ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
11 лютого 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/192/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
09 січня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до управління Пенсійного Фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області (далі - відповідач, УПФУ в Станично-Луганському районі), у якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення б/н від 06.11.2019 про відмову у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до п. е ст. 55 та ст. 60 Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" незалежно від віку ОСОБА_1 ;
- зобов`язати УПФУ в Станично-Луганському районі зарахувати стаж роботи вихователем КП Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій з 02.01.2007 по 30.04.2015 в подвійному розмірі ОСОБА_1 ;
- зобов`язати УПФУ в Станично-Луганському районі розглянути заяву від 01.11.2019 про призначення пенсії ОСОБА_1 .
Позовну заяву обґрунтовано тим, що позивачка є внутрішньо переміщеною особою. 01.11.2019 позивачкою подано через портал ПФУ заяву про призначення пенсії за вислугу років. 08.11.2019 позивачка отримала відмову у призначенні пенсії через те, що нібито не остатньо стажу для призначення пенсії за вислугою років. Рішення про відмову від 06.11.2019 було отримано 20.12.2019 після проходження персоніфікації у відповідача.
Позивачка вважає дане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Під час визначення права на пенсію за вислугу років і на пенсію за віком на пільгових умовах до стажу роботи як до 1 січня 2004 року, так і після цієї дати застосовуються норми ст. 60 Закону № 1788, за якою робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, в закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, в патологоанатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також психіатричних закладах охорони здоров`я зараховується до стажу роботи в подвійному розмірі. Згідно трудової книжки загальний стаж складає 35 років 07 місяців 21 день. З урахуванням того, що стаж роботи в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я береться в подвійному розмірі, загальний стаж роботи позивачки вихователем складає 34 роки 08 місяців.
Всупереч п. 3.3 Порядку подання та оформлення документів спеціаліст УПФУ не допомагала, не повідомила про відмову від 06.11.2019, не надіслала рішення на адресу, яка вказана в довідці ВПО. Взагалі документи могли приймати протягом трьох місяців, а не за тиждень.
Позивачка вважає дії відповідача протиправними та такими, що порушують її право на пенсійне забезпечення.
Ухвалою суду від 11.01.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відстрочено сплату судового збору в розмірі 840,80 грн до ухвалення судового рішення у справі (арк. спр. 20-21).
30.01.2020 за вх. № 3852/2020 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній заперечував проти позовних вимог з огляду на наступне.
ОСОБА_1 звернулась за призначенням пенсії за вислугу років 01.11.2019. Для призначення пенсії через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України були надані копії наступних документів: заява від 01.11. 2019; трудова книжка НОМЕР_1 від 04.08.1987; паспорт НОМЕР_4 від 15.06.2000; довідка про присвоєння ідентифікаційного номера від 09.07.1998; довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 03.10.2019 № 905-5000222397; диплом ПТ № НОМЕР_5 від 29.06.1991; свідоцтво про народження ІV-ЕД № НОМЕР_6 від 07.05.1992; свідоцтво про укладення шлюбу ІІІ-ЕД НОМЕР_7 від 01.12.1990.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. N 305 затверджено Положення про дошкільний навчальний заклад, в якому відсутній відділ дошкільних установ, тому зарахувати стаж як працівника освіти для визначення права на призначення пенсії за вислугу років за період роботи вихователем відділу дошкільних установ Комунарського металургійного комбінату з 31.07.1987 по 01.10.2004 неможливо.
Зарахувати стаж для визначення права на призначення пенсії за вислугу років в комунальному закладі "Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2" на посаді вихователя згідно трудової книжки ОСОБА_1 з 02.01.2007 по 30.06.2014 року неможливо, адже згідно пункту 2 статті 24 Закону України страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Проте за період роботи на посаді вихователя в комунальному закладі "Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2" (код ЄДРПОУ згідно печатки в трудовій книжці 01987793) в індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування звітує Комунальна організація (установа заклад) Комунальний заклад Алчевський обласний онкологічний диспансер код ЄДРПОУ 01988158.
Надати допомогу у витребуванні довідок, уточнюючих характер виконуваної роботи, управління не має можливості в зв`язку з тим, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань місцезнаходження юридичної особи значиться за адресою: Луганська область, м. Алчевськ, вул. Гагаріна, буд 23Б, що відноситься відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Наказом Міністерства охорони здоров`я № 385 від 28.10.2002 затверджено Перелік закладів охорони здоров`я, лікарських, провізорських посад, посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою, посад професіоналів у галузі охорони здоров`я та посад фахівців у галузі охорони здоров`я з у закладах охорони здоров`я, де значиться санаторій (у т.ч. дитячий, однопрофільний, багатопрофільний, спеціалізований).
Наказом Міністерства охорони здоров`я № 514 від 16.07.2009 затверджено Перелік протитуберкульозних закладів, де значиться Санаторій (протитуберкульозний, туберкульозний, спеціалізований, спеціальний, у тому числі дитячий). Статею 60 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено, що робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Згідно пункту 4 статті 24 Закону України пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Посада вихователя дитячого санаторія відноситься до закладів і установ освіти та не передбачена у переліку закладів і установ охорони здоров`я, тому зарахувати до стажу роботи, який дає право на вислугу років як працівнику освіти з 02.01.2007 по 30.06.2014, з урахуванням стажу в подвійному розмірі не можливо.
Згідно наданих документів загальний стаж ОСОБА_1 складає 24 роки 11 місяців 27 днів, з них стаж за вислугу років відсутній. Враховуючи вищевикладене, у зв`язку з відсутністю необхідного загального стажу та стажу за вислугу років в призначенні пенсії ОСОБА_1 було відмовлено.
На підставі вищевикладеного відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи відповідно до довідки від 31.10.2019 № 905-5000222397 (арк. спр. 2, 3-5), 01.11.2019 через веб-портал Пенсійного фонду України подала заяву встановленого зразка про призначення пенсії за вислугу років (арк. спр. 30).
Відповідно до інформаційної системи: Підсистема Призначення та Виплати Пенсії, страховий стаж позивачки складає 24 роки 11 місяців 27 днів (арк. спр. 28-29).
Рішенням від 06.11.2019 № 8994/03-23 УПФУ в Станично-Луганської районі відмовило ОСОБА_1 у призначенні пенсії у зв`язку з відсутністю необхідного загального стажу та стажу за вислугу років (арк. спр. 39-41).
Оскаржуване рішення обґрунтовано, зокрема, таким.
Відповідно до пункту е статті 55 Закону України Про пенсійне забезпечення право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується в порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, станом на 1 квітня 2015 року - не менше 25 років та після цієї дати, зокрема, з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 27 років 6 місяців. До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення:
які в період до 1 січня 2016 року мали вислугу років на відповідних посадах не менше тривалості, передбаченої абзацами першим та другим цього пункту;
1971 року народження і старші за наявності вислуги років на цих посадах, передбаченої абзацами другим - одинадцятим цього пункту, та після досягнення ними такого віку: 53 роки 6 місяців - які народилися з 1 липня 1969 року по 31 грудня 1969 року.
Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, затверджених постановою КМУ № 909, передбачено перелік посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років як працівників освіти, так і працівників закладів охорони здоров`я (Перелік закладів і установ).
Постановою КМУ від 12.03.2003 № 316 затверджено Положення про дошкільний навчальний заклад, в якому відсутній відділ дошкільних установ, тому зарахувати стаж як працівника освіти для визначення права на призначення пенсії за вислугу років за період роботи вихователем відділу дошкільних установ Комунарського металургійного комбінату з 31.07.1987 по 01.10.2004 неможливо.
Зарахувати стаж для визначення права на призначення пенсії за вислугу років в комунальному закладі Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2 на посаді вихователя згідно трудової книжки ОСОБА_1 з 02.01.2007 по 30.06.2014 неможливо, оскільки згідно пункту 2 статті 24 Закону № 1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Проте за період роботи на посаді вихователя в КЗ Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2 (код ЄДРПОУ згідно печатки в трудовій книжці 01987793) в індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування звітує Комунальна організація (установа, заклад) Комунальний заклад Алчевський обласний онкологічний диспансер , код ЄДРПОУ 01988158.
Надати допомогу у витребуванні довідок, уточнюючих характер виконуваної роботи, управління не має можливості, оскільки місцезнаходженням юридичної особи є Луганська область, м. Алчевськ, вул. Гагаріна, буд. 23Б, що відноситься відповідно до розпорядження КМУ від 07.11.2014 № 1085-р до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Також у оскаржуваному рішенні зазначено, що наказом Міністерства охорони здоров`я від 28.10.2002 № 385 затверджено Перелік закладів охорони здоров`я, лікарських, провізорських посад, посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою, посад професіоналів у галузі охорони здоров`я у закладах охорони здоров`я, де значиться санаторій (у т.ч. дитячий, однопрофільний, багатопрофільний, спеціалізований). Наказом Міністерства охорони здоров`я від 16.07.2009 № 514 затверджено Перелік протитуберкульозних закладів, де значиться Санаторій (протитуберкульозний, туберкульозний, спеціалізований, спеціальний, у т.ч. дитячий). Статтею 60 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено, що робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого - анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховуються до стажу роботи у подвійному розмірі. Згідно пункту 4 статті 24 Закону пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років. Посада вихователя дитячого санаторія відноситься до закладів і установ освіти, проте не передбачена у переліку закладів і установ охорони здоров`я, тому зарахувати до стажу роботи, який дає право на вислугу років як працівнику освіти з 02.01.2007 по 30.06.2014 з урахуванням стажу в подвійному розмірі неможливо.
Згідно наданих документів загальний стад ОСОБА_1 складає 24 роки 11 місяців 27 днів, з них стаж за вислугу років відсутній. У зв`язку з відсутністю необхідного загального стажу та стажу за вислугу років в призначенні пенсії ОСОБА_1 відмовлено (арк.спр. 39-41).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбаченим законом.
Закон України "Про пенсійне забезпечення" гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових та соціальних пенсій.
Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом
Відповідно до статті 8 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV) передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1058-IV цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно із частиною першою статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (частина друга статті 24 Закону № 1058-IV).
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина четверта статті 24 Закону № 1058-IV).
Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:
- заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (частина перша);
- заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (частина друга);
- органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина третя).
Згідно статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 рішення Конституційного Суду України від 04.06.2019 № 2-р/2019 у справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України Про пенсійне забезпечення та 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень законів України Про пенсійне забезпечення , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , Про державну службу , Про судову експертизу , Про Національний банк України , Про службу в органах місцевого самоврядування , Про статус народного депутата України , Про дипломатичну службу , Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , Про Кабінет Міністрів України , Про прокуратуру , а також Положення про помічника - консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року № 379/95-ВР, положення пункту а статті 54, стаття 55 Закону України Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ зі змінами, внесеними законами України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII, Про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Тобто, пункт е статті 55 Закону України Про пенсійне забезпечення з 04.06.2019 діє в редакції Закону від 16.10.2012 № 5462-VI.
Так, відповідно до пункту е статті 55 Закону України Про пенсійне забезпечення (в редакції Закону від 16.10.2012 № 5462-VI) право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку.
З огляду на наведене, цитування відповідачем в оскаржуваному рішенні норми пункту е статті 55 Закону України Про пенсійне забезпечення в редакції, що визнана неконституційною з 04.06.2019 рішенням Конституційного Суду України від 04.06.2019 № 2-р/2019, є протиправним та помилковим.
Тобто, для працівника освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення умовою призначення пенсію за вислугу років є наявність спеціального стажу роботи від 25 до 30 років, за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку.
Щодо наявності спеціального стажу роботи в галузі освіти та охорони здоров`я в ОСОБА_1 , суд зазначає таке.
Трудова книжка ОСОБА_1 БТ- НОМЕР_3 містить наступні записи:
№ 1 01.09.1986-26.06.1987 навчання в педагогічному класі СШ № 5;
№ 2 від 31.07.1987 прийнята вихователем відділу дошкільних установ до Комунарського металургійного комбінату, розпорядження № 240/к від 30.07.1987;
№ 3 від 01.02.1995 Алчевський державний металургійний комбінат перейменовано на Акціонерне товариство Алчевський металургійний комбінат , наказ № 270 від 14.06.1994;
№ 4 від 01.10.2004 звільнена за статтею 40 п. 1 КЗпП України, скорочення штату співробітників, наказ № 688/к від 01.10.2004;
№ 12 від 02.01.2007 Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2 - прийнята на посаду вихователя на 0,5 ст., наказ № 1 від 02.01.2007;
№ 13- керуючись пунктом 30 частини 1 статті 26, частиною 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , міська рада вирішила перейменувати комунальний лікувально-профілактичний заклад Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2 в Комунальний заклад Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій № 2 ;
№ 14 від 02.07.2007 дозволити працювати на 0,5 ст. вихователем (до ставки), наказ № 28 від 02.07.2007;
№ 15 - 18.05.2015 - звільнена за переводом до Державної установи Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій ЛНР за пунктом 5 статті 36 КЗпП України (арк.спр. 6-10).
Відповідачем період роботи ОСОБА_1 з 31.07.1987 по 01.10.2004 в якості вихователя відділу дошкільних установ Комунарського металургійного комбінату не зараховано як стаж працівника освіти для визначення права на призначення пенсії за вислугу років, оскільки постановою КМУ від 12.03.2003 № 305 затверджено Положення про дошкільний навчальний заклад, в якому відсутній відділ дошкільних установ.
До Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 909 (далі - Перелік № 909), входить робота вихователем у дошкільних навчальних закладах всіх типів.
Пунктом 2 Положення про дошкільний виховний заклад України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.1993 № 688 (далі - Положення № 688), визначено, що до дошкільних закладів належать: дитячі ясла, дитячі садки, дитячі ясла-садки з короткочасним, денним, цілодобовим та цілорічним перебуванням дітей. Дошкільні виховні заклади можуть діяти у комплексі з іншими закладами освіти (школа-дитсадок тощо).
Засновниками дошкільних виховних закладів можуть бути підприємства, установи і організації незалежно від форм власності, а також фізичні особи (пункт 8 Положення № 688).
11.01.2001 прийнято Закон України № 2628-ІІІ Про дошкільну освіту , згідно із статтею 5 якого систему дошкільної освіти становлять: дошкільні навчальні заклади незалежно від підпорядкування, типів і форми власності; наукові і методичні установи; органи управління освітою; освіта та виховання в сім`ї.
Згідно із пунктом 3 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (далі- Положення № 305) відповідно до потреб громадян створюються такі дошкільні навчальні заклади:
ясла - для дітей віком від двох місяців до трьох років, де забезпечуються догляд за ними, а також їх розвиток і виховання;
дитячий садок - для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх догляд, розвиток, виховання та навчання;
ясла-садок - для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, де забезпечуються їх догляд, розвиток, виховання та навчання;
ясла-садок компенсуючого типу (спеціальні і санаторні) - для дітей віком від двох до шести (семи) років, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку; тривалого лікування та реабілітації відповідно до їх особистісних можливостей. Спеціальні дошкільні навчальні заклади функціонують для дітей з порушеннями слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку. Санаторні дошкільні навчальні заклади функціонують для дітей з ранніми проявами туберкульозної інфекції, малими формами туберкульозу, хронічними неспецифічними захворюваннями органів дихання, серцево-судинної, ендокринної систем, хворобами органів травлення, психоневрологічними захворюваннями;
ясла-садок комбінованого типу - для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, до складу якого можуть входити групи загального розвитку, спеціальні, інклюзивні, санаторні, сімейні, прогулянкові, короткотривалого перебування у різних поєднаннях;
центр розвитку дитини - для дітей віком від двох до шести (семи) років, які виховуються вдома чи відвідують інші заклади, і де забезпечується їх фізичний, розумовий і психологічний розвиток та оздоровлення, а в разі потреби - корекція фізичного (або) розумового розвитку;
ясла-садок сімейного типу - для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, які перебувають в родинних стосунках, і де забезпечується їх догляд, розвиток, виховання і навчання в умовах сім`ї.
Тобто, дійсно відділ дошкільних установ не входить до переліку дошкільних виховних закладів, проте засновником дошкільного виховного закладу може бути підприємство (в даному випадку - Комунарський металургійний комбінат та його правонаступники).
Разом з тим, відповідно до пунктів 1, 2 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
За пунктом 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики України та Міністерством фінансів України.
Згідно із пунктом 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Таким чином, щодо періоду роботи позивачки з 31.07.1987 по 01.10.2004 в якості вихователя відділу дошкільних установ Комунарського металургійного комбінату суд зауважує, що з метою уточнення характеру виконуваної ОСОБА_1 у відділі дошкільних установ та надання відомостей щодо правонаступництва АТ Алчевський металургійний комбінат за Комунарським металургійним комбінатом відповідача повинен був запропонувати позивачці надати документи, яких не вистачає, а також мав можливість зробити відповідні запити до самого підприємства, оскільки відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 11.02.2020 за № 1006319333 місцезнаходженням Публічного акціонерного товариства Алчевський металургійний комбінат є Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Вілєсова, буд. 20а (арк.спр. 50-54).
Зазначені обставини свідчать про невідповідність оскаржуваного рішення таким критеріям як обґрунтованістю, добросовісність, розсудливість, пропорційність, право особи на участь у процесі прийняття рішення, обов`язковість дотримання яких суб`єктом владних повноважень визначена пунктами 3, 5, 6, 8, 9 частини другої статті 2 КАС України.
Доводи відповідача про те, що посада вихователя дитячого санаторія відноситься до закладів і установ освіти та не передбачена у переліку закладів і установ охорони здоров`я, тому зарахування до стажу роботи, який дає право на вислугу років як працівнику освіти, з урахуванням стажу в подвійному розмірі неможливо, суд вважає помилковими з огляду на таке.
Відповідно до статті 60 Закону України Про пенсійне забезпечення робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Частиною четвертою статті 24 Закону № 1058 визначено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом. Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
Відповідно до Переліку закладів охорони здоров`я, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28.10.2002 № 385, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.11.2002 за № 892/7180, до лікувально - профілактичних закладів віднесено санаторно - курортні заклади, зокрема, санаторії (у т.ч. дитячий, однопрофільний, багатопрофільний, спеціалізований).
Згідно із Переліком протитуберкульозних закладів, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 16.07.2009 № 514, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.09.2009 за № 842/16858, до лікувально - профілактичних закладів віднесено санаторно - курортні заклади, зокрема, санаторій (протитуберкульозний, туберкульозний, спеціалізований, спеціальний, у т.ч. дитячий).
Згідно роз`яснень Міністерства охорони здоров`я від 27.01.2010 № 05.03-18-54/973 інфекційний заклад (відділення) - заклад (відділення), де надають медичну допомогу хворим на інфекційні хвороби або працюють з матеріалом, який містить або потенційно інфікований збудниками інфекційних хвороб.
Відповідно до Переліку інфекційних захворювань, які мають прогресивно/поступово охоплюватися епідеміологічним наглядом, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.04.2016 № 362, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.05.2016 за № 714/28844, туберкульоз належить до інфекційних захворювань, які мають прогресивно/поступово охоплюватися епідеміологічним наглядом, та передаються повітряним шляхом.
Переліком № 909 встановлено, що в дитячих клініках, поліклініках, лікарнях, санаторіях, диспансерах, будинках дитини, дитячих відділеннях в лікарнях, санаторіях, диспансерах і установах для виконання покарань право на пенсію за вислугу років мають особи, які працювали на посадах учителів, вихователів, логопедів, сурдопедагогів, тифлопедагогів.
Аналіз положень Закону України Про пенсійне забезпечення свідчить про те, що норма статті 60 цього Закону застосовується у випадку призначення особі трудової пенсії за вислугу років на підставі саме цього Закону та враховується для обчислення пільгового стажу роботи.
Такий правовий висновок узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 31.07.2018 у справі № 204/980/17, від 23.01.2019 у справі № 485/103/17.
З огляду на наведене, дитячий протитуберкульозний санаторій відноситься до інфекційних закладів охорони здоров`я, тому стаж роботи в ньому на посаді вихователя має зараховуватися до стажу роботи у подвійному розмірі у відповідності до вимог статті 60 Закону України Про пенсійне забезпечення за умови належного підтвердження такого стажу роботи.
Разом з тим, в межах спірних правовідносин судом встановлено, що у трудовій книжці позивачки містяться засвідчені печатками КП Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій (код ЄДРПОУ 01987793) записи щодо періоду її роботи на посаді вихователя з 02.01.2007 по 30.04.2015.
Проте, в індивідуальних відомостях про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містяться відомості про сплату страхових внесків за період з 2007 по червень 2014 року, про нараховану заробітну плату позивачці з 2007 по квітень 2015 року Комунальним закладом Алчевський обласний онкологічний диспансер , код ЄДРПОУ 01988158 (арк.спр. 14-16), що суперечить відомостям, зазначеним у трудовій книжці позивачки.
Також суд звертає увагу, при здачі звітів страхувальником до органів Пенсійного фонду за спірний період вказувалося, що страхові внески за позивача вносилися за професією за кодом ЗП3055Е1, який у відповідності до Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за № 460/26905, відноситься до Працівників освіти при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за Переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку , а не за кодом ЗП3055Е2 Працівники охорони здоров`я при наявності спеціального стажу роботи від 25 до 30 років за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, незалежно від віку .
Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 07.02.2020 за № 1006307608 місцезнаходженням Комунального закладу Алчевський обласний дитячий протитуберкульозний диспансер № 2 , код ЄДРПОУ 01987793, є Луганська область, м. Алчевськ, вул. Ленінградська, буд. 66, юридична особа зареєстрована 23.12.1999, 05.04.2005, № запису 1 384 120 0000 000458 (арк.спр. 44-46).
Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 07.02.2020 за № 1006307588 підтверджується, що місцезнаходженням Комунального закладу Алчевський обласний онкологічний диспансер , код ЄДРПОУ01988158, є Луганська область, м. Алчевськ, вул. Гагаріна, буд. 23 б , юридична особа зареєстрована 28.12.1993, 08.09.2004, № запису 1 384 120 0000 000075 (арк.спр. 47-49).
Тобто, КЗ Алчевський обласний дитячий протитуберкульозний диспансер № 2 та КЗ Алчевський обласний онкологічний диспансер є різними юридичними особами.
Місто Алчевськ Луганської області відноситься до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р, тому суд погоджується з доводами відповідача про неможливість надання ОСОБА_1 допомоги у витребуванні довідок, уточнюючих характер виконуваної роботи.
Відповідно до положень статті 22 Закону № 1058 відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом.
Згідно із частиною другою статті 24 Закону № 1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Тобто в спірний період роботи з 2007 по 2015 роки система персоніфікованого обліку вже була впроваджена, і статтею 24 Закону № 1058 прямо передбачено обчислення територіальними органами Пенсійного фонду страхового стажу за даними, що містяться в цій системі.
Позивачкою з заявою про призначення пенсії за пунктом е статті 55 Закону України Про пенсійне забезпечення , та з позовної заявою на підтвердження стажу було надано копію трудової книжки. Жодних інших уточнюючих характер праці документів ні відповідачу, ні суду не було надано.
В даному випадку відомості в трудовій книжці, які можуть давати право на зарахування стажу роботи вихователем у дитячому протитуберкульозному санаторії в подвійному розмірі відповідно до статті 60 Закону України Про пенсійне забезпечення повністю суперечать індивідуальним відомостям про застраховану особу - ОСОБА_1 реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5), тому станом на теперішній час відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про зарахування стажу роботи позивачки вихователем КП Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій з 02.01.2007 по 30.04.2015 в подвійному розмірі.
При цьому суд зауважує, що у разі можливого виправлення помилок в ОК-5, наданні інших підтверджуючих пільговий стаж роботи позивачки саме в КЗ Алчевський дитячий протитуберкульозний санаторій документів, доказів на усунення розбіжностей в трудові книжці та ОК-5, тощо, відповідач зобов`язаний розглянути такі документи та надати їм належну оцінку.
Суд зазначає, що у відповідності до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності з вимогами Порядку № 22-1 відповідач мав запропонувати позивачці надати уточнюючі довідки самостійно, що зроблено не було, та свідчить про невідповідність оскаржуваного рішення таким критеріям як обґрунтованістю, добросовісність, розсудливість, пропорційність, право особи на участь у процесі прийняття рішення, обов`язковість дотримання яких суб`єктом владних повноважень визначена пунктами 3, 5, 6, 8, 9 частини другої статті 2 КАС України.
Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до абзацу другого частини четвертої статті 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З огляду на наведене, позовні вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення б/н від 06.11.2019 про відмову у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до п. е ст. 55 та ст. 60 Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" незалежно від віку ОСОБА_1 та зобов`язання УПФУ в Станично-Луганському районі розглянути заяву від 01.11.2019 про призначення пенсії ОСОБА_1 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Ухвалою суду від 11.01.2020 позивачу відстрочено сплату судового збору у сумі 840,80 грн до ухвалення рішення по суті.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь Державного бюджету України.
Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 ) до управління Пенсійного Фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області (код за ЄДРПОУ місцезнаходження: 93600, Луганська обл., смт. Станиця Луганська, вул. 1 Травня, 20) про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області від 06 листопада 2019 року про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно пп. 2-1 п. 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та п. е ст. 55 Закону України Про пенсійне забезпечення .
Зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 01 листопада 2019 року з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп.)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2020 |
Оприлюднено | 12.02.2020 |
Номер документу | 87502623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні