ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" січня 2020 р. Справа№ 927/604/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Коробенка Г.П.
суддів: Козир Т.П.
Агрикової О.В.
за участю секретаря судового засідання Денисюк І.Г.
за участю представника(-ів): згідно з протоколом судового засідання від 21.01.2020
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"
на рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 (повне рішення складено 21.10.2019)
та додаткове рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019
у справі №927/604/19 (суддя Шморгун В.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна"
до Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:
1) Талалаївська селищна рада
2) Приватне сільськогосподарське підприємство "Лан"
про визнання недійсними результатів земельних торгів у формі аукціону,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Україна" звернулось до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в якому позивач просить:
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 12,3882 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0941, лот №35470, проведеного 12.07.2019;
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 0,6920 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0940, лот №35472, проведеного 12.07.2019;
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 5,0314 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0939, лот №35474, проведеного 12.07.2019;
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 20,3819 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0938, лот №35475, проведеного 12.07.2019;
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 3,1670 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0858, лот №35476, проведеного 12.07.2019.
- визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 6,6759 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0942, лот №35485, проведеного 12.07.2019.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ТОВ "Україна" подало документи для участі у земельних торгах з продажу права оренди земельних ділянок для сільськогосподарських потреб, які раніше перебували в оренді у товариства. Позивач зазначив, що подані ним документи були прийняті відповідачем, але до участі у земельних торгах у формі аукціону, які відбулись 12.07.2019, товариство допущено не було. Відмова відповідача у допуску позивача до участі у земельних торгах мотивована невідповідністю поданих товариством документів, а відтак і неможливості реєстрації його як учасника земельних торгів, про що зазначено у листі відповідача від 08.07.2019 №28-28-0.10-521/2-19. Позивач вважає, що дії відповідача щодо відмови у реєстрації ТОВ "Україна" учасником аукціону є неправомірними, сам аукціон проведено з порушенням "Порядку проведення земельних аукціонів", а тому його результати в частині продажу лотів №№35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485 мають бути визнані недійсними.
Відповідач проти позову заперечував, зазначаючи у відзиві на позов про те, що позивач при поданні документів на участь у спірних земельних торгах порушив вимоги щодо оформлення документів ДСТУ 4163-2003, встановлені уніфікованою системою організаційно-розпорядчої документації, затвердженої Наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 №55, а тому на засіданні постійно діючої комісії з проведення земельних торгів було прийнято рішення про відмову у реєстрації ТОВ "Україна" як учасника земельних торгів у формі аукціону; позивач жодних заперечень з приводу висновку постійно діючої комісії щодо неправильного оформлення поданих документів не висловив ані усно, ані письмово, а тому відповідач вважає, що ТОВ "Україна" розуміло свою помилку, допущену при оформленні документів, та порушення норм Земельного кодексу України; відповідач не зобов`язаний був видати позивачу невідкладно після отримання від останнього документів вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника разом з довідкою про отримання документів, оскільки наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №580 від 25.09.2012 затверджено форму довідки про отримання документів для участі у земельних торгах, де міститься фраза про необхідність явки за вхідним квитком та картками із зазначенням дати і місця. Отже, відповідач вважає, що його дії стосовно відмови у реєстрації ТОВ "Україна" як учасника спірних земельних торгів є правомірними і законними, оскільки ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" як виконавець земельних торгів мало вжити заходів щодо недопущення порушення законодавства при проведенні спірного аукціону.
У наданій відповіді на відзив позивач не погодився з доводами відповідача, викладеними у відзиві, та вказував, що ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" порушило його права на участь у спірному аукціоні, а відтак його результати підлягають скасуванню.
Ухвалою місцевого господарського суду від 17.09.2019 залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Талалаївську селищну раду та Приватне сільськогосподарське підприємство "Лан".
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19 позовні вимоги задоволено повністю.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 12,3882 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0941, лот №35470, проведеного 12.07.2019.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 0,6920 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0940, лот №35472, проведеного 12.07.2019.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 5,0314 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0939, лот №35474, проведеного 12.07.2019.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 20,3819 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0938, лот №35475, проведеного 12.07.2019.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 3,1670 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0858, лот №35476, проведеного 12.07.2019.
Визнано недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу права оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб площею 6,6759 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0942, лот №35485, проведеного 12.07.2019.
Стягнуто з Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (код ЄДРПОУ 00709804, вул. П`ятницька, 11-а, м. Чернігів, 14000) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" (код ЄДРПОУ 30866086, вул. Центральна, 10-Б, с. Корінецьке, Талалаївський район, Чернігівська область, 17220) 11526,00 грн витрат зі сплати судового збору.
Задовольняючи позовні вимоги, суд виходив з того, що своїми діями щодо відмови у реєстрації ТОВ "Україна" учасником спірного аукціону відповідач порушив права позивача щодо участі у цьому аукціоні. При цьому судом встановлено, що відповідачем не доведено належними та допустимими доказами порушення позивачем вимог чинного законодавства, встановлених для засвідчення копій, а відтак і правомірність своїх висновків; рішення про відмову у реєстрації ТОВ "Україна" як учасника спірного аукціону було прийнято на засіданні постійно діючої комісії з проведення земельних торгів, проте відповідач не надав суду жодних доказів, які підтверджують її створення, а також не обґрунтував правових підстав створення та діяльності такої комісії.
Додатковим рішенням Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019 у справі №927/604/19 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" про стягнення витрат на професійну правничу допомогу від 11.10.2019 задоволено. Стягнуто з Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" 10000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням суду та додатковим рішенням суду, Державне підприємство "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" звернулося з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі; скасувати додаткове рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019 та ухвалити нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні вимог, викладених у клопотанні позивача про стягнення з відповідача витрат по сплаті витрат на професійну правничу допомогу.
Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, а також порушення судом норм процесуального та матеріального права, зокрема Глави 21 Земельного кодексу України. В апеляційній скарзі скаржником викладено обставини, на яких ґрунтуються заперечення, аналогічні тим, які викладено у відзиві на позовну заяву. При цьому, апелянт стверджував, що відповідачем жодним чином не були порушені законні права та інтереси позивача, оскільки процедура та умови проведення аукціону були дотримані у відповідності до Глави 21 Земельного кодексу України, а допущення позивача до участі в земельному аукціоні в даному випадку було б порушенням порядку проведення земельних аукціонів та Земельного кодексу України. Апелянт вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що апелянт здійснює функції, якими він не наділений, оскільки відповідач є виконавцем земельних торгів і здійснює лише функції, якими законодавство наділяє виконавця земельних торгів у формі аукціону, не виходячи за межі делегованих повноважень; функції, права та обов`язки постійно діючої комісії з проведення земельних торгів в повному обсязі дублюють положення Глави 21 Земельного кодексу України в частині дискреційних повноважень. Апелянт вказує, що при ухваленні додаткового рішення судом першої інстанції неповно встановлено обставини справи, які мають значення для справи та порушено вимоги статті 126 ГПК України, посилаючись на те, що суд залишив поза увагою не співмірність рівня адвокатських витрат з часом, витраченим адвокатом на надання послуг та обсягом наданих послуг.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.11.2019 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19; призначено розгляд апеляційної скарги.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що мотиви та підстави, зазначені в ній щодо скасування рішення суду є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства.
14.01.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшли пояснення, в яких останній звертав увагу на те, що ним, як виконавцем земельних торгів здійснювались функції, якими законодавство наділяє виконавця земельних торгів, не виходячи за межі делегованих повноважень.
В судове засідання апеляційної інстанції 21.01.2020 представники позивача, третіх осіб не з`явились, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлені, про що в матеріалах справи містяться відповідні докази.
Оскільки явка представників учасників справи в судові засідання не була визнана обов`язковою, судочинство здійснюється, серед іншого, на засадах рівності та змагальності сторін і учасники судового провадження на власний розсуд користуються наданими ним процесуальними правами, зокрема, правом на участь у судовому засіданні, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про можливість здійснення розгляду апеляційної скарги у даній справі за відсутності уповноваженого представників позивача, третіх осіб.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив суд скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог у повному обсязі; скасувати додаткове рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019 та ухвалити нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні вимог, викладених у клопотанні позивача про стягнення з відповідача витрат по сплаті витрат на професійну правничу допомогу.
Суд, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при прийнятті оскаржуваних судових актів, дійшов до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду та додаткове рішення підлягають скасуванню, виходячи з наступного.
Державним підприємством "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", як виконавцем земельних торгів у формі аукціону, на 12.07.2019 було призначено проведення земельних торгів у формі аукціону №18431 з продажу права оренди земельних ділянок, які знаходяться в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, а саме: площею 12,3882 га, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0941 (лот №35470); площею 0,6920 га, кадастровий номер кадастровий номер 7425381500:03:001:0940 (лот №35472); площею 5,0314 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0939 (лот №35474); площею 20,3819 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0938 (лот №35475); площею 3,1670 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0858 (лот №35476); площею 6,6759 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0942 (лот №35485), про що на офіційному веб-сайті Держгеокадастру опубліковані відповідні оголошення.
Організатором земельних торгів є Талалаївська селищна рада.
Для участі у спірних земельних торгах у формі аукціону позивач перерахував на рахунок відповідача реєстраційні та гарантійні внески, що підтверджується наданими позивачем платіжними дорученнями від 13.06.2019 №270-280.
04.07.2019 представник ТОВ "Україна" подав виконавцю земельних торгів - ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" заяви про участь у цих земельних торгах. При цьому, як вбачається зі змісту даних заяв, позивачем було додано копії таких документів: виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; протоколу загальних зборів учасників товариства; статуту підприємства; паспорту, реєстраційного номеру облікової картки платника податків представника претендента; наказу про призначення директора; довідки з банку про відкриті рахунки; квитанції про сплату реєстраційного внеску; квитанції про сплату гарантійного внеску.
ТОВ "Україна" подало заяви про участь у земельних торгах за такими лотами:
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 12,3882 га, кадастровий номер земельної ділянки 7425381500:03:001:0941 (лот №35470);
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 0,6920 га, кадастровий номер кадастровий номер 7425381500:03:001:0940 (лот №35472);
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 5,0314 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0939 (лот №35474);
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 20,3819 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0938 (лот №35475);
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 3,1670 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0858 (лот №35476);
- з продажу права оренди на земельну ділянку площею 6,6759 га, кадастровий номер 7425381500:03:001:0942 (лот №35485).
Заяви з доданими до них документами були прийняті відповідачем. Зазначеним заявам відповідач присвоїв реєстраційні номери №96, 97, 98, 99, 100, 101 від 04.07.2019, відповідно.
Після прийняття вказаних документів відповідач видав довідки про отримання документів за тими самими реєстраційними номерами, що були присвоєні заявам, а саме з №96-101, відповідно (далі - довідки №96-101).
У вказаних довідках зазначено, що для отримання вхідного квитка, інформаційної картки на лот, картки учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів) претенденту на участь у земельних торгах або уповноваженій ним особі необхідно з`явитись 09.07.2019 з 09:00 по 15:00 за адресою: м. Чернігів, вул. П`ятницька, 11-А, к. 6.
В позовній заяві позивач зазначав, що у призначений день - 09.07.2019 директор товариства з`явився до відповідача, де йому усно повідомили про те, що 08.07.2018 на адресу ТОВ "Україна" направлено лист про відмову у реєстрації його учасником аукціону та у зв`язку з цим відмовили у видачі вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника.
Відповідач проти цієї обставини не заперечував.
08.07.2019 на засіданні постійно діючої комісії з проведення земельних торгів ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" прийнято рішення про відмову у реєстрації ТОВ "Україна" як учасника аукціону з продажу лотів №35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485, підстава: неналежним чином завірені копії поданих документів, про що зазначено у протоколі №46 від 08.07.2019.
Листом від 08.07.2019 №28-28-0.10-521/2-19 відповідач повідомив позивача про неможливість зареєструвати ТОВ "Україна" як учасника земельних торгів у формі аукціону у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам нормативно-правових актів.
Відповідно до витягу з Книги реєстрації учасників земельних торгів до вказаної Книги занесено відомості щодо двох учасників спірних земельних торгів з продажу лотів №35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485 - ТОВ "Терра Плюс" (учасник №1) та ПСП "Лан" (учасник №2) та про видачу їм вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника.
Заяви ТОВ "Терра Плюс" на участь у земельних торгах занесені до Книги у графі "з/п" за номерами 96-101, реєстраційні номери заяв учасника земельних торгів - 102-107; заяви ПСП "Лан" на участь у земельних торгах занесені до Книги у графі "з/п" за номерами 90-95, реєстраційні номери заяв учасника земельних торгів - 90-95.
Відомостей про подання ТОВ "Україна" заяв на участь у земельних торгах до Книги реєстрації учасників земельних торгів не внесено.
12.07.2019 відбулись земельні торги з продажу права оренди земельних ділянок, які знаходяться в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Корінецької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області (лоти №35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485).
У земельних торгах взяли участь двоє учасників - ТОВ "Терра Плюс" та ПСП "Лан".
Відповідно до протоколів земельних торгів:
- №35470 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 10827,62 грн, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35470 продано за 11098,32 грн, що становить 12,30% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан";
- №35472 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 1012,30 грн, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35472 продано за 1133,74 грн, що становить 13,44% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан";
- №35474 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 4512,70 грн, що становить 12,48% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35474 продано за 4693,18 грн, що становить 12,48% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан";
- №35475 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 19120,66 грн, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35475 продано за 19503,06 грн, що становить 12,24% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан";
- №35476 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 2204,22 грн, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35476 продано за 2314,42 грн, що становить 12,60% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан";
- №35485 від 12.07.2019, стартова ціна лоту - 6975,69 грн, що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, лот №35485 продано за 7150,09 грн, що становить 12,30% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переможець земельних торгів - ПСП "Лан".
За результатами проведення земельних торгів 12.07.2019 між Талалаївською селищною радою та ПСП "Лан" було укладено відповідні договори оренди землі.
Не погоджуючись з рішенням про недопуск до участі у спірних земельних торгах та їх результатами, позивач звернувся до відповідача із скаргою від 16.07.2019, у якій просив визнати земельний аукціон №18431 таким, що проведений з порушенням прав ТОВ "Україна", скасувати його результати та провести повторно аукціон.
Як вказував позивач у позовній заяві, відповіді на цю скаргу від відповідача не надійшло.
Спір виник внаслідок незгоди позивача із діями відповідача щодо не допуску до участі у земельних торгах у формі аукціону в частині продажу лотів №№35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485.
Правовідносини щодо продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах урегульовано у главі 21 Земельного кодексу України.
Згідно з частиною першою ст. 134 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Порядок та особливості підготовки й проведення земельних торгів визначено статтями 135-137 Земельного кодексу України.
За приписами ч. 1-3 ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
За змістом ч. 1-3 ст. 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу.
Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві.
Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот.
Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів.
Частина 7 ст. 137 Земельного кодексу України визначає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів:
а) заяву про участь у земельних торгах;
б) інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу; або прізвище, ім`я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або номер та серію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті) фізичної особи - підприємця. Фізичні особи, які не є підприємцями, подають копію довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті). Для іноземних громадян та осіб без громадянства - прізвище, ім`я та по батькові, громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована юридична особа.
Копії засвідчуються підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків).
Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.
Згідно з ч. 8 ст. 137 Земельного кодексу України виконавець земельних торгів приймає документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб.
Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
З метою вжиття заходів, необхідних для виконання договірних зобов`язань щодо організації та проведення земельних торгів, дотримання вимог чинного законодавства України, зокрема, статей 3, 193 Господарського кодексу, статей 135, 137 Земельного кодексу України, статті 92 Цивільного кодексу України, директором ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" прийнято наказ №13 від 29.05.2018, яким затверджено Положення про порядок проведення земельних торгів у формі аукціону в Державному підприємстві "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі за текстом - Положення), яке визначає процедуру підготовки, організації та проведення земельних аукціонів для продажу права власності або прав оренди земельних ділянок комунальної власності, крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, що підлягають приватизації (п.1.1 Положення).
При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що чинне законодавство не містить заборон розроблення та затвердження господарюючим суб`єктом Положення про порядок проведення земельних торгів у формі аукціону. Крім того, як встановлено судом апеляційної інстанції, Положення про порядок проведення земельних торгів у формі аукціону в Державному підприємстві "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" не суперечить приписам Земельного кодексу України.
В пункті 4.7 Положення визначено порядок звернення осіб, які бажають взяти участь у земельних торгах, який дублює приписи ст.137 Земельного кодексу України.
В пункті 4.9 Положення встановлено, що прийняті заяви та документи в останній день прийому заяв передаються виконавцем на розгляд комісії з проведення земельних торгів (аукціонній комісії) для вивчення документів учасника на предмет відповідності нормам чинного законодавства та приймання рішення, оформленого відповідним протоколом, про реєстрацію учасника аукціону, або про відмову у його реєстрації. У випадку відмови в реєстрації особи, як учасника аукціону такій особі надсилається повідомлення про причину відмови в реєстрації. Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у пункті 4.1. цього Положення, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів). Після реєстрації учаснику земельних торгів видаються вхідний квиток, інформаційна картка на лот та картка учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
Наказом Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" №14 від 29.05.2018 створено постійно діючу комісію з проведення земельних торгів (аукціонної комісії) в наступному складі: Непотенко Р.В. - директор підприємства, голова комісії, Прозапас О.П. - начальник відділу землевпорядних та земле оціночних робіт, заступник голови комісії, Жданова А.В. - юрисконсульт І-ї категорії юридичної служби член комісії. Вказаним наказом доручено оформлення рішення у формі протоколу аукціонної комісії про реєстрацію учасника аукціону або відмову у його реєстрації Ждановій А.В.
Наказом Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" №23/1 від 15.06.2018 Про розподіл обов`язків між особами, що здійснюватимуть підготовку та проведення земельних торгів доручено Прозапас О.П. прийом документів, ведення журналу реєстрації заяв, ведення книги реєстрації учасників торгів, видачу учасникам земельних торгів (їх представникам) довідок про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідних квитків, інформаційних карток на лот та карток учасників (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів), проведення реєстрації учасників земельних торгів та видачу табличок з номером в день проведення земельних торгів, ведення протоколу земельних торгів.
Як встановлено вище, 04.07.2019 представник ТОВ "Україна" подав виконавцю земельних торгів - ДП "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" заяви про участь у цих земельних торгах, до яких було додані копії таких документів: виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; протоколу загальних зборів учасників товариства; статуту підприємства; паспорту, реєстраційного номеру облікової картки платника податків представника претендента; наказу про призначення директора; довідки з банку про відкриті рахунки; квитанції про сплату реєстраційного внеску; квитанції про сплату гарантійного внеску.
Заяви з доданими до них документами були прийняті відповідачем, про що останнім було видано відповідні довідки; зазначеним заявам та довідкам відповідач присвоїв реєстраційні номери №№96, 97, 98, 99, 100, 101 від 04.07.2019, відповідно. У вказаних довідках №96-101 зазначено, що для отримання вхідного квитка, інформаційної картки на лот, картки учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів) претенденту на участь у земельних торгах або уповноваженій ним особі необхідно з`явитись 09.07.2019 з 09:00 по 15:00 за адресою: м. Чернігів, вул. П`ятницька, 11-А, к. 6.
З протоколу №46 постійно діючої комісії з проведення земельних торгів від 08.07.2019 вбачається, що виконавцем торгів прийнято рішення про відмову у реєстрації як учасника аукціону ТОВ "Україна" у зв`язку з тим, що копії поданих документів неналежним чином завірені.
Листом від 08.07.2019 №28-28-0.10-521/2-19 відповідач повідомив позивача про неможливість зареєструвати ТОВ "Україна" як учасника земельних торгів у формі аукціону у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам нормативно-правових актів, зокрема ДСТУ 4163-2003.
Відповідно до положень Національного стандарту України Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації "Вимоги до оформлювання документів" (ДСТУ 4163-2003), затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 року №55, зокрема пунктів 1.1 - 1.3 ДСТУ 4163-2003, цей стандарт установлює: склад реквізитів документів; вимоги до змісту і розташовування реквізитів документів; вимоги до бланків та оформлювання документів; вимоги до документів, що їх виготовляють за допомогою друкувальних засобів. Вимоги цього стандарту щодо оформлювання реквізитів можна поширювати на всі класи уніфікованих систем документації.
Виходячи зі змісту п.5.23 ДСТУ 4163-2003 "Вимоги до оформлювання документів", підпис складається з назви посади особи, яка підписує документ (повної, якщо документ надруковано не на бланку, скороченої - на документі, надрукованому на бланку), особистого підпису, ініціалу(-ів) і прізвища.
Позивачем не заперечувались висновки постійно діючої комісії щодо неправильного оформлення доданих до заяви про участь у земельних торгах документів, не надано й доказів на підтвердження належного оформлення вищевказаних документів.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідач як виконавець земельних торгів у формі аукціону, приймаючи рішення про відмову в реєстрації як учасника аукціону ТОВ "Україна", діяв у відповідності норм чинного законодавства, зокрема, положень Глави 21 Земельного кодексу України; відповідачем жодним чином не були порушені законні права та інтереси позивача.
Колегія суддів вважає висновок місцевого господарського суду про те, що виконавець земельних торгів ще при прийнятті документів від особи, яка бажає взяти участь у аукціоні, повинен належним чином перевірити відповідність поданих документів вимогам чинного законодавства, а тому дискреція відповідача у цьому випадку може полягати лише у прийнятті або неприйнятті документів, якщо вони не відповідають встановленим нормативно-правовими актами вимогам і виключно під час їх подання, помилковим, оскільки як встановлено вище, в пункті 4.9 Положення про порядок проведення земельних торгів у формі аукціону в Державному підприємстві "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" встановлено, що прийняті заяви та документи в останній день прийому заяв передаються виконавцем на розгляд комісії з проведення земельних торгів (аукціонній комісії) для вивчення документів учасника на предмет відповідності нормам чинного законодавства та приймання рішення, оформленого відповідним протоколом, про реєстрацію учасника аукціону, або про відмову у його реєстрації.
Також, без врахування визначеного відповідачем порядку прийняття та реєстрації заяв осіб, які бажають взяти участь в аукціоні, суд дійшов помилкового висновку про порушення відповідачем порядку реєстрації учасників земельних торгів у книзі реєстрації учасників торгів, вказуючи, що запис про реєстрацію ПСП "Лан" (№з/п 90) 03.07.2019 внесено до книги реєстрації після запису про реєстрацію ПП "Корюківський агро альянс" (№з/п 89) 04.07.2019.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги Товариство з обмеженою відповідальністю "Україна" про визнання недійсними результати земельних торгів у формі аукціону №18431 від 12.07.2019 в частині продажу лотів №№35470, 35472, 35474, 35475, 35476, 35485 є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Враховуючи те, що суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відмову в позові, понесені витрати по сплаті на професійну правничу допомогу покладаються на позивача, що, як наслідок, тягне за собою скасування додаткового рішення про задоволення клопотання позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006), в якому зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Відповідно до ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За результатами перегляду даної справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" підлягає задоволенню, рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19 та додаткове рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019 у справі №927/604/19 - скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в позові та відмову у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" про стягнення з відповідача 10000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу.
Судові витрати розподіляються відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 2 ч. 1 ст. 275, ст. ст. 277, 281 - 283 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" задовольнити.
Рішення Господарського суду Чернігівської області від 10.10.2019 у справі №927/604/19 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.
Додаткове рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.10.2019 у справі №927/604/19 скасувати.
Відмовити у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" про ухвалення додаткового рішення щодо стягнення витрат на правову допомогу, понесених при розгляді позовної заяви.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" на користь Державного підприємства "Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" 17289 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити суду першої інстанції видати відповідний наказ із зазначенням необхідних реквізитів.
Матеріали справи №927/604/19 повернути Господарському суду Чернігівської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст. ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст судового рішення складено та підписано 03.02.2020 після завершення суддею Козир Т.П. участі у підготовці суддів для підтримання кваліфікації та виходу з лікарняного судді Агрикової О.В.
Головуючий суддя Г.П. Коробенко
Судді Т.П. Козир
О.В. Агрикова
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87335355 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Коробенко Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні