Рішення
від 04.02.2020 по справі 915/2203/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2020 року Справа № 915/2203/19

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Ржепецького В.О., за участі секретаря судового засідання Матвєєвої А.В., розглянувши матеріали справи

за позовом : Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (54055, м. Миколаїв, вул. Дзержинського, 134, код ЄДРПОУ 37992292)

до відповідача: Себинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області (вул. Соборна (колишня Леніна), буд. 2, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653, код ЄДРПОУ 26087139)

про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного знищення дерев,

за участі представників учасників справи :

від позивача: Киричук В.В., згідно довіреності

від відповідача: не з`явився

в с т а н о в и в:

30.10.2019 позивач звернувся до господарського суду з позовної заявою від 29.10.2019 за №14/14-17/2572 до відповідача про стягнення 9825,00 грн. на відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного знищення дерев.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2019, справі присвоєно єдиний унікальний номер 915/2203/19 та визначено головуючим у справі суддю Ржепецького В.О.

Ухвалою суду від 04.11.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №915/2203/19, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 02.12.2019 року, встановлено сторонам процесуальні строки для подання до суду заяв по суті справи.

Ухвалою суду від 02.12.2019 року, яку занесено до протоколу судового засідання, продовжено підготовче провадження у справі на 10 днів, підготовче засідання у справі відкладено на 13.01.2020 року.

Ухвалою суду від 13.01.2020, яку занесено до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 04.02.2020 року.

Відповідач явку повноважного представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином ухвалою суду від 13.01.2020 року. Відповідач своїм правом у визначений судом строк на подання відзиву на позов, оформленого згідно вимог ст. 165 ГПК України разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, не скористався.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

04.02.2020 року судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

22.03.2019 року на "гарячу лінію" Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (позивач) надійшло звернення громадянина ОСОБА_1 стосовно незаконного знищення зелених насаджень на території Себинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області (далі - відповідач) (а.с. 11).

З метою вжиття заходів реагування та перевірки звернення, державним інспектором з охорони навколишнього середовища Миколаївської області спільно з громадянином ОСОБА_1 02.04.2019 року було здійснено виїзд, під час якого виявлено незаконне знищення зелених насаджень без відповідного дозволу, а саме ордера.

Державним інспектором з охорони навколишнього середовища Миколаївської області встановлено, що на території Себинської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області за вказівкою завідувача господарством ОСОБА_2 було пошкоджено до ступеня припинення росту шляхом спилу 6 дерев породи Горіх діаметрами: 23 см., 25 см., 26 см., 24 см., 24 см., 24 см. та 3 сухостійних дерева породи Горіх діаметрами: 19 см., 21 см., 20 см., що є порушенням п. 3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. №1045, п. 4.2 Правил утримання зелених насаджень в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 року №105.

За результатом здійсненої перевірки, державним інспектором з охорони навколишнього середовища Державної екологічної інспекції у Миколаївській області складено протокол №000740 від 02.02.2019 року про адміністративне правопорушення (а.с. 12), в якому зафіксовано, що завідуючою господарством Себинської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області Репецькою Інною Миколаївною здійснено адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення (знищення або пошкодження зелених насаджень або інших об`єктів озеленення в межах населених пунктів та за їх межами, що не віднесені до лісового фонду).

Постановою Державної екологічної інспекції у Миколаївській області №04/70 від 03.04.2019 року завідувача господарством Себинської загальноосвітньої школи І-Ш ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області Репецьку Інну Миколаївну визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн. (а.с. 13)

Штраф сплачено у добровільному порядку 05.04.2019 року, що підтверджується копією квитанції (а.с. 14).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до об`єктів благоустрою населених пунктів належать зокрема території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Відповідно до пунктів 1, 2 ч. 1 ст. 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" на об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева , кущі тощо.

Відповідно до частин 1-3 ст. 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.

Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 року №1045 затверджено Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах (далі - Порядок).

Відповідно до п. 3 Порядку видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради на підставі ордера.

Відповідно до пунктів 1, 10 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про рослинний світ" охорона рослинного світу забезпечується зокрема встановленням правил і норм охорони, використання та відтворення об`єктів рослинного світу; встановленням юридичної відповідальності за порушення порядку охорони та використання природних рослинних ресурсів.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України "Про рослинний світ" порушення законодавства про рослинний світ тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законами України.

Позивач зазначає, що в результаті зазначених порушень державі нанесено шкоду на загальну суму 9825,00 грн.

Розмір шкоди розраховано відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників (додаток № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року №559, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року №1789, зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 01.02.2012 року №111.

Відповідно до п. 1 Примітки до вищевказаних Такс, розмір шкоди заподіяної внаслідок знищення або пошкодження до ступеня припинення росту горіхоплідних порід дерев обчислюється за цією таксою, збільшеною у два рази (додаток №6).

Згідно п. 3 Примітки, у разі самовільної рубки сухостійних дерев шкода обчислюється у розмірі як за кожне дерево, пошкоджене до ступеня неприпинення росту , передбачене цією таксою, зменшеною у два рази.

Шкода обчислена у розмірі як за кожне дерево, пошкоджене до ступеня припинення росту (а.с. 15).

Відповідно до частин 1, 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відповідно до ч. 1 ст. 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків.

Тобто завдана шкода повинна бути відшкодована за рахунок Себинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2019 рік у частині доходів є надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України, а саме: 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності (п. 7).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать зокрема 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Відтак, заподіяна шкода підлягає стягненню в бюджет Себинської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, на розрахунковий рахунок №UA218999980000033116331014279, код бюджетної класифікації 24062100, ЄДРПОУ 38016478, УК Новоодеського району Миколаївської області, Казначейство України.

Позивачем вживалися заходи досудового врегулювання даного спору, а саме відповідачеві направлено лист №04/04-03/769 від 05.04.2019 року з пропозицією добровільного відшкодування шкоди внаслідок знищення дерев в сумі 9825,00 грн. (а.с. 18-19).

В добровільному порядку шкоду не відшкодовано.

Згідно зі ст. ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні зокрема у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Згідно з ч. 2 ст. 40 Закону України "Про рослинний світ" відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об`єктів рослинного світу.

Відповідно до ст. 36 Закону України "Про рослинний світ" державний контроль у галузі охорони, використання та відтворення рослинного світу здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими державними адміністраціями, іншими уповноваженими на це органами виконавчої влади відповідно до законодавства України.

Відповідно до п. 1 Розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 11.08.2017 року №312, зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 04.09.2017 року №1080/30948 (із змінами згідно наказу Мінприроди №347 від 04.10.2018 року) (далі - Положення) (а.с. 20-21), Державна екологічна інспекція у Миколаївській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.

Відповідно до пункту 5 частини 2 Розділу II Положення Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, зокрема щодо: законності вирубки, ушкодження дерев і чагарників, знищення або ушкодження лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розплідниках і на плантаціях, а також молодняку природного походження й самосівів на площах, призначених під лісовідновлення, тощо.

Згідно п. 6 Розділу II Положення Держекоінспекція розраховує розмір шкоди, збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції.

Згідно п. 7 Розділу II Положення Держекоінспекція вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.

Згідно п. 10 Розділу II Положення Держекоінспекція складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом.

Таким чином, саме Державна екологічна інспекція є органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Враховуючи викладене, вимога про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного знищення дерев, є обгрунтованою.

Судом здійснено перерахунок розміру заподіяної шкоди з урахуванням Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників (додаток № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.1999 року №559, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року №1789, зі змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 01.02.2012 року №111) та Приміток до вказаних Такс.

За результатом перерахунку, розмір шкоди, яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача, становить 9412,50 грн :

(3 х 275 ) / 2 = 412,50

(6 х 750) х 2 = 9000,00

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір в сумі 1921,00 грн. підлягає стягненню з відповідача на користь позивача пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позов задоволено на 96%, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у сумі 1844,16 грн (1921,00 х 96%).

Керуючись ст.ст. 2, 5, 73, 74, 77, 79, 86, 129, 201, 219, 220, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд-

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Себинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області (вул. Соборна (колишня Леніна), буд. 2, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653, код ЄДРПОУ 26087139) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (54055, м. Миколаїв, вул. Дзержинського, 134, код ЄДРПОУ 37992292) 9412,50 грн. на відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного знищення дерев в бюджет Себинської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, на розрахунковий рахунок №UA218999980000033116331014279, код бюджетної класифікації 24062100, ЄДРПОУ 38016478, УК Новоодеського району Миколаївської області, Казначейство України.

3. Стягнути з Себинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області (вул. Соборна (колишня Леніна), буд. 2, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653, код ЄДРПОУ 26087139) на користь Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (54055, м. Миколаїв, вул. Дзержинського, 134, код ЄДРПОУ 37992292) судовий збір у розмірі 1844,16 грн. на розрахунковий рахунок №35218036081032 в Держказначейській службі України м. Київ код ЄДРПОУ 37992292 банк ГУДКСУ у Миколаївській області МФО 820172.

4. В решті позовних вимог відмовити.

5. Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дати складення повного судового рішення.

6. Рішення може бути оскаржене в порядку, визначеному статтею 256 і підпунктом 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України.

Сторони у справі:

позивач: Державна екологічна інспекція у Миколаївській області (54055, м. Миколаїв, вул. Дзержинського, 134, код ЄДРПОУ 37992292)

відповідач: Себинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Миколаївської області (вул. Соборна (колишня Леніна), буд. 2, с. Себине, Новоодеський район, Миколаївська область, 56653, код ЄДРПОУ 26087139)

Повний текст рішення складено і підписано 07.02.2020.

Суддя В.О. Ржепецький

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення04.02.2020
Оприлюднено07.02.2020
Номер документу87426198
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/2203/19

Судовий наказ від 04.03.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Судовий наказ від 04.03.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Рішення від 04.02.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Ухвала від 03.12.2019

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

Ухвала від 04.11.2019

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Ржепецький В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні