Рішення
від 28.01.2020 по справі 922/3392/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" січня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/3392/19

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калантай М.В.

при секретарі судового засідання Солдатовій М.Ю.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м.Київ до Управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області, м.Дергачі Харківської області про повернення майна та стягнення 181 314,20грн. за участю представників:

від позивача: Жирний О.С., довіреність №1-306 від 29.12.2018

від відповідача: Корнієнко О.В., ордер №1007243 від 28.01.2020

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Укртрансгаз" (надалі - позивач) звернулося до господарського суду Харківської області з позовом до Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (надалі - відповідач), в якому просить суд:

- зобов`язати відповідача повернути позивачу в натурі безпідставно набуте майно - природний газ в обсязі 32,951тис.куб.м.;

- стягнути з відповідача на користь позивача 181314,20грн., що є вартістю безпідставно набутого майна-природного газу в обсязі 32,951тис.куб.м.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач набув природний газ позивача у березні 2017 року в обсязі 32,951тис.куб.м., вартість якого складає 181314,20грн., без будь-якої правової підстави.

Ухвалою від 18.11.2019 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 03.12.2019.

02 грудня 2019 року від відповідача надійшов відзив, у якому він проти задоволення позовних вимог заперечив. Зазначив, що Відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області, який у березні 2017 року набув без достатніх підстав 32,951тис.куб.м. природного газу, що належить позивачу, на даний час знаходиться у стані припинення. До даного часу запис про припинення Відділу освіти до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесено. Отже, виходячи з приписів статті 104 ЦК України, а також п.4 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації не може вважатися правонаступником Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області.

У підготовчому засіданні 03.12.2019 судом було постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву до 21.01.2020.

17 грудня 2019 року від відповідача надійшла відповідь на відзив, у якій він наголосив, що згідно п.2 розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №546 від 08.11.2017 "Про внесення змін до структури Дергачівської районної державної адміністрації" було припинено відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації (код 02146436) та відділ культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (код 02230661) в результаті їх реорганізації шляхом злиття в управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (код 41863852). Відповідно пункту 3 даного Розпорядження установлено, що управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації є правонаступником майна, прав та обов`язків відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації. Отже, відповідач на даний час є правонаступником Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області та відповідає за його зобов`язаннями, оскільки є правонаступником майна, прав та обов`язків останнього.

Ухвалою від 13.01.2020 змінено дату призначеного підготовчого засідання та воно призначено на 28.01.2020.

20 січня 2020 року від відповідача надійшло клопотання, в якому він просить замінити назву відповідача, оскільки відповідно до Розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області від 25.11.2019 №502 "Про внесення змін до структури Дергачівської районної державної адміністрації" вирішено перейменувати управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області в управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області.

Розглянувши дане клопотання, суд визнав його таким, що підлягає задоволенню, у зв`язку з чим назвою відповідача у справі слід вважати: "Управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області".

Також, 20.01.2020 від відповідача надійшло клопотання про долучення до справи розпорядження Дергачівської райдержадміністрації Харківської області №150 від 27.03.2018 "Про затвердження передавальних актів відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації та відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації", а також відповідного передавального акту, що затверджений вказаним розпорядженням.

Дане клопотання задоволено судом та вказані документі долучені до матеріалів справи.

У підготовчому засіданні 28.01.2020 представники учасників справи повідомили, що надали всі наявні у них докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, а також вважають, що всі питання, зазначені у частині другій статті 182 цього Кодексу, є вирішеними.

У зв`язку з цим, у підготовчому засіданні судом було постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Відповідно до частини 6 статті 183 ГПК України за письмовою згодою учасників справи розгляд справи по суті розпочато 28.01.2020 після закінчення підготовчого засідання.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в позовній заяві, просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві.

У судовому засіданні 28.01.2020 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно і повно дослідивши надані до матеріалів справи докази, суд встановив наступне.

У березні 2017 року Відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (надалі - Відділ освіти) безпідставно набув з газотранспортної системи 32,951тис.куб.м. природного газу, власником якого є АТ "Укртрансгаз".

Так, для відбору Відділом освіти у березні 2017 року природного газу з газотранспортної системи, оператором якої є позивач, через газорозподільну систему, оператором якої є ПАТ "Харківгаз", відповідач повинен був мати постачальника відповідних обсягів природного газу, а за його відсутності Відділ освіти не мав підстав здійснювати відбір природного газу та повинен був самостійно припинити власне газоспоживання як це передбачено абз.2 п.3 глави 5 розділу VI Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та послуг від 30.09.2015 №2493, та п.10 розділу 2 Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2496.

Однак, Відділ освіти, незважаючи на відсутність у нього постачальника природного газу та будь-яких підстав для його відбору з газотранспортної системи, безпідставно та без оформлення будь-яких договірних відносин з позивачем здійснив відбір 32,951тис.куб.м. природного газу, що підтверджується звітом ПАТ "Харківгаз" про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках за березень 2017 року, в яких в графі "Фактично спожитий обсяг за місяць всього" по рядку "Категорія/Назва постачальника" вказано фактично відібрані Відділом освіти з газотранспортної системи обсяги природного газу, зокрема, у березні 2017 року - 32,951тис.куб.метрів.

Оскільки Відділом освіти у березні 2017 року не було подано до газотранспортної системи жодного обсягу природного газу жодним постачальником, відбір 32,951тис.куб.м. природного газу Відділом освіти був здійснений з обсягів природного газу позивача. Вказані обсяги природного газу були придбані позивачем за результатами проведення публічних закупівель, що підтверджується наявними у справі копіями договорів купівлі-продажу природного газу та актів приймання-передачі газу, та подані до газотранспортної системи на виконання функцій Оператора ГТС, що підтверджується відповідною довідкою Головного бухгалтера АТ "Укртрансгаз".

Таким чином, Відділ освіти набув природний газ позивача у березні 2017 року в обсязі 32,951тис.куб.м. без відповідної правової підстави.

В подальшому, згідно з пунктом 2 розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №546 від 08.11.2017 "Про внесення змін до структури Дергачівської районної державної адміністрації" було припинено Відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації (код 02146436) та Відділ культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (код 02230661) в результаті їх реорганізації шляхом злиття в Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (код 41863852).

Відповідно до пункту 3 даного Розпорядження установлено, що Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації є правонаступником майна, прав та обов`язків відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації.

У зв`язку із викладеними обставинами, позивач звернувся до господарського суду Харківської області з позовом у даній справі, в якому на підставі статей 1212, 1213 ЦК України просить зобов`язати Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації, як правонаступника Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації, повернути позивачу в натурі безпідставно набуте майно - природний газ в обсязі 32,951тис.куб.м. та стягнути з відповідача на користь позивача 3869,19грн., що є вартістю безпідставно набутого майна-природного газу в обсязі 32,951тис.куб.м.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Матеріалами справи підтверджується факт отримання відповідачем у березні 2017 року природного газу в обсязі 32,951тис.куб.м. без відповідної правової підстави.

Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно статей 76, 77 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідачем не надано суду доказів правомірного набуття природного газу, зокрема, на підставі відповідного договору постачання природного газу.

Таким чином, суд вважає обґрунтованими доводи позивача про те, що вказане майно було отримано відповідачем без достатньої правової підстави.

Частиною 1 статті 1213 ЦК України встановлено, що набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Позивачем під час розгляду справи не надано доказів того, що в розпорядженні відповідача станом на даний час знаходиться природний газ в обсязі 32,951тис.куб.м., який був відібраний з газотранспортної системи у 2017 році.

Матеріали справи також не містять доказів наявності у відповідача обладнання, яке дозволяє зберігати природний газ, або доказів укладення відповідачем відповідних договорів зберігання природного газу з третіми особами.

Таким чином, у суду відсутні підстави вважати, що вказане майно може бути повернуто позивачу в натурі.

У зв`язку з цим, у задоволенні позову в частині вимог про зобов`язання відповідача повернути позивачу в натурі безпідставно набуте майно - природний газ в обсязі 32,951тис.куб.м. слід відмовити.

В той же час, відповідно до частини 2 статті 1213 ЦК України у разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Отже, у відповідача на даний час існує обов`язок відшкодувати вартість безпідставно набутого майна.

За розрахунком позивача, вартість безпідставно набутого відповідачем майна складає 181314,20грн. (32,951тис.куб.м. природного газу х 5502,54грн. (ціна закупівлі природного газу, що сформувалася у вересні 2019 року, яка розміщена на офіційному сайті АТ "Укртрансгаз").

Суд погоджується з даним розрахунком суми відшкодування, та враховуючи відсутність будь-яких заперечень з боку відповідача щодо розміру та методу такого розрахунку, вважає за можливе задовольнити позов в частині вимог про стягнення з відповідача 181314,20грн. вартості безпідставно набутого майна - природного газу в обсязі 32,951тис.куб.м.

Щодо доводів відповідача про те, що Управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (на даний час згідно Розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області від 25.11.2019 №502 назву змінено на управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області) не є правонаступником Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Розпорядженням голови Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №546 від 08.11.2017 "Про внесення змін до структури Дергачівської районної державної адміністрації", зокрема:

- утворено в структурі Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державно адміністрації Харківської області в результаті злиття відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації;

- припинено відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (ідентифікаційний код юридичної особи: 02146436) та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи: 02230661) в результаті їх реорганізації шляхом злиття в управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області;

- установлено, що управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації є правонаступником майна, прав та обов`язків відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації.

Згідно із даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управляння освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області зареєстровано у реєстрі з 12.01.2018.

Частинами 2, 3 статті 107 ЦК України визначено, що після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Розпорядженням Дергачівської райдержадміністрації Харківської області №150 від 27.03.2018 затверджено передавальні акти відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації та відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації", а також установлено, що управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації є правонаступником майна, прав та обов`язків відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації та відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації.

В подальшому назву управління освіти, культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації змінено на управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації.

Вищевказане свідчить, що станом на момент звернення позивача з даним позовом, відповідач вже був створений як юридична особа та йому за передавальним актом було передано все майно, права та обов`язки відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації.

Отже, відповідач на даний час є правонаступником Відділу освіти та відповідає за його зобов`язаннями, у тому числі що виникли у зв`язку із безпідставним набуттям належного позивачу природного газу у березні 2017 року, а тому позивач правомірно заявив позов саме до відповідача.

У зв`язку з цим, судом також було відхилено клопотання позивача про залучення до участі у справі відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації, яке надійшло до суду 11.11.2019.

Що ж до невнесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про правонаступництво суд зазначає, що дана обставина залежить виключно від волевиявлення самого відповідача.

Так, пунктом 9 частини 4 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа.

Таким чином, відповідач після затвердження розпорядженням Дергачівської райдержадміністрації Харківської області №150 від 27.03.2018 передавальних актів відділу культури і туризму Дергачівської районної державної адміністрації та відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації мав можливість здійснити реєстрацію відповідних змін до відомостей про юридичну особу щодо правонаступництва.

Проте, до даного часу відповідач відповідні зміни у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не зареєстрував.

Посилання відповідача на положення частини 5 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" судом не приймаються, оскільки вони регламентують момент завершення процесу злиття, однак не регулюють питання щодо моменту виникнення правонаступництва.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 129, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (62303, Харківська область, Дергачівський район, м.Дергачі, вул.Сумський Шлях, буд.6, код 41863852) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (01021, м.Київ, Кловський узвіз, буд.9/1, код 30019801) стягнути з відповідача на користь позивача 181314,20грн., що є вартістю безпідставно набутого майна-природного газу в обсязі 32,951тис.куб.м., а також 2719,71грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено "07" лютого 2020 р.

Суддя М.В. Калантай

Дата ухвалення рішення28.01.2020
Оприлюднено10.02.2020
Номер документу87426399
СудочинствоГосподарське
Сутьповернення майна та стягнення 181 314,20грн

Судовий реєстр по справі —922/3392/19

Рішення від 28.01.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 18.11.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калантай М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні