Постанова
від 04.02.2020 по справі 619/3354/17
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

04 лютого 2020 року

м. Київ

справа № 619/3354/17

провадження № 61-39880св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Хопти С. Ф. (суддя-доповідач), Синельникова Є. В., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю Екта Сервіс ,

третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю Алло ,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Екта Сервіс на рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 21 березня 2018 року у складі судді Жорняка О. М. та постанову Апеляційного суду Харківської області від 08 червня 2018 року у складі колегії суддів: Колтунової А. І., Маміної О. В., Пилипчук Н. П.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Екта Сервіс (далі - ТОВ Екта Сервіс ), третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю Алло (далі - ТОВ Алло ), про захист прав споживачів.

Позовна заява мотивована тим, що 15 жовтня 2016 року одночасно із придбанням нею телефону в магазині Алло було укладено договір Екстреної заміни пристрою , відповідно до умов якого вона сплатила 10 % вартості телефону та отримала право упродовж року з дня його купівлі, якщо він вийде з ладу, звернутися до TOB Екта Сервіс для його заміни на новий.

20 вересня 2017 року вона відправляла несправний телефон до ТОВ Екта Сервіс . Після чого через декілька днів з нею зв`язувався представник

ТОВ Екта Сервіс та повідомляв про те, що нею надіслано телефон не з повним пакетом документів, чек про його придбання не відповідав встановленим вимогам, зокрема: не зазначено, що це саме фіскальний чек. Вона зверталась до магазину, у якому було придбано телефон, але їй повідомляли, що інших чеків не існує. У зв`язку із чим вона змушена була звертатися до гарячої лінії TOB Aлло , де їй повідомляли про незаконність відмови у виконанні умов послуги Екстра заміна з мотивів невідповідності чеку. Вважала, що у зв`язку із неможливістю користуватися несправним телефоном та відсутності можливості придбати новий телефон їй відповідачем було завдано моральну шкоду.

Враховуючи викладене,ОСОБА_1 просила суд зобов`язати відповідача провести заміну несправного телефону відповідно до послуги Екстра заміна та стягнути моральну шкоду на її користь у розмірі 3 000,00 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Дергачівського районного суду Харківської області від 21 березня 2018 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.

Зобов`язано ТОВ Екта Сервіс провести заміну придбаного 15 жовтня

2016 року ОСОБА_1 телефону XiaomiRedmi Note 3.

Стягнуто з ТОВ Екта Сервіс на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 3 000,00 грн.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що чинне законодавство України не містить вимоги щодо зазначення у чеку ІМЕІ придбаного телефону. Фізична особа-підприємець (далі - ФОП) ОСОБА_2 у своїй діяльності не використовувала реєстратор розрахункових операцій, оскільки є платником єдиного податку та на момент здійснення розрахунків були відсутні вимоги щодо обов`язкового застосування реєстратора розрахункових операцій. Розрахунковий чек, виданий позивачу ФОП ОСОБА_2 , містив усі необхідні реквізити. Також, суд першої інстанції вважав, що позивачу завдано моральної шкоди, розмір якої визначив із урахуванням вимог розумності і справедливості.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Апеляційного суду Харківської області від 08 червня 2018 року апеляційну скаргу ТОВ Екта Сервіс задоволено частково. Рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 21 березня 2018 року скасовано у частині стягнення з ТОВ Екта Сервіс на користь ОСОБА_1 моральної шкоди в розмірі 3 000,00 грн та в цій частині у задоволенні позову відмовлено. У іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Постанову суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача провести позивачу заміну телефону є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки заперечення відповідача щодо заміни позивачу телефону є надуманими та такими, що не відповідають умовам договорів та вимогам чинного законодавства. Разом з тим, вимоги щодо стягнення моральної шкоди не підлягають задоволенню, оскільки відсутні належні та допустимі докази на підтвердження обставин на які позивач посилалась як на підставу для відшкодування моральної шкоди.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у липні 2018 року до Верховного Суду, ТОВ Екта Сервіс , посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просило скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

У касаційній скарзі заявник оскаржує рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю, проте доводів оскарження рішень у частині позовних вимог щодо стягнення моральної шкоди не наводить, отже у цій частині рішення судів першої та апеляційної інстанцій не переглядаються.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 04 вересня 2018 року відкрито касаційне провадження у цій справі та витребувано матеріали цієї справи з суду першої інстанції.

У листопаді 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неналежним чином досліджено докази у їх сукупності. Так, не враховано того, що перелік документів, наданих позивачем відповідачу та суду не відповідає умовам договору, товарний чек не містить ідентифікуючих відомостей, гарантійний талон не має жодного відношення до пристрою, за яким було укладено договір, більше того, відсутні навіть докази того, що спірний телефон було дійсно придбано. ТОВ Екта Сервіс вважало, що наданий позивачем чек не відповідає положенням про форму й зміст розрахункових документів, що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року

№ 13. Крім того, відсутні належні та допустимі докази того, що ТОВ Алло повідомляло відповідача щодо залучення ФОП ОСОБА_2 до виконання умов договору, у зв`язку із чим вважало, що у відповідача були відсутні підстави для прийняття спірного товару для обміну на підставі товарного чеку, який був виданий невідомою відповідачу особою.

Відзив на касаційну скаргу до суду не надійшов

Фактичні обставини справи, встановлені судами

01 листопада 2013 року між ТОВ Екта Сервіс та ТОВ Алло було укладено договір доручення № 51-2013-АЗ, відповідно до умов якого ТОВ Алло зобов`язалось від імені та за рахунок ТОВ Екта Сервіс укладати від імені останнього договори про надання послуг заміни обладнання щодо обладнання, придбаного в торгівельній мережі ТОВ Алло , а також отримувати на свій рахунок та/або готівкою в касу кошти від клієнтів за укладеними договорами про надання послуг заміни обладнання та перераховувати їх на рахунок ТОВ Екта Сервіс .

Згідно умов вказаного договору в редакції додаткового договору

від 01 березня 2015 року № 6, ТОВ Алло має право залучати третіх осіб до виконання його обов`язків за договором без необхідності отримання дозволу ТОВ Екта Сервіс (а. с. 105-111, 112).

Відповідно до договору доручення від 01 червня 2016 року № Б01 ТОВ Алло на підставі договору доручення від 01 листопада 2013 року доручило, а

ФОП ОСОБА_2 зобов`язалась від імені та за рахунок ТОВ Алло укладати за дорученням ТОВ Алло , що діє від імені ТОВ Екта Сервіс , договори про надання послуг, заміни обладнання (а. с. 93-98).

15 жовтня 2016 ОСОБА_1 було придбано мобільний телефон Xiаomi Redmi Note 3.

Під час придбання телефону позивач у відповідності до пункту 1.4. договору про надання послуг заміни обладнання Екстра-заміна від 01 вересня

2016 року № 58-2013, приєдналась до указаного договору шляхом оплати ціни послуги сервіс-провайдера, яким є ТОВ Екта-Сервіс , у розмірі 10 % вартості обладнання, а саме телефону. Згідно умов договору відповідач зобов`язався надати позивачу послуги заміни обладнання, яке вийшло з ладу,

протягом 1 (одного) року з дня придбання телефону. Перелік документів, що надсилаються відповідачу разом з обладнанням, що підлягає заміні, визначений у пункті 2.3. вказаного договору, що підтверджується, зокрема: даними чеку; договору про надання послуг із заміни обладнання Екстра-заміна від 01 вересня 2016 року; звіту про укладені договори про надання послуг з заміни обладнання та отримані за ним платежі, підписаного

ТОВ Екта Сервіс та ТОВ Алло , у якому, зокрема, зазначено позивача як клієнта, дату укладення 15 жовтня 2016 року, вартість послуги; реєстру укладених договорів про надання послуг з заміни обладнання та отриману за ними плату, підписаного ТОВ Екта Сервіс та ТОВ Алло , у якому зазначено позивача як клієнта, дату укладення 15 жовтня 2016 року, вартість послуги та плату повіреного ТОВ Алло (а. с. 6, 19, 50-53, 99-101-104).

20 вересня 2017 року ОСОБА_1 зверталась до ТОВ Екта Сервіс з заявою про заміну обладнання, а саме: вказаного вище телефону (а. с. 18).

У відповідь ТОВ Екта Сервіс відмовив у заміні телефону (а. с. 22, 23).

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга ТОВ Екта Сервіс задоволенню не підлягає.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до вимог частин першої та другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Встановлено й це вбачається із матеріалів справи, що рішення суду першої інстанції в незмінній частині та постанову апеляційного суду ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.

Частиною першою статті 634 ЦК України передбачено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Відповідно до частини першої статті 901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 4 Закону України Про захист прав споживачів передбачено, що споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають в тому числі право на захист своїх прав державою, належну якість продукції та обслуговування, звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

Таким чином, вирішуючи спір в частині позовних вимог щодо зобов`язання провести заміну несправного телефону, суди першої та апеляційної інстанцій, на підставі належним чином оцінених доказів, поданих сторонами

(стаття 89 ЦПК України), з урахуванням встановлених обставин і вимог (статей 12, 81 ЦПК України), встановивши факт придбання позивачем спірного несправного телефону, відповідно до указаного договору про надання послуг та відмову відповідача щодо заміни телефона дійшли обґрунтованого висновку про задоволення цих вимог. При цьому правильно виходили із того, що вказані недоліки в оформленні окремих документів під час продажу телефону позивачу не можуть бути підставою для позбавлення останньої права на реалізацію її прав, передбачених законодавством України та умовами договору про надання послуг, а тому дійшов правильного висновку про задоволення цих вимог.

Доводи касаційної скарги не спростовують встановлені у справі фактичні обставини та висновки судів першої та апеляційної інстанцій, які знайшли обґрунтовану оцінку у мотивувальній частині рішень, та переважно зводяться до переоцінки доказів і незгоди заявника з висновками судів щодо їх оцінки, що знаходиться поза межами повноважень суду касаційної інстанції.

Таким чином, висновки судів першої та апеляційної інстанцій, перевірені під час касаційного перегляду, відповідають обставинам справи, які встановлені відповідно до вимог процесуального закону, доказам у справі надана належна правова оцінка.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо надання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки з огляду на конкретні обставини справи ( Проніна проти України ,

№ 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині вимог щодо зобов`язання провести заміну телефону - без змін.

Керуючись статтями 400, 401, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Екта Сервіс залишити без задоволення.

Рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 21 березня 2018 року в незмінній при апеляційному перегляді частині та постанову Апеляційного суду Харківської області від 08 червня 2018 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді: С. Ф. Хопта

Є. В. Синельников

В. В. Шипович

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення04.02.2020
Оприлюднено12.02.2020
Номер документу87517092
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —619/3354/17

Постанова від 04.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Хопта Сергій Федорович

Ухвала від 20.09.2018

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Нечипоренко І. М.

Ухвала від 04.09.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Хопта Сергій Федорович

Постанова від 08.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Колтунова А. І.

Ухвала від 22.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Колтунова А. І.

Ухвала від 27.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Колтунова А. І.

Рішення від 30.03.2018

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Жорняк О. М.

Рішення від 21.03.2018

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Жорняк О. М.

Ухвала від 22.02.2018

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Жорняк О. М.

Ухвала від 24.01.2018

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Жорняк О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні