РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2020 р.Справа № 851/25/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Чалого І.С.,
суддів: Зеленського В.В. , П`янової Я.В. ,
за участю секретаря судового засідання Олійник А.А.
представників позивача Бут Я.В., Попп Т.А.,
представника відповідача Галушко С.С. та представника третьої особи Омельченко М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу № 851/25/19 за позовом Кобеляцької районної державної адміністрації Полтавської області до ОСОБА_1 , третя особа: Служба автомобільних доріг у Полтавській області
про примусове відчуження земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Кобеляцька районна державна адміністрація Полтавської області звернулась до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 , третя особа: Служба автомобільних доріг у Полтавській області, в якому просить суд примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки, площею 0,2655 га, із загальної площі земельної ділянки 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, і розташована на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області та належить на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серія ПЛ № 042572 ОСОБА_1 , який проживає за адресою: АДРЕСА_1 підлягає примусовому відчуженню у державну власність з вищевикладених мотивів суспільної необхідності за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 12.08.2019 року (пароль пошуку звіту про оцінку ЛБЖМБЖ686941), 130 880 грн. 00 коп. (49 грн. 30 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування на зазначений ОСОБА_1 банківський рахунок, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Кобеляцькою районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету України; виділити із земельної ділянки площею 5,8 га (кадастровий номер 5321880700:00:003:0185), яка перебуває у власності ОСОБА_1 технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких земельна ділянка площею 5,5345 га залишається у власності ОСОБА_1 ; земельна ділянка площею 0,2655 га відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності; із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та права на них у встановленому законом порядку; зобов`язати громадянина ОСОБА_1 надати Кобеляцькій районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 130 880 грн. 00 коп., як відшкодування повної вартості частини земельної ділянки площею 0,2655 га (загальна площа земельної ділянки 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185) призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що належить на праві приватної власності на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ПЛ № 042572, розташованої на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" передбачено продовження реалізації державного інвестиційного проекту "Покращення стану автомобільної дороги Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка". У межах Кобеляцького району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких, частин земельної ділянки, площею 0,2655 га, із земельної ділянки площею 5,80 га, що знаходиться на території Бутенківської сільської ради та належить ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку, підлягає викупу для суспільних потреб. Згідно розпорядження від 05.02.2019 № 18 "Про викуп у ОСОБА_1 земельної ділянки для суспільних потреб" прийнято рішення викупити для суспільних потреб та за умови відшкодування вартості частину земельної ділянки площею 0,2655 га, із загальної площі земельної ділянки, площею 5,8 га, виходячи з розрахунку на один квадратний метр вартості земельної ділянки 49,30 грн. Відповідач відмовився від можливості в позасудовому порядку провести процедуру викупу частини належної йому земельної ділянки та не надав згоди на викуп частини земельної ділянки площею 0,2655 га, оскільки бажає відповідно до частини 5 статті З Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" відчужити державі виключно всю земельну ділянку з підстав того, що раціональне використання решти площі за цільовим призначенням буде неможливим. Вказане вище слугувало підставою для звернення до апеляційного суду із позовом про примусове відчуження частини земельної ділянки площею 0,2655 га ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Скориставшись правом подання відзиву на позовну заяву, відповідач звертає увагу суду на те, що предметом спору є не його відмова у продажі земельної ділянки для суспільних потреб, а саме відмова продати її частину. Зокрема, позивач не погоджується на викуп частини земельної ділянки площею 0,2655 га для суспільних потреб та письмово повідомив позивача про бажання продати державі в особі Кобеляцької районної державної адміністрації не частину, а всю земельну ділянку. Таку позицію обґрунтовує тим, що раціональне використання решти площі земельної ділянки за цільовим призначенням буде не можливим, оскільки внаслідок проведення будівельних робіт на значній частині земельної ділянки було змішано родючий шар ґрунту із шарами піску, глини та вапняків, поверхню ґрунту буде ущільнено вкочуванням будівельною технікою, забруднено відходами будівельних та паливно-мастильних матеріалів, що в свою чергу призведе до зниження родючості землі та її товарної цінності й комерційної привабливості на цей час та у майбутньому. Також просить суд врахувати ту обставину, що позивач визначив об`єктом відчуження не сформовану земельну ділянку, а її частину, яка не є об`єктом цивільних прав в розумінні ст.79-1 ЗК України.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити в його задоволенні з підстав, зазначених у відзиві на адміністративний позов.
Представник третьої особи у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" передбачено реалізацію державного інвестиційного проекту "Розвиток автомобільної дороги Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка", яка пролягає в межах Кобеляцького та Решетилівського районів Полтавської області, з розширенням її до 4-х смуг руху, будівництвом дворівневих розв`язок на транспортних пересіченнях та обходів населених пунктів с. Красне, м. Кобеляки і смт. Решетилівка з доведенням її до параметрів І-б технічної категорії.
Учасниками справи не заперечується, що Службою автомобільних доріг в Полтавській області в 2017 році розпочато проведення будівельних робіт на двох об`єктах в адміністративних межах Кобеляцького району:
1. "Будівництво шляхопроводу та транспортної розв`язки на км 130+045 при реконструкції автомобільної дороги державного значення Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 129+400 - км 131 + 150, Полтавська область".
2. "Будівництво шляхопроводу через залізницю на км 128+552 при реконструкції автомобільної дороги державного значення Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 128+000 - км 129+400, Полтавська область".
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2018 № 382 передбачено виконання завдань та заходів Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018- 2022 роки щодо будівництва та реконструкції автомобільної дороги загального користування Н-31 Дніпро - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка в межах Кобеляцького району Полтавської області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 року № 55 затверджено новий перелік автомобільних доріг загального користування державного значення, зокрема: "Н-31 Дніпро-Царичанка- Кобеляки-Решетилівка".
Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" передбачено реалізацію державного інвестиційного проекту "Покращення стану автомобільної дороги Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка".
Згідно Договору № 82-01-17 про спільну діяльність щодо викупу земельних ділянок для розвитку автомобільної дороги Р-52 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка від 19.06.2017 (з наступними змінами), укладеного між Кобеляцькою районною державною адміністрацією та Службою автомобільних доріг у Полтавській області, сторони взяли на себе зобов`язання діяти відповідно до Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" № 1559-VI від 17.11.2009 та інших нормативно - правових актів, для досягнення спільної господарської мети - відчуження в державну власність земельних ділянок, які перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб, та розташовані на території Кобеляцького району Полтавської області, з мотивів суспільної необхідності - розвитку, розміщення на нових земельних ділянках та обслуговування автомобільної дороги загального користування державного значення Р-52 Дніпропетровськ - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка на ділянці км 96+550 км 146+081 в межах Кобеляцького району Полтавської області, яке здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, з подальшею їх передачею у постійне користування Службі автомобільних доріг без зміни державної форми власності.
У межах Кобеляцького району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких частин земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,80 га, що знаходиться на території Бутенківської сільської ради, належить ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії І-ПЛ № 042572, підлягає викупу для суспільних потреб.
Розглянувши клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області від 28.01.2019 року № 01-05/48 про викуп частини земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,80 га, що знаходиться на території Бутенківської сільської ради у ОСОБА_1 для суспільних потреб, з метою будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка, Кобеляцькою районною державною адміністрацією видано розпорядження від 05.02.2019 № 18 "Про викуп у ОСОБА_1 земельної ділянки для суспільних потреб" (а.с. 77) .
Згідно пункту 1 вказаного розпорядження прийнято рішення викупити для суспільних потреб та за умови відшкодування вартості частину земельної ділянки площею 0,2655 га, із загальної площі земельної ділянки площею 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185, з цільовим призначенням призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області та належить на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії І-ПЛ № 042572 ОСОБА_1 , у розмірі викупної ціни, що затверджується розпорядженням голови райдержадміністрації.
05.02.2019 Кобеляцькою районною державною адміністрацією направлено повідомлення за вих. № 03.1-15/42, яке вручено 07.02.2019 представнику ОСОБА_1 - Галушці Сергію Станіславовичу . Згідно вказаного повідомлення доведено до відома ОСОБА_1 , що частина земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,8 га (кадастровий номер 5321880700:00:003:0185) підпадає під викуп для суспільних потреб. Повідомлено про орієнтовну ціну викупної частини земельної ділянки - 130 880,00 грн., яка буде уточнена при проведенні експертної грошової оцінки з відповідним рецензуванням. Також повідомлено про джерело фінансування відшкодувань за земельну ділянку - кошти спеціального фонду Державного бюджету України та про термін проведення процедури викупу -2019 рік.
08.02.2019 питання щодо викупу у ОСОБА_1 частини земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,8 га розглянуто на засіданні робочої групи з проведення переговорів з власниками земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, що підтверджується протоколом № 1 від 08.02.2019. Відповідно до п. 6 протоколу № 1 від 08.02.2019 був заслуханий представник за довіреністю Галушко С.С. який повідомив, що ОСОБА_1 не дає згоди на викуп частини земельної ділянки, площею 0,2655 га та бажає продати державі всю земельну ділянку, площею 5,8 га. Вирішили підготувати лист ОСОБА_1 щодо обґрунтування нераціонального використання частини земельної ділянки за цільовим призначенням, що не підлягає викупу для суспільних потреб (а.с. 80, 87-92.)
Згідно листа від 18.02.2019 № 03.1-15/64 позивач висловив прохання надати обґрунтування неможливості раціонального використання решти земельної ділянки площею 5,5345 га (а.с. 85).
Згідно листа від 13.05.2019 № 03.1-15/172 райдержадміністрація повторно прохала надати обґрунтування неможливості раціонального використання решти земельної ділянки площею 5,5345 га (а.с. 78).
На адресу Кобеляцької районної державної адміністрації 02.07.2019 надійшла заява б/н від 01.07.2019 від представника за довіреністю Галушки С.С., у якій зазначено, що ОСОБА_1 не дає згоди на викуп частини земельної ділянки площею 0,2655 га та бажає відповідно до частини 5 статті 3 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" відчужити державі виключно всю земельну ділянку, оскільки раціональне використання решти площі за цільовим призначенням буде неможливим. Пов`язано з тим, що внаслідок будівельних робіт невідворотно на значній частині земельної ділянки змішано родючий шар ґрунту із шарами піску, глини та вапняків, поверхню ґрунту буде ущільнено вкочуванням будівельною технікою, забруднено відходами будівельних та паливно-мастильних матеріалів, що в свою чергу призведе до зниження родючості землі та її товарної цінності і комерційної привабливості ( а.с. 82).
29.08.2019 на засіданні робочої групи з проведення переговорів з власниками земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за результатами розгляду питання викупу земельної ділянки для суспільних потреб у ОСОБА_1 прийнято рішення, що для забезпечення будівництва дороги Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка необхідна площа 0,2655 га, яка є незначною від загальної площі земельної ділянки 5,8 га і не погіршує використання іншої частини земельної ділянки площею 5,5345 га, яка не підлягає викупу для суспільних потреб (а.с. 12).
Відповідно до Звіту про незалежну оцінку майна - земельної ділянки площею 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185, призначеної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області та належить ОСОБА_1 , загальна вартість земельної ділянки площею 5,8 га, становить 2 859148,00 грн (пароль пошуку звіту про оцінку ЛБЖМБЖ686941) від 12.08.2019 (виконавець - Приватне підприємство "Центр незалежної оцінки та експертизи" (сертифікат суб`єкта оціночної діяльності № 364/17, виданий ФДМУ 21.04.2017 року) та рецензії на вищевказаний звіт ПП "Профоцінка" від 12.08.2019 у розрахунку на один квадратний метр вартість земельної ділянки становить 49,30 грн (а.с 13-27).
У зв`язку з відмовою відповідача від викупу частини земельної ділянки з метою уникнення неефективного використання коштів державного бюджету, позивач звернувся до апеляційного суду на підставі ст. 267 КАС України із позовною заявою про примусове відчуження частини земельної ділянки площею 0,2655 га.
Колегія суддів зазначає, що спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу незгоди відповідача від викупу частини земельної ділянки, яке вмотивоване необхідністю викупу всієї земельної ділянки, яка належить йому на праві приватної власності, з підстав того, що раціональне використання решти площі за цільовим призначенням - ведення сільськогосподарської діяльності, буде неможливим.
Вирішуючи спір між сторонами та надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів ураховує таке нормативно-правове обґрунтування спірних правовідносин.
Відповідно до ст.41 Конституції України, примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України від 17 листопада 2009 року №1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі по тексту - Закон №1559-VI).
Відповідно до статті 1 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Згідно з частиною 3, 4 статті 4 Закону № 1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються, або якщо розміщення таких об`єктів на інших земельних ділянках безпосередньо завдасть значних матеріальних збитків або спричинить негативні екологічні наслідки відповідній територіальній громаді, суспільству або державі в цілому.
Відповідно до приписів ст.8 Закону № 1559-VІ органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації.
Статтею 10 Закону № 1559-VІ встановлено порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Зокрема, передбачено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Приписами ч.1 ст.11 Закону № 1559-VІ визначено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Згідно зі ст. 15 Закону №1559-VI, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об`єктів національної безпеки і оборони; лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації; об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об`єктів природно-заповідного фонду; кладовищ.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону №1559-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об`єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника (ч.2 ст.16 Закону № 1559-VІ).
Отже, у разі наявного факту відмови власника об`єкта права приватної власності від укладення договору купівлі-продажу або іншого правочину щодо відчуження такого об`єкта орган, що приймав рішення про його викуп, приймає рішення про примусове відчуження об`єкта права приватної власності. Таке рішення, одночасно, є передумовою звернення органу, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження земельної ділянки.
Аналіз зазначених норм права у сукупності в контексті розгляду цієї справи свідчить про те, що визначальною підставою для примусового відчуження земельної ділянки, що знаходиться в приватній власності з мотивів суспільної необхідності є фактичне доведення органом виконавчої влади неможливості подальшого будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка без припинення права власності позивача на земельну ділянку власника земельної ділянки. Також, обов`язковою умовою реалізації рішення щодо викупу земельної ділянки примусово є дотримання органом, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки процедури визначеної законом щодо прийняття рішення, повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, забезпечення права на участь у переговорах щодо умов викупу.
Так, судовим розглядом встановлено, що Службою автомобільних доріг в Полтавській області в 2017 році розпочато проведення будівельних робіт на двох об`єктах в адміністративних межах Кобеляцького району:
1. "Будівництво шляхопроводу та транспортної розв`язки на км 130+045 при реконструкції автомобільної дороги державного значення Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 129+400 - км 131 + 150, Полтавська область".
2. "Будівництво шляхопроводу через залізницю на км 128+552 при реконструкції автомобільної дороги державного значення Р-52 Дніпропетровськ-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 128+000 - км 129+400, Полтавська область".
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2018 № 382 передбачено виконання завдань та заходів Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018- 2022 роки щодо будівництва та реконструкції автомобільної дороги загального користування Н-31 Дніпро - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка в межах Кобеляцького району Полтавської області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 року № 55 затверджено новий перелік автомобільних доріг загального користування державного значення, зокрема: "Н-31 Дніпро-Царичанка- Кобеляки-Решетилівка".
Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" передбачено реалізацію державного інвестиційного проекту "Покращення стану автомобільної дороги Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка".
Суд установив, що в межах Кобеляцького району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких частин земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,80 га, що знаходиться на території Бутенківської сільської ради, належить ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії І-ПЛ № 042572, та підлягає викупу для суспільних потреб.
Абзацем 6 частини 1 статті 1 Закону № 1559 передбачено, що суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
У п. 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трегубенко проти України" зазначено, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, "інтерес суспільства" та "умови, передбачені законом". Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності. Як неодноразово зазначав Суд, "справедливий баланс" має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини.
Отже, будівництво та реконструкції автомобільної дороги загального користування Н-31 Дніпро - Царичанка - Кобеляки - Решетилівка є тією суспільною потребою, яка відповідно до приписів ст.8 Закону № 1559-VІ та прецедентої практики Європейського Суду з прав людини (справа щодо побудови автомобільного шосе "Grand Duchy of Luxemburg v Berthe Linster, Aloyse Linster and Yvonne Linster") дозволяє державі в особі органів виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймати рішення про викуп земельних ділянок та, у випадку недосягнення згоди з власником земельної ділянки щодо умов викупу, звертатися до суду із вимогами про примусове відчуження такої земельної ділянки.
Із матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області від 28.01.2019 № 01-05/48 про викуп частини земельної ділянки площею 0,2655 га із земельної ділянки площею 5,80 га, що знаходиться на території Бутенківської сільської ради, Кобеляцькою районною державною адміністрацією прийнято розпорядження від 05.02.2019 № 18 "Про викуп у ОСОБА_1 земельної ділянки для суспільних потреб" (а.с. 77) .
Суд зауважує, що вищевказані Урядові рішення та розпорядження голови Кобеляцької районної державної адміністрації від 05.02.2019 № 18 є чинними та підлягають виконанню.
Суд, дослідивши дотримання позивачем визначеної законом процедури щодо прийняття рішення та повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, дійшов висновку, що Кобеляцькою районною державною адміністрацією проведено процедуру проведення переговорів відповідно до ст. 10, 11 Закону № 1559-VІ та забезпечено право відповідача на участь у переговорах щодо умов викупу.
Під час розгляду справи встановлено, що ОСОБА_1 не надано добровільної згоди на викуп земельної ділянки для суспільних потреб.
З огляду на викладене, суд зазначає, що позивачем дотримано встановлену законом процедуру вирішення спору в досудовому порядку, а тому спірна земельна ділянка, яка належить відповідачу на праві власності, який у позасудовому порядку не дав згоди на її відчуження, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності - з метою будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки- Решетилівка, оскільки проведення вказаних робіт без припинення права власності відповідача на цю земельну ділянку є неможливим.
Колегія суддів звертає увагу на те, що між сторонами не має суперечностей щодо грошової оцінки земельної ділянки, яка підлягає вилученню. Фактично між сторонами виник спір з приводу незгоди відповідача від викупу частини земельної ділянки, яке вмотивоване необхідністю викупу всієї земельної ділянки, яка належить йому на праві приватної власності, з підстав того, що раціональне використання решти площі за цільовим призначенням - ведення сільськогосподарської діяльності, буде неможливим.
З цього приводу суд ураховує положення статті 3 Закону № 1559-VІ у разі якщо відчужується частина земельної ділянки, а решта її площі не може раціонально використовуватися за цільовим призначенням, за вимогою власника земельної ділянки відчуженню підлягає вся земельна ділянка.
У разі якщо відчужується частина земельної ділянки для будівництва, капітального ремонту, реконструкції та обслуговування автомобільних доріг, мостів, естакад та об`єктів, необхідних для їх експлуатації, можливість раціонального використання решти її площі за цільовим призначенням визначається власником, а за вимогою власника відчуженню підлягає вся земельна ділянка (частину п`яту статті 3 Закону № 1559-VІ доповнено абзацом другим згідно із Законом № 2304-VIII від 27.02.2018).
З системного аналізу вказаних вище норм права вбачається, що у разі відчуження частини земельної ділянки для будівництва автомобільної дороги, можливість раціонального використання решти її площі за цільовим призначенням визначається саме власником, який повинен задля реалізації його вимоги про відчуження всієї земельної ділянки надати обґрунтування неможливості використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Суд ураховує, що відповідачем неможливість раціонального використання земельної ділянки визначена тим, що внаслідок проведення будівельних робіт на значній частині земельної ділянки буде змішано родючий шар ґрунту із шарами піску, глини та вапняків, поверхню ґрунту буде ущільнено вкочуванням будівельною технікою, забруднено відходами будівельних та паливно-мастильних матеріалів, що в свою чергу призведе до зниження родючості землі та її товарної цінності й комерційної привабливості на цей час та у майбутньому.
Водночас, на підтвердження вказаних доводів відповідачем не надано жодних доказів, які прямо або посередньо можуть свідчити про наявність обставин, про які зазначає відповідач у відзиві.
Дослідивши план поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5321880700:00:003:018 (а.с. 117), суд ураховує, що частина земельної ділянки площею 0,2655 га із загальної площі земельної ділянки 5,8 га, яка необхідна для реконструкції автомобільної дороги, та частина земельної ділянки на яку поширюється обмеження, знаходиться на одній лінії по периметру, що межує з землями Бутенківської сільської ради та землями "ПАТ"Полтаваобленерго", тобто не пересікає діагонально іншу частину земельної ділянки, що належить ОСОБА_1 площею 5,5345 га, та не заважає її користуванню та (або) проїзду до неї.
Враховуючи, що планом поділу земельної ділянки визначено частину земельної ділянки, на яку поширюються обмеження в її використання, зокрема передбачено наявність обмежувальних охоронних зон, доводи відповідача про те, що внаслідок проведення будівельних робіт на значній частині земельної ділянки буде змішано родючий шар ґрунту та вчинено інші дії, які призведуть до зниження родючості землі, є неспроможними.
За таких обставин, враховуючи значну площу земельної ділянки, відповідачем не обгрунтовано яким чином проведення будівельних робіт на одному з периметрів земельної ділянки може вплинути на зниження товарної цінності всієї іншої частини земельної ділянки.
Отже, оцінивши надані сторонами докази, станом на час розгляду справи суд не встановив обставин, які підтверджують неможливість раціонального використання земельної ділянки, що виключає кореспондуючий обов`язок позивача здійснювати викуп всієї спірної земельної ділянки.
В свою чергу, суд зазначає, що відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Згідно з пунктом 5 цього Порядку у разі вилучення (викупу) земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності збитки відшкодовують власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, відповідні органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, які прийняли рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок.
Отже, в разі прийняття рішення про примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності та, в подальшому, настання обставин неможливості раціонального використання за цільовим призначенням іншої частини земельної ділянки, відповідач не позбавлений можливості вимагати відчуження тієї частини спірної земельної ділянки, щодо якої встановлені вище згадані обставини, або вимагати відшкодування збитків, заподіяних погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок
На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що позов Кобеляцької районної державної адміністрації в частині примусового відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки, площею 0,2655 га, із загальної площі земельної ділянки 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області та належить ОСОБА_1 для будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка та про поділ цієї земельної ділянки, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до п. 3, 5 ст. 16 Закону № 1559-VІ у разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого. Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об`єктів банківський рахунок.
Колегія суддів зазначає, що відповідачем до матеріалів справи не надано реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти як відшкодування повної вартості земельної ділянки. В той же час враховуючи наявність альтернативного способу перерахування коштів в якості відшкодування, встановленого ч. 5 ст. 16 Закону № 1559-VІ, шляхом внесення позивачем коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, та наявності в матеріалах справи інформації про такий депозитний рахунок, позов в частині зобов`язання громадянина ОСОБА_1 надати Кобеляцькій районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 130 880 грн. 00 коп., як відшкодування повної вартості частини земельної ділянки площею 0,2655 га, задоволенню не підлягає.
З огляду на звільнення від сплати судового збору в такій категорії справ та вирішення справи на користь позивача, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Кобеляцької районної державної адміністрації Полтавської області до ОСОБА_1 , третя особа: Служба автомобільних доріг у Полтавській області, про примусове відчуження земельної ділянки задовольнити частково.
Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки, площею 0,2655 га, із загальної площі земельної ділянки 5,8 га, кадастровий номер 5321880700:00:003:0185, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована на території Бутенківської сільської ради Кобеляцького району Полтавської області та належить ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серія 1-ПЛ № 042572, за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 12.08.2019 року (пароль пошуку звіту про оцінку ЛБЖМБЖ686941), 130 880 грн. 00 коп. (49 грн. 30 коп. за 1 кв. м), для будівництва автомобільної дороги загального користування державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка, шляхом внесення Кобеляцькою районною державною адміністрацією Полтавської області коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки (приватний нотаріус Кобеляцького районного нотаріального округу Полтавської області Русняк Л.І. код ЄДРПОУ НОМЕР_1 , рахунок IBAN UA НОМЕР_3, МФО 380805, відкритий в АТ "Райффайзен Банк Аваль), звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Кобеляцькою районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету України.
Виділити із земельної ділянки площею 5,8 га (кадастровий номер 5321880700:00:003:0185), яка перебуває у власності ОСОБА_1 , технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею 5,5345 га залишається у власності ОСОБА_1 ; земельна ділянка площею 0,2655 га відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності.
В іншій частині позовних вимог Кобеляцької районної державної адміністрації Полтавської області відмовити.
Позивач: Кобеляцька районна державна адміністрація Полтавської області ( 39200, Полтавська область, м. Кобеляки, вул. Шевченка, буд. 15/27, код ЄДРПОУ 04057379);
Відповідач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 );
Третя особа: Служба автомобільних доріг у Полтавській області (36039, Полтавська область, м. Полтава, вул. Вячеслава Чорновола, 22-а, код ЄДРПОУ 25898491).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Верховного Суду шляхом подачі апеляційної скарги через Другий апеляційний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І.С. Чалий Судді В.В. Зеленський Я.В. П`янова Повний текст рішення складено 10.02.2020.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 11.02.2020 |
Номер документу | 87476523 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Чалий І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні