Рішення
від 30.01.2020 по справі 540/2526/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2526/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Нікітенко А.В.,

за участю:

представника позивача - Кушнеренко Т.В.,

представника відповідача - Салій Л.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Звернувшись до суду, позивач посилається на те, що 21 жовтня 2019 року за вихідним номером 13741/02 йому була надана відповідь відповідача, яка фактично зводилася до того, що джерелом формування Державного реєстру є подання відомостей до реєстру "Страхувальником", яким в даному випадку є ВП "Шахта імені О.О. Скочинського", оскільки відомості за спірний період подані не були, а отже підстав для внесеннях даних до реєстру немає.

Також, відповідачем підтверджено, що у зв`язку з тим, що за даними реєстру відсутні відомості про отримання заробітної плати, вона врахована при перерахунку з значенням "0". Відповідач вважає, що у рішенні Херсонського окружного адміністративного від 29.03.2019 року суду відсутнє пряме посилання на внесення змін до реєстру, а тому вони не можуть внести самостійно відомості до Державного реєстру.

Таким чином, при виконанні попереднього рішення суду від 29 березня 2018 року відповідачем не була врахована заробітна плата, яка була отримана в період роботи підземним прохідником на шахті імені О.О. Скочинського з 01.06.2014 року по 31.10.2015 року.

Вказане твердження відповідача вважає незаконним з наступних підстав.

29 березня 2018 року рішенням Херсонського окружного адміністративного суду, яке винесено у складі головуючого судді Морської Г.М. було задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України зарахувати до страхового та пільгового трудового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.06.2014 року по 31.10.2015 року включно прохідником підземним на відокремленому підрозділі "Шахта імені О.О. Скочинського" та здійснити з урахуванням вказаного стажу перерахунок пенсії. Рішення набрало законної сили 03.05.2018 року.

На думку суду, відсутність відомостей у відповідача про надходження від роботодавця цих коштів не може бути підставою для відмови у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи позивача на підземних роботах згідно Списку № 1. Інакше не зарахування цього стажу роботи буде фактично покладанням на позивача як фізичну особу відповідальності за неможливість держави організувати належну роботу органів Пенсійного фонду України на тимчасово окупованій території, тобто законні права позивача порушуються через обставини, що не залежать від його волі та перебувають поза межами його впливу.

Відтак, видача довідки № 575/01 від 07.10.2015р та № 818 від 23.1 1.2015р., видані ВП "Шахта імені О.О. Скочинського" засвічені підписами керівника та головного бухгалтера та скріплені печаткою підприємства, яке на даний час знаходиться на окупованій території, не може заперечувати факту роботи позивача підземним прохідником на ВП "Шахта імені О.О.Скочинського" у період з 01.06.2014 р. по 31.10.2015 р., отримання ним заробітної плати та нарахування на неї страхових внесків.

Просить суд визнати протиправною бездіяльність Головного управління ПФ України в Херсонській області, яка полягає в не зарахуванні для обчислення розміру пенсії сум отриманих заробітних плат за вересень 2014 року та у період з грудня 2014 року по жовтень 2015 року включно;

- зобов`язати Головне управління ПФ України в Херсонській області зарахувати для обчислення розміру пенсії заробітну плату, отриману у вересні 2014 року в сумі 7506,00 гривень, в грудні 2014 року в сумі 6332,27 гривень, в січні 2015 року 7464,21 гривень, в лютому 2015 року в сумі 7921,95 гривень, в березні 2015 року в сумі 7678,43, в квітні 2015 року в сумі 7800,96, в травні 2015 року в сумі 7308,46 гривень, в червні 2015 року в сумі 7697,63 гривні, в липні 2015 року в сумі 7597,08 гривень, в серпні 2015 року 7616,46 гривень, в вересні 2015 року в сумі 8853,40 гривень, в жовтні 2015 року в сумі 7861,22 гривні;

- зобов`язати внести відомості про отримання заробітної плати за вказаний період до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Ухвалою суду від 02.12.2019 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 18.12.2019 року.

17.12.2019 року до суду надійшов відзив Головного управління ПФУ, в якому воно не погоджується з позовними вимогами позивача, вважає їх такими, що суперечать чинному законодавству та не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Неодмінною умовою для задоволення вимог адміністративного позову є встановлення факту порушення прав особи протиправними рішеннями або діями (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.

Одним із джерел наповнень реєстру застрахованих осіб є звітність щодо нарахування єдиного соціального внеску, яка подається страхувальниками до органів Державної податкової служби та в порядку міжвідомчого обміну передається до Пенсійного фонду. Відповідальність за подання звітності та достовірність поданих відомостей несе страхувальник. Страхувальником є "Відокремлений підрозділ "Шахта імені Олександра Олександровича Скочинського" державного підприємства "Донецька вугільна енергетична компанія" (код за ЄДРПОУ 33577414). Звітність щодо нарахування єдиного внеску зазначеним страхувальником подано за період з січня по листопад 2014 року. За період з грудня 2014 року по жовтень 2015 року звітність не надавалась.

В поданій звітності інформацію щодо нарахування єдиного внеску за позивача зазначено за періоди з січня по серпень та з жовтня по листопад 2014 року. Тому, інформація про нарахування заробітної плати за вересень 2014 року та за період з грудня 2014 року по жовтень 2015 року в реєстрі застрахованих осіб відсутня.

В довідці за формою ОК-5, яка формується за даними реєстру застрахованих осіб, відомості про нараховану заробітну плату позивача за вересень 2014 року та за період з грудня 2014 року по жовтень 2015 року відсутні.

Враховуючи те, що заробітна плата (дохід) за період страхового стажу з 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, та те, що відносно позивача в системі персоніфікованого обліку відсутні відомості про нарахування та сплату страхових внесків підстави для врахування при обчисленні розміру пенсії заробітної плати, зазначеної в позові, відповідно до вимог ст. 40, 41 Закону № 1058 відсутні.

18.12.2019 року розгляд справи відкладено на 16.01.2020 року.

Ухвалою суду від 24.12.2019 року вирішено адміністративну справу розглядати в режимі відеоконференції.

16.01.2020 року розгляд справи відкладено на 30.01.2020 року.

У судовому засіданні представник позивача наполягала на позовних вимогах, просила суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Олешківському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Херсонської області з 01.11.2015 року та отримує пільгову пенсію за віком за Списком № 1.

29 березня 2018 року рішенням Херсонського окружного адміністративного суду, яке винесено у складі головуючого судді Морської Г.М. було задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати до страхового та пільгового трудового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.06.2014 року по 31.10.2015 року включно прохідником підземним на відокремленому підрозділі "Шахта імені О.О.Скочинського" та здійснити з урахуванням вказаного стажу перерахунок пенсії. Рішення набрало законної сили 03.05.2018 року.

22 березня 2019 року виконавчий лист було подано до органу виконавчої служби та 25 березня 2019 року було відкрито виконавче провадження відділом примусового виконання рішень суду Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Херсонській області.

На виконання зазначеного судового рішення проведено перерахунок пенсії, під час якого до страхового та пільгового стажу позивача зараховано період з 01.06.2014 по 31.10.2015. За результатом здійсненого перерахунку за період з 01.11.2017 по 31.05.2018 нараховано суму 21166,67 грн., виплата вказаної суми здійснена в травні 2018 року. З травня 2018 року та надалі виплата пенсії здійснюється відповідно до зобов`язань викладених в судовому рішенні, з врахуванням до страхового стажу та пільгового трудового стажу позивача періоду роботи з 01.06.2014 по 31.10.2015.

16 вересня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області , яка полягала у не зарахуванні до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи з 01.06.2014 року по 31.10.2015 року включно прохідником підземним на відокремленому підрозділі "Шахта імені О.О. Скочинського".

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 26.09.2019 у справі № 821/88/18 заяву ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Відповідно до постанови державного виконавця від 07.11.2019 про закінчення виконавчого провадження виконавче провадження з примусового виконання закінчено на підставі фактичного повного виконання судового рішення.

Застосувавши відповідні норми права, суд надає таку правову оцінку спірним правовідносинам.

Згідно із вимогами ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Відповідно вказаний страховий стаж відображається в індивідуальних відомостях про застраховану особу та розмір заробітної плати отриманий за цей період враховується при призначенні пенсії.

Згідно із статтею 18 Закону України "Про збір та облік єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелами формування державного реєстру є відомості, що надходять до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; платників єдиного внеску; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад; органів доходів і зборів та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів; територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску; інших джерел, передбачених законодавством.

Стаття 20 цього ж Закону визначає, що реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону.

Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток застрахованих осіб, до яких включаються відомості про застрахованих осіб, інформація про набуття прав на одержання страхових виплат за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та інформація про виплати за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.

Відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.

Згідно розділу 4 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування передбачено, що відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

За статтею 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Рішенням суду від 29.03.2018 у справі № 821/88/18 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України Херсонської області (код ЄДРПОУ 21295057) зарахувати до страхового та пільгового трудового стажу ОСОБА_1 (код ІПН НОМЕР_1 ) період роботи з 01.06.2014 р. по 31.10.2015р. включно прохідником підземним на відокремленому підрозділі "Шахта імені О.О.Скочинського" та здійснити з урахуванням вказаного стажу перерахунок пенсії з 01.11.2017р.

У рішенні суду зроблено висновок про дійсність довідки від 23.11.2015 року № 818. Крім того, зазначено, що видача довідки підприємством, яке на даний час знаходиться на окупованій території, не може заперечувати факту роботи позивача підземним прохідником на ВП "Шахта імені О.О.Скочинського" у період з 01.06.2014р. по 31.10.2015р., отримання ним заробітної плати та нарахування на неї страхових внесків. Необґрунтованими суд вважає також доводи відповідача про відсутність підстав для зарахування до пільгового стажу період роботи позивача з 01.06.2014 р. по 31.10.2015 р., у зв`язку із відсутністю відомостей про сплату роботодавцем позивача ВП "Шахта імені О.О.Скочинського" страхових внесків.

Відповідно до довідки № 818 від 23.11.2015 року, виданої ОСОБА_1 , сума заробітної плати з розшифруванням становить: у вересні 2014 року в сумі 7506,00 гривень, в грудні 2014 року в сумі 6332,27 гривень, в січні 2015 року 7464,21 гривень, в лютому 2015 року в сумі 7921,95 гривень, в березні 2015 року в сумі 7678,43, в квітні 2015 року в сумі 7800,96, в травні 2015 року в сумі 7308,46 гривень, в червні 2015 року в сумі 7697,63 гривні, в липні 2015 року в сумі 7597,08 гривень, в серпні 2015 року 7616,46 гривень, в вересні 2015 року в сумі 8853,40 гривень, в жовтні 2015 року в сумі 7861,22 гривні.

Згідно з приписами ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи, що виконавче провадження у попередній справі № 821/88/18 закінчено, та ухвалу Херсонського окружного адміністративного суду від 26.09.2019 у справі № 821/88/18, суд вважає обраний позивачем спосіб захисту шляхом подання позовної заяви про визнання дій відповідача протиправними та зобов`язання вчинити певні дії позивачем обраний правильно.

Рішенням суду зараховано в спірний період не лише загальний трудовий стаж, а й страховий стаж, в тому числі суд визнав неправомірним неприйняття довідки про доходи від 23.11.2015 року № 818, а отже відповідач повинен при перерахунку пенсії враховувати отриману заробітну плату.

Аналіз практики Європейського суду з прав людини дає підстави для формування позиції, що при вирішенні питань щодо порушення державами учасницями положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї велика увага акцентується на дотриманні державною принципу "правомірних або законних очікувань" та захисту прав людини через призму цього принципу.

Зокрема, у справах "Пайн Велі Девелопмент ЛТД" та інші проти. Ірландії" та "Федоренко проти України" Європейський суд з прав людини констатував, що відповідно до прецедентного права органів, які діють на підставі конвенції, право власності може бути "існуючим майном" або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтувати їх принаймні "виправданими очікуваннями" щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Тобто, Європейський суд з прав людини зробив висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту, та сформував позицію для інтерпретації вимоги як такої, що може вважатися "активом": вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема, є чинна норма закону, тобто встановлена законом норма щодо виплат, в тому числі і пенсійних на момент дії цієї норми є "активом", на який може розраховувати громадянин як на свою власність.

Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частин 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242- 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, яка полягає в не зарахуванні для обчислення розміру пенсії ОСОБА_1 сум отриманих заробітних плат за вересень 2014 року та у період з грудня 2014 року по жовтень 2015 року включно.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати для обчислення розміру пенсії ОСОБА_1 заробітну плату, отриману у вересні 2014 року в сумі 7506,00 гривень, в грудні 2014 року в сумі 6332,27 гривень, в січні 2015 року 7464,21 гривень, в лютому 2015 року в сумі 7921,95 гривень, в березні 2015 року в сумі 7678,43, в квітні 2015 року в сумі 7800,96, в травні 2015 року в сумі 7308,46 гривень, в червні 2015 року в сумі 7697,63 гривні, в липні 2015 року в сумі 7597,08 гривень, в серпні 2015 року 7616,46 гривень, в вересні 2015 року в сумі 8853,40 гривень, в жовтні 2015 року в сумі 7861,22 гривні та внести відомості про отримання заробітної плати за вказаний період до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, вул. 28 Армії, 6, м. Херсон, 73036) судові витрати у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 04 лютого 2020 р.

Суддя С.О. Варняк

кат. 112010200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2020
Оприлюднено05.02.2020
Номер документу87353165
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2526/19

Постанова від 15.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 30.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні