ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
05 лютого 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3767/19
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Секірської А.Г.,
за участю секретаря - Вакуленка А.В.,
представника позивача - Ластовицької О.К., довіреність від 20.01.2020 № 01-340/11, витяг з наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 27.11.2018 № 372, Положення про юридичний сектор ГУ ДСНС у Луганській області, затверджене наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 15.02.2019 № 56-НО; посадова інструкція провідного фахівця юридичного сектору ГУ ДСНС у Луганській області, затверджена начальником ГУ ДСНС у Луганській області від 30.09.2019;
представника відповідача - Горбушиної І.В., витяг з ЄДРЮОФОПГФ від 29.08.2019 № 1005692061;
представника третьої особи - Мальченко Л.С., довіреність від 27.09.2019, посадова інструкція начальника юридичного відділу, затверджена секретарем Рубіжанської міської ради 10.01.2020, розпорядження виконавчого комітету Рубіжанської міської ради Луганської області від 20.02.2017 № 84-к Про призначення Мальченко Л.В. , Положення про юридичний відділ Рубіжанської міської ради, затверджене рішенням Рубіжанської міської ради від 24.05.2012 № 21/3;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Рубіжанська міська рада Луганської області, про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
28 серпня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Луганській області) до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області (далі - відповідач, РСШ № 7), в якому позивач просив суд застосувати заходи реагування у вигляді заборони на експлуатацію будівлі, споруди та приміщень Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що у період з 01.08.2019 по 02.08.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та наказу ГУ ДСНС у Луганській області № 187-НО від 22.07.2019 Про проведення позапланових перевірок , на підставі посвідчення на проведення перевірки від 01.08.2019 № 27, здійснено позапланову перевірку відповідача - РСШ № 7, з метою перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Перевірка проведена посадовою особою органу державного нагляду - провідним інспектором відділу запобігання надзвичайними ситуаціями Рубіжанського міського управління ГУ ДСНС у Луганській області капітаном служби цивільного захисту Щербаком М.В. за участю виконуючої обов`язки директора РСШ № 7 ОСОБА_2.
За результатами перевірки складено Акт перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 02.08.2019 № 22, яким виявлено порушення КЦЗУ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, та інших діючих нормативно - правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:
1) в порушення розділу V пункту 1.2 ППБУ приміщення школи не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей);
2) в порушення пункту 2 частини першої статті 20 КЦЗУ працівників та учнів школи не забезпечено відповідними засобами органів дихання;
3) в порушення розділу ІІІ пункту 2.5 ППБУ дерев`яні елементи горищного покриття школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
4) в порушення розділу V пункту 2.2 підпункту 9 ППБУ пожежні кран - комплекти № 1, 3, 5, 8 у східній частині будівлі не доступні для використання (трубопровід внутрішнього протипожежного водогону не під`єднано до загальної водопровідної мережі в будівлю школи);
5) в порушення розділу V пункту 1.2 ППБУ приміщення майстерень не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей);
6) в порушення розділу V пункту 1, розділу V пункту 3.6 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, ППБУ приміщення майстерень не оснащені переносними вогнегасниками відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників.
Стосовно в.о. директора РСШ ОСОБА_3 складено протокол № ЛГ 004037 від 01.08.2019 про адміністративне правопорушення, постановою № ЛГ 004037 від 02.08.2019 про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_3 визнано винною у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 175 КУпАП та накладено штраф 51 грн.
Подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень РСШ № 7 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівлі, споруд, приміщень РСШ № 7 учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Співробітники, учні та відвідувачі РСШ № 7 постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
На підставі викладеного позивач просив суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівлі, споруд та приміщень за адресою: 93010, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 02.08.2019 № 22.
Ухвалою суду від 02.09.2019 позовну заяву залишено без руху із наданням позивачу строку для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 16.09.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження (арк. спр. 1-2).
Ухвалою від 06.11.2019 зупинено провадження у справі до 05.12.2019 з наданням сторонам строку для можливого примирення (арк. спр. 114).
Ухвалою суду від 09.12.2019 поновлено провадження у справі (арк. спр. 133).
Ухвалою суду від 09.12.2019 зупинено провадження у справі для можливого примирення сторін до 08.01.2020 (арк. спр. 138).
Ухвалою суду від 08.01.2020 поновлено провадження у справі (арк. спр. 150).
Ухвалою суду від 08.01.2020 продовженого загальний строк підготовчого провадження на тридцять днів (арк. спр. 153).
Ухвалою суду від 17.01.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (арк.спр. 174).
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні, викладеним у позові, просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 06.12.2019 за вх. № 60150/2019 (арк.спр. 128) та поясненнях від 17.01.2020 за вх. № 1936/2020 (арк.спр. 164-165), зазначивши, зокрема, що встановлені Актом порушення розділу V пункту 2.2 ППБУ (пожежні кран-комплекти № 1, 3, 5, 8 у східній частині будівлі не доступні для використання (трудопровід внутрішнього протипожежного водогону не під`єднано до загальної водопровідної мережі в будівлі школи) та розділ V пункту 1 та пункту 3.6 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, ППБУ (приміщення майстерень не оснащені переносними вогнегасниками відповідно до Правил) частково усунуті, що підтверджується Договірною ціною на Поточний ремонт системи опалення, пожежного водопроводу будівлі РСШ № 7, що здійснювався в 2019 році, складеною в поточних цінах на 20.09.2019, а також довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати № 1 від 20.09.2019 за договором № 40/2019.
Державним фондом регіонального розвитку затверджено фінансування проекту Реконструкція (термомодернізація) будівлі Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, 93010, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53 (санація) , який передбачає капітальний ремонт конструктивних елементів будівлі, заміна покриття покрівель, утеплення зовнішніх стін та горищних перекриттів із дотриманням вимог ДБН В.2.6-31: 2016 Теплова ізоляція будівель , ДБН В.1.1.7 -2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва , ремонт системи водопостачання та ремонт приямків із улаштуванням навісів та водовідведення. Проектом передбачено проведення вогнезахисної обробки існуючих та нових деревоконструкцій покрівель та встановлення систем протипожежної сигналізації в усіх приміщеннях школи згідно ДБН В.2.5-56.2014.
Отже, приписи позивача будуть повністю виконані після реалізації цього проекту.
Також представник відповідача зазначила, що на підставі постанови МВС України ДПН про застосування запобіжних заходів від 20.03.2003 та 21.03.2003 призупинено (заборонено) експлуатацію майстерні СШ № 7 по вул. Визволителів, 53. Тобто майстерня не використовується у навчальному процесі.
Стосовно пункту 2 частини першої статті 20 КЦЗУ відповідачем складено службовий запит від 09.01.2020 № 03 начальнику управління освіти Рубіжанської міської ради щодо придбання протигазів ГП-5 у кількості 72 шт. для працівників та 571 шт. для здобувачів освіти.
На підставі викладеного представник відповідача просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Представник третьої особи у судовому засіданні заперечувала проти позовних вимог з підстав, викладених у поясненнях від 02.10.2019 за вх. № 50128/2019 (арк.спр. 92-94), від 17.01.2020 за вх. № 1935/2020 (арк.спр. 163), які є аналогічними підставам, наведеним відповідачем у відзиві.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Судом установлено, що Рубіжанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області зареєстрована у якості юридичної особи 08.08.1968, 15.12.2004, № запису 1 390 120 0000 000136, підписантом та керівником є Горбушина Ірина Вікторівна, засновником - Рубіжанська міська рада Луганської області, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 29.08.2019 за № 1005692061 (арк.спр. 47-49).
Відповідно до Статуту Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, затвердженого рішенням Рубіжанської міської ради від 28.12.2016 № 20/9, РСШ № 7 - загальноосвітній навчальний заклад І- ІІІ ступенів, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття загальної середньої освіти в обсязі Державного стандарту і поглибленого вивчення музичного мистецтва та образотворчого мистецтва (п.1.1), засновником і власником навчального закладу ж територіальна громада в особі Рубіжанської міської ради Луганської області (п.1.6) (арк.спр. 21-35).
На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 22.07.2019 № 187-НО Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) (арк.спр. 10-11) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 01.08.2019 № 27 (арк.спр. 12) посадовими особами Рубіжанського міського управління ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) РСШ № 7 за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53, за наслідками якої складено акт від 02.08.2019 № 22 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк.спр. 13-18).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1. Розділу V пункт 1.2 ППБУ - приміщення школи не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей);
2. Пункту 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - працівників та учнів школи не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання;
3. Розділ ІІІ, пункт 2.5 ППБУ - дерев`яні елементи горищного покриття школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
4. Розділ V пункт 2.2 підпункт 9 ППБУ - пожежні кран - комплекти № 1, 3, 5, 8 у східній частині будівлі не доступні для використання (трубопровід внутрішнього протипожежного водогону не під`єднано до загальної водопровідної мережі в будівлю школи);
5. Розділ V пункт 1.2 ППБУ -приміщення майстерень не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей);
6. Розділ V пунт 1, розділ V пункт 3.6 Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників, ППБУ - приміщення майстерень не оснащені переносними вогнегасниками відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників.
Акт підписано в.о. директора РСШ № 7 ОСОБА_3 з зауваженнями, що дані порушення будуть усунені частково при реконструкції будівлі СШ № 7 та при наявності бюджетних коштів (арк.спр. 18).
Стосовно в.о. директора РСШ № 7 ОСОБА_3 складено протокол ЛГ№004037 про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП (акр. спр. 19).
Постановою від 02.08.2019 ЛГ№004037 ОСОБА_3 визнано винною у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-8 КУпАП, та накладено штраф 51 грн (арк. спр. 20).
Станом на дату розгляду справи заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, зазначених в Акті не проводилися, відповідачем та третьою особою визнається, що порушення повністю не усунуті.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Надаючи оцінку встановленим Актом порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає таке.
Пунктом 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в України, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Відповідно до пункту 2.5 розділу ІІІ ППБУ у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Підпунктом 9 пункту 2.2 розділу V ППБУ визначено, що система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.
Згідно із пунктом 3.6 розділу V ППБУ територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку. Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами. До початку експлуатації об`єкти (будинки, споруди, приміщення, технологічні установки) повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153.
Відповідно до пункту 1 розділу V Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 № 25, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за № 225/31677, будинки і приміщення різного призначення мають бути оснащені переносними або пересувними вогнегасниками відповідно до цих Правил.
Пунктом 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
На запити суду Департаментом будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації, Луганської обласної військово - цивільної адміністрації надано інформацію від 04.12.2019 № 03-30/1329/1 (вх. № 60666/2019 від 10.12.2019), від 12.12.2019 № 03-30/1364 (вх. № 1316/2020 від 13.01.2020) та від 15.01.2020 № 03-30/58 (вх. № 1927/2020 від 17.01.2020), згідно із якою робочий проект Реконструкція (термомодернізація) будівлі Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53 (санація) знаходиться в Департаменті, з метою реалізації проекту планується провести публічну закупівлю будівельних робіт по об`єкту, при цьому плануємий строк реалізації проекту - кінець 2020 року (арк.спр. 144, 160, 169), та надано на електронному носії (DVD диску) робочий проект (арк.спр. 170), дослідженням якого встановлено, що передбачено проведення вогнезахисної обробки існуючих та нових деревоконструкцій покрівель, встановлення систем протипожежної сигналізації.
Згідно із відомостями з сайту PROZORRO станом на 05.02.2020 розглянуто пропозиції по відкритим торгам з проекту Реконструкція (термомодернізація) будівлі Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53 (санація) , 01.02.2020 визначено переможця - ТОВ Рубіжанське будівельно - монтажне управління (арк.спр. 225-233).
Тобто, заходи щодо усунення порушень під порядковими номерами 1 та 3 вживаються, проте станом на дату розгляду справи проект не реалізовано.
Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Суд враховує ту обставину, що відповідачем вживаються заходи, спрямовані на усунення порушень пожежної та техногенної безпеки, встановлені Актом від 02.08.2019 № 22, на підтвердження чого надано копії:
- листа управління освіти Рубіжанської міської ради від 26.09.2019 № 1176 секретареві міської ради ОСОБА_5 Про надання інформації щодо вжиття заходів щодо усунення порушень з зазначенням, що вимоги розділу V пункту 2.2 підпункту 9 ППБУ, а саме - пожежні кран - комплекти № 1, 3, 5, 8 у східній частині будівлі не доступні для використання (трубопровід внутрішнього протипожежного водогону не під`єднано до загальної водопровідної мережі в будівлю школи), виконані; вимоги розділу V пункту 1 та пункту 3.6 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, ППБУ, а саме - приміщення майстерень не оснащені переносними вогнегасниками відповідно Правил, виконані; а щодо інших порушень - неодноразово управління освіти зверталося до міського голови щодо виділення коштів, але питання не розглядалося, тому усунути порушення немає можливості (арк.спр. 59) та додатку до листа - довідки про облік на балансі управління освіти по СШ № 7 вогнегасників в кількості 31 шт. (арк.спр. 60);
- листів управління освіти Рубіжанської міської ради від 20.08.2019 № 1032 та від 2-.08.2019 № 1031 на адресу заступника начальника ГУ із запобігання надзвичайним ситуаціям, начальника Рубіжанського управління ГУ ДСНС у Луганській області Про надання інформації , в якому зазначено про часткове усунення порушень в межах затверджених управлінням освіти асигнувань; для виконання приписів Рубіжанського міського управління ГУ ДСНС України в Луганській області щодо обладнання будівель закладів освіти установами автоматичної пожежної сигналізації, встановлення пристроїв для захисту будівель від прямого попадання блискавки, обробки дерев`яних конструкцій горищних приміщень вогнезахисною сумішшю, ремонти покрівель у бюджетному запиті на 2019 рік управлінням освіти була запланована сума 9 439 984 грн, але кошторисом на 2019 рік асигнування не були затверджені (арк.спр. 61, 62);
- листа ТОВ Проектно - будівельна компанія Гефест від 25.10.2019 № 1 на адресу директора РСШ № 17, в якому зазначено, що згідно з технічним завданням на проектування за проектом Реконструкція (термомодернізація) будівлі Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області, 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53 (санація) , орієнтовна вартість будівельно - монтажних робіт та устаткування протипожежної сигналізації та вогнезахисної обробки дерев`яних елементів покрівлі становить відповідно 440860 та 258806 грн; на даний час ведеться розробка проектно - кошторисної документації та проведення експертизи (арк.спр. 129).
- службового запиту від 09.01.2020 № 03, направленого директором РСШ № 17 Горбушиною І . начальнику управління освіти Рубіжанської міської ради Обаполенко О. щодо розгляду питання про придбання протигазів ГП-5 в кількості 72 шт. для працівників на суму 21600 грн та 571 шт. для учнів школи на суму 171300 грн з метою усунення порушення під п.2 Акта (арк.спр. 168);
- листа управління освіти Рубіжанської міської ради від 14.01.2020 № 80 на ім`я секретаря міської ради ОСОБА_5 з прохання виділити додаткові асигнування по КПКВ 0611020 КЕКВ 2210 у сумі 192 900,00 грн на придбання протигазів для працівників та учнів РСШ № 7 у рамках програми Розвиток освіти Рубіжного - інвестиції в майбутнє країни на 2018 - 2020 роки (арк.спр. 113).
Всі вищенаведені факти свідчать про те, що директором РСШ № 7 Горбушиною І. В. та управлінням освіти Рубіжанської міської ради вживаються заходи щодо створення безпечних умов функціонування РСШ № 7, встановлені в ході судового розгляду справи обставини свідчать про те, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов`язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.
Суд зазначає, що в межах даної справи розглядається не питання наявності підстав для притягнення директора РСШ № 7 до будь-якого виду відповідальності, а наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.
З наданих відповідачем та третьою особою документів вбачається, що порушення під номерами 4 та 6 усувалися, проте позивачем перевірка повторно не проводилася, а встановити виконання відповідачем вимог припису та усунення виявлених в ході перевірки порушень може виключно позивач шляхом проведення нової перевірки та оформлення її результатів.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 823/589/16.
Щодо порушень під порядковими номерами 5 та 6, встановлених відносно приміщень майстерень, та доводів відповідача та третьої особи стосовно того, що приміщення майстерень не експлуатуються на підставі постанов про застосування запобіжних заходів, суд зазначає таке.
Згідно із технічним паспортом на об`єкт нерухомого майна (Рубіжанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 7) вул. Визволителів, 53, м. Рубіжне, Луганська область, загальна площа майстерень становить 400,6 кв.м (арк.спр. 221-224).
Постановами Державного пожежного нагляду Міністерства внутрішніх справ України від 20.03.2003 та від 21.03.2003 про застосування запобіжних заходів призупинено експлуатацію слюсарних майстерень СШ № 7 по вул. Визволителів, 53, шляхом відключення електроенергії та опечатування вхідних дверей (арк.спр. 166, 167).
Разом з тим, судом встановлено, що 14.06.2019 ГУ ДСНС у Луганській області видано припис № 7 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким, зокрема, визначено під пунктами 8 та 9 порушення розділу V пункту 1.2 ППБУ (приміщення майстерень не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей), та розділу V пункт 1, розділу V пункту 3.6 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, ППБУ (приміщення майстерень не оснащені переносними вогнегасниками), узгоджений із суб`єктом господарювання строк виконання яких - 14.07.2019 (арк.спр.210-212).
Зазначений припис у адміністративному та судовому порядку відповідачем не оскаржено.
Крім того, при проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю) та складанні Акта від 02.08.2019 № 22 позивачем наведені порушення щодо майстерень також включені до Акта під номерами 5 та 6, представником РСШ № 17 ОСОБА_3 , яка на підставі наказу управління освіти Рубіжанської міської рали Луганської області від 06.06.2019 № 136-К/ТМ Про надання відпустки Горбушиній І. виконувала обов`язки директора школи з 01.08.2019 по 14.08.2019 (арк.спр. 36) та брала участь у перевірці, не зазначено у графі Пояснення, зауваження або заперечення про незгоду з порушеннями, визначеними під номерами 5, 6 та про існування постанов ДПН МВС від 20.03.2003 та від 21.03.2003.
Суд позбавлений можливості надати оцінку стану виконання постанов ДПН МВС від 20.03.2003 та від 21.03.2003 про застосування запобіжних заходів, перевірити, чи експлуатуються фактично майстерні, проте у разі проведення відповідного заходу контролю позивачем з метою перевірки стану усунення порушень, визначених Актом від 02.08.2019 № 22, інспектор повинен встановити обставини щодо експлуатації чи відсутності експлуатації майстерень з урахуванням існування вказаних постанов, та підтвердити чи спростувати наявність порушень ППБУ щодо майстерень станом на дату проведення нової перевірки.
Аналізуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що порушення, встановлені Актом, зокрема, відсутність пожежної сигналізації та систем оповіщення, відсутність засобів індивідуального захисту органів дихання та всі інші, кожне окремо та в сукупності можуть призвести до займання та розповсюдження вогню, та ускладнити евакуацію та порятунок людей, що створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, що, в свою чергу, є підставою для задоволення позову та застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі, споруди та приміщень РСШ № 17 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначених будівлях, вказаних в Акті від 02.08.2019 № 22.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки ГУ ДСНС у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, 1б, код ЄДРПОУ 38617137) задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області (93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів, буд. 53, код ЄДРПОУ 25061899) у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 Рубіжанської міської ради Луганської області до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначених будівлях, вказаних в Акті перевірки від 02 серпня 2019 року № 22.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 06 лютого 2020 року.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2020 |
Номер документу | 87413527 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні