Рішення
від 10.02.2020 по справі 826/14631/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 лютого 2020 року м. Київ № 826/14631/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Арсірія Р.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовомДержавної архітектурно-будівельної інспекції України доОСОБА_1 прозобов`язання вчинити дії

Прийняв до уваги наступне

Державна архітектурно-будівельна інспекція України звернулась до суду з даним позовом, в якому просить зобов`язати ОСОБА_1 виконати вимоги припису Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області про зупинення будівельних і підготовчих робіт на належній ОСОБА_1 на праві власності земельній ділянці, площею 0,2367 га (кадастровий номер 3223155400:05:079:0055), яка знаходиться за адресою : АДРЕСА_1 ).

Ухвалою суду від 17.09.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Позовні вимоги мотивовано тим, що позивачем було вчинено усі можливі дії, які залежали від нього щодо становлення та притягнення до передбаченої законом відповідальності та видано обов`язкові до виконання приписи, однак відповідач, перебуває й надалі у стані безперервного продовження цих дій, здійснює будівництво з порушеннями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Держархбудінспекція та її територіальні органи не наділені повноваженнями щодо примусового впливу на суб`єктів містобудування, зокрема щодо негайного виконання виданих нею (ними) приписів.

Відповідач правом подачі відзиву не скористався, хоча був повідомлений про розгляд даної справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем у період з 28.08.2018 по 29.08.2018 було проведено позапланову перевірку дотримання суб`єктом містобудування ОСОБА_1 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 3223155400:05:079:0055) на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08.09.2017 № 976, звернення ГО Народне правосуддя вх. № 10/10-2708/39 від 27.08.2018 та направлення для проведення позапланової перевірки від 27.08.2018 № 625.18/01.

За результатами перевірки встановлено, що на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,2367 га, кадастровий номер 3223155400:05:079:0055, цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) гр. ОСОБА_1 станом на 29.08.2018 виконуються будівельні роботи з будівництва житлового будинку розмірами в плані орієнтовно 19x14 м, будинок одноповерховий з мансардою (влаштовано бетонні фундаменти, стіни з вапняку та частково з керамічної цегли, залізобетонні перекриття та покрівля, віконні та дверні прорізи не заповнено, утеплення фасадів не виконано, відсутнє зовнішнє та внутрішнє оздоблення та не влаштовано інженерне забезпечення об`єкта), крім того виконуються будівельні роботи з будівництва господарської будівлі (орієнтовно господарчий блок з гаражем на З автомобілі) орієнтовними розмірами в плані 15,6x6,5 м (влаштовано бетонні фундаменти, стіни з газоблоку, виконується влаштування дерев`яних конструкцій покрівлі господарчої будівлі). Земельна ділянка огороджена парканом побудованим із природного та штучного каменю. Згідно замірів, індивідуальний житловий будинок має загальну площу більше 300 м 2 .

Виходячи з цільового призначення земельної ділянки, допустимим видом використання цієї ділянки є спорудження житлового будинку передбаченого для проживання однієї сім`ї.

В ході проведення перевірки було виявлено порушення, а саме: будівельні роботи з будівництва індивідуального житлового будинку, господарських будівель і споруд на земельній ділянці кадастровий номер 3223155400:05:079:0055, розпочато після набуття права власності на земельну ділянку, без проведення інженерних вишукувань, без отримання вихідних даних на проектування (містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки або будівельний паспорт, технічні умови, завдання на проектування), без розробленої та затвердженої належним чином проектної документації та без документу, що надає право на виконання будівельних робіт. Під час будівництва не забезпечено здійснення авторського та технічного нагляду. Під час будівництва господарської будівлі (орієнтовно господарчий блок з гаражем на 3 автомобілі) не дотримана відстань в 1 м до межі сусідньої земельної ділянки. Окрім того, відстань до будівлі на сусідній земельній ділянці становить близько 5,0 м. при необхідних 8,0 м.

За результатами даної перевірки складено акт № Т-2908/2 та протокол № 1-Л-А -2908/1 від 29.08.2018, яким зафіксовано виявлене порушення за яке передбачена відповідальність відповідно до Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності .

Замовнику будівництва видано припис № С-2908/2 від 29.08.2018 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким зобов`язано усунути виявлені порушення у сфері містобудівної діяльності в термін до 29.10.2018 та припис № С-2908/3 від 29.08.2018 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким зобов`язано зупинити виконання будівельних робіт з будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 3223155400:05:079:0055) з 29.08.2018 до усунення виявлених порушень містобудівного законодавства.

З акту, протоколу та приписів вбачається, що перевірка проходила у присутності ОСОБА_1 , який відмовився підписувати ці документи, про що зроблені відповідні відмітки.

У зв`язку з чим, позивачем акт № Т-2908/2, протокол № 1-Л-A-2908/1 від 29.08.2018, припис № С-2908/2 від 29.08.2018 та припис № С-2908/3 від 29.08.2018 були надіслані 03.09.2018 року засобами поштового зв`язку цінним листом з описом вкладення.

В подальшому, з метою перевірки виконання суб`єктом містобудівної діяльності - гр. ОСОБА_2 вимог припису Департаменту ДАБУ про зупинення підготовчих та будівельних робіт № С-2908/3 від 29.08.2018, позивачем проведено позапланову перевірку та встановлено, що станом на 06.09.2018 позивачем на належній йому на праві земельній ділянці з кадастровим номерами : 3223155400:05:079:0055, за адресою : Київська область, смт.Козин , Обухівського району, Київської області , площею 0,2367 га, продовжується виконання будівельних робіт, а відповідно обов`язковий для виконання припис № С-2908/3 від 29.08.2018 не виконано.

За результатами повторної перевірки відповідача, Департаментом складено акт від 06.09.2018 № Т-0609/4.

Окрім того, замовнику будівництва повторно видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 06.09.2018, яким зобов`язано ОСОБА_1 зупинити виконання будівельних робіт з будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 3223155400:05:079:0055) з 29.08.2018 до усунення виявлених порушень містобудівного законодавства.

Вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

При вирішенні спору, суд застосовує наступні норми права.

Статтею 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції на час розглядуваних правовідносин) встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Відповідно до ст. 10 Закону України Про архітектурну діяльність (в редакції на час розглядуваних правовідносин), державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснюється для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції. Державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.

Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію, затвердженого постановою КМ України № 1434 від 18.10.2006 року (чинним на час розглядуваних правовідносин), зокрема підпунктом 7 пункту 4 цього Положення, передбачено, що Держархбудінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірку відповідності виконання будівельних робіт вимогам будівельних норм і правил, затвердженим проектним рішенням.

Пунктом 5 цього Положення передбачено, що Держархбудінспекція має право давати в межах своїх повноважень обов`язкові для виконання приписи щодо усунення фактів порушення вимог законодавства, будівельних норм і правил, а також зупиняти будівельні роботи, що не відповідать вимогам законодавства, державних стандартів, норм і правил, технічним умовам, затвердженим проектним рішенням, місцевим правилам забудови населених пунктів або здійснюються без дозволу на їх виконання.

Аналогічні права і повноваження мають територіальні органи Держархбудінспекції, відповідно до пунктів 4, 5 Положення про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України № 317 від 19.11.2007 року.

Крім цього, суд враховує, що відповідно до пунктів 11, 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМ України № 553 від 23.05.2011, передбачено, що посадові особи Інспекції під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право, зокрема, видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: - усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; - зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; - складати протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Таким чином, вказаними вище правовими нормами передбачено право Держархбудінспекції і її територіальних органів з метою усунення виявлених порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, у винесених приписах вимагати зупинення будівельних робіт, що не відповідають вимогам законодавства, і не передбачено права на винесення вимог про демонтаж будівництва.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади і їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Крім цього, частиною 1 статті 38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що у разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису. У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням.

З наведених вище правових норм видно, що припис Інспекції про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил є обов`язковим до виконання особою якій адресований, в силу вимог законодавства. Тому, є безпідставними вимоги Інспекції щодо необхідності винесення судового рішення про зобов`язання відповідача виконати вимоги припису.

При цьому, суд зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України, суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

Як уже було вказано вище, статтею 38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено право Інспекції, в разі невиконання вимог припису, звертатися до суду із вимогами про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням, а не про зобов`язання виконати вимоги припису.

Також відповідно до ст. 33 Закону України Про архітектурну діяльність , спори, що виникають у процесі здійснення архітектурної діяльності вирішуються у встановленому законом порядку.

Статтею 38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та статтею 376 ЦК України передбачено, що лише суд може зобов`язати особу провести відповідну перебудову чи знести будівництво, що є гарантією дотримання прав власників житлового будинку (квартири).

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва, з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, вважає, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 6, 72-77, 90, 139, 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Державна архітектурно-будівельна інспекція України (01133, м.Київ, бул.Л.Українки, 26)

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 )

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Р.О. Арсірій

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.02.2020
Оприлюднено11.02.2020
Номер документу87472157
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/14631/18

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 10.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні