ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2020 року ЛуцькСправа № 140/3539/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Колодяжне Ковельського району Волинської області про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Управління ДСНС України у Волинській області) звернулося з позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Колодяжне Ковельського району Волинської області (далі - ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне) про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації двох корпусів школи за адресою: Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами позапланової перевірки території, будівлі та приміщень ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки було встановлено ряд порушень вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, про що складено акт перевірки. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб`єкта господарювання не надходили.
Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації І-ІІІ ступеня с. Колодяжне порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей, тому позивач просив застосувати заходи реагування шляхом повного зупинення експлуатації двох корпусів школи за адресою: Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 06.12.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову повністю мотивуючи тим, що позивачем не надало суду необхідних належних та допустимих доказів, що недотримання вимог та правил у сфері пожежної і техногенної безпеки при експлуатації двох корпусів ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Зазначає, що на даний час відповідачем здійснено заходи щодо усунення порушень пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті перевірки від 13.11.2019 №308 по приміщеннях корпусу №1 та №2, а саме: у підсобних приміщеннях кухні світильники з лампами розжарювання використовуються з ковпаком; здійсненна заміна матеріалів на шляхах евакуації коридору першого корпусу школи на такі, що не потребують актів щодо пожежної небезпеки; в евакуаційному виході влаштовано поріг, який відповідає вимогам. Щодо іншої частини порушень ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне звернулася з листом до розпорядника коштів вищого рівня Колодяжненської сільської ради про виділення додаткових асигнувань, зокрема на обладнання приміщень системою протипожежного захисту, на проведення робіт по обробленню дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, встановлення на другий корпус будівлі школи обладнання, що узабезпечує будівлю від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів. Також направлено до СТзОВ імені Лесі Українки звернення про надання дозволу для наповнення пожежних автомобілів і забирання води при надзвичайних ситуаціях із водонапірної башти Рожновського, яка знаходиться на території СТзОВ імені Лесі Українки, відстань до якої від ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне становить 520 м.
Крім того, вказує, що за наслідками проведеної перевірки позивачем не було складено щодо відповідача припису, розпорядження або іншого розпорядчого документу з метою надання часу для усунення виявлених порушень без застосування такого крайнього заходу, як повне зупинення діяльності школи, оскільки застосування такого заходу реагування, як зупинення діяльності школи фактично позбавляє права дітей, які в ній навчаються на здобуття освіти, що є порушенням вимог Конституції України та Закону України Про освіту .
У відповіді на відзив позивач зазначив, що відповідач не виконав вимоги припису від 23.04.2018 №50, а лише після поданого адміністративного позову почав усувати всі порушення і зазначати, що заборона експлуатації є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей покарання і повинна застосовуватися у виключних випадках.
Крім того, твердження відповідача про усунення ряду порушень, що викладені в акті від 13.11.2019 №308 не можуть братися до уваги, оскільки без проведення відповідної позапланової перевірки органами державного нагляду (контролю) щодо встановлення факту усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, такі твердження є бездоказовими та базуються тільки на поясненнях сторони.
Дослідивши письмові пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, а також письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-У та наказу Ковельського міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Ковельське МРВ УДСНС України у Волинській області) від 21.10.2019 №34, з 06.11.2019 по 13.11.2019, головним інспектором Ковельського МРВ УДСНС України у Волинській області здійснено планову перевірку території, будівель та приміщень ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Колодяжне, що розташована Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18, щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Перевіркою будівлі школи ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне виявлені наступні порушення Правил пожежної безпеки в Україні (ППБУ) при експлуатації будівлі школи:
- не забезпечено будівлі школи зовнішнім протипожежним водопостачанням (пункт 22 розділу ІІ ППБУ, пункт 6.1.5 глави 6.1 розділу 6 ДБН В.2.5-74:2013);
- відсутні акти на матеріали, які застосовані на шляхах евакуації коридору першого корпусу школи щодо пожежної небезпеки (пункт 22 розділу II ППБУ, пункт 7.3.3 глави 7.3 розділу 7 ДБН В.1.1-7-2016);
- на шляхах евакуації з першого корпусу школи влаштовано поріг, висота якого більше ніж 0,05 м. (пункт 22 розділу II ППБУ, пункт 7.3.8 глави 7.3 розділу 7 ДБН В.1.1-7-2016);
- дерев`яні елементи горищних покриттів першого та другого корпусів школи (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);
- у підсобних приміщеннях кухні використовуються світильники з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ);
- не забезпечено захист другого корпусу школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ);
- не обладнані приміщення школи системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ).
За результатами перевірки складено акт від 13.11.2019 №308 (далі - акт перевірки) (а.с.10-16). Примірник зазначеного акта перевірки отримано директором ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Колодяжне Поліщуком А.В. 13.11.2019.
У зв`язку з виявленими порушеннями відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, Управління ДСНС України у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності звернулось з даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації двох корпусів школи за адресою: Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Як встановлено статтею 1 Закону Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина четверта статті 4 Закону № 877).
Як встановлено статтею 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - Указ №20/2013) є Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України).
Основними завданнями ДСНС України є, серед іншого, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Указу № 20/2013).
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) - пункт 6 Указу № 20/2013.
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877 визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно із частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно із частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідач у відзиві стверджує про усунення ряду виявлених порушень, зокрема: у підсобних приміщеннях кухні світильники з лампами розжарювання використовуються з ковпаком; здійсненна заміна матеріалів на шляхах евакуації коридору першого корпусу школи на такі, що не потребують актів щодо пожежної небезпеки; в евакуаційному виході влаштовано поріг, який відповідає вимогам. Щодо інших порушень відповідачем здійснено ряд заходів, спрямованих на їх усунення.
Однак суд критично ставиться до таких тверджень відповідача з огляду на наступне.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Відповідачем не надано жодного доказу, який би вказував та підтверджував усунення хоча б частини порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.
Разом з тим, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Отже, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.
Відповідач не надав суду доказів про звернення до Управління ДСНС України у Волинській області із заявою про проведення перевірки на предмет усунення порушень, викладених у акті перевірки від 13.11.2019 №308.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації двох корпусів школи за адресою: Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертизи.
Відтак, судовий збір у розмірі 1921 грн., сплачений позивачем при поданні адміністративного позову, йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).
Керуючись статтями 72-77, 139, 244, 246, 255, 262, 295, пункту 15.5 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов`язати Загальноосвітню школу І-ІІІ ступеня с. Колодяжне Ковельського району Волинської області (код ЄДРПОУ 20141257) повністю зупинити експлуатацію двох корпусів школи за адресою: Волинська область, Ковельський район, с. Колодяжне, вул. Шкільна, 18 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті Ковельського міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області від 13 листопада 2019 року №308.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87350468 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні