ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" лютого 2020 р. Справа № 914/1188/18
Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:
Головуючого (судді-доповідача) Якімець Г.Г.,
Суддів: Бонк Т.Б., Матущак О.І.,
за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,
та представників учасників справи:
від позивача - Рісний М.Б.
від відповідача-1 (скаржника) - Нагорняк Р.І.
від відповідача-2 - Нагорняк Р.І.
від третьої особи-1 - не з`явився
від третьої особи-2 (скаржника) - Чернобай С.С.
від третьої особи-3 (скаржника) - не з`явився
розглянувши апеляційні скарги:
- Державного реєстратора Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яни Геннадіївни, вих.№01-15/715-н від 16 серпня 2019 року
- Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, вих.№2302-вих-3924 від 20 серпня 2019 року
- Львівської міської ради, б/н та б/д
на рішення Господарського суду Львівської області від 19 липня 2019 року (підписане 29.07.2019 року), суддя Стороженко О.Ф.
у справі №914/1188/18
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Котляревського-4", м. Львів
до відповідача-1 Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача-2 Виконавчого комітету Львівської міської ради, м. Львів
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 , м. Львів
третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів
третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Державний реєстратор Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яна Геннадіївна, м. Львів
про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №110 від 02.02.2018 "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вулиці І. Котляревського, 4"; скасування державної реєстрації права власності територіальної громади м. Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на нежитлові приміщення підвалу (інд.№№1,2,3,4; загальна площа 74,0 м. кв.) за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4 (які є допоміжними приміщеннями під інд.6-1, 6-2, 8-1, 8-2 у багатоквартирному будинку №4, на вулиці І. Котляревського у м. Львові)
в с т а н о в и в :
02 липня 2018 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Котляревського-4" звернулось до Господарського суду Львівської області з позовом до Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 про: 1) визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №110 від 02.02.2018 року "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вулиці І. Котляревського, 4"; 2) скасування державної реєстрації права власності територіальної громади м. Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на нежитлові приміщення підвалу (інд.№№1,2,3,4; загальна площа 74,0 м. кв.) за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4 (які є допоміжними приміщеннями під інд.6-1, 6-2, 8-1, 8-2 у багатоквартирному будинку №4, на вулиці І. Котляревського у м . Львові).
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 22 листопада 2018 року у справі №914/1188/18 до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 20 грудня 2018 року до участі у справі залучено співвідповідача - Виконавчий комітет Львівської міської ради, а також третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Державного реєстратора Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яну Геннадіївну.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 21 січня 2019 року у справі призначено судову будівельно-технічну експертизу.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 19 липня 2019 року у справі №914/1188/18 позов задоволено частково: визнано недійсним рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №110 від 02.02.2018 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вулиці І.Котляревського,4 ; скасовано здійснену 16.02.2018 року державну реєстрацію права власності територіальної громади м. Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на нежитлові приміщення підвалу загальною площею 74 кв.м з індексами №№1,2,3,4 (які відповідають індексам 6-1, 6-2, 8-1, 8-2), що розташовані за адресою: м . Львів, вулиця І . Котляревського , будинок №4. Поряд з тим, судом відмовлено у задоволенні позовної вимоги про скасування оскарженого рішення відповідача-2.
Рішення суду мотивоване тим, що спірні приміщення, що знаходяться у підвалі будинку №4 по вул. І. Котляревського у м. Львові, загальною площею 74 кв.м, є допоміжними приміщеннями, що підтверджується висновком експерта та довідкою ОКП БТІ та ЕО , відтак, в силу положень ст.369 ЦК України та ст.ст.1, 5 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , володіння, користування і розпорядження ними (приміщеннями) здійснюється співвласниками будинку, в якому вони знаходяться Судом також встановлено, що відповідачі не довели належними доказами, що спірне приміщення є окремим нежитловим приміщенням, як і не довели права комунальної власності на такі приміщення.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Державний реєстратор Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яна Геннадіївна, Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та Львівська міська рада звернулися до Західного апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами, в яких просять скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 19 липня 2019 року у справі №914/1188/18 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Державний реєстратор Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яна Геннадіївна у апеляційній скарзі зокрема, зазначає, що знаходження певних приміщень в підвалах, цокольних поверхах не може визнаватися безумовною підставою віднесення їх до допоміжних приміщень, які підлягають приватизації разом з приватизацією квартир, адже, єдиним критерієм визначення статусу спірного підвального приміщення є його функціональне призначення. Тому, враховуючи той факт, що спірні приміщення не використовуються для експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців, вони виступають нежитловими приміщеннями. Крім того, зазначає, що Львівська міська рада надала усі необхідні документи для реєстрації права комунальної власності на спірні приміщення, а тому прийняте рішення про реєстрацію права комунальної власності є законним.
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та Львівська міська рада в апеляційних скаргах зазначають, що чинним законодавством не передбачено, що із приватизацією квартир в будинку правовий статус нежитлових приміщень змінюється. Крім того, спірні підвальні приміщення не використовувались і не використовуються мешканцями будинку як допоміжні, а в Реєстрі прав власності на нерухоме майно 10.03.2011 року зареєстроване право комунальної власності Львівської міської ради на 16/20 будинку на вул. Котляревського, 4. Також згідно з п.44 Порядку, для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: 1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 2) витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); 3) документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); 4) документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності). Оскільки Львівська міська рада надала усі необхідні документи для реєстрації права комунальної власності, прийнято рішення про реєстрацію права власності на нежитлові приміщення під інд. №№ 1, 2, З, 4 у будинку по вул. Котляревського,4, яке є законним, оскільки надані документи відповідають вимогам для реєстрації права комунальної власності, встановленим законодавством.
Представники відповідачів та третьої особи-2 в судовому засіданні підтримали вимоги апеляційних скарг, просили такі задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 19 липня 2019 року у справі №914/1188/18 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Представник позивача в судових засіданнях проти вимог апеляційних скарг заперечував, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційні скарги - без задоволення, з підстав, наведених у відзивах на апеляційні скарги (вих.№40 від 31 серпня 2019 року, вих.№43 від 18 вересня 2019 року). Зокрема, зазначав, що допоміжними приміщеннями є всі без винятку приміщення багатоквартирного житлового будинку, незалежно від наявності або відсутності в них того чи іншого обладнання, комунікацій, адже їх призначенням є обслуговування не лише будинку, а й власників квартир, підвищення життєвого комфорту і наявність різних способів задоволення їх побутових потреб, пов`язаних із життєзабезпеченням. І лише приміщення, що з самого початку будувалися як такі, використання яких мало інше призначення (магазини, перукарні, офіси, поштові відділення тощо), залишаються тими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень. Також зазначав, що зі стадії проектування житлового будинку спірні приміщення підвалу не призначалися для будь-яких торговельних потреб непромислового характеру. Крім того, наголошував, що спірні приміщення не є ізольованими, оскільки не мають окремого входу ззовні, відтак, спірні підвальні приміщення мають статус допоміжних приміщень та є спільною сумісною власністю усіх власників квартир будинку, що унеможливлює виникнення права комунальної власності без згоди всіх співвласників (стаття 369 ЦК України, п. 8 частини 1 статті 1 та частина 2 статті 5 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку ). Відтак, вважає, що реєстрація права комунальної власності на спірні приміщення відбулась незаконно та безпідставно.
Представники третіх осіб-1,3 в судове засідання не з`явились. Від третьої особи-3 до суду надійшло клопотання про розгляд справи без її участі. Третя особа-1 належним чином повідомлена про дату, час та місце судового засідання.
Відповідно до ч.12 ст.270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Оскільки явка представників третіх осіб-1,3 в судове засідання не визнавалась обов`язковою, беручи до уваги клопотання третьої особи-3, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за їхньою відсутності.
Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників позивача, відповідачів-1,2 та третьої особи-2, розглянувши доводи апеляційних скарг та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційні скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного:
Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 11 березня 2016 року між Управлінням комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради (в тексті договору - орендодавець) та ОСОБА_1 (в тексті договору - орендар) укладено договір оренди №Ф-10009-16 нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень), за умовами якого, а саме: п.1.1 орендодавець на підставі наказу Управління комунальної власності від 26.02.2016 року №484-О/І, передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі ЛКП Цитадель-Центр (в тексті договору - балансоутримувач). Обєктом оренди є приміщення, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. Котляревського, 4, загальною площею 74,0 мІ (підвал), з індексами приміщень 1, 2, 3, 4 відповідно до даних технічного паспорта ЛОДК БТІ та ЕО від 01.11.2004 року, інвентарний номер 920/5.
Згідно з п.2.1 Договору об`єкт оренди орендар буде використовувати для складу.
Термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 11 березня 2016 року до 10 березня 2019 року включно.
02 лютого 2018 року виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення №110 Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вул. І. Котляревського, 4 , яким вирішив: зареєструвати територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлові приміщення підвалу під індексами 1, 2, 3, 4 загальною площею 74,0 кв. м на вул. І. Котляревського, 4, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Львова, є ізольованими, не належать до житлового фонду, не перебувають у загальному користуванні мешканців будинку та не є допоміжними. Технічні характеристики приміщень відображено у технічному паспорті, складеному Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 01 листопада 2004 року за інвентарним №920. Управлінню комунальної власності Департаменту економічного розвитку вжити заходів для реєстрації у встановленому порядку права комунальної власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно .
16 лютого 2018 року на підставі вказаного рішення зареєстровано право комунальної власності Львівської міської ради на нежитлові приміщення підвалу під індексами 1, 2, 3, 4 (загальною площею 74,0 кв. м) на вул. І. Котляревського, 4, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого.
Поряд з тим, судом встановлено, що 27 вересня 2017 року у багатоквартирному будинку, який розташований за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4 утворено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 (керівник - Ковальчук Оксана Андріївна), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У серпні 2018 року ОСББ Котляревського-4 звернулось до Господарського суду Львівської області з позовом до ЛКП Цитадель-Центр , Галицької районної адміністрації Львівської міської ради, Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради про зобов`язання передати на баланс ОСББ Котляревського-4 житловий комплекс за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 17 грудня 2018 року у справі №914/1437/18 позов ОСББ Котляревського-4 задоволено. Суд вирішив: 1) зобов`язати Львівське комунальне підприємство ЦитадельЦентр , Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради, Департамент житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради передати на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 житловий комплекс (єдиний комплекс нерухомого майна, що утворений земельною ділянкою у встановлених межах, розміщеним на ній жилим багатоквартирним будинком або його частиною разом зі спорудами та інженерними мережами, які створюють цілісний майновий комплекс) за адресою м. Львів, вул. І. Котляревського, 4, а саме:
1.1) зобов`язати Львівське комунальне підприємство ЦитадельЦентр визначити технічний стан житлового комплексу за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4 та скласти акт приймання передачі;
1.2) зобов`язати Львівське комунальне підприємство ЦитадельЦентр передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 план земельної ділянки, технічний паспорт будинку та відповідну технічну документацію житлового комплексу за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4, інвентарну справу, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо;
1.3) зобов`язати Львівське комунальне підприємство ЦитадельЦентр передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 документацію щодо технічного стану житлового комплексу за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського 4, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА А-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 за №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за № 393/2833; паспорт житлового комплексу та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на будинок; акт технічного стану житлового комплексу на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення; паспорти котельного господарства, котлові книги; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду житлового комплексу; журнали заявок мешканців житлового комплексу; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції;
1.4) зобов`язати Львівське комунальне підприємство Цитадель-Центр передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 документацію щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за житловим комплексом за адресою м. Львів, вул. І. Котляревського 4: облік мешканців будинку, а також власників, співвласників окремих приміщень житлового комплексу, у тому числі, які у ньому мешкають; правовідносини з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями житлового комплексу; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідні для утримання житлового комплексу відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для забезпечення належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж житлового комплексу;
1.5) зобов`язати Галицьку районну адміністрацію Львівської міської ради подати до Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради копії: розпорядження голови Галицької районної адміністрації Львівської міської ради про передачу житлового комплексу по вул. Котляревського 4 у м. Львові з балансу ЛКП Цитадель-Центр на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 в одному примірнику; акту приймання-передачі житлового комплексу по вул. Котляревського 4 у м. Львові у трьох примірниках; статуту об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Котляревського-4 в одному примірнику;
1.6) зобов`язати Департамент житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради та Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради затвердити акт приймання передачі житлового комплексу по вул. Котляревського 4 у м. Львові.
Вказане рішення набрало законної сили, не оскаржувалося та виконане, шляхом передачі житлового комплексу на баланс ОСББ "Котляревського-4" за актом приймання-передачі, затвердженим наказом Департаменту житлового господарства та інфраструктури №207 від 02 травня 2019 року, що не заперечується сторонами у справі.
В липні 2018 року ОСББ "Котляревського-4" звернулось до суду з цим позовом до Львівської міської ради про: 1) визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №110 від 02.02.2018 року "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вулиці І. Котляревського, 4"; 2) скасування державної реєстрації права власності територіальної громади м. Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на нежитлові приміщення підвалу (інд.№№1,2,3,4; загальна площа 74,0 м. кв.) за адресою: м. Львів, вул. І. Котляревського, 4 (які є допоміжними приміщеннями під інд.6-1, 6-2, 8-1, 8-2 у багатоквартирному будинку №4, на вулиці І. Котляревського у м. Львові).
Відповідно до ч.2 ст.10 ЗУ Про приватизацію державного житлового фонду власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Офіційне тлумачення положень частини другої статті 10 вказаного Закону наведено у рішенні Конституційного Суду від 02.03.2004 року №4-рп/2004 зі змінами згідно з рішенням Конституційного Суду від 09.11.2011 року №N14-рп/2011.
Так, у рішенні Конституційного Суду України від 02.03.2004 №4-рп/2004 визначено: "1.1. Допоміжні приміщення (підвали сараї, кладовки, горища, колясочні і т.ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього".
Допоміжні приміщення, відповідно до ч.2 ст.10 ЗУ Про приватизацію державного житлового фонду , стають об`єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку, тобто їх спільним майном, одночасно з приватизацією громадянами квартир. Для підтвердження набутого в такий спосіб права не потребується вчинення будь-яких інших додаткових юридичних дій. Власникам квартир немає необхідності створювати з цією метою об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Аналогічні приписи містить частина друга статті 382 ЦК України, згідно з якою власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, у тому числі і власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.
Згідно з ст.1 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення).
Нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна (ст.1 вказаного Закону).
Аналогічне визначення нежитлового приміщення міститься в ДБН В.3.2-2-2009 Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт.
ДБН також дає визначення поняття ізольоване приміщення - як частина будівлі або її відсік, який має окремий вхід ззовні, власне освітлення, вентиляцію (природну або механічну) та відокремлений від іншого об`єму споруди (будівлі) стінами та перекриттями.
Нежиле приміщення - це приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.
В результаті дослідження доказів, що знаходяться у матеріалах справи, колегією суддів встановлено, що спірні приміщення не є ізольованими від житлового фонду, так як не мають окремого входу з вулиці, що підтверджується технічним паспортом, який міститься в матеріалах справи. Спірні приміщення розташовані в підвалах будинку №4 по вул. І. Котляревського у м. Львові, вхід до яких знаходиться всередині будинку через загальну сходову клітку спільного користування.
Як зазначалось вище, під час розгляду справи в суді першої інстанції призначалась судова будівельно-технічна експертиза. На вирішення експертизи поставлено наступне питання: Чи приміщення підвалу загальною площею 74,0 мІ (позначені індексами №№1, 2, 3, 4, а також - індексами №№6-1, 6-2, 8-1, 8-2), які знаходяться у багатоквартирному будинку №4 на вул. І. Котляревського у м. Львові, за своїм функціональним призначенням та технічними характеристиками, відносяться до допоміжних приміщень зазначеного багатоквартирного будинку? .
Згідно з висновком судового експерта Бобало Тараса Володимировича №27/02/19 від 07 травня 2019 року приміщення підвалу загальною площею 74,0 кв.м (позначені індексами №№1, 2, 3, 4 а також - індексами №№6-1, 6-2, 8-1, 8-2), які знаходяться у багатоквартирному будинку на вул. І. Котляревського, 4, за своїм функціональним призначенням та технічними характеристиками, відносяться до допоміжних приміщень зазначеного багатоквартирного будинку та призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців , відповідно до наданих на дослідження матеріалів Інвентаризаційної справи та в розумінні Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 №417-VIII, Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV, Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій та вимог ДБН В.2.2-15-2005 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення (зі змінами) (арк. справи 44 том ІІ).
Факт належності спірних приміщень підвалів до допоміжних приміщень багатоквартирного житлового будинку підтверджено також довідкою Обласного комунального підприємства Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки №269 від 26 січня 2018 року, у якій зазначено, що, згідно з матеріалами Інвентаризаційної справи та Технічним паспортом (12.05.2016 року), нежитлові службові приміщення під індексами №1,2,3,4 (у будинку №4) є допоміжними приміщеннями під індексами 6-1, 6-2, 8-1, 8-2 у розумінні норми п.2 ч.1 ст.1 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .
Поряд з тим, рішенням Господарського суду Львівської області від 17 грудня 2018 року у справі №914/1437/18 встановлено, що підвальні приміщення під індексами 1, 2, 3,4 є допоміжними приміщеннями житлового будинку на вул. І. Котляревського, 4 у розумінні Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку (у вказаній справі приймали участь ті ж самі особи), відповідно, така обставина не підлягає повторному доказуванню (ч.4 ст.75 ГПК України).
Допоміжними є всі без винятку приміщення житлового будинку, незалежно від наявності або відсутності у них того чи іншого обладнання, адже їх призначенням є обслуговування не лише будинку, а й власників квартир, враховуючи наявність різних способів задоволення їх побутових потреб, пов`язаних із життєзабезпеченням; і лише приміщення, які з самого початку будувались як такі, використання яких мало інше призначення (магазини, перукарні, офіси, поштові відділення тощо), залишаються такими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень (вказаний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18 липня 2018 року у справі №916/2069/17, від 04 грудня 2019 року у справі №903/127/19).
При цьому, колегія суддів не бере до уваги твердження апелянтів про те, що спірні підвальні приміщення є ізольованими, оскільки допустимих і достовірних доказів вказаного суду не надано, в той час як матеріалами справи підтверджується протилежне. Експертом встановлено та матеріалами Інвентаризаційної справи підтверджується, що окремий (автономний) вхід у спірні приміщення відсутній, що унеможливлює визнання приміщень ізольованими.
Щодо посилання апелянтів на довідку БТІ №656 від 22 лютого 2018 року, в якій зазначено, що спірні підвальні приміщення є ізольованими, колегія суддів вважає таке не достатнім, за наявності сукупності інших належних та допустимих доказів, що знаходяться у матеріалах справи (в тому числі і іншої довідки БТІ №269 від 26 січня 2018 року), які підтверджують протилежне (а саме: що спірні приміщення не є ізольованими). З матеріалів справи вбачається, що Господарським судом Львівської області постановлена окрема ухвала від 31 липня 2019 року, якою ОКП БТІ та ЕО зобов`язане вжити заходи для з`ясування обставин щодо видачі довідки №656 від 22.02.2018 року та встановлення винних осіб, а також вжити заходи для унеможливлення (запобігання) видачі довідок з неправдивою інформацією. Вказана ухвала не оскаржувалась і набрала законної сили.
З доказів, що містяться у матеріалах справи, не вбачається, що зі стадії проектування житлового будинку №4 по вул. І. Котляревського спірні приміщення підвалу призначалися для будь-яких торговельних потреб непромислового характеру, відтак, такі приміщення не можуть бути нежитловими приміщеннями та перебувати у комунальній власності територіальної громади міста. Вказане, зокрема, підтверджується технічним паспортом на будинок по вул. І. Котляревського, 4, з якого не вбачається, щоб спірні приміщення підвалу призначалися для будь-яких торговельних потреб, а також актом общего осмотра жилого дома , довідкою ОКП Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки №269 від 26.01.2018 року, у якій зазначено, що, згідно з матеріалами Інвентаризаційної справи та Технічним паспортом (12.05.2016 року), нежитлові службові приміщення під індексами №1,2,3,4 (у будинку №4) є допоміжними приміщеннями під індексами 6-1, 6-2, 8-1, 8-2 у розумінні норми п.2 ч.1 ст.1 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .
Судом встановлено, що відповідно до договорів купівлі-продажу (наявних у матеріалах Інвентаризаційної справи на будинок), 04.05.1990 року та 31.10.1990 року виникло право особистої (індивідуальної, приватної) власності на квартири №5 та №4 а (відповідно) у вказаному будинку.
За даними Обласного комунального підприємства Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки (лист №5712 від 06.12.2017 року) право приватної власності у вказаному будинку на інші квартири №№1,2,3,4,10 виникло упродовж 1995-2002 років.
Згідно з ч.2 ст.382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом. (чч.1, 2 ст.369 ЦК України).
Разом з тим, судом встановлено відсутність в матеріалах справи доказів того, що спірні допоміжні приміщення були самостійним об`єктом нерухомості чи виділеним в натурі приміщенням, а також відсутність первинних правовстановлюючих документів на спірне нерухоме майно, які б підтверджували відповідне речове право міської ради на нього.
З огляду на все встановлене судом вище, правові підстави для прийняття виконавчим комітетом Львівської міської ради рішення №110 від 02 лютого 2018 року, яким вирішено зареєструвати територіальній громаді міста Львова (в особі Львівської міської ради) право комунальної власності на нежитлові приміщення підвалу (інд. №№1, 2, 3, 4) загальною площею 74 кв.м - відсутні. Слід зазначити, що у вказаному рішенні не зазначено жодних доказів виникнення у територіальної громади міста права комунальної власності на спірні підвальні приміщення.
Оскільки вказане рішення виконкому Львівської міської ради було фактично єдиною підставою для державної реєстрації права комунальної власності на спірні підвальні приміщення, здійсненої 10 серпня 2016 року, що підтверджують дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, тому, факт недійсності такого рішення є підставою для скасування зазначеної державної реєстрації права комунальної власності.
Поряд з цим, колегія суддів вважає безпідставними посилання Львівської міської ради на витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №4932475 від 04 жовтня 2004 року та витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно №29251612 від 10 березня 2011 року, якими остання підтверджує право комунальної власності територіальної громади м. Львова в особі Львівської міської ради на 16/20 будинку по вул. І. Котляревського, 4 у м. Львові, оскільки, підставою виникнення такого права у витягах вказано рішення Франківського /Радянського/ райвиконкому м. Львова №271 від 26 травня 1987 року, тобто рішення, яке прийняте ще заздалегідь до купівлі та приватизації квартир мешканцями будинку. Вказане рішення Франківського /Радянського/ райвиконкому м. Львова відсутнє у матеріалах Інвентаризаційної справи.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Враховуючи все наведене вище, беручи до уваги те, що позивачем доведено належними та допустимими доказами належність спірних приміщень до допоміжних приміщень багатоквартирного житлового будинку , що належать власникам квартир такого будинку на праві спільної сумісної власності в силу закону, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №110 від 02.02.2018 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлові приміщення на вулиці І.Котляревського,4 та скасування здійсненої 16.02.2018 року державної реєстрації права власності територіальної громади м. Львова (від імені якої діє Львівська міська рада) на нежитлові приміщення підвалу загальною площею 74 кв.м з індексами №№1,2,3,4 (які відповідають індексам 6-1, 6-2, 8-1, 8-2), що розташовані за адресою: м . Львів, вулиця І . Котляревського , будинок №4. Поряд з тим, судом правильно відмовлено у задоволенні позовної вимоги про скасування спірного рішення.
Доводи апеляційних скарг не спростовують висновків місцевого господарського суду про задоволення позову.
Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку про залишення рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційних скарг - без задоволення.
Судовий збір за подання апеляційних скарг, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладається на скаржників.
Керуючись ст.ст.236, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,
постановив:
Рішення Господарського суду Львівської області від 19 липня 2019 року у справі №914/1188/18 залишити без змін, а апеляційні скарги Державного реєстратора Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Бацик Мар`яни Геннадіївни, Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради та Львівської міської ради - без задоволення.
Матеріали справи №914/1188/18 повернути до Господарського суду Львівської області .
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.
Повну постанову складено 10 лютого 2020 року
Головуючий (суддя-доповідач) Якімець Г.Г.
Суддя Бонк Т.Б.
Суддя Матущак О.І.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 11.02.2020 |
Номер документу | 87486017 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні