РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 лютого 2020 року м. Рівне №460/4712/19 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - відповідач), в якому просив суд:
1. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо перерахунку пенсії на підставі розрахункових листів;
2. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити перерахунок призначеної пенсії виходячи із розміру отримуваної заробітної плати та сум сплачених страхових внесків за період роботи у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж з 01.03.2006 по 15.07.2010, зазначених в розрахункових листках, а також виплатити різницю недоплаченої пенсії з дня призначення пенсії, тобто з 03.07.2011 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 03.07.2011 йому призначено пенсію за віком. Проте при призначенні пенсії до стажу роботи не було враховано період роботи у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж з 01.03.2006 по 15.07.2010. Через відсутність сплати страхових внесків за вказаний період пенсія була обрахована відповідно до постанови КМУ від 05.07.2006 № 919 Про затвердження Порядку визначення заробітної плати (доходу) для призначення пенсії у разі втрати документів про її нарахування та виплату . Після отримання розрахункових листів, які підтверджують сплату всіх податків і зборів за вказаний період, позивач звернувся до пенсійного органу із заявою про проведення перерахунку пенсії на підставі заробітної плати зазначеної у розрахункових листах. Однак, отримав відмову мотивовану відсутністю необхідних документів для підтвердження стажу. З огляду на наведене, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 02.01.2020 прийнято дану позову заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/4712/19 та ухвалено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
27.01.2020 на адресу суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області надійшов відзив на позовну заяву, де зазначено, що позивач у період з 01.03.2006 по 15.07.2010 не працював у ЗАТ Монтажне управління № 12 "Електропівденмонтаж". Оскільки, згідно трудової книжки, яка міститься у матеріалах пенсійної справи, позивач працював з 17.09.2005 по 15.07.2010 у ЗАТ "Управління будівництва Рівненської АЕС", що не заперечується і самим позивачем, який додав до позову копію трудової книжки та копії особових рахунків ЗАТ "Управління будівництва Рівненської АЕС". З підстав наведених у відзиві, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою суду від 13.02.2020 в задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про зупинення провадження у справі №460/4712/19 до набрання чинності судовим рішенням Великої Палати Верховного Суду у справі №510/1286/16-а - відмовлено повністю.
Дослідивши матеріли по справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Відповідно до записів копії трудової книжки, яка долучена до матеріалів справи, ОСОБА_1 з 17.09.2005 прийнятий по переводу сторожем у Закрите акціонерне товариство Управління будівництва Рівненської АЕС (підстава наказ №137 від 23.09.2005), 15.07.2010 звільнений з роботи згідно п.1 ст.40 КЗпП України - ліквідація підприємства (підстава наказ № 15 від 15.07.2010)(а.с.11).
Також, довідкою Вараського відділу обслуговування громадян стверджується, що Закрите акціонерне товариство Управління будівництва Рівненської АЕС (04630695) є банкрутом і ліквідовано 26.09.2016, внески сплачені по 28.02.2006 (а.с.28).
Згідно із витягу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (індивідуальні відомості про застраховану особу) від 11.04.2019, період з 01.03.2006 по 15.07.2010 до страхового стажу позивача - не зарахований (а.с.26).
До матеріалів справи приєднано копії особових рахунків Управління будівництва Рівненської АЕС з вересня 2005 по липень 2010 року про нарахований дохід та суми утриманих податків ОСОБА_1 , які надані позивачу Виконавчим комітетом Вараської міської ради Рівненської області(а.с.23-20).
03.07.2011 позивачу призначена пенсія за віком, страховий стаж становить 32 роки 3 місяці 22 дні, що стверджується копіями відомостей з системи ІКІС ПФУ: Підсистеми Призначення та Виплата Пенсії(а.с.21-24).
25.10.2019 на адресу пенсійного органу надійшла заява від позивача, в котрій останній зазначив, що звернувшись в архівний відділ виконавчого комітету Кузнецовської міської ради для підтвердження наявності в нього страхового стажу та розміру отримуваної заробітної плати і сум утриманих із заробітної плати страхових внесків, він отримав копії розрахункових листків про нарахування заробітної плати та утримання з неї податків і зборів за період з вересня 2005 року по липень 2010 року включно. Копії розрахункових листків свідчать про розмір отримуваної заробітної плати в той період та те, що роботодавцем були сплачені всі належні податки і збори, за нього як за найманого працівника. На підставі вищенаведеного просив зарахувати до страхового стажу період роботи з вересня 2005 року по липень 2010 року включно та здійснити перерахунок пенсії на підставі отриманих даних.
Відповіддю від 08.11.2019 повідомлено позивача, що період роботи ЗАТ "Управління будівництва Рівненської АЕС" зараховано по 28 лютого 2006 року. Починаючи з березня 2006 року по липень 2010 року стаж не зараховано, у зв`язку з відсутністю сплати внесків до Пенсійного фонду за даний період(а.с.28).
Не погоджуючись із бездіяльністю відповідача у перерахунку пенсії на підставі отримуваної заробітної плати в період роботи з 01.03.2006 по 15.07.2010 у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 "Електропівденмонтаж" та вважаючи її протиправною, позивач звернувся із захистом своїх прав до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно приписів статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Статтею 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон України від 09.07.2003 №1058-IV) передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до статті 1 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
Статтею 11 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV визначено перелік осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню.
Так, пунктом 1 статті 11 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV встановлено, що загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру;
Частиною 1 статті 15 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV зазначено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону (стаття 1 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV).
Як зазначено в пункті 1 статті 14 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV страхувальниками відповідно до цього Закону є: роботодавці підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 4-1, 10, 14 статті 11 цього Закону.
Згідно із статтею 20 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Згідно із статті 16 цього Закону, застрахована особа має право вимагати від страхувальника сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку.
Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За змістом вищезазначених норм, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
За приписами абзацу 1 частини 2 статті 24 цього Закону, страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Так, суд звертає увагу, що статтею 48 Кодексу законів про працю України передбачено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Відповідно до пунктів 1-3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Відповідно до п.3 Порядку за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Згідно із п.2.7. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1(у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 № 13-1)(далі - Порядок ), до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу (п. 2.7 Порядку).
Згідно із підпунктами 2-4 пункту 2.1 Порядку, до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637. За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб [...]; для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення); документи про місце проживання (реєстрації) особи.
Так, позивач у позовній заяві стверджує, що в період з 01.03.2006 по 15.07.2010 він працював у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж .
Водночас, наявними матеріалами справи підтверджено та не спростовано сторонами, а саме згідно із записів трудової книжки, ОСОБА_1 з 17.09.2005 по 15.07.2010 працював у Закритому акціонерному товаристві Управління будівництва Рівненської АЕС . Відомостей про те, що позивач працював у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж - у суду відсутні.
Крім того, копії розрахункових листів про розмір отримуваної заробітної плати, на підставі яких позивач просить здійснити перерахунок пенсії, також не свідчать про те, що ОСОБА_1 працював у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж . Натомість, супровідним листом від 17.05.2019 зазначено про надання особових рахунків Управління будівництва Рівненської АЕС з вересня 2005 року по липень 2010 року.
У вказаних особових рахунках лише зазначено, що позивач працював у дільниці № 13, а тому суд позбавлений можливості ствердити про те, що зазначені документи стосуються нарахування доходів та виплати податків тією юридичною особою, період роботи в якій позивач просить зарахувати.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 16061170009000055 про припинення Закритого акціонерного товариства Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж (код ЄДРПОУ 04723250, 34400, Рівненська обл., місто Вараш, Будівельний майданчик) 26.08.2015, за судовим рішенням про припинення юридичної особи у зв`язку з визнанням її банкрутом.
Тоді як згідно із Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 16061170016000009 про припинення Закритого акціонерного товариства Управління будівництва Рівненської АЕС (код ЄДРПОУ 04630695, 34400, Рівненська обл., місто Вараш, Промислова зона, будинок 31) 26.09.2016 , за судовим рішенням про припинення юридичної особи у зв`язку з визнанням її банкрутом.
Відтак, можна дійти висновку, що Закрите акціонерне товариство Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж (ЄДРПОУ 04723250) та Закрите акціонерне товариство Управління будівництва Рівненської АЕС (ЄДРПОУ 04630695) є окремими юридичними особами, а тому суд позбавлений можливості на підставі даних, що стосуються періоду роботи позивача у Закритому акціонерному товаристві Управління будівництва Рівненської АЕС зобов`язати відповідача здійснити перерахунок призначеної пенсії виходячи із розміру отримуваної заробітної плати та сум сплачених страхових внесків за період роботи у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж з 01.03.2006 по 15.07.2010, зазначених в розрахункових листках.
Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
Відтак, враховуючи викладене вище суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо перерахунку пенсії на підставі розрахункових листів; зобов`язаня Головне управління Пенсійного Фонду України Рівненській області здійснити перерахунок призначеної пенсії виходячи із розміру отримуваної заробітної плати та сум сплачених страхових внесків за період роботи у Закритому акціонерному товаристві Монтажне управління №12 Електропівденмонтаж з 01.03.2006 по 15.07.2010, зазначених в розрахункових листках, а також виплатити різницю недоплаченої пенсії з дня призначення пенсії, тобто з 03.07.2011, - необхідно відмовити повністю.
Відповідно до ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області ( вул.Короленка, 7,м.Рівне,33000, код ЄДРПОУ 21084076) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 14 лютого 2020 року.
Суддя Зозуля Д.П.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2020 |
Оприлюднено | 17.02.2020 |
Номер документу | 87587412 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Зозуля Д.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні