Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2020 р. № 520/11692/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Єгупенка В.В.,
за участю секретаря судового засідання - Чайкіної Н.Е.,
за участю:
представника позивача - Мельник Я.О.,
представника відповідача - Жупинського М.А.,
представника відповідача - Беланович В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (м. Харків, вул. Алчевських, 40) до Приватного акціонерного товариства ХЕМЗ-Ірес (м. Харків, вул. Індустріальна, 15-А) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпраці у Харківській області звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач з урахуванням уточнених позовних вимог просив застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Приватного акціонерного товариства ХЕМЗ-Ірес (код ЄДРПОУ 23914062; 61106, м. Харків, вул. Індустріальна, б. 15-А) до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію електрообладнання РП 10 кВ інв. № 010001,010002; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 26 інв. № 24536; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 23 інв. № 24540; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 24 інв. № 24535; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 27 інв. № 24532; заборонити експлуатацію випробувальної станції інв. № 24645; заборонити експлуатацію вантажопідіймальних кранів реєстраційний №23073, № 4899, №4409, №12665; інвентарний №173, №179, №172, №11955, №11983, №11981, №11976, №12655,11986, №11979, №167, №11955, №11986, №11976, №11979, №11983, №11985, №11974, №11902, №0030, №00598, №00599, №00683, №00947, №01702; заборонити випуск на лінію автомобільний транспорт.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив задовольнити позов з урахуванням зменшених позовних вимог.
Представники відповідачів проти позову заперечували, просили відмовити в задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи адміністративного позову, суд дійшов наступного.
Судовим розглядом встановлено, що працівниками ГУ Держпраці у Харківській області на підставі наказу № 02.08.2019 №1382, направлення на перевірку № 02.08.2019 №03.01-03/2570 проведена у період з 08.08.2019 по 21.08.2019 проведена планова перевірка ПАТ ХЕМЗ-ІРЕС на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
Результати перевірки оформлені актом № 19-03.01-5312/1033 від 21.08.2019, яким зафіксовано порушення відповідачем чинних норм законодавства України.
Приписами від 22.08.2019 № 19-03.01-5312/1033-3351/5117, №19-03.01-5312/1033-3352/5517, №19-03.01-5312/1033-3353/5117, №1903.01-5312/1033-3354/5117, №19-03.01-5312/1033-3356/5117, №19-03.01-5312/1033-3357/5117, №19-03.01-5312/1033-3358/5117, №19-03.01-5312/1033-3360/5116, №19-03.01-5312/1033-3356/5116 та від 27.08.2019 №19-03.01-5312/1033-3406/5202 встановлено строк відповідачу для усунення виявлених порушень.
У зв`язку з тим, що порушення, викладені в акті № 19-03.01-5312/1033 від 21.08.2019, відповідачем не усунуто у строки, передбачені чинним законодавством України, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення).
Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Статтею 1 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно пп.4, 16 п.4 вказаного Положення Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.
Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 3 ЗУ "Про охорону праці".
Зокрема, зазначеною нормою права передбачено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Статтею 5 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ч.7 ст.7 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
На час розгляду справи існує 18 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, які зазначені в акті перевірки № 19-03.01-5312/1033 від 21.08.2019, складеним Головним управлінням Держпраці у Харківській області, а саме: відсутній (не надано) паспорт на заземлюючий пристрій, що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1 -1.21 -98, розд. VII п. 7.4 ПТЕЕС; відсутній (не надано) паспорт на заземлюючий пристрій , що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, розд. VII п. 7.4 ПТЕЕС
Відсутній (не надано) паспорт на заземлюючий пристрій, що с порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, розд. VII п. 7.4 ПТЕЕС; не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту (працездатність розчіплювачів автоматичних вимикачів), що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, додаток 1, табл. 27 ПТЕЕС; відсутній (не надано) паспорт на заземлюючий пристрій, що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, розд. VII п. 7.4 ПТЕЕС; не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту (працездатність розчіплювачів автоматичних вимикачів), що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, додаток 1, табл. 27 ПТЕЕС; не проведено профілактичні випробування та вимірювання параметрів РУ 6 кВ (відсутній під час перевірки протокол виміру опору заземлюючого пристрою), що з порушенням вимог п. 1.3,1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98; відсутній дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки випробувальної станції, що є порушенням вимог п.6, додатку 3, Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затверджений постановою КМУ від 26.10.2011р. № 1107 із змінами згідно постанови КМУ від 07.02.18р. №48; не оформлено наказом (розпорядженням) допуск до роботи працівників з ремонту вантажопідіймальних кранів, які пройшли професійну підготовку та перевірку знань з охорони праці в установленому порядку, що с порушенням П.1 (4), п. 11 глави 5, п.10 (8) глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідального обладнання ; не оформлено наказом (розпорядженням) допуск до роботи стропальників, які пройшли професійну підготовку та перевірку знань з охорони праці в установленому порядку , що є порушенням П.1 (4), п.11 глави 5. п.10 (8) глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 (Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; не призначено працівника, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією і вантажопідіймальних кранів, який пройшов підготовку та перевірку знань з охорони праці в і установленому порядку, що є порушенням п.1 (1) глави 5. п. 1 глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; не призначено працівника, відповідального за у тримання вантажопідіймальних кранів у справному стані, який пройшов підготовку та перевірку знань з охорони праці установленому порядку, що є порушенням п.1 (2) глави 5, п. 4 | глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; не призначено працівника, відповідального за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними кранами, який пройшов підготовку та перевірку знань з охорони праці в установленому порядку, що є порушенням п.1(3) глави 5, п. 8 глави 6 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; посадові особи підприємства, які експлуатують вантажопідіймальні крани не пройшли навчання і перевірку знань НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідального обладнання , що є порушеннями. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проходження навчання і перевірки знань з питань охорони праці ; вантажопідіймальні крани не забезпечені в установленому порядку ключ-маркою, що є порушенням п.12 т лави 1 розділу VII НПАОПО.ОО- 1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідального обладнання ; вантажопідіймальним кранам інвентарний №167, №181, №56, №171. №182, №11954, №11985, №11984, №11974, №11975, №11978, №11977, №11980, №11982. №00180, №00177, №0018„№00454, №11971, 11955, №11986, №11976, №11979, №11983, №11985. №11974, №11902, №0030, №00598, №00599, №00683, №00947, №01702 не проведено експертне обстеження у разі закінчення призначеного строку, що є порушенням п.1,п.2 глави 4, розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ; на підприємстві не призначена особа відповідальна за випуск транспортних засобів на лінію, яка пройшла навчання та перевірку знань з Правил охорони праці на автомобільному транспорті, що є порушенням п. 1.3 розділу І, п.1.12 гл.1 розділ XIII НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті .
З огляду на наявність в матеріалах справи доказів, які свідчать про те, що відповідачем не усунуті порушення вимог законодавства у сфері державного нагляду, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зафіксовані у акті перевірки, суд приходить до висновку, що наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
На підставі викладеного та, керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 257 КАС України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (м. Харків, вул. Алчевських, 40) до Приватного акціонерного товариства ХЕМЗ-Ірес (м. Харків, вул. Індустріальна, 15-А) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Приватного акціонерного товариства ХЕМЗ-Ірес (код ЄДРПОУ 23914062; 61106, м. Харків, вул. Індустріальна, б. 15-А) до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію електрообладнання РП 10 кВ інв. № 010001,010002; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 26 інв. № 24536; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 23 інв. № 24540; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 24 інв. № 24535; заборонити експлуатацію електрообладнання КТП 27 інв. № 24532; заборонити експлуатацію випробувальної станції інв. № 24645; заборонити експлуатацію вантажопідіймальних кранів вреєстраційний №23073, № 4899, №4409, №12665; інвентарний №173, №179, №172, №11955, №11983, №11981, №11976, №12655,11986, №11979, №167, №11955, №11986, №11976, №11979, №11983, №11985, №11974, №11902, №0030, №00598, №00599, №00683, №00947, №01702; заборонити випуск на лінію автомобільний транспорт.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 11.02.2020.
Суддя В.В. Єгупенко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2020 |
Оприлюднено | 13.02.2020 |
Номер документу | 87503802 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні