РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2020 року справа № 580/3505/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватно-орендного підприємства "Нива-2003" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватно-орендне підприємство "Нива-2003" з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 №0002493306.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідач провів перевірку, результати якої оформив актом від 04.10.2012019 №76/23-00-33-0214/32447162, та встановив, що позивач сплатив податок на доходи фізичних осіб до невідповідного бюджету, чим допустив порушення п.п. 168.4.1, 168.4.2, 168.4.4 та 168.4.9 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України. На підставі акта перевірки позивач прийняв податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 №0002493306, яким збільшив суму грошового зобов`язання з податків та зборів на 42227,48 грн., в т.ч. 23761,75 грн. за податковим зобов`язанням, 13594,13 грн. штрафних санкцій та 4871,60 грн. пені.
Заперечуючи висновки перевірки, позивач зазначає, що висновок про допущення порушення грунтується на положеннях Закону України від 10.07.2018 №2497-V111 Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств , яким внесено зміни до п.п. 168.4.4 та п.п. 168.4.9 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України, а саме: передбачено, що податок із доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості), сплачується таким податковим агентом до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об`єктів оренди (суборенди, емфітевзису).
Вказаний Закон набрав чинності з 15.08.2018, однак на думку позивача відповідно до п.п. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України, враховуючи принцип стабільності, його положення повинні застосовуватись з 01.01.2019. Отже, на думку позивача, він мав право вибору сплачувати податок на доходи фізичних осіб як за власним місцезнаходженням, так і за місцезнаходженням відокремленого підрозділу, не уповноваженого нараховувати цей податок, тобто за місцезнаходженням земельних ділянок.
Позивач зазначає, що сплатив податок на доходи фізичних осіб при виплаті заробітної плати та орендної плати на земельні ділянки у повному обсязі з моменту виникнення такого обов`язку. Податок був зарахований органами Державної казначейської служби та відображений у інтегрованій картці платника податків. Таким чином, позивач виконав обов`язок зі сплати податків. Помилкова сплата податку на інший рахунок органу Державної казначейської служби не свідчить про бездіяльність платника податків та не може бути підставою для застосування до позивача штрафних санкцій.
Відповідач проти позову заперечив. 21.12.2019 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що з моменту державної реєстрації позивача в 2003 році юридична та фактична адреса була 20624, Черкаська область, Шполянський район, с. Васильків, вул. Колгоспна, буд. 1 . З 30.08.2019 у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична адреса була змінена на 20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Лебединська, буд. 131. Фактичне місцезнаходження позивача, за яким здійснюється господарська діяльність. 20624, Черкаська область, Шполянський район, с. Васильків, вул. Колгоспна, буд. 1. Інформація про зареєстровані відокремлені структурні підрозділи позивача відсутня, відомості про об`єкти оподаткування платника податків на території інших населених пунктів, ніж юридична та фактична адреса, відсутні. Сплата податку на доходи фізичних осіб із заробітної плати за період з 01.09.2018 по 31.12.2018 здійснювалась позивачем до бюджету Шполянської ОТГ, що суперечить вимогам Податкового кодексу України, яким не передбачено самостійного визначення платником податків порядку сплати до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб. Таким чином, позивачем, як податковим агентом, порушено порядок сплати податку до відповідного бюджету, що призвело до втрат районного бюджету (Васильківської сільської ради) та виникнення станом на 31.12.2018 податкового боргу перед районним бюджетом (Васильківською сільською радою) зі сплати податку на доходи фізичних осіб. З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 26.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження. Розгляд справи по суті розпочато з 26.12.2019 без виклику учасників справи.
Дослідивши доводи сторін, викладені у заявах по суті, подані письмові докази, суд встановив таке.
Позивач приватно-орендне підприємство "Нива-2003" 17.03.2003 зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 32447162, місцезнаходження: 20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Лебединська, буд. 131, що підтверджується актом перевірки №76/23-00-33-0214/32447162 від 04.10.2019 і визнається позивачем.
З акту перевірки №76/23-00-33-0214/32447162 від 04.10.2019 вбачається, що позивач взятий на податковий облік 08.05.2003 за №1467, та перебуває на обліку в Шполянській ДПІ Смілянського управління ГУ ДПС у Черкаській області. Як платник єдиного внеску позивач взятий на облік 12.05.2003 в управлінні Пенсійного фонду України, реєстраційний номер 2326010562 .
Посадовими особами Головного управління ДПС у Черкаській області проведено документальну планову виїзну перевірку позивача з питань правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору, за період з 01.07.2016 по 30.06.2019 та єдиного соціального внеску за період з 01.01.2011 по 30.06.2019, за результатами якої складений акт №76/23-00-33-0214/32447162 від 04.10.2019.
Актом перевірки №76/23-00-33-0214/32447162 від 04.10.2019 (п. 3.3.1) встановлено, що з моменту реєстрації, а саме: з 2003 року юридична та фактична адреса ПОП Нива-2003 становила: 20624, Черкаська область, Шполянський район, с. Васильків, вул. Колгоспна, буд.1., а відповідно до внесених 30.08.2018 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських організацій відомостей юридична адреса змінена на 20603, Черкаська область, Шполянський район, м. Шпола, вул. Лебединська, буд. 131. Інформація про зареєстровані відокремлені структурні підрозділи ПОП Нива-2003 відсутня.
Також вказаним актом перевірки (п. 3.3.1) встановлено, що позивач перераховував суми податку на доходи фізичних осіб, який нараховувався та утримувався із заробітної плати працівників ПОП Нива-2003 , в період з 01.07.2016 по 30.08.2018 до районного бюджету на рахунки Васильківської сільської ради Шполянського району, а в період з 01.09.2018 по 30.06.2019 до бюджету Шполянської об`єднаної територіальної громади замість районного бюджету Васильківської сільської ради, чим порушив пп. 168.4.1, пп. 168.4.2, пп. 168.4.4 та пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України. Внаслідок вказаного порушення станом на 31.12.2018 виник податковий борг перед районним бюджетом (Васильківською сільською радою) по сплаті податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 23 761 грн. 75 коп., в тому числі за вересень 2018 року у сумі 5855 грн. 46 коп., за жовтень 2018 року у сумі 5197 грн. 82 коп., за листопад 2018 року у сумі 6420 грн. 35 коп. та за грудень 2018 року у сумі 6288 грн. 11 коп. При цьому вказані суми податку на доходи фізичних осіб були сплачені позивачем до бюджету Шполянської об`єднаної територіальної громади.
На підставі акта перевірки №76/23-00-33-0214/32447162 від 04.10.2019 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0002493306 від 30.10.2019, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 42 227 грн. 48 коп., в т.ч. 23 761 грн. 75 коп. - за основним платежем, 13 594 грн. 13 коп. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) та 4871 грн. 60 коп. пеня відповідно до підпункту 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України.
Вважаючи податкове повідомлення-рішення №0002493306 від 30.10.2019 протиправним, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб встановлено розділом ІV Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Згідно п. 15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Податковим агентом, як передбачено п. 18.1 ст. 18 Податкового кодексу України, визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов`язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків.
Відповідно до пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету визначений ст.168 Податкового кодексу України.
Підпунктом 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України передбачено, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Згідно п.п. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.
Згідно п.п. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ).
Згідно п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України ( в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості).
Згідно п.п.168.4.9 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України суми податку, нараховані податковим агентом з доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості), сплачуються таким податковим агентом до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об`єктів оренди (суборенди, емфітевзису).
Частиною 2 статті 64 Бюджетного кодексу України передбачено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.
Таким чином, юридична особа зобов`язана сплачувати податок на доходи фізичних осіб за своїм місцезнаходженням, щодо відокремлених структурних підрозділів - за їх місцезнаходженням, а щодо сум податку, нарахованих податковим агентом з доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості) - до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об`єктів оренди (суборенди, емфітевзису).
Згідно з ч. 8 ст. 45 Бюджетного кодексу України у разі зміни місцезнаходження суб`єктів господарювання - платників податків сплата визначених законодавством податків і зборів після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду.
Судом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зміна місцезнаходження позивача з с. Васильків Шполянського району Черкаської області на м. Шпола, вул. Лебединська, буд. 131 зареєстрована 30.08.2019, відокремлені структурні підрозділи у позивача відсутні; за період з 01.09.2018 по 30.06.2019 позивач сплачував до бюджету Шполянської ОТГ податок на доходи фізичних осіб, який був нарахований та утриманий із заробітної плати працівників позивача.
Таким чином, позивач до закінчення поточного звітного 2019 року повинен сплачувати податок на доходи фізичних осіб за своїх найманих працівників за своїм попер5еднім місцем реєстрації до бюджету Васильківської сільської ради.
Судом встановлено, що позивач сплатив податок на доходи фізичних осіб у сумі 23 761 грн. 75 коп. за період з 01.09.2018 по 31.12.2018 не до бюджету Васильківської сільської ради, а до бюджету Шполянської об`єднаної територіальної громади, отже порушив пп. 168.4.1, пп. 168.4.2, пп. 168.4.4 та пп. 168.4.7 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України.
Оскільки позивач не сплатив податок на доходи фізичних осіб до відповідного бюджету, суд погоджується з висновком відповідача про наявність у позивача податкового боргу перед місцевим бюджетом Васильківської сільської ради у сумі 23 761,75 грн.
При цьому суд вважає помилковим посилання позивача на застосування позивачем Закону України від 10.07.2018 №2497-V111 Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств , оскільки вказаний Закон позивачем не застосовано.
Щодо нарахованої пені у сумі 4 871,60 грн суд зазначає, що згідно п.п. 129.1.3 п. 129.1 ст. 129 Податкового кодексу України нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів (270 календарних днів у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 цього Кодексу), наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.
Оскільки проведеною перевіркою встановлено факт несплати податку з доходів фізичних осіб до бюджету Васильківської сільської ради, пеня нарахована відповідачем на законній підставі.
Щодо нарахування штрафних санкцій у сумі 13 594,13 грн. суд зазначає наступне.
Згідно п. 127.1 ст. 127 Податкового кодексу України ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Ті самі дії, вчинені повторно протягом 1095 днів, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 50 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету. Дії, передбачені абзацом першим цього пункту, вчинені протягом 1095 днів втретє та більше, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 75 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.
Відповідальність за погашення суми податкового зобов`язання або податкового боргу, що виникає внаслідок вчинення таких дій, та обов`язок щодо погашення такого податкового боргу покладається на особу, визначену цим Кодексом, у тому числі на податкового агента.
Передбачені цим пунктом штрафи не застосовуються, коли ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податку на доходи фізичних осіб самостійно виявляється податковим агентом при проведенні перерахунку цього податку, передбаченого пунктом 169.4 статті 169 цього Кодексу, та виправляється в наступних податкових періодах протягом податкового (звітного) року згідно з нормами цього Кодексу.
Отже, штрафні санкції застосовуються у разі, коли податок не був нарахований, не був утриманий або не був сплачений (перерахований) до бюджету.
При проведенні перевірки було встановлено, що позивач фактично сплатив податок на доходи фізичних осіб, однак порушив порядок сплати, сплативши до невідповідного бюджету.
Здійснення помилки під час перерахування платником суми грошового зобов`язання має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова, а тому не може слугувати підставою для притягнення платника до відповідальності за несплату податку на доходи фізичних осіб.
Аналогічний висновок зазначений у постанові Верховного Суду від 11.04.2019 у справі №822/3323/17.
Отже, застосування штрафних санкцій у сумі 13 594,13 грн здійснено з порушенням п. 127.1 ст. 127 Податкового кодексу України, тому є протиправним.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 №0002493306 є протиправним та підлягає скасуванню в частині застосування штрафних санкцій у сумі 13 594,13 грн, позовні вимоги є частково обгрунтованими та підлягають частковому задоволенню. В решті позовних вимог позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 30.10.2019 №0002493306 в частині визначення грошового зобов`язання за штрафними (фінансовими) санкціями у сумі 13 594 (тринадцять тисяч п`ятсот дев`яносто чотири) гривні 13 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 43142920) на користь приватно-орендного підприємства "Нива-2003" (вул. Лебединська, буд. 131, м. Шпола, Черкаська область, 20603, код ЄДРПОУ 32447162) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 960 (дев`ятсот шістдесят) гривень 50 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Головуючий суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2020 |
Оприлюднено | 09.02.2020 |
Номер документу | 87448529 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні