Рішення
від 23.01.2020 по справі 160/9774/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2020 року Справа № 160/9774/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є

про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ :

08.10.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є , в якому позивач просить: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: адміністративно-виробничої будівлі літ.В2-3, будівлі цеху літ.В-1, В1-2, В2-1, за адресою: Дніпропетровська обл., м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 144 Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є (код ЄДРПОУ - 23946435), до повного усунення порушень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем під час проведення планової перевірки щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки об`єктів, а саме: адміністративно-виробничої будівлі літ.В2-3, будівлі цеху літ.В-1, В1-2, В2-1, за адресою: Дніпропетровська обл., м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 144 були виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту. Позивач вважає, що подальша експлуатація зазначених об`єктів за вказаною адресою із порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та /або здоров`ю людей, а відтак, до відповідача повинні бути застосовані заходи реагування відповідно до заявленої позовної заяви, у зв`язку з чим позивач просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

09.10.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було залишено позовну заяву без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.

На виконання вимог ухвали від 09.10.2019 року позивач усунув недоліки позовної заяви у встановлений судом строк.

06.11.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.

27.11.2019 року у підготовчому судовому засіданні було оголошено перерву, у зв`язку з відсутністю відомостей щодо отримання відповідачем судової повістки.

17.12.2019 року у підготовчому судовому засіданні було оголошено перерву, у зв`язку із необхідністю надання позивачем додаткових доказів по справі.

17.01.2020 року було закрито підготовче провадження по справі та призначено розгляд справи по суті.

23.01.2020 року сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду не з`явились, від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника в порядку письмового провадження.

Суд зазначає, що відповідачу були направлені повістки про виклик у судові засідання призначені на 27.11.2019 року, 17.12.2019 року, 17.01.2020 року та 23.01.2020 року засобами поштового зв`язку на адресу вказану у позовній заяві, що відповідає інформації наявній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Також, у зв`язку з відсутністю відомостей щодо отримання відповідачем судових повісток та поверненням на адресу суду конвертів з відміткою за закінченням терміну зберігання , судом було додатково опубліковано оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України про виклик відповідача у судові засідання призначені на 17.12.2019 року, 17.01.2020 року та 23.01.2020 року, при цьому відповідач у жодне судове засідання не з`явився та не надав до суду будь-яких доказів чи пояснень по справі, у тому числі не надав відзиву на позовну заяву.

Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Отже, судом вирішено продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що у період з 24.09.2019 року по 27.09.2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, 144, за результатами перевірки складено акт перевірки №68 від 27.09.2019 року (далі - Акт).

Актом перевірки об`єктів ТОВ ЛТД 57-Є щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Національного стандарту України Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 27.06.2008 № 269 (далі - ДСТУ Б В.2.5-38:2008), Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 № 287 (далі - ДБН В.1.1-7:2016), Державних будівельних норм України Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №260 від 28.09.2018 (далі - ДБН В.2.2-9:2018), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України Будинки адміністративного та побутового призначення , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 30.12.2010 р. № 570 та від 10.02.2011 р. № 23 (далі - ДБН В.2.2-28:2010), Будівельні норми та правила Генеральні плани промислових підприємств (далі - СНиП II-89-80), Державних будівельних норм України Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування затверджено наказом Мінрегіонбуду України від 08.04.2013 р. № 133 (далі - ДБН В.2.5-74:2013), Національний стандарт України Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , затверджений наказом Мінрегіону України від 15.06.2016 р. № 158 (далі - ДСТУ Б В. 1.1-36:2016), Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 №25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за№ 225/31677 (далі - Наказ МВС №25), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 № 879, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за № 1346/32798 (далі - ПТБ), Наказу МНС України від 18.12.2000 №338 (у редакції наказу МНС України від 16.08.2005) зареєстрований у Мін`юсті України 01.09.2005 за № 970/11250 Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів (далі - Положення про паспортизацію), Наказу МНС України від 23.02.2006 № 98, зареєстрованого у Мін`юсті України 20.03.2006 за № 286/12160 Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів (далі - Методика ідентифікації ПНО), Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Порядок забезпечення).

Згідно висновків акту перевіркою було встановлено наступні порушення:

1)3-х поверхова адміністративно-виробнича будівля літ. В2-3 згідно технічного паспорту:

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п.2.31 - Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п.2.37 - Двері сходової клітки будівлі не забезпечені пристроями для самозачинення та ущільнення в притулах;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п. 2.3, п.2.23 ДБНВ.1.1- 7:2016 п. 7.3.20 ДБН В.2.2-9:2018 п. 10.1.13 - Сходи типу СЗ слід розміщувати біля зовнішніх стін будинку, що мають клас вогнестійкості не менш ніж RЕІ 30. Ці сходи повинні мати ширину не менш ніж 0,8 м, площадки на рівні евакуаційних виходів та огородження заввишки не менше 1,2 м. Дана вимога не виконується на об`єкті;

- ППБУ розділ III п.2.37 - Заборонити улаштування у сходових клітках приміщень будь якого призначення та захаращувати їх будь яким матеріалом;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п.2.23 ДБНВ.1.1-7:2016 п. 5.3, Табл. 1 - Не виконано вогнезахисну обробку несучих металевих конструкцій (косоури сходових клітин);

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Табл.А.1 п. 4.1 - Приміщення будівлі не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);

- ППБУ розділ III п.2 пп.2.3 розділ II п. 22 - Приміщення котельної (топічної) не відокремлено від інших приміщень протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (приміщення № 103);

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п.2.3; ДБН В.2.2- 28:2010 п. 3.5, п. 7.9; ДБН В.1.1-7:2016 п. 6.1, п. 6.2, п. 6.4, Табл. 2,3, п.6.17 - Прибудова - частина будинку, призначена для розміщення адміністративних і побутових приміщень, відокремлювана від виробничих будинків і приміщень протипожежними перешкодами. Заповнення прорізів в протипожежних перегородках повинно заповнюватися протипожежними дверима з нормованим класом вогнестійкості ЕІ. В даному випадку ЕІ 30. Дана вимога не виконується на об`єкті.

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Табл.А.2 п. 1.6 Топічна-котельна (приміщення № 103) не обладнана системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації та автоматичною системою пожежогасіння);

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Табл.А.2 п. 1.6.1 Топічна-котельна (приміщення № 107) не обладнана системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації з встановленням компонентів СПС у вибухонебезпечному виконанні);

2) Будівля цеху літ. В-1, В1-2, В2-1 згідно технічного паспорту:

- ППБУ розділ II п. 22 розділ III п.2.23 ДБН В. 1.1-7:2016 п. 5.3, Табл. 1 - Не виконано вогнезахисну обробку металевих сходів;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Табл.А.2 п. 1.6.1 - Топічна-котельна (приміщення № 115) не обладнана системою протипожежного захисту;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Додаток А, п.6.1 - Будівлю цеху літ. В-1, В1-2, В2-1 не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, автоматичною системою пожежогасіння, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, протипожежні двері, ворота, пожежні кран-комплекти) з урахуванням визначення категорії приміщень та будівлі в цілому щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки згідно з вимогами ДСТУ Б В. 1.1-36:2016;

- ППБУ розділ III п.2.23 розділ II п. 22 ДБН В. 1.1-7:2016 п. 7.2.7 - Не забезпечено висоту у просвіті евакуаційних виходів дверей, які ведуть з цеху на вулицю не меншою за 2 м.;

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБНВ.2.5-56:2014 Додаток А, Табл. А.2, п. 7.9 - Приміщення витратних комор лакофарбових матеріалів, мастил, інших горючих рідин, що розміщені у виробничих будинках не забезпечені системами протипожежного захисту (приміщення № 124);

- ППБУ розділ II п. 22 розділ V п.1.2 ДБНВ.2.5-56:2014 Додаток А, Табл. А.2, п.7.28 ППБУ розділ VII п.2.6, п.2.10 - Фарбувальну дільницю не забезпечено системою протипожежного захисту. У разі розміщення дільниць фарбувального обладнання в загальному потоці виробництва (в окремих обгрунтованих випадках, коли загальна площа фарбувальних камер або грат не перевищує 200 м-2 або 10 % площі приміщення) їх слід вважати вибухонебезпечними в радіусі 5 м в усі боки від меж фарбувальних установок (відкритих отворів фарбувальних камер);

- ППБУ розділ VII п.2.1 - Витяжні вентиляційні установки фарбувальних приміщень повинні мати звукову або світлову сигналізацію, яка сповіщає про припинення їх роботи;

3) Загальні заходи:

- ППБУ розділ II п.2 - Наказом чи розпорядженням по організації не призначено відповідального за пожежну безпеку;

- ППБУ розділ V п.3.10, НАПБ Б.01.008-2004 п.3.5 - Не заведено журнал обліку вогнегасників на об`єкті встановленої форми;

- ППБУ розділ II п.16 - Керівник до початку виконання своїх обов`язків не пройшов навчання з питань пожежної безпеки;

- ППБУ розділ II п.15 Інструктажі з працівниками з питань пожежної безпеки не проводяться під розпис у спеціальних журналах реєстрації інструктажів;

- ППБУ розділ II п.4 - Для кожного приміщення об`єкта не розроблено та не затверджено керівником об`єкта інструкції про заходи пожежної безпеки;

- ППБУ розділ II п.3 - Відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено відповідний протипожежний режим на об`єкті;

- ППБУ розділ V п.3 пп. 3.6, 3.11 - Пожежні щити не доукомплектовані згідно додатка № 2 п. 7, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало (кошма) з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2x2 м - 1шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- КЦЗУ ст. 57 - Не подано та не зареєстровано декларацію відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, а також не проведено експертизу протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення. Оцінка протипожежного стану проводиться суб`єктом господарювання, який одержав відповідну ліцензію. Особи, які подали декларацію, несуть передбачену законом відповідальність за достовірність даних, зазначених у поданій декларації. (Будівлі літ. В2-3, В1- 2)

- ППБУ розділ V п.3 пп. 3.6, 3.7, 3.8, 3.9 Наказ МВС України №25 від 15.01.2018 - Приміщення не доукомплектовані первинними засобами пожежегасіння;

- ППБУ розділ III п.2 пп.2.9 - Не проведено розрахунок та не позначено на вхідних дверях до приміщення, а також у межах приміщень та ззовні категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою згідно з вимогами ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за НПАОП 40.1-1.32-01 Категорія за вибухопожежною та пожежною небезпекою визначаються керівниками (технологами) об`єктів, або проектувальними організаціями, або спеціалізованими науково-дослідними закладами;

- ППБУ розділ IV п.1 пп.1.20 - Не виконано замір опору ізоляції освітлювальної та силової електричної мережі (будівель та споруд);

- ППБУ розділ IV п.1 пп.1.21 (ІЕС 62305:2006, NEQ) ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 п.4.3, Додаток А - Не виконано систему блискавкозахисту будівель. Перед початком грозового сезону повинна проводитись перевірка і огляд всіх пристроїв блискавкозахисту. На кожний вид системи заводиться паспорт блискавкозахисних пристроїв і паспорт заземлюючих пристроїв блискавкозахисту на будівлі та споруди;

- ППБУ розділ II п.21 - Нове будівництво, реконструкція, реставрація, технічне переоснащення та капітальний ремонт приміщень, будинків і споруд здійснюються на підставі проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку. Дана вимога не виконується на об`єкті;

- ППБУ розділ II п.22 розділ III п.1.3 СНиП П-89-80* п. 3.46* - К будівлі цеху шириною більше 18 м. не забезпечено під`їзд пожежних машин по всій їх довжині з двох сторін та не забезпечено проїзд шириною не менше 3,5 м.;

- ППБУ розділ V п.2 пп.2.1 ДБН В.2.5- 74:2013 п. 6.2.1, Табл. 4,5 - Об`єкт не забезпечено нормованою кількістю води, для зовнішнього пожежогасіння;

- ППБУ розділ II п.22 розділ III п.2.23 ДБН В.1.1- 7:2016 п. 5.6 - Не надано сертифікати відповідності та протоколи випробувань лабораторії (з мокрими печатками) про визначення відповідності вимогам пожежної безпеки на матеріал яким облицьовано внутрішній шар зовнішнього облицювання стін будинку;

- ППБУ розділ II п.8 - Для позначення місць знаходження засобів пожежогасіння не встановлено на помітних місцях знаки, згідно ДСТУ ІБО 6309:2007. Знаки повинні бути розміщені на висоті 2-2,5 м. від рівня підлоги до нижнього торця покажчика;

- ППБУ розділ II п.8 - Приміщення не забезпечено знаками безпеки згідно ДСТУ ІБО 6309:2007 Протипожежний захист ;

- ППБУ розділ VI п.7 пп. 7.5 Приміщення для проведення фарбувальних робіт не забезпечено автоматичним засобом контролю, який попереджає про виникнення в повітрі небезпечних концентрацій розчинників;

- ППБУ розділ III п.2 пп.2.22 - Будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановивши його на фасаді будівлі або іншому видному місці та таким чином щоб він був освітлений в темний час доби;

- ППБУ розділ III п.1 пп. 1.19 - Паління робити тільки в спеціально обладнаних адміністрацією об`єкта місцях позначених знаком або написом, де встановлена урна або попільниця з негорючого матеріалу за межами приміщень;

- ППБУ розділ VI п.7.2 розділ II п. 9 - На всі застосовувані в технологічних процесах речовини й матеріали повинні бути дані про показники їх пожежної небезпеки згідно з ГОСТ 12.1.044-89 ССБТ. Пожаровзрывоопасность веществ и материалов. Номенклатура показателей и методы их определения ;

- ППБУ розділ VII п.1 пп. 1.1 - Не допускати до зварювальних та інших вогневих робіт осіб, які не мають класифікаційних посвідчень та не пройшли в установленому порядку навчання за програмою пожежно- технічного мінімуму та щорічної перевірки знань з одержанням спеціального посвідчення. Постійні місця проведення вогневих робіт визначаються наказами, розпорядженнями, інструкціями власника підприємства. Обгороджувальні конструкції в цих місцях (перегородки, перекриття, підлоги) повинні бути з негорючих матеріалів. Проведення вогневих робіт на постійних та тимчасових місцях дозволяється лише після вжиття заходів, які виключають можливість виникнення пожежі: очищення робочого місця від горючих матеріалів, захисту горючих конструкцій, забезпечення первинними засобами пожежогасіння (вогнегасником, ящиком з піском та лопатою);

- ППБУ розділ VI п.9.3 - Балони з горючими газами повинні зберігатися окремо від балонів з киснем, стисненим повітрям, хлором, фтором та іншими окислювачами, а також від балонів з токсичними газами. Зовнішня поверхня балонів має бути пофарбована в установлений для певного газу колір. Дозволяється спільне зберігання на відкритих майданчиках балонів з різними продуктами розділення повітря. При цьому місця для зберігання балонів з різними продуктами розділення повітря повинні бути відокремлені одне від одного негорючими бар`єрами висотою 1,5 м. Обслуговувальний персонал повинен знати пожежну небезпеку газів, що зберігаються на складах, порядок евакуації балонів та правила гасіння горючих газів, що визначається об`єктовою інструкцією. Забороняється зберігання балонів з горючими газами та окислювачами у приміщеннях, які не є спеціальними складами балонів;

- ППБУ розділ III п. 2.15 Стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд повинні утримуються справними, пофарбованими;

4) Цивільний захист та техногенна безпека:

- Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів , затверджене наказом МНС від 18.12.2000 № 338, зареєстрованого в Мін`юсті України 24.01.2001 за № 62/5253 (у редакції наказу МНС від 16.08.2005 №140, зареєстрованого в Мін`юсті України 01.09.2005 № 970/11250) п.7.; Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів , затверджена наказом МНС України від 23.02.2006 №98, зареєстрованого в Мін`юсті України 20.03.2006 №286/12160 - Для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності та не узгоджено її з ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області;

- КЦЗУ ст. 20 ПКМУ 1200 п.6 - Не забезпечено працівників об`єкта засобами індивідуального захисту. Обсяги забезпечення засобами радіаційного та хімічного захисту, їх типи, визначаються суб`єктом господарювання за погодженням з територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій;

- ПКМУ № 444 від 26.06.2013р. п. 15, КЦЗУ статті 20 - Керівник та посадові особи діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли навчання в установленому законодавством порядку;

- КЦЗУ пункт 3 частини першої статті 20 - Не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії;

- КЦЗУ ст. 20 - У суб`єкта господарювання з чисельністю працюючих до 200 осіб не призначено особу з питань цивільного захисту за рахунок штатної чисельності суб`єкта господарювання;

- КЦЗУ ст. 20 - Не створено на об`єкті матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

- КЦЗУ пункт 11 частини першої статті 20, пункти 5, 6 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях - Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту;

- КЦЗУ ст. 130 - Не розроблено та не затверджено інструкцію на надзвичайні ситуації щодо дій персоналу суб`єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;

- Пункт 4 глави 2 розділу V ПТБ - Не розроблено схему оповіщення керівного складу на випадок надзвичайної ситуації;

- КЦЗУ ст. 20 Евакуаційні заходи щодо працівників та майна суб`єкта господарювання під час виникнення надзвичайних ситуацій не організовано.

Позивач вважає, що подальша експлуатація відповідача із вищезазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (надалі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про пожежну безпеку забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Згідно ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, який створює загрозу життю та здоров`ю людей, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Відповідачем на підтвердження перебування адміністративно-виробничої будівлі літ.В2-3, будівлі цеху літ.В-1, В1-2, В2-1, за адресою: Дніпропетровська обл., м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 144 в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛТД 57-Є" (код ЄДРПОУ - 23946435) надано до суду - копія Акту перевірки від 13.10.2015 №128; - копія Припису про усунення порушень від 13.10.2015 №605; - копія декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 02.10.2013 року; - копія технічного паспорту на виробничий будинок з господарськими будівлями (Будівля цеху літ. В-1, В1, ВМ) посп. Б. Хмельницького, №144 м. Дніпро; - копія технічного паспорту на виробничий будинок (нежитлові будівлі та споруди) посп. Б. Хмельницького, №144 м. Дніпро на 6 арк.; - копія Витягу з Держреєстру речових прав на нерухоме майно від 28.08.2019 року.

Щодо виявлених під час перевірки порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, судом встановлено наступне.

Відсутність автоматичної системи пожежогасіння та автоматичної пожежної сигналізації призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.

При відсутності протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При відсутності протипожежних перешкод з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При зменшенні висоти у просвіті евакуаційних виходів (дверей) на шляху евакуації можуть призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При відсутності або невідповідність захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум`я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність дороги (проїзду) або невідповідність дороги (проїзду) придатним для проїзду пожежних автомашин покриттям призводить до збільшення часу прибуття пожежних підрозділів, унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

Вразі порушень умов експлуатації толочної (котельні), призведе до аварійної експлуатації обладнання, нагрівання елементів обладнання, що може привести до займання та виникнення пожежі в приміщенні з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При не проведенні замірів опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.

Відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.

Відсутність пристроїв для самозачинення та ущільнення в притулах дверей виходів до сходової клітини створює загрозу розповсюдження пожежі із однієї частини будівлі в іншу, унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При порушенні монтажу сходів для евакуації людей, унеможливить їх використання як шляху евакуації при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При складанні обладнання та матеріалів під сходовим маршем сходової клітини на шляху евакуації можуть призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність протипожежного водопостачання або невідповідність протипожежного водопостачання вимогам чинних будівельних норм призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

При оздобленні стін, стелі, підлоги на шляху евакуації матеріалами з вищою пожежною небезпекою ніж нормовані може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі.

При допущенні порушень при зберіганні балонів з горючим газом та балонів з киснем може призвести до виникнення небезпечної газоповітряної суміші в закритому просторі, та створює небезпеку виникнення займання газоповітряної суміші з подальшим розвитком пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність навчання по програмі пожежно-технічного мінімуму призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху.

Відсутність первинних засобів пожежогасіння та не відповідність їхнього технічного стану унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відсутність відповідних знаків безпеки може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння.

Відсутність декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки забороняється оренда приміщень без погодження з органами ДСНС України у Дніпропетровській області.

Не проведення ідентифікації об`єкта господарської діяльності для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, унеможливлює визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій.

Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

Відсутність навчання з питань цивільного захисту призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.

Відсутність навчання персоналу діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій та аварій, декларації безпеки об`єкту підвищеної небезпеки, плану локалізації і ліквідації аварійних ситуацій та аварій, диспетчерської службу та об`єктових матеріальних резервів для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру і їх наслідків призведе до невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей та перешкоджає ліквідації надзвичайної ситуації, а в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації або вибуху.

Відсутність об`єктових тренувань з питань цивільного захисту призведе до невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей та перешкоджає ліквідації надзвичайної ситуації, а в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації або вибуху.

Судом встановлено, що станом на дату розгляду справи відповідачем не надано суду будь-яких доказів усунення виявлених порушень.

Крім того, такі порушення, як відсутність автоматичної системи пожежогасіння та автоматичної пожежної сигналізації, відсутність протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності, відсутність протипожежних перешкод з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності, відсутність або невідповідність захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки, відсутність дороги (проїзду) або невідповідність дороги (проїзду) придатним для проїзду пожежних автомашин покриттям призводить до збільшення часу прибуття, порушення умов експлуатації толочної (котельні), не проведення замірів опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі, відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення, відсутність пристроїв для самозачинення та ущільнення в притулах дверей виходів до сходової клітини, порушення монтажу сходів для евакуації людей, відсутність протипожежного водопостачання або невідповідність протипожежного водопостачання, оздоблення стін, стелі, підлоги на шляху евакуації матеріалами з вищою пожежною небезпекою ніж нормовані, порушень при зберіганні балонів з горючим газом та балонів з киснем, відсутність первинних засобів пожежогасіння та не відповідність їхнього технічного стану, відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання мають ознаки загрози життю та здоров`ю людей.

Таким чином, враховуючи викладене, у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей та ненаданням доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в акті перевірки №68 від 27.09.2019 року, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо зупинення експлуатації вищевказаних будівель до усунення порушень вимог законодавства.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач до суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул.Короленка, 4, код ЄДРПОУ - 38598371) до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є (49000, м.Дніпро, вул.Комосмольська, 76, код ЄДРПОУ - 23946435) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єктів Межиріцької сільської ради, а саме: адміністративно-виробничої будівлі літ.В2-3, будівлі цеху літ.В-1, В1-2, В2-1, за адресою: Дніпропетровська обл., м.Дніпро, пр.Богдана Хмельницького, 144 Товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД 57-Є (код ЄДРПОУ - 23946435), до повного усунення порушень.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Дєєв

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2020
Оприлюднено17.02.2020
Номер документу87552412
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9774/19

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Рішення від 23.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні