ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3463/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лохвицької міської ради про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 /далі - позивач, ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою /з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 18 грудня 2019 року/ до Лохвицької міської ради /далі - відповідач/ про:
- визнання незаконним включення до Додатку рішення Лохвицької міської ради від 14 березня 2019 року №20 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та виключення її із Додатку даного рішення;
- визнання протиправною бездіяльності Лохвицької міської ради щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 від 14 травня 2019 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5322681500:00:002:1311 у власність площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Лохвицької міської ради Полтавської області за межами населеного пункту;
- зобов`язання Лохвицької міської ради затвердити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку 5322681500:00:002:1311 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради Полтавської області /а.с. 7-11, 193-194/.
Позов обґрунтований тим, що позивач отримав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №1741-СГ від 11 березня 2016 року зі змінами. На підставі вказаного дозволу позивачем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311. 06 березня 2019 року та 14 травня 2019 року позивач звернувся із заявами до Лохвицької міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Листами Лохвицької міської ради вих № 03-02/375 від 02 квітня 2019 року та вих.№03-02/582 від 28 травня 2019 року позивачу повідомлено про неможливість винесення на розгляд чергового засідання сесії питання про затвердження його проекту землеустрою, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) відповідно до рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)". Позивач вважає протиправним включення до додатку рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311, адже така земельна ділянка може бути передана у власність позивача без проведення торгів та рішення Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року порушує його право на отримання у власність земельної ділянки відповідно до положень Земельного кодексу України. Крім того, відповідно до частин восьмої-десятої статті 118 Земельного кодексу України та статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Лохвицька міська рада за результатами розгляду його заяви про затвердження проекту землеустрою зобов`язана була прийняти відповідне рішення, проте не прийняла, чим допустила бездіяльність щодо прийняття рішення. Згідно зі статтею 118 Земельного кодексу України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у власність може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, та обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Оскільки наданий позивачем проект землеустрою погоджений у встановленому законодавством порядку та земельній ділянці присвоєний кадастровий номер і вона внесена до Державного земельного кадастру, а також відсутня законодавча вимога щодо обов`язковості проведення державної експертизи такого проекту, у відповідача відсутні дискреційні повноваження щодо прийняття іншого рішення ніж про затвердження проекту землеустрою, а тому наявні підстави для зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження поданого позивачем проекту землеустрою.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, а також призначено судове засідання, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с.88-93/ зазначив, що рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та відповідно до вимог статей 12, 116, 136 Земельного кодексу України у відповідача відсутні підстави для відчуження цієї земельної ділянки.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та замінено судове засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 січня 2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 29 січня 2020 року.
У судове засідання учасники справи не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання /а.с. 200, 203/.
29 січня 2020 року до суду надійшли клопотання учасників справи про проведення судового засідання за їх відсутності у порядку письмового провадження /а.с.210-211/.
Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Зважаючи на те, що клопотання про проведення судового засідання без їх участі заявили всі учасники справи, суд визнав за можливе проводити судове засідання у порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №6575-СГ від 27 вересня 2018 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" /а.с. 96/ передано у комунальну власність Лохвицької міської об`єднаної територіальної громади в особі Лохвицької міської ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 967,0434 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицького району Лохвицької міської ради згідно з актом приймання-передачі, та визначено, що право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27 вересня 2018 року /а.с.97-102/ Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області відповідно до наказу №6575-СГ від 27 вересня 2018 року передає із державної власності, а Лохвицька міська рада приймає у комунальну власність Лохвицької міської об`єднаної територіальної громади у кількості 74 земельні ділянки загальною площею 967,0434 га, в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311.
Рішенням п`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №6 від 25 жовтня 2018 року /а.с. 103/ прийнято у комунальну власність земельні ділянки, зазначені в акті приймання-передачі земельних ділянок, в тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311.
ОСОБА_1 звернувся до Лохвицької міської ради із заявою від 06 березня 2019 року /а.с. 153/, в якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передати таку земельну ділянку у власність. До вказаної заяви додав проект землеустрою /а.с. 28-73/.
Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" /а.с.105-106/ відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 12, 79-1, 83, 122-124, 134, 136 Земельного кодексу України, Законів України "Про Державний земельний кадастр", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", розглянувши пропозицію приватного підприємства "Регіональний інвестиційний центр аукціонів" №8 від 11 січня 2018 року щодо надання послуг з організації та проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу земельних ділянок комунальної власності або прав на них, з метою підготовки документації до земельних торгів: 1) визначено земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташовані за межами населених пунктів на території Лохвицької міської ради Лохвицького району Полтавської області (згідно додатку), право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) та 2) з метою підготовки документації до земельних торгів на земельні ділянки, зазначені в додатку до цього рішення, вирішено забезпечити розроблення документації із землеустрою (у разі необхідності), отримати витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, здійснити державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
28 березня 2019 року державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Лохвицької міської ради прийнято рішення №46275653 /а.с. 104/ про державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 за територіальною громадою в особі Лохвицької міської ради.
Листом Лохвицької міської ради №03-02/375 від 02 квітня 2019 року /а.с.154/ ОСОБА_1 на його заяву від 06 березня 2019 року повідомлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) відповідно до рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", у зв`язку з чим не може бути винесене на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради питання про затвердження його проекту землеустрою.
ОСОБА_1 повторно звернувся до Лохвицької міської ради із заявою від 15 травня 2019 року (вх.№945/03-02) /а.с. 155/, в якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передати таку земельну ділянку у власність. До вказаної заяви додав проект землеустрою та витяг із державного земельного кадастру.
Листом Лохвицької міської ради №03-02/582 від 28 травня 2019 року /а.с.16,156/ ОСОБА_1 на його заяву від 15 травня 2019 року повідомлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) відповідно до рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", у зв`язку з чим не може бути винесене на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради питання про затвердження його проекту землеустрою.
Не погодившись із включенням Лохвицькою міською радою до Додатку рішення від 14 березня 2019 року №20 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та з бездіяльністю відповідача щодо нерозгляду його заяви від 14 травня 2019 року, а також вбачаючи наявність підстав для зобов`язання відповідача затвердити його проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність земельну ділянку 5322681500:00:002:1311 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради Полтавської області, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері набуття права власності на землю, у тому числі через проведення земельних торгів, врегульовані Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.
Частиною першою статті 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до частини першої статті 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
Згідно із частинами першої та другої статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною третьою статті 134 вказаного Кодексу встановлено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 - 21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
За змістом пункту "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.
З аналізу наведених положень вбачається, що передача земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектар безоплатно у власність громадян здійснюється за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, без проведення аукціону (земельних торгів).
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06 лютого 2019 року у справі №346/2888/16-а.
Судовим розглядом встановлено, що вперше позивач звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 у власність для ведення особистого селянського господарства у розмірі 2,0 га - 06 березня 2019 року, що підтверджується штампом вхідної кореспонденції відповідача, проставленим на цій заяві.
Рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", яким визначено, що право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), прийнято відповідачем 14 березня 2019 року, тобто вже після отримання від позивача заяви від 06 березня 2019 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та доданого до неї погодженого проекту землеустрою.
Отже, на момент прийняття цього рішення та включення земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), відповідач був обізнаний про бажання позивача отримати безоплатно у власність земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 на підставі вже погодженого та наданого на затвердження проекту землеустрою.
Втім, за наявності у позивача права на безоплатну передачу земельної ділянки у власність без проведення земельних торгів, відповідач включив вищевказану земельну ділянку до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право на які підлягає продажу на земельних торгах, (додатку до рішення Лохвицької міської ради від 14 березня 2019 року №20 "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)") та тим самим позбавив позивача можливості реалізувати своє законне право на вирішення питання про отримання цієї земельної ділянки у власність без проведення земельних торгів.
Передбачуваність (очікуваність) суб`єктом відносин правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам, є принципом правової визначеності, і відображена в численній практиці Європейського суду з прав людини, що визначається в Україні джерелом права (стаття 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини").
"Законні очікування" є не тільки елементом верховенства права та юридичної визначеності, але й об`єктом правового захисту (охорони).
Законне очікування - це очікування можливості (ефективного) здійснення певного права, як прямо гарантованого, так і опосередкованого (того, яке випливає з інших прав).
Суд вважає, що позивач мав право очікувати на законних підставах, що він зможе реалізувати своє право на вирішення питання про безоплатну передачу вищевказаної земельної ділянки у власність у порядку та у спосіб, встановлений законодавством, однак відповідач всупереч законним очікуванням позивача на затвердження його проекту землеустрою включив спірну земельну ділянку до переліку тих, які підлягають продажу на земельних торгах.
Крім того, відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV /далі - Закон № 1952-IV/ визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
На підставі Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності судом встановлено, що лише 28 березня 2019 року державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Лохвицької міської ради прийнято рішення №46275653 про державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №6575-СГ від 27 вересня 2018 року, акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27 вересня 2018 року та додатку до нього та рішення п`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №6 від 25 жовтня 2018 року.
Отже, на момент прийняття рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" земельна ділянка з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 не була зареєстрована за територіальною громадою в особі Лохвицької міської ради, а відтак право на розпорядження цією земельною ділянкою у відповідача не виникло та відповідно відповідач не мав повноважень приймати вказане рішення відповідно до частини п`ятої статті 16 та пункту 30 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" у частині включення у Додаток до вказаного рішення земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 є протиправним, а тому зазначене рішення у відповідній частині підлягає скасуванню.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами встановлений статтею 118 ЗК України.
Так, згідно з частинами шостою - дев`ятою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Зі змісту наведених норм слідує, що підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, та у визначених законом випадках обов`язкової державної експертизи. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження та проведення експертизи, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів здійснюється саме на етапі погодження такого проекту, про що неодноразово зазначав Верховний Суд при вирішенні подібних спорів, зокрема у постанові від 24 січня 2020 року у справі №316/979/18.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 ЗК України.
Відповідно до частини першої названої статті до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
За змістом пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Частиною п`ятою статті 46 цього Закону встановлено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частинами першою та другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Отже, виходячи з наведених норм законодавства, прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності та надання її у приватну власність громадян належить до компетенції органу місцевого самоврядування, який зобов`язаний на пленарному засіданні прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність у двотижневий строк із дня отримання погодженого (у разі необхідності - позитивного висновку експерта) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Подібний висновок щодо застосування аналогічних норм матеріального права викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 серпня 2018 року у справі №640/9870/16-а та постанові Верховного Суду від 24 січня 2020 року у справі № 316/979/18.
Судовим розглядом встановлено, що позивач вдруге звернувся до відповідача із заявою (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передання такої земельної ділянки у власність, до якої додав проект землеустрою та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Разом з тим, питання, порушене позивачем у заяві, відповідачем по суті не розглянуто та рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність у двотижневий строк із дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не прийнято, а лише надана відповідь листом Лохвицької міської ради №03-02/582 від 28 травня 2019 року, в якому повідомлено про неможливість винесення на розгляд чергового засідання сесії Лохвицької міської ради питання про затвердження проекту землеустрою.
Таким чином, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передання такої земельної ділянки у власність.
Оскільки відповідачем заяву ОСОБА_1 (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою по суті не розглянуто, суд доходить висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача розглянути заяву ОСОБА_1 (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передання такої земельної ділянки у власність, та прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України з урахуванням висновків суду, а відтак позовна вимога про зобов`язання Лохвицької міської ради затвердити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території адміністративного підпорядкування Лохвицької міської ради Полтавської області задоволенню не підлягає.
Таким чином, позов належить задовольнити частково.
У прохальній частині позовної заяви позивачем заявлено клопотання про стягнення судових витрат на його користь.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, а відповідно до частини третьої цієї статті - при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Частинами першою та третьою статті 132 цього Кодексу передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких належать, серед іншого, витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до частин другої, четвертої - п`ятої статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами /частина шоста статті 134 КАС України/.
За подання позову до суду позивач поніс судові витрати у загальній сумі 7536,80 грн, з яких витрати зі сплати судового збору складають 1536,80 грн та витрати на професійну правничу допомогу - 6000,00 грн, що підтверджується квитанціями про сплату судового збору №96351 від 20 вересня 2019 року та №82211 від 13 вересня 2019 року /а.с.5-6/; договором про надання правової (правничої) допомоги № 16 від 19 серпня 2019 року /а.с.24/; ордером на надання правової допомоги серії ПТ № 105910 від 13 вересня 2019 року /а.с.25/; свідоцтвом про право на заняття адвокатською діяльністю №967 від 03 червня 2011 року, виданого ОСОБА_2 Світлані ОСОБА_3 на підставі рішення Полтавської обласної кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури №15 від 27 травня 2011 року /а.с.26/; квитанцією №40 від 20 серпня 2019 року /а.с.26а/; актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 1 від 13 вересня 2019 року /а.с. 27/.
Клопотання про зменшення витрат на професійну правничу допомогу відповідачем відповідно до частини сьомої статті 134 КАС України не заявлялось, а тому витрати позивача на професійну правничу допомогу у сумі 6000,00 грн підлягають розподілу між сторонами.
Враховуючи висновок суду про часткове задоволення позову та понесення позивачем судових витрат у загальній сумі 7536,80 грн, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають судові витрати у сумі 3768,40 грн, з яких витрати зі сплати судового збору складають 768,40 грн та витрати на професійну правничу допомогу - 3000,00 грн.
Клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Лохвицької міської ради подати звіт про виконання судового рішення задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Відповідно до частини першої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, за приписом вказаної норми покладення такого зобов`язання на суб`єкта владних повноважень є правом, а не обов`язком суду.
Крім того, у суду відсутні підстави вважати, що відповідач після набрання рішенням суду законної сили буде ухилятися від вчинення дій на виконання судового рішення.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Лохвицької міської ради (вул. Перемоги, буд. 19, м.Лохвиця, Лохвицький район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 21048525) про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Лохвицької міської ради №20 від 14 березня 2019 року "Про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" у частині включення у Додаток до вказаного рішення земельної ділянки з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311.
Визнати протиправною бездіяльність Лохвицької міської ради (вул. Перемоги, буд. 19, м.Лохвиця, Лохвицький район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 21048525) щодо неприйняття рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України за заявою ОСОБА_1 (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передання такої земельної ділянки у власність.
Зобов`язати Лохвицьку міську раду (вул. Перемоги, буд. 19, м.Лохвиця, Лохвицький район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 21048525) розглянути заяву ОСОБА_1 (вх.№945/03-02 від 15 травня 2019 року) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Васильківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області за межами населених пунктів загальною площею 2,00 га з кадастровим номером 5322681500:00:002:1311 та передання такої земельної ділянки у власність, та прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України з урахуванням висновків суду.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Лохвицької міської ради (вул. Перемоги, буд. 19, м.Лохвиця, Лохвицький район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 21048525) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судові витрати у загальній сумі 3768,40 грн (три тисячі сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок), в.ч. витрати зі сплати судового збору у сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) та витрати на професійну правничу допомогу у сумі 3000,00 грн (три тисячі гривень нуль копійок).
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2020 |
Оприлюднено | 06.02.2020 |
Номер документу | 87384641 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні