01 листопада 2018 р. Згідно з рішенням № 974639/40305628 від 01 листопада 2018 року підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. 08 листопада 2018 року TOB «ТД «Облпостач» було подано скаргу на рішення №974639/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44295/40305628/2 від 19 листопада 2018 р. залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області № 974639/40305628 від 01 листопада 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Щодо реєстрації податкової накладної № 5 від 03 жовтня 2018 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних судом встановлено наступне.
На виконання податкових зобов`язань, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних Податкова накладна № 5 від 03 жовтня 2018 р. на загальну суму з ПДВ 26826,00 грн. Згідно з Квитанції, що була отримана TOB «ТД «Облпостач» після подання ПН на реєстрацію до ЄРПН, зокрема: реєстрація ПН зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; ПН відповідає вимогам підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН. TOB «ТД «Облпостач» направлений до податкового органу пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 р.. Згідно з рішенням № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 року підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. 09 листопада 2018 року TOB «ТД «Облпостач» подано скаргу на рішення № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44665/40305628/2 від 19 листопада 2018 року залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій № 973070/40305628 від 31 жовтня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Щодо реєстрації податкової накладної № 6 від 04 жовтня 2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних судом встановлено наступне.
На виконання податкових зобов`язань, встановлених статті 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних Податкова накладна № 6 від 04 жовтня 2018 р. на загальну суму з ПДВ 16644,60 грн. Згідно з Квитанції, що отримана TOB «ТД «Облпостач» після подання ПН на реєстрацію до ЄРПН, зокрема: реєстрація ПН зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України; ПН відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН. У зв`язку з цим, TOB «ТД «Облпостач» направлений до податкового органу пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973072/40305628 від 31 жовтня 2018 року. Згідно з рішенням № 973072/40305628 від 31 жовтня 2018 р. підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. 08 листопада 2018 p. TOB «ТД «Облпостач» подано скаргу на рішення №973072/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44298/40305628/2 від 19 листопада 2018 р. залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій № 973072/40305628 від 31 жовтня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Щодо реєстрації податкової накладної № 7 від 04 жовтня 2018 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних судом встановлено наступне.
На виконання податкових зобов`язань, встановлених статті 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 7 від 04 жовтня 2018 року на загальну суму з ПДВ 121050,00 грн. Згідно з Квитанції, що отримана TOB «ТД «Облпостач» після подання ПН на реєстрацію до ЄРПН, зокрема зазначено: реєстрація ПН зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; ПН відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН. TOB «ТД «Облпостач» направлений, на адресу податкового органу, пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 р. Згідно з рішенням № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 р., на думку контролюючого органу, підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. 08 листопада 2018 р. TOB «ТД «Облпостач» подано скаргу на рішення № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 року. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44296/40305628/2 від 19 листопада 2018 року залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій № 973066/40305628 від 31 жовтня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Щодо реєстрації податкової накладної № 48 від 30 вересня 2018 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних судом встановлено наступне.
На виконання податкових зобов`язань, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України, TOB «ТД «Облпостач» складена та подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 48 від 30 вересня 2018 року на загальну суму з ПДВ 14962,46 грн. Згідно з Квитанцією, що була отримана TOB «ТД «Облпостач» після подання ПН на реєстрацію до ЄРПН, зокрема: реєстрація ПН зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; ПН відповідає вимогам підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрації ПН. TOB «ТД «Облпостач» направлений, до на адресу податкового органу, пакет документів (зокрема, договір, первинні документи по господарським операціям, документи щодо оплати, бухгалтерські документи щодо зміни структури активів) з метою підтвердження реальності здійснення операцій по ПН. Після перегляду документів, TOB «ТД «Облпостач» отримано рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 971620/40305628 від 30 жовтня 2018 р. Згідно з рішенням № 971620/40305628 від 30 жовтня 2018 р. на думку контролюючого органу підставою для відмови в реєстрації ПН в ЄРПН було ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. 08 листопада 2018 р. TOB «ТД «Облпостач» подано скаргу на рішення № 971620/40305628 від 30 жовтня 2018 р. Рішенням Комісії ДФС з питань розгляду скарг № 44294/40305628/2 від 19 листопада 2018 р. залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій № 971620/40305628 від 31 жовтня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позову, оскільки надані позивачем документи та пояснення є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2 від 01 жовтня 2018 року, № 4 від 02 жовтня 2018 р., № 5 від 03 жовтня 2018 р., № 6 від 04 жовтня 2018 р., № 7 від 20 квітня 2018 р., № 48 від 30 вересня 2018 р.; невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності; сторонами відповідачів не надано суду жодного належного і допустимого доказу того, що Комісією Головного управління ДФС в Запорізької області приймалось рішення про віднесення Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Облпостач" до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Згідно з пунктом 201.16 цієї ж статті реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №117 (далі - Порядок №117), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна / розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі. Податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (пункт 5 Порядку №117). Відповідно до положень пунктів 6, 7 цього Порядку у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку або коли податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Пунктом 10 Порядку встановлено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Відповідно до пункту 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Зі змісту квитанцій вбачається, що реєстрація податкових накладних № 2 від 01 жовтня 2018 року, № 4 від 02 жовтня 2018 р., № 5 від 03 жовтня 2018 р., № 6 від 04 жовтня 2018 р., № 7 від 20 квітня 2018 р., № 48 від 30 вересня 2018 р. була зупинена із посиланням на відповідність вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Посилань на дату затвердження Критеріїв квитанції не містить. Разом з тим, Державна фіскальна служба України листом № 959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року визначила Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій, а листом № 960/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року - Перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку.
Пунктом 1.6 листа №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року визначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Відповідно до пунктів 14-16 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до змісту квитанцій, що були отримані позивачем після подання на реєстрацію зазначених податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, у них не зазначені жодні із визначених наведеними вище нормативно-правовими актами підстав зупинення реєстрації податкових накладних. Загальне посилання на відповідність податкових накладних № 2 від 01 жовтня 2018 року, № 4 від 02 жовтня 2018 р., № 5 від 03 жовтня 2018 р., № 6 від 04 жовтня 2018 р., № 7 від 20 квітня 2018 р., № 48 від 30 вересня 2018 р. вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку" із пропозицією надання пояснення та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, на думку колегії суддів не може вважатись належним обґрунтуванням підстав зупинення.
Верховний Суд у постанові від 02 липня 2019 р. у справі № 1402/216/19 вказав на те, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.
Враховуючи обставину необґрунтованості, невмотивованості рішень про зупинення реєстрації податкової накладної, рішення про відмову у їх реєстрації також не можуть вважатись правомірними з огляду на наведений правовий висновок Верховного Суду.
Крім того, позивачем як контролюючому органу, так і суду першої інстанції надані документи на підтвердження наявності законних підстав для виписки податкових накладних та необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Відповідач - Головне управління ДФС у Запорізькій області, приймаючи спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, не зазначив, які саме документи складено з порушенням вимог закону, або яких документів не надано для підтвердження реального виконання умов господарського договору. Квитанції, у свою чергу, не містять належного обґрунтування підстави зупинення реєстрації податкових накладних № 2 від 01 жовтня 2018 року, № 4 від 02 жовтня 2018 р., № 5 від 03 жовтня 2018 р., № 6 від 04 жовтня 2018 р., № 7 від 20 квітня 2018 р., № 48 від 30 вересня 2018 р.
Таким чином, колегія судів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність спірних рішень комісії Головного управління ДФС в Запорізькій області.
Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 червня 2019 р. в адміністративній справі №280/5069/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили 29 січня 2020 р. і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено 03 лютого 2020 р.
Головуючий - суддя А.В. Шлай
суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87328022 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні