Рішення
від 30.01.2020 по справі 120/3482/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

30 січня 2020 р. Справа № 120/3482/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Поліщук І.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Назарук А.В.

представника позивача: Савелова М.М.

представника відповідача: Артимович Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Управління Держпраці у Вінницькій області

до: Приватного підприємства "Ален Оіл"

про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Вінницькій області до Приватного підприємства "Ален Оіл" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що у період з 07.10.2019 по 11.10.2019 уповноваженими особами управління Держпраці у Вінницькій області проведено планову перевірку у сфері дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у ПП "Ален Оіл". За результатами перевірки було виявлено факти порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працюючих, у зв`язку з чим складено акт перевірки суб`єкта господарювання №034.0406.19 від 11.10.2019 про виявлення порушень вимог законодавства.

При цьому, оскільки відповідно до п. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» призупинення виконання робіт, що створюють небезпеку для людей, здійснюється виключно за рішенням суду, позивач з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників ПП "Ален Оіл", звернувся до суду із даним позовом для вирішення питання про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду.

Ухвалою від 08.11.2019 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою від 09.01.2020 вирішено продовжити розгляд даної справи в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні 30.01.2020.

Ухвалою від 30.01.2020 задоволено клопотання представника позивача та залишено без розгляду позовну заяву в частині позовних вимог щодо застосування заходів реагування, шляхом зупинення: виконання робіт на висоті понад 1.3 метра; зберігання балонів із зрідженим газом; виконання зварювальних робіт; експлуатацію автонавантажувача з двигуном внутрішнього згоряння в складі фасування паливних гранул; виконання робіт підвищеної небезпеки працівниками, які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з охорони праці; експлуатацію заточувального верстата, не обладнаного захисним пристроєм, зблокованим з пуском верстата; виконання своїх обов`язків посадовими особами підприємства, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці.

В судовому засіданні 30.01.2020 представник позивача підтримала решту заявлених позовних вимог та просила їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні не заперечувала щодо задоволення даного адміністративного позову.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що в період з 07.10.2019 по 11.10.2019 уповноваженими особами управління Держпраці у Вінницькій області проведено планову перевірку у сфері дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у ПП "Ален Оіл".

За результатами перевірки складено акт №034.0406.19 від 11.10.2019, в якому зафіксовані наступні порушення:

1. Не отримано дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме:

- технологічне устаткування оліє-жирової промисловості (п. 6 додатку 3);

- системи газопостачання зрідженим газом (п. 2 додатку 3);

- посудини, що працюють під тиском понад 0.05 МПа (п. 10 додатку 3), що є порушенням вимог п. 6. Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 року №1107.

2. Роботодавець не надав декларацію відповідності матеріально-технічної бази на виконання робіт підвищеної небезпеки вимогам законодавства з охорони праці:

- роботи, що виконуються на висоті понад 1.3 метра (п. 6 додатку 6);

- зберігання балонів із зрідженим газом (п. 18 додаток 6);

- зварювальні роботи (п. 19 додатку 6), що є порушенням вимог п. 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 року №1107.

3. В складі фасування паливних гранул використовується автонавантажувач з двигуном внутрішнього згоряння, що є порушенням вимог п. 6.2.1.8. НПАОП 15.4-1.06-97 Правила безпеки для олійно-жирового виробництва .

4. Працівники, що виконують роботи підвищеної небезпеки не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням вимог п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці .

5. Заточувальний верстат не обладнаний захисним пристроєм, зблокованим з пуском верстата, що є порушенням вимог п. 1.10 розділу 1 глави 2 НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями .

6. Посадові особи підприємства не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням вимог п. 5.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці .

Акт перевірки №034.0406.19 від 11.10.2019 містить підпис директора ПП "Ален Оіл" про отримання нею примірника акту перевірки.

У зв`язку з виявленими порушеннями Управління Держпраці у Вінницькій області винесло відповідачу припис від 11.10.2019 №026.0406.19 про усунення виявлених порушень, який також отриманий керівником ПП "Ален Оіл" 11.10.2019.

Враховуючи, що відповідачем вимоги припису залишені без виконання, позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

В розумінні ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Статтею 38 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96 (надалі - Положення), Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення).

За приписами ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Водночас, п.п. 16 п. 4 Положення передбачено, що Державна служба України з питань праці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Згідно з п.п. 5 п. 6 Положення, Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Державна служба України з питань праці.

Приписами ч. 1 ст. 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Як свідчать обставини справи, підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування слугувало виявлення органом нагляду порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що зазначається в акті перевірки.

Судом встановлено, що за результатами проведеної перевірки з питань дотримання ПП "Ален Оіл" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки виявлено порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників відповідного товариства.

При цьому, судом враховані надані представником відповідача докази часткового усунення порушень, які визначені у приписі від 11.10.2019 №026.0406.19, а тому, як наслідок, ухвалою від 30.01.2020 задоволено клопотання представника позивача залишено без розгляду позовну заяву в частині позовних вимог щодо застосування заходів реагування, шляхом зупинення: виконання робіт на висоті понад 1.3 метра; зберігання балонів із зрідженим газом; виконання зварювальних робіт; експлуатацію автонавантажувача з двигуном внутрішнього згоряння в складі фасування паливних гранул; виконання робіт підвищеної небезпеки працівниками, які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з охорони праці; експлуатацію заточувального верстата, не обладнаного захисним пристроєм, зблокованим з пуском верстата; виконання своїх обов`язків посадовими особами підприємства, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці.

В той же час, визначаючись щодо наявності підстав для вжиття заходів реагування у вигляді заборони ПП "Ален Оіл" експлуатації технологічного устаткування оліє-жирової промисловості; системи газопостачання зрідженим газом; посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа., суд зважає на те, що за приписами ст. 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю працюючих .

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, що може призвести до тяжких наслідків.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, враховуючи наведені вище обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Держпраці у Вінницькій області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд керується положеннями ч. 2 ст. 139 КАС України, відповідно до яких при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків та проведенню експертиз, тому відсутні підстави для відшкодування судових витрат.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Приватного підприємства "Ален Оіл" заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді заборони: експлуатації технологічного устаткування оліє-жирової промисловості; системи газопостачання зрідженим газом; посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Управління Держпраці у Вінницькій області (вул. Магістратська, 37, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 39845483);

Приватне підприємство "Ален Оіл" (вул. Вишнева, 10, с. Степанівка, Вінницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 40511902).

Повний текст рішення складено 04.02.2020.

Суддя Поліщук Ірина Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2020
Оприлюднено06.02.2020
Номер документу87350419
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/3482/19-а

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 30.01.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 08.11.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні