Ухвала
від 06.02.2020 по справі 826/15068/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А

про закриття провадження у справі

06 лютого 2020 року м. Київ№ 826/15068/18 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Мазур А.С., розглянувши в порядку письмового провадження питання про закриття провадження в адміністративній справі

за позовом Публічного акціонерного товариства "Родовід банк" до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Янович Іванни Ярославівни про визнання протиправним та скасування рішення № 42268384, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Публічне акціонерне товариство "Родовід Банк", в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Шевченка Андрія Миколайовича (далі - позивач) до Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Державного реєстратора прав на нерухоме майно Янович Іванни Ярославівни (далі - відповідач), із позовною заявою, у якій просить суд визнати протиправним та скасувати рішення №42268384 від 27.07.2018 року державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Янович І.Я. про відмову у скасуванні (вилученні) запису про обтяження/внесенні запису про скасування державної реєстрації за номером 8540374 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером/спеціального розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем протиправно відмовлено у скасуванні запису про скасування державної реєстрації обтяження №8540374 від 27.07.2018. Позивач вважає, що державний реєстратор, вчинив дії, які суперечать приписам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", що, у свою чергу, призвело до порушення прав та законних інтересів останнього. Крім того, відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень, зазначивши у рішенні №42268384 від 27.07.2018 неправомірну підставу для відмови у вчиненні у державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Вирішуючи питання про належність спору до юрисдикції адміністративних судів, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів могли бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Пункт 1 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначав справою адміністративної юрисдикції публічно-правовий спір, в якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У частині другій статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України вказано, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

За правилами частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширювалася на правовідносини, що виникали у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, зокрема на спори юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.

За змістом наведених приписів участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для класифікації спору як публічно-правового. Однак участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати такий спір з публічно-правовим і розглядати його за правилами адміністративної юрисдикції. Вирішуючи питання про юрисдикцію спору, суди повинні з`ясувати, у зв`язку з чим він виник, і за захистом яких прав чи інтересів особа звернулася до суду.

Отже, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Аналізуючи зміст позовних вимог та характер спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що спірні правовідносини виникли на підставі договірних відносин між позивачем та третьою особою у справі, і впливають на цивільні права вказаних суб`єктів щодо нерухомого майна.

Так, з матеріалів справи вбачається, що 23.12.2008 між ВАТ РОДОВІД БАНК (17.06.2009 назва змінено на ПАТ РОДОВІД БАНК ) та Товариством з обмеженою відповідальністю Золотий мандарин Ойл (код ЄДРПОУ 23705915, місцезнаходження - 03057, м. Київ, ВУЛИЦЯ ВАДИМА ГЕТЬМАНА, будинок 30) укладено Договір кредиту №22.1/357-КЛТ-08 від 23.12.2008

На виконання Кредитного договору між Банком та Товариством з обмеженою відповідальністю КАЛИНА-ЗАКАРПАТТЯ" (код ЄДРПОУ 33705586, місцезнаходження - 04176, м. Київ, ВУЛИЦЯ ЕЛЕКТРИКІВ, будинок 26), яке є майновим поручителем Товариства з обмеженою відповідальністю Золотий мандарин Ойл за Договором кредиту №22.1/357-КЛТ-08 від 23.12.2008 укладено 12 березня 2009 року Договір іпотеки за № 22.1,357-3.5.08 (надалі - Іпотечний договір) яким забезпечено зобов`язання Позичальника щодо погашення заборгованості за кредитом, сплати процентів за користування грошовими коштами, пені за несвоєчасну сплату процентів, а також відшкодування збитків у зв`язку з порушенням умов Кредитного договору.

Згідно з п. 1.1.1 Іпотечного договору Товариство з обмеженою відповідальністю КАЛИНА-ЗАКАРПАТТЯ" передає в іпотеку Банку належне йому на праві власності майно, а саме: земельну ділянку для будівництва та обслуговування магазину, площею 0,5500 га, кадастровий номер 2121284100:01:005:0003, яка знаходиться за межами населеного пункту Пийтерфолво на території Пийтерфолвівської сільської ради, Виноградівського району, Закарпатської області.

Відповідно до п. 3.1.1. Іпотечного договору при порушенні Іпотекодавцем та/або Товариством з обмеженою відповідальністю Золотий мандарин Ойл умов основного зобов`язання щодо строків погашення заборгованості по кредиту, сплати процентів за користування грошовими коштами, відшкодування збитків, неустойки, штрафів, пені та заборгованості, а також при порушенні Іпотекодавцем умов Іпотечного договору та у випадках, встановлених законом, у Іпотеко держателя виникає право задоволення своїх вимог за основним зобов`язанням шляхом звернення стягнення на предмет іпотеки.

Згідно із частиною першою статті 4 Закону України Про іпотеку обтяження нерухомого майна іпотекою підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством. Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 року за №410 був затверджений Тимчасовий порядок державної реєстрації іпотек Відповідно до якого, реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Пасічник С.Г. у Державному реєстрі іпотек було зареєстроване обтяження вказаної земельної ділянки іпотекою на підставі Іпотечного договору за № 22.1/357-3.5.08 від 12 березня 2009 року, про що позивачу наданий витяг про реєстрацію у Державному реєстрі іпотек за № 22863610 від 12.03.2009 з реєстраційним номером обтяження 8540402.

Також відповідно до п.5.5. підставі Іпотечного договору за № 22.1/357-3.5.08 від 12.03.2009 сторони домовились про накладення заборони відчуження вказаної вище земельної ділянки, про що приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Пасічник С.Г. за № 196 від 12.03.2009 накладено заборону відчуження вказаної земельної ділянки до припинення договору іпотеки, яка стала підставою для реєстрації заборони відчуження вказаної земельної ділянки в Державному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відповідно до Положення про Єдиний реєстр заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ,затвердженого Наказом Міністерства юстиції України № 31/5 від 09.06.1999 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 червня 1999 року за № 304/3657, Внесення заборони відчуження земельної ділянки з кадастровим 2121284100:01:005:0003 підтверджується витягом про реєстрацію в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за № 22863585 від 22.03.2009року, сформованого реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Пасічник С.Г., реєстраційний номер обтяження 8540374.

В подальшому, Товариство з обмеженою відповідальністю Калина - Закарпаття звернулося до позивача з позовом про визнання недійсними договорів іпотек , у тому числі і іпотечного договору № 22.1/357-3.5.08 від 12.03.2009 , на підставі якого було зареєстроване обтяження у Державному реєстрі іпотек за № 22863610 та накладена заборона відчуження №8540374 в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.

23.08.2011 рішенням Господарського суду Закарпатської області у справі №5008/753/2011 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Калина - Закарпаття до Банку про визнання недійсними договору іпотеки №22.1/357-3.5-08 від 12.03.2009 , у задоволенні позовних вимог Товариству з обмеженою відповідальністю Калина-Закарпаття про визнання недійсними вищезазначених договорів іпотеки відмовлено.

19.10.2011 постановою Львівського апеляційного господарського суду Закарпатської області у справі №5008/753/2011 рішення Господарського суду Закарпатської області від 23.08.2011 скасовано, прийнято нове, яким позов Товариства з обмеженою відповідальністю Калина-Закарпаття задоволено, визнано недійсним договір іпотеки №22.1/357-3.5-08 від 12.03.2009.

У зв`язку з визнанням договору №22.1/357-3.5-08 від 12.03.2009 недійсним, у Державному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна було здійснено запис №8540374 про відчуження об`єктів нерухомого майна.

19.03.2012 постановою Вищого господарського суду України у справі №5008/753/2011, скасовано постанову Львівського апеляційного господарського суду від 19.10.2011, а рішення Господарського суду Закарпатської області від 23.08.2011 року №5008/753/2011залишено в силі.

27.07.2018 позивачем подано до Державного департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (київської мавської державної адміністрації) заяву про скасування обтяження на нерухоме майно № 8540374. на підставі рішення Господарського суду Закарпатської області у справі №5008/753/2011 від 25.08.2011, яке набрало законної сили 19.03.2012.

Проаналізувавши викладене, суд приходить до висновку, що дані правовідносини пов`язані з реалізацією іпотекодержателем своїх прав на предмет іпотеки за іпотечним договором від 12.03.2009 року № 22.1/357-3.5.08 і спрямовані на захист майнового права позивача .

Крім того, скасування державної реєстрації права, належного одній особі, за заявою іншої особи в порядку адміністративного судочинства не дозволяє остаточно вирішити спір між цими особами. Тож не виконується основне завдання судочинства. У таких спорах питання правомірності укладення цивільно-правових договорів, на підставі яких відбулись реєстраційні дії, обов`язково постають перед судом, який буде вирішувати спір, незалежно від того, чи заявив позивач вимогу щодо оскарження таких договорів.

Отже, в зазначеній категорії справ вирішуються спори про цивільне право між особами, які вимагають скасування державної реєстрації, й особами, за якими зареєстровано право чи обтяження. А тому мають розглядатися судами господарської або цивільної юрисдикції залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є цивільно-правовим. А тому вирішення таких спорів здійснюється за правилами цивільного або господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін.

Належним відповідачем у справах за позовом про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права чи обтяження має бути особа, право чи обтяження якої зареєстровано.

Аналогічний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду по справі № 2340/3219/18 від 09.10.2019.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги носять приватноправовий характер та підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства.

Проаналізувавши зміст поданої позивачем заяви, судом встановлено наявність підстав для закриття провадження у справі, визначених ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Частиною 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Згідно ч. 2 ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Аналогічне положення міститься в п. 5 ст. 7 Закону України "Про судовий збір", згідно якого сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в раз закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Так, за звернення до Окружного адміністративного суду міста Києва позивачем було сплачено судовий збір у сумі 1762, 00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №20 від 28.08.2018.

Керуючись ст. ст. 238, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

У Х В А Л И В:

Закрити провадження в адміністративній справі №826/15068/18 за позовом Публічного акціонерного товариства "РОДОВІД БАНК" до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Янович Іванни Ярославівни про визнання протиправним та скасування рішення № 42268384 від 27.07.2018 .

Повернути Публічному акціонерному товариству "РОДОВІД БАНК" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762, 00 (тисяча сімсот шістдесят дві) грн.00 коп.

Ухвала набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України. Ухвала може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції порядку та в строки, передбачені ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя А.С. Мазур

Дата ухвалення рішення06.02.2020
Оприлюднено10.02.2020
Номер документу87448888
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15068/18

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

Ухвала від 21.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мазур А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні