ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" січня 2020 р. справа № 300/1465/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Панікара І.В.,
при секретарі Подольській Т.М.,
преставника позивача Солонина Р . Д.,
представника відповідача: Яремака Т.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
08.07.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" (надалі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (надалі - відповідачі) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" складено податкову накладну №1 від 23.04.2019 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак згідно отриманої квитанції № 9086289176 від 26.04.2019 року зазначенуподаткову накладну прийнято, однак реєстрацію її зупинено, така не відповідає вимогам до пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків . Зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" подало пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а саме: документи, які підтверджують реальність здійснення операцій. Однак рішенням комісії ДФС від 10.05.2019 року за № 1158898/42788263 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 23.05.2019 року з підстав ненадання платником податку копій документів щодо придбання товару, а саме: видаткові накладні, розрахункові документи, документи щодо транспортування тощо. Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" подано скаргу на вищевказане рішення до ДФС України, однак відповідно до рішення комісії ДФС України № 29286/42788263/2 від 27.05.2019 року скаргу залишено без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Враховуючи наведене, позивач вважає, що Комісія Головного управління ДФС у Івано-Франківській області, зважаючи на наявність у товариства передбачених чинним законодавством України документів, що свідчать про реальність проведення господарської операції між ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" та ПП "ВІКСАВ ГРУП" та надання таких документів податковому органу, не мала правових підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної. Відтак, позивач з метою відновлення прав та інтересів, просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Головуючий по справі суддя Панікар І.В. в періоди: з 05.08.2019 року по 06.09.2019 року; з 09.09.2019 року по 04.10.2019 року перебував у відпустці, з 07.10.2019 року по 11.10.2019 року; з 11.11.2019 року по 15.11.2019 року перебував у службових відрядженнях, з 02.12.2019 року по 10.01.2020 року перебував у відпустці та з 11.01.2020 року по 14.01.2020 року перебував на листку тимчасової непрацездатності, у зв`язку з чим, 60-денний строк розгляду справи продовжено.
Відповідач - ГУ ДФС в Івано-Франківській області скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 19.08.2019 року із відповідними письмовими доказами (а.с. 60-71). Представник відповідача щодо можливості задоволення позовних вимог заперечив з підстав, наведених у відзиві.
Зокрема, вказав, що відповідач діяв в межах своїх повноважень та у спосіб передбачений нормами діючого законодавства. Зазначив, що позивачем до повідомлення, направленого до Державної фіскальної служби України з метою реєстрації податкової накладної № 1 від 23.04.2019 року не надано документів, зокрема, видаткову накладну № 1 від 23.04.2019 року; змінений договір поставки № ПР/69 від 17.04.2019 року; копію виписки за 23.04.2019 року; копії видаткових накладних: № 34000004927 від 26.03.2019 року; № 34000004929 від 28.03.2019 року; № 34000004930 від 28.03.2019 року; № 34000005722 від 09.04.2019 року; копії платіжних доручень: № 8 від 28.03.2019 року; № 7 від 28.03.2019 року; № 4 від 26.03.2019 року; № 10 від 10.04.2019 року, окрім того, не надано документів на зберігання, а також документів, які б свідчили про перехід ТМЦ від продавця до покупця, не надано документи на транспортні засоби, документи, що засвідчують придбання пального. Вказав, що до повідомлення № 1 від 03.05.2019 року позивачем не надано жодних документів, які б засвідчували якість товару чи засвідчували його транспортування, хоча й передбачені договором № ПР/69. Звернуто увагу суду на те, що контролюючим органом обгрунтовано прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки копії документів, які надані в суд та не були надані до органу ДФС, не могли бути враховані при винесенні оскаржуваного рішення.
Суд, розглянувши справу, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та відзив на позов, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" 01.02.2019 року зареєстроване як юридична особа та взяте на податковий облік Державною податковою інспекцією Головного управління ДФС в Івано-Франківській області. Основний вид економічної діяльності оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.
17.04.2019 року між ПП "Будпостач" та ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" укладено Договір поставки № ПР/69, за умовами якого ПП "Будпостач" (постачальник) зобов`язалось постачати з передачою у власність ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" (покупцю) товар, а покупець зобов`язався приймати та оплачувати його вартість в порядку та на умовах даного Договору (а.с. 17-18).
Відповідно до умов договору № ПР/69 від 17.04.2019 року, ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" оплатило за товар, що підтверджується платіжними дорученнями: № 7 від 28.03.2019 року на суму 19 320 грн., № 8 від 28.03.2019 року на суму 26 978,26 грн., № 4 від 26.03.2019 року на суму 63 525,79 грн., № 10 від 10.04.2019 року на суму 37 345,58 грн. (а.с. 37-44).
ПП "Будпостач" відвантажило ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" товар за видатковими накладними: № 34000004927 від 26.03.2019 року на загальну суму 63 525,79 грн., в тому числі ПДВ 10587,63 грн., № 34000004929 від 28.03.2019 року на загальну суму 26 978,26 грн., в тому числі 4 496,38 грн.,№ 34000004930 від 28.03.2019 року на загальну суму 19 320 грн., в тому числі ПДВ 3 220 грн., № 34000005722 від 09.04.2019 року на загальну суму 37 345,58 грн., в тому числі ПДВ 6 224,26 грн. (а.с.29-36).
В подальшому, 19.04.2019 року між ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" та ПП "ВІКСАВ ГРУП" укладено Договір № 19/04/2019, за умовами якого ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" (постачальник) зобов`язалось систематично постачати ПП "ВІКСАВ ГРУП" (покупцю) товар, а покупець зобов`язався приймати та оплачувати його вартість в порядку та на умовах даного Договору (а.с. 20).
Відповідно до умов договору № 19/04/2019, ПП "ВІКСАВ ГРУП" на підставі виписаного ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" рахунку на оплату № 1 від 23.04.2019 року (а.с. 22) платіжним дорученням № 106 від 23.04.2019 року оплатило 82000,63 грн., в тому числі ПДВ -13666,77 грн.(а.с.24).
23.04.2019 року ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" відвантажило ПП "ВІКСАВ ГРУП" товар за видатковою накладною № 1 від 23.04.2019 року на загальну суму 82000,63 грн., в тому числі ПДВ -13666,77 грн. (а.с.13).
На виконання приписів Податкового кодексу України позивачем складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 на загальну суму 82000,63 грн., в тому числі ПДВ -13666,77 грн., яку передано до ДФС України.
12.06.2019 відповідно до квитанції № 9086289176 про реєстрацію податкової накладної № 1 від 23.04.2019 року за результатом обробки: документ прийнято, реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.04.2019 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.11).
На підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 23.04.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" подано відповідачу повідомлення, до якого було додано письмове пояснення та документи, що підтверджують факт здійснення операції, а саме: договір поставки №ПР/69 від 17.04.2019 року та договір № 19/04/2019 від 19.04.2019 року (а.с. 17-18,20); рахунок на оплату № 1 від 23.04.2019 року та платіжне доручення № 106 від 23.04.2019 року (а.с. 22,24) та банківську виписку по рахунку № НОМЕР_1 за 23.04.2019 року, згідно якої на розрахунковий рахунок ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" від ПП "ВІКСАВ ГРУП" надйшли кошти в розмірі 82000,63 грн., в тому числі ПДВ 13666,77 грн. (а.с.25).
Рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області 1158898/42788263 від 10.05.2019 року відмовлено позивачу в реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с.10).
Не погодившись із вказаним рішенням Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" подано скаргу, яку відповідно до рішення комісії ДФС України № 29286/42788263/2 від 27.05.2019 року, залишено без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.26).
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає таке.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.
Податковий кодекс України (надалі по тексту також ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, які справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Стаття 185 ПК України визначає об`єкти оподаткування податком на додану вартість.
Відповідно до підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з підпункту "а" пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту, серед іншого, відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів та послуг.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно пункту 17 наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної" за №1307 від 31.12.2015, для операцій, що оподатковуються або звільнені від оподаткування, складаються окремі податкові накладні, тобто при одночасному постачанні одному отримувачу (покупцю) як оподатковуваних товарів/послуг, так і таких, що звільнені від оподаткування, постачальник (продавець) складає окремі податкові накладні.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 ПК України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі по тексту також Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі по тексту також Реєстр).
Відповідно до пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (надалі по тексту також платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС України в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Закону Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За приписами пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (надалі по тексту також квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).
Згідно пункту 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Досліджуючи доводи позивача щодо наявності достатніх підстав для прийняття відповідачем рішення про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд виходить із наступних фактичних обставин.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
Згідно вимог пунктів 12, 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого тією ж постановою Кабінетом Міністрів України від 21.02.2018 за №117 (надалі по тексту також Порядок №117) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом пунктів 14 і 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Як свідчать зміст квитанції № 9086289176 від 26.04.2019 року по зупиненню реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 року ДФС України сформовано висновок про відповідність податкових накладних підпункту 1.6 пункту 1 Критерії ризиковості платника податку (надалі по тексту також Критерії ризиковості).
Суд вважає обґрунтованими доводи позивача про недотримання ДФС України норми пункту 201.16 статті 201 ПК України, пунктів 13, 15 Порядку №117, оскільки відповідачем у квитанції № 9086289176 від 26.04.2019 року не зазначено конкретного чіткого критерію ризиковості, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 року, на підставі яких було здійснено зупинення їх реєстрації.
Зокрема, у квитанції № 9086289176 від 26.04.2019 року зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критеріям ризиковості, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Натомість, пункт 13 Порядку №117 вимагає від ДФС зазначення конкретного виду критерію.
Так, підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості містить у собі визначення семи різних критеріїв, зокрема комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
1) платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
2) дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
3) платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
4) платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
5) платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
6) платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України;
7) наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
З урахуванням вказаного відповідач зобов`язаний у квитанції № 9086289176 чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки таке належне визначення ДФС України прямо впливало на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких визначено пунктом 14 Порядку №117.
Отже, не зазначення відповідачем чіткого і конкретного критерію ризиковості (одного із пунктів підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку) обмежило у спірних відносинах можливості позивача подати належний перелік документів, який необхідний для розблокування реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 року.
Крім вказаного, квитанцією № 9086289176 ДФС України запропоновано ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Втім, як зазначено судом вище безпосередній зміст вказаних квитанцій не містить вказівки ні на конкретний вид критерію ризиковості (підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості містить визначення семи різних критеріїв), ні на конкретний перелік документів, вичерпний перелік яких встановлений Порядком №117.
При цьому, як уже зазначалось судом ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" надало до Головного управління ДФС в області необхідний пакет документів (і пояснення, і копії документів, якими підтверджується реальність здійснення операцій по податкових накладних).
Зокрема, ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" за допомогою програми електронного документообігу Автоматизована система "Єдине вікно подання електронних документів" ГУ ДФС в Івано-Франківській області подало повідомлення №1 від 03.05.2019 року для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 23.04.2019 року, із долученням копій документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрація якої зупинена (а.с.14).
Відповідно до пункту 20 Порядку №117 відповідні Комісії при головних управліннях ДФС в областях приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку (пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, на надання яких платнику податків вказано у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної);
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (пункт 21 Порядку №117).
Зі змісту оскаржуваних рішень за № 1158898/42788263 від 10.05.2019 року та за № 29286/42788263/2 від 27.05.2019 року про відмову у реєстрації податкових накладних слідує, що підставами їх прийняття визначено не подання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання, товарів/послуг, зберігання і транспортування, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с.10, 26).
Досліджуючи висновки контролюючого органу щодо підстави для відмови у реєстрації із урахуванням відомостей у поясненні і документах, зазначених та поданих позивачем для розблокування реєстрації податкових накладних, а також враховуючи докази подані позивачем та первинним відповідачем в ході розгляду справи, суд зазначає наступне.
Основними доводами контролюючого органу в оскаржуваних рішеннях є "відсутність документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків".
Позивачем на підтвердження факту постачання товару контролюючому органу і суду, при поданні адміністративного позову, надано договір поставки №ПР/69 від 17.04.2019 року та договір № 19/04/2019 від 19.04.2019 року (а.с. 17-18,20);
щодо оплати товару надано платіжні доручення: № 7 від 28.03.2019 року на суму 19 320 грн., № 8 від 28.03.2019 року на суму 26 978,26 грн., № 4 від 26.03.2019 року на суму 63 525,79 грн., № 10 від 10.04.2019 року на суму 37 345,58 грн., рахунок на оплату № 1 від 23.04.2019 року та платіжне доручення № 106 від 23.04.2019 року (а.с. 22,24) та надано банківську виписку по рахунку № НОМЕР_1 за 23.04.2019 року, згідно якої на розрахунковий рахунок ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" від ПП "ВІКСАВ ГРУП" надйшли кошти в розмірі 82000,63 грн., в тому числі ПДВ 13666,77 грн. (а.с.25, 37-44).
Згідно частини 2 статті 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Поряд з цим, суд враховує позицію, викладену у пункту 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".
Оцінюючи згадані документи - в сукупності та кожен зокрема - суд вважає, що такі не дають підстав для сумніву щодо реальності здійснення вищенаведених операцій або висновку про їх нездійснення.
На думку суду, відповідачами не надано належних та допустимих доказів на підтвердження нереальності господарських операцій ТзОВ "ЛВП АЛЬЯНС" із ПП "ВІКСАВ ГРУП", на підставі яких було складено податкову накладну №1 від 23.04.2019 року, а факт порушення позивачем вимог чинного законодавства, в тому числі Податкового кодексу України та Порядку №117, не доведено.
Окрім того, важливо відмітити, що квитанція № 9086289176 від 26.04.2019 року не містила чіткого та конкретного виду критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, а такий вказаний контролюючим органом тільки у оскаржуваних рішеннях про відмову у реєстрації податкової накладної №1від 23.04.2019 року.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18 червня 2019 року (справа №0740/804/18).
Як наслідок, оскаржувані рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області № 1158898/42788263 від 10.05.2019 року, рішення комісії Державної фіскальної служби України № 29286/42788263/2 від 27.05.2019 року, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 23.04.2019 року, суд вважає не обґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
З урахуванням встановлених вище обставин, суд вважає, що відповідачі не обґрунтували правомірність своїх рішень від 10.05.2019 року та від 27.05.2019 року.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Як свідчать встановлені в суді обставини, відповідачі, приймаючи 10.05.2019 року та 27.05.2019 року рішення про відмову у реєстрації накладних, діяв на не підставі закону, необґрунтовано, без урахування усіх обставин, які маю значення для правильного вирішення питання у спірних відносинах.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про обґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України сплачений судовий збір в розмірі 3 842 грн. та за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області сплачений судовий збір в розмірі 1921 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області № 1158898/42788263 від 10.05.2019 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 23.04.2019 року № 1 на загальну суму 82 000,63 грн., в тому числі ПДВ - 13 666,77 грн.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України № 29286/42788263/2 від 27.05.2019 року про результати розгляду скарги на рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області № 1158898/42788263 від 10.05.2019 року.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну від 23.04.2019 року № 1 на загальну суму 82 000,63 грн., в тому числі ПДВ - 13 666,77 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, вул. Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 42788263, вул. Галицька, 67, офіс 705, м. Івано-Франківськ, 76019) сплачений судовий збір в розмірі 3 842 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39394463, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 42788263, вул. Галицька, 67, офіс 705, м. Івано-Франківськ, 76019) сплачений судовий збір в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
Позивач:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛВП АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 42788263), вул. Галицька, 67, офіс 705, м. Івано-Франківськ, 76019.
Відповідачі:
Головне управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39394463) , вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018.
Державна фіскальна служба України (код ЄДРПОУ 39292197), вул. Львівська площа, 8, м. Київ, 04053.
Суддя /підпис/ Панікар І.В.
Рішення складене в повному обсязі 03 лютого 2020 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2020 |
Номер документу | 87413145 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Панікар І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні