ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5208/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
27 грудня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації, в якій просив суд:
визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації, що полягає у не призначенні ОСОБА_1 надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи;
зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації відповідно до вимог ст. 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" призначити ОСОБА_1 надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що він самостійно виховує неповнолітнього сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оскільки його дружина та мати дитини померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , а шлюб після цього він не укладав. Позивач упродовж 2019 року неодноразово звертався до відповідача з приводу призначення та виплати надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку, однак отримував відмови, що мотивовані посиланням на відсутність у нього статусу одинокого батька.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 січня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.
23 січня 2020 року до суду надійшов відзив на позов, у якому відповідач проти позову заперечував, вказував на правомірність відмови у призначення позивачу надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, оскільки ОСОБА_1 не набув статусу одинокого батька у порядку, визначеному абзацом другим частиною другою статті 143 Сімейного кодексу України. Крім того, звертав увагу на те, що за повідомленням пенсійного органу позивач отримує пенсію у зв`язку з втратою годувальника на сина ОСОБА_2 , що в силу положень частини другої статті 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" виключає можливість отримання позивачем допомоги на дітей одиноким батькам.
Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Дослідивши письмові докази і пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Зі змісту свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого повторно 17.11.2015 Центральним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Кіровоградського міського управління юстиції, батьками ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначено ОСОБА_1 (батько) та ОСОБА_3 (мати) /а.с. 8/.
Залученою до матеріалів справи копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 , виданого Міським відділом по державній реєстрації смертей реєстраційної служби Кіровоградського міського управління юстиції, підтверджено, що ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 .с. 10/.
Неповнолітній ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є дитиною з інвалідністю, законним представником якого є батько ОСОБА_1 , що підтверджено копією посвідчення серії НОМЕР_3 /а.с. 11/.
Довідкою виконавчого комітету Михайлівської сільської ради Машівського району Полтавської області від 11.12.2019 №02-45-3/252 підтверджено, що ОСОБА_1 зареєстрований та проживає по АДРЕСА_1 разом із сином - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 /а.с. 7/.
Довідкою Фермерського господарства "Анаско" від 20.05.2019 вих.№97 підтверджено, що позивач з 08.05.2018 по 08.11.2018 працював у ФГ "Анаско" на посаді водія автотранспортних засобів; у 2019 році працює з 16.04.2019 на посаді водія автотранспортних засобів /а.с. 12/.
Позивач перебуває на обліку в УСЗН Машівської РДА та отримує державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю на неповнолітнього сина ОСОБА_2 без надбавки на догляд за дитиною, що підтверджено довідками відповідача від 03.05.2019 №259 та від 17.12.2019 №649 /а.с. 13, 14/.
Позивач упродовж 2019 року неодноразово звертався до УСЗН Машівської РДА з приводу призначення та виплати надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років, однак відповідач листами від 10.04.2019 вих.№06-15/1101/1, від 11.05.2019 вих.№1422/06-15, від 15.07.2019 №06-15/2221/1 повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для призначення його вказаної надбавки, оскільки ним не набуто у визначеному законом порядку статус одинокого батька /а.с. 15-17/.
Не погодившись з такими відповідями компетентного органу, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
У цій справі спірним є питання наявності підстав для призначення та виплати позивачу надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю до 18 років як одинокому батьку. При цьому спір між сторонами фактично зводиться до тлумачення поняття "одинокого батька".
Так, згідно з частиною п`ятою статті 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю. Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років також призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, у відпустці без збереження заробітної плати, у разі якщо дитина з інвалідністю потребує домашнього догляду, і вони фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю. Одному з батьків, прийомних батьків, батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу, усиновителів, опікуну, піклувальнику надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А, а також одинокій матері (одинокому батьку) надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю призначається незалежно від факту роботи , навчання, служби.
Умови призначення та порядок надання і виплати надбавок на догляд за особами з інвалідністю з дитинства та дітьми з інвалідністю віком до 18 років визначено Порядком надання державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства фінансів України від 30.04.2002 №226/293/169, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 31.05.2002 за №466/6754 (надалі - Порядок).
Згідно з пунктом 3.2 Порядку до державної соціальної допомоги дітям з інвалідністю віком до 18 років призначається надбавка на догляд за ними. Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з непрацюючих батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю. Одиноким матерям (одиноким батькам) надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається незалежно від факту роботи навчання та служби.
За змістом абзацу другого пункту 3.3 Порядку, одиноким батьком вважається батько дитини, який набув статусу одинокого батька згідно з абзацом другим частини другої статті 143 Сімейного кодексу України.
Абзацом другим частини другої статті 143 Сімейного кодексу України визначено, що батько, який не перебуває у шлюбі з матір`ю дитини, батьківство якого визначено у свідоцтві про народження дитини або визнано за рішенням суду, зобов`язаний за повідомленням служби у справах дітей, що здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, забрати дитину для утримання та виховання з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я, якщо цього не зробила мати дитини. У разі якщо батько не перебуває у шлюбі, він набуває статусу одинокого батька.
Посилаючись на наведені положення чинного законодавства відповідач стверджував про те, що позивач не набув статусу одинокого батька, оскільки він не забирав неповнолітнього сина ОСОБА_2 для утримання та виховання з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я, а матір дитини не позбавлено батьківських прав.
Однак суд не погоджується з наведеними доводами відповідача з таких підстав.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у пункті 50 постанови від 13.06.2018 у справі №822/2446/17 зазначив, що правовий статус поняття одинокого батька не врегульований законодавством, а тому вбачається можливим застосовування аналогії поняття одинокої матері , тлумачення якого зазначено у Постанові Пленуму ВСУ. Тобто, для набуття статусу одинока матір , одинокий батько , необхідні два факти: не перебування у шлюбі, а також виховання і утримання дитини самими матір`ю чи батьком відповідно, тобто без участі іншого з подружжя у житті дитини.
Матеріалами справи підтверджено, що мати неповнолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , - ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , що виключає можливість її участі у вихованні сина. Батько неповнолітнього ОСОБА_2 - ОСОБА_1 повторно шлюб не укладав, проживає разом з сином та здійснює догляд за ним.
З урахуванням наведеного, позивач є одиноким батьком, оскільки самостійно виховує неповнолітнього сина.
Тлумачення поняття "одинокий батько" у більш вузькому розумінні, як на тому наполягає відповідач, на переконання суду не відповідатиме принципу верховенства права та буде порушенням гарантованого Основним Законом права на соціальний захист, що включає, зокрема право на отримання одиноким батьком (незалежно від працевлаштування) надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.
Посилання відповідача на приписи частини другої статті 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", відповідно до якої право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) має мати (батько) дітей у разі смерті одного з батьків, які не одержують на них пенсію в разі втрати годувальника, соціальну пенсію або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", суд визнає безпідставними, оскільки право на отримання спірної надбавки передбачено положеннями іншого нормативно-правового акта, а саме - Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю".
До того ж, як визначено абзацом п`ятим підпункту 2.1 Порядку, якщо особа з інвалідністю з дитинства або дитина з інвалідністю має право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника (державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом України Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю ) і на державну соціальну допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю , ці виплати призначаються одночасно .
Таким чином, отримання позивачем пенсії у зв`язку з втратою годувальника на сина ОСОБА_2 не перешкоджає призначенню спірної надбавки.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позивач має право на отримання надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи.
Бездіяльністю визнається пасивна форма поведінки особи, що полягає у невчиненні нею конкретної дії (дій), які вона повинна була і могла вчинити в даних конкретних умовах.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 1.2 Порядку державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю призначається структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Згідно з пунктом 3.5 Порядку надбавка на догляд призначається з дня звернення за її призначенням.
Стаття 13 ЄКПЛ гарантує кожному, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Така правова позиція узгоджується із позицією, висловленою Верховним Судом України у постанові від 16 вересня 2015 року у справі №21-1465а15 та Верховним Судом у постанові від 22 грудня 2018 року у справі № 804/1469/17.
За таких обставин, зважаючи на те, що відповідачем не наведено достатніх підстав для відмови у призначенні позивачу надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи, суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 .
Відтак, позов належить задовольнити повністю.
За відсутності в матеріалах справи документального підтвердження судових витрат підстав для їх розподілу немає.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 6-9, 77, 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації Полтавської області щодо призначення ОСОБА_1 надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Машівської районної державної адміністрації Полтавської області (код ЄДРПОУ 03195145; вул. Незалежності, 112Б, смт Машівка, Машівський район, Полтавська область, 39400) призначити ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ; АДРЕСА_2 ) надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років як одинокому батьку незалежно від факту роботи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 05.02.2020 |
Номер документу | 87352747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні