ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.004013 пров. № 857/12053/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Обрізка І. М., Шевчук С. М.,
за участю секретаря судового засідання - Джули В. М.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Андріївської сільської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі № 1.380.2019.004013 (головуючий суддя - Брильовський Р.М., м. Львів, повний текст судового рішення складено 11 жовтня 2019 року) за позовом Міністерства юстиції України до Андріївської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Міністерство юстиції України звернулося з позовом до Андріївської сільської ради, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Андріївської сільської ради щодо неприведення свого найменування у відповідність до вимог ч. 2 ст. 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" та зобов`язати Андріївську сільську раду привести своє найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
В обґрунтування вимог позовної заяви зазначає, що найменування юридичної особи Андріївської сільської ради суперечить нормам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", що підтверджується Правовим висновком від 23.07.2019 № 7 "Про невідповідність найменування Андріївської сільської ради Закону України "Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", складеним Комісією за результатами правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII, проведеної за ініціативою Міністерства юстиції України. Позивач стверджує, що в діях відповідача наявні ознаки протиправної бездіяльності, що полягає у неприведені свого найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 № 317-VIII.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року, позов задоволено повністю.
Визнано протиправною бездіяльність Андріївської сільської ради щодо неприведення свого найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Зобов`язано Андріївську сільську раду привести своє найменування у відповідність вимог ч. 2 ст. 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Андріївська сільська рада подала апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою позов задоволити повністю. В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим, прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, таким що не відповідає Конституції України та порушує права та інтереси жителів села Мармузовичі.
Представником позивача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому апеляційну скаргу Андріївської сільської ради просить залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі № 1.380.2019.004013 залишити без змін. Зазначає, що доводи апеляційної скарги є необґрунтованими, а судом першої інстанції повно та об`єктивно з`ясовано всі обставини справи. Поряд з цим, відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі, про що подав суду першої інстанції відповідну письмову заяву в порядку статей 47, 189 КАС України. Приймаючи заяву відповідача, суд вірно встановив, що дії відповідача щодо визнання позову не суперечать закону і не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси. За таких обставин, оскаржуване рішення суду першої інстанції постановлене з дотриманням вимог статті 47, частин четвертої та п`ятої статті 189 КАС України.
Представник позивача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечила та просила відмовити в її задоволенні.
Представник відповідача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги підтримав та просив таку задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не знаходить підстав для її задоволення.
Встановлено, що Андріївська сільська рада має статус юридичної особи, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який містить наступні відомості: дата державної реєстрації - 25.04.2006, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - 13941200000000393, ідентифікаційний код юридичної особи - 34784039, місцезнаходження: 80563, Львівська область, Буський район, с. Мармузовичі.
На "Урядову гарячу лінію 1545" надійшло звернення від ОСОБА_1 , в якому останній повідомив, що Андріївською сільською радою на його неодноразові звернення не вчиняться жодних дій щодо перейменування села Андріївка на Мармузовичі. Просив вжити відповідних заходів та притягнути відповідальних за це осіб до відповідальності (а. с. 50).
07.03.2018 Міністерство культури України скерувало за належністю до Українського інституту національної пам`яті звернення ОСОБА_1 (а. с. 49).
20.04.2018 Український інститут національної пам`яті звернувся до Міністерства юстиції України з листом № 01/682, в якому повідомив, що до Українського інституту національної пам`яті надійшло звернення гр. ОСОБА_1 щодо невиконання Андріївською сільською радою Буського району Львівської області вимог законодавства про заборону символіки комуністичного тоталітарного режиму, а саме не перейменування до цього часу сільської ради відповідно до нової назви села Мармузовичі. Просив вжити заходів щодо перейменування Андріївської сільської ради Буського району відповідно до назви населеного пункту (а. с. 47-48).
17.05.2019 ОСОБА_2 скерував на адресу Андріївської сільської ради інформаційний запит щодо перейменування Андріївської сільської ради та просив надати відповідну копію рішення (а. с. 53).
22.05.2019 Андріївська сільська рада надала відповідь на вищезазначений інформаційний запит ОСОБА_2., в якому серед іншого повідомила, що депутати сільської ради вважають недоцільним перейменування Андріївської сільської ради на Мармузовицьку сільську раду, оскільки після утворення ОТГ такої сільської ради не буде (а.с. 54).
Міністерство юстиції України у листі без номера та дати повідомило, що порушенні у зверненні ОСОБА_2 від 29.05.2019 питання є підставою для винесення їх на розгляд Комісії з питань дотримання Закону № 317-VIII з метою проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності , найменування та/або символіки зазначеної у зверненні юридичної особи вимогам зазначеного Закону (а. с. 66-68).
Комісією з питань дотримання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", створеної на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7, на підставі листа Українського інституту національної пам`яті від 20.04.2018 № 01/682, звернення громадянина ОСОБА_2 та службової записки Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України від 19.07.2019 № 4026-19.4.3-19 було проведено правову експертизу на відповідність найменування Андріївської сільської ради вимогам Закону № 317-VIII.
За результатами правової експертизи на відповідність найменування Андріївської сільської ради вимогам Закону № 317-VIII Комісією з питань дотримання Закону № 317-VIII було складено Правовий висновок від 23.07.2019 № 7 "Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (а. с. 31-35).
Так, у Правовому висновку № 7 встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Зважаючи на викладені обставини, враховуючи, що назва Андріївської сільської ради суперечить нормам чинного законодавства, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи даний позов повністю, суд першої інстанції мотивував це тим, що оскільки відповідачем було визнано позовні вимоги в повному обсязі, про що було подано відповідну письмову заяву і те, що дії відповідача щодо визнання позову не суперечать закону та не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси, а діяльність та назва Андріївської сільської ради суперечить нормам чинного законодавства, відтак наявні підстави для задоволення позовних вимог.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п. 4 ст. 1 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" від 09.04.2015 №317-VIII (далі - Закон №317-VIII) символіка комуністичного тоталітарного режиму - це символіка, що, зокрема, включає: символіку комуністичної партії або її елементи; назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); найменування комуністичної партії.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.
Відповідно до ч.4 ст.3 Закону № 317-VIII рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Пунктом 3 статті 7 Закону № 317-VIII передбачено, що юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.
Крім цього, згідно з ч.5 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до пункту 83-14 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 № 354 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 4 Порядку, для проведення правової експертизи підставою може бути, зокрема, ініціатива Міністерства юстиції України.
Згідно з п.7 Порядку, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону № 317-VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Міністерства юстиції України.
На виконання вказаного припису Наказом Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7 було створено Комісію з питань дотримання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" (далі - Комісія).
Як встановлено, за ініціативою Міністерства юстиції України Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону №317-VIII, за наслідками якої складено Правовий висновок від 23.07.2019 № 7 "Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
У зазначеному Правовому висновку № 7 встановлено, що найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Відповідно до пункту 20 Порядку правовий висновок про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону затверджується наказом Міністерство юстиції України.
Наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2019 № 2251/5 "Про затвердження правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" від 23.07.2019 № 7 "Про невідповідність найменування юридичної особи Андріївської сільської ради Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки"; визнано, що найменування Андріївської сільської ради не відповідає частині другій статті 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Також, слід звернути увагу на те, що рішенням Конституційного Суду України від 16.07.2019 № 1-24/2018 (1919/7) визнано таким, що відповідає Конституції України (є конституційним) Закон № 317-VIII.
Зокрема, встановлюючи конституційність Закону № 317-VIII Конституційний Суд України враховував, насамперед, закріплені в Конституції України принципи верховенства права (частина перша статті 8) та свободи політичної діяльності (ч.4 ст.15), засади політичної та ідеологічної багатоманітності, на яких ґрунтується суспільне життя в Україні (ч.1 ст.15).
Конституційний Суд України у вказаному рішенні звернув увагу на те, що право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань не є абсолютним, а його здійснення може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам та в інших випадках, передбачених ч.3 ст.34 Конституції України.
Конституційний Суд України, ухвалюючи рішення, виходив з того, що Закон № 317-VIII ухвалено "з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України" (абзац сьомий преамбули Закону № 317-VIII).
Частиною четвертою статті 47 КАС України передбачено, що відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Згідно з статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві (ч. 1). У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог (ч. 4).
Частиною п`ятою статті 189 КАС України, яка кореспондується із частиною шостою статті 47 цього Кодексу, визначено, що суд не приймає визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
З матеріалів справи встановлено, що 17.09.2019 представник Андріївської сільської ради подав заяву про визнання позову в повному обсязі (а. с.187).
З огляду на наведене та проаналізувавши подану представником відповідача заяву та враховуючи, що визнання позову не суперечать закону і не порушує чиї-небудь права, свободи або інтереси, а також встановивши під час розгляду справи вищевикладеними обставинами те, що діяльність та назва Андріївської сільської ради суперечить нормам чинного законодавства, колегія суддів констатує про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі.
Згідно з ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Керуючись статтями 241, 243, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Андріївської сільської ради - залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року в справі №1.380.2019.004013 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. П. Нос судді І. М. Обрізко С. М. Шевчук Повне судове рішення складено 03 лютого 2020 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 04.02.2020 |
Номер документу | 87328886 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні