Рішення
від 07.02.2020 по справі 260/84/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2020 року м. Ужгород№ 260/84/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Рейті С.І

при секретарі судового засідання - Олійник В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури до Лютянської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області, третя особа - Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області, про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Ужгородської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Лютянської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області, яким просить зобов`язати Лютянську сільську раду Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнсянського району, який розташований в с. Люта, буд. 178, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,29 га.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час вивчення стану законності з питань дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів виявлено ряд недоліків щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання вказаних інженерних споруд та може призвести у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків та здоров`я дітей.

Ухвалою судді від 08.01.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов - п`ятнадцять днів з дня вручення йому копії даної ухвали суду та роз`яснено сторонам, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

З наявного в матеріалах справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вбачається, що ухвала суду від 08.01.2020 року вручена представнику відповідача 16.01.2020 року, однак, відзив на адресу суду у визначений ухвалою строк наданий не був.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи , всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного:

Судом встановлено, що Ужгородською місцевою прокуратурою вивчено інформацію відділу освіти Великоберезнянської районної державної адміністрації Закарпатської області від 24.09.2019 року № 778/01-17, в якій зазначено, що Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області прийнятий в оперативне управління відділом освіти 02.01.2019 року відповідно до наказу № 332 від 29.12.2018 року "Про прийняття в оперативне управління дошкільних навчальних закладів".

Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 01.10.2008 року серії САВ № 828179 за Лютянською сільською радою зареєстроване нерухоме майно, яке розташоване в с. Люта, буд 178 Великоберезнянського району Закарпатської області.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області, зареєстровано як юридичну особу 30.03.2003 року.

Згідно листа Лютянської сільської ради від 21.11.2019 року № 264/02-07 Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області користується земельною ділянко орієнтовною площею 0,29 га, правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні.

Рішенням 25 сесії 7 скликання від 19.09.2019 року за № 216 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування дошкільного навчального закладу № 2 загального розвитку села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області орієнтовною площею 0, 29 га, що розташована в межах села Люта №178 Великоберезнянського району Закарпатської області на території Лютянської сільської ради.

Разом з тим, договір щодо оформлення правовстановлюючих документів на зазначену земельну ділянку Лютянською сільською радою не укладено.

Відповідно до п. 1.4 Статуту дошкільного навчального закладу №2 села Люта, погодженого начальником відділу освіти Великоберезнянської РДА та затвердженого рішенням сесії Лютянської сільської ради від 22.01.2015 №380 сільська рада є засновником вказаного дошкільного закладу.

Відповідно до п.п. 1.6, 1.7 Статуту дошкільного навчального закладу №2 села Люта, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення фізичного і психічного здоров`я дітей; формування їх особистості; розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

Згідно до п.п. 8.1, 8.2. Статуту дошкільного навчального закладу №2 села Люта, управління дошкільним закладом здійснюється його засновником - Лютянською сільською радою Великоберезнянського району Закарпатської області.

Безпосереднє керівництво роботою дошкільного навчального закладу здійснює його завідуюча, яка призначається і звільняється з посади відділом освіти з дотриманням чинного законодавства.

Згідно п. 1.5 Статуту, дошкільний навчальний заклад №2 села Люта є юридичною особою комунальної власності, має печатку і штамп встановлено зразка.

Пунктом 9.1 Статуту дошкільного навчального закладу №2 села Люта визначено, що дошкільному навчальному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлю, ігровий майданчик, інвентар, обладнання.

Відповідно до п. 10.1 Статуту дошкільного навчального закладу №2 села Люта, джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти Лютянської сільської ради, відповідних бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб.

Статтею 38 Закону України "Про дошкільну освіту" визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно- правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

У частині 3 ст. 22 Закону України "Про освіту" передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту", правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

З огляду на наведене вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника Дошкільного навчального закладу № 2 села Люта - Лютянської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області.

Відповідно змісту ч. 2 ст.19 Конституції України, ч. З ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Частинами 1, 3 ст. З Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Дошкільним навчальним закладом № 2 села Люта не оформлені.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Положеннями ч. З ст. 66 Закону України "Про освіту" передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Таким чином, Лютянська сільська рада Великоберезнянського району Закарпатської області, являючись суб`єктом, який здійснює управління Дошкільним навчальним закладом № 2 села Люта, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ.

Так, надання дозволу 25 сесії 7 скликання №216 від 19.09.2019 Лютянської сільської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки є тільки початком процедури виготовлення правовстановлюючих документів, яка передбачає вжиття цілого ряду заходів, а тому не може бути достатнім доказом на підтвердження факту усунення виявленого порушення.

Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 24.03.2016 № 234, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693, визначено певні вимоги до облаштування дошкільного закладу.

Так, п. 2 розділу 1 Санітарного регламенту визначено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

Оскільки, Лютянською сільською радою упродовж тривалого часу (починаючи з 2003 року) не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта, суд вважає за необхідне зобов`язати Лютянську сільську раду Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнсянського району, який розташований в с. Люта, буд. 178, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,29 га.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства щодо захисту інтересів осіб від порушень з боку органів державної влади та з огляду на положення ст. 77 КАС України, обов`язок доказування покладається в даному випадку на позивача. Ужгородською місцевою прокуратурою доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для зобов`язання Лютянської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнсянського району, який розташований в с.Люта, буд. 178, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,29 га, за наведених обставин позовні вимоги підтверджені дослідженими судом належними і допустимими доказами, в зв`язку з чим позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю понесених судових витрат відповідача, судові витрати не стягуються та за рахунок бюджету не компенсуються.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 47, 77, 78, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Небесної Сотні, буд. 6) до Лютянської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області (89033, Закарпатська область, Великоберезнянський район, с. Люта, буд. 585 код ЄДРПОУ 04350949), третя особа - Дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнянського району Закарпатської області (89033, Закарпатська область, Великоберезнянський район, с. Люта, буд. 178 код ЄДРПОУ 26213880), про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Лютянську сільську раду Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад № 2 села Люта Великоберезнсянського району, який розташований в с. Люта, буд. 178, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,29 га.

3. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи в порядку письмового провадження - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.І. Рейті

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2020
Оприлюднено10.02.2020
Номер документу87447011
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/84/20

Рішення від 07.02.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні