ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
30.01.2020Справа № 910/13212/19
Господарський суд міста Києва у складі судді Маринченка Я.В., за участі секретаря судового засідання Денисевича А.Ю., розглянувши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Донарготранс
до Акціонерного товариство Українська залізниця в особі Філії Центр транспортної логістики
про стягнення 69361,44 грн,
за участі представників :
від позивача - не з`явився;
від відповідача - не з`явився .
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю Донарготранс звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до відповідача Акціонерного товариство Українська залізниця в особі Філії Центр транспортної логістики про стягнення 75544,92 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 08.12.2017 між сторонами було укладено Договір з надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту №ПЗ/М-175394/НЮ, також 14.02.2018 між сторонами було укладено Договір про надання послуг №09692/ЦТЛ-2018 про надання послуг, за умовами яких відповідачем надавались послуги позивачу, що обумовлені у вказаних договорах. Так позивач зазначає, що в межах виконання зазначених договорів останнім у квітні 2019 року було відправлено маршрути за накладними №32852436 від 04.04.2019, №32871899 від 05.04.2019, №32915720 від 09.04.2019, №33040734 від 17.04.2019, №33128802 від 23.04.2019 та №33010893 від 15.04.2019. Позивач зазначає, що під час проведення розрахунків за надані послуги по зазначеним накладним, відповідачем неправомірно нараховано і списано з особового рахунку позивача №8210946 грошові кошти в розмірі 75544,92 грн. З огляду на викладене позивачем заявлено вимоги про зобов`язання відповідача внести зміни до особового рахунку позивача, відкритого на підставі договору про надання послуг №09692/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018, шляхом відображення на ньому грошових коштів в сумі 75544,92 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.09.2019 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Донарготранс залишено без руху та надано позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 днів з дня вручення даної ухвали.
07.10.2019 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва позивачем на виконання вимог ухвали Господарського суду міста Києва від 26.09.2019 подано заяву про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.10.2019 відкрито провадження у справі №910/13212/19 та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, справу призначено справу до розгляду в підготовчому судовому засіданні.
Відповідач у поданому до суду відзиві на позов заперечив проти задоволення позовних вимог зазначивши, що нарахування збору за зберігання вагонів та плати за користування вагонами нараховані відповідачем правомірно, у відповідності до умов укладеного між сторонами договору, Статуту залізниць України, Правил користування вагонами та контейнерами та Правил розрахунків за перевезення вантажів. Також відповідач зазначив, що після відкриття провадження у справі, останнім було повернуто на особовий рахунок позивача грошові кошти в розмірі 6183,48 грн, які були списані в якості плати за користування вагонами по накладній №33040734 від 17.04.2019.
17.12.2019 через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог у якій позивач зазначив, що відповідачем повернуто на особовий рахунок позивача грошові кошти в розмірі 6183,48 грн, які були списані в якості плати за користування вагонами по накладній №33040734 від 17.04.2019.
У зв`язку з чим позивач зменшив розмір позовних вимог та просив зобов`язати відповідача внести зміни до особового рахунку позивача шляхом відображення на ньому грошових коштів в загальному розмірі 69361,44 грн, зокрема 47986,80 грн за накладною №32852436, 6266,16 грн за накладною №32871899, 4596,48 грн за накладною №32915720, 7268,04 грн за накладною №33040734, 2065,68 грн за накладною №33128802 та 1178,28 грн за накладною №33010893.
У відповідності до ч.2 ст.46 Господарського процесуального кодексу України, позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог - до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Розглянувши заяву позивача про зменшення позовних вимог, судом прийнято до розгляду заяву про зменшення позовних вимог, у зв`язку із чим має місце нова ціна позову.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, разом з тим до початку розгляду справи через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва подав клопотання про розгляд справи за відсутності представника у якому в повному обсязі підтримав заявлені позовні вимоги.
В представник відповідача в судове засідання не з`явився, проте до початку розгляду справи через загальний відділ діловодства Господарського суду міста Києва подав клопотання про відкладення розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає, що неявка представників сторін не перешкоджає вирішенню справи по суті, а відтак, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, щ о 14.02.2018 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця (перевізник, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Донарготранс (замовник, позивач) укладено Договір про надання послуг №09692/ЦТЛ-2018, предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажних вагонів для перевезення та надавання інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародних сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги (п.1.1 Договору).
Відповідно до п.1.2 Договору, перевезення - послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язаний доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 із змінами та доповненнями (далі - Статут), Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (далі - Збірник Тарифів).
Надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами (п.1.3 Договору).
На виконання п.2.3.3 Договору перевізником відкрито для замовника особовий рахунок з наданням коду платника №8210946 та присвоєно код вантажовідправника/вантажоодержувача №89954 для проведення розрахунків і обліку сплачених сум.
Відповідно до п.2.3.2 Договору, перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно з інформацією АС Месплан , доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначено в додатках до цього Договору.
Пунктом 2.1.6 Договору замовник прийняв на себе зобов`язання оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передплати за кодом платника.
Сторони домовились, що розрахунки за цим Договором здійснюються через Філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Укрзалізниця (далі - філія ЄРЦ ). При цьому, оплата здійснюється у національній валюті на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок із спеціальним режимом використання перевізника, з якого грошові кошти зараховуються на особовий рахунок замовника. По мірі виконання перевезень та надання послуг перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: вартості послуг за перевезення, зазначених в накладній; додаткових зборів (плату за користування вагонами (контейнерами), подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг); додаткових послуг за вільними тарифами; штрафів та пені на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), про що зазначено в пунктах 4.1-4.3, 4.5 Договору.
Пунктом 12.1 Договору визначено, що договір вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладенням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт УЗ , або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018, при цьому договір продовжує дію, якщо жодна із сторін письмово за один місць до закінчення дії договору не звернеться до іншої сторони з пропозицією про його припинення.
Окрім цього, 08.12.2017 між ПАТ Укрзалізниця , (залізниця) та ТОВ Донарготранс (відправник) було укладено Договір з надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту №ПЗ/М- 175394/НЮ від 08.12.2017, предметом якого є надання залізницею за рахунок відправника послуг, пов`язаних з накопиченням рухомого складу зерновози (вагони) під навантаження, формування відправницьких маршрутів з вантажем відправника, у т.ч. по станції Попільня Південно-Західної залізниці, код 343102 (далі - станція Попільня ), про що зазначено в п.1.1 цього Договору в редакції, викладеній в Додатковій угоді №7 від 27.12.2018.
Відповідно до п.2.1.3 Договору, в редакції Додаткової угоди №7, залізниця прийняла на себе зобов`язання здійснювати в інтересах відправника послуги, пов`язані з накопиченням рухомого складу, перелік та оплата яких визначена окремо по кожній станції у додатках №1-№7 до даного Договору.
Сторони домовились, що розмір оплати визначається виходячи із фактичних послуг, наданих залізницею відправнику, перелік і вартість яких визначається у Протоколі узгодження договірної вартості послуг, додатки №1-№7 (п.п.3.1., 3.7. Договору). Зокрема, по станції Попільня - в додатку №4 в редакції викладеній в додатковій угоді №7 від 27.12.2018 до Договору №ПЗ/М-175394/НЮ від 08.12.2017. При цьому, час на навантаження маршруту складає 48 годин і його облік починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів, а у разі, якщо з вини відправника не відбулось навантаження у відведений час, подальші розрахунки проводяться згідно з Тарифним керівництвом №1.
Оплата за послуги, пов`язані з накопиченням рухомого складу (додаткові станційні збори), здійснюється на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок із спеціальним режимом використання, з якого грошові кошти зараховуються на особовий рахунок відправника. В подальшому залізниця відображає відповідні суми оплати за фактично надані послуги, в особовому рахунку відправника на підставі накопичувальних карток (п.п.3.2., 3,5. Договору).
Пунктом 8.1 Договору визначено, що даний Договір є укладеним з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2017. Однак, у випадку коли за 30 календарних днів до закінчення терміну дії Договору жодна із сторін не заявила про припинення відносин, він вважається щорічно пролонгованим (п.8.3 Договору).
Так, за твердженням позивача, в межах виконання зазначених договорів, ТОВ Донарготранс відправило у квітні 2019 року маршрути за накладними №32852436 від 04.04.2019, №32871899 від 05.04.2019, №32915720 від 09.04.2019, №33040734 від 17.04.2019, №33128802 від 23.04.2019, №33010893 від 15.04.2019, навантаження яких виконувалось на під`їзній колії, що належить ТОВ Сігнет-Центр , умови користування якою визначено Договором про експлуатацію під`їзної колії при станції Попільня Південно-Західної залізниці №3102 від 01.10.2014, укладеним між Державним територіально-галузевим об`єднанням Південно-Західна залізниця та ТОВ Сігнет- Центр .
Під час проведення розрахунків за надані послуги по зазначеним накладним, відповідачем неправомірно нараховано і списано з нашого особового рахунку №8210946 плату за користування вагонами у сумі, яка на 69361,44 грн (у т.ч. 20% ПДВ - 14078,40 грн), більше, ніж вартість фактично наданих послуг. Тобто, позивач стверджує, що відбувся перебір грошових коштів, зокрема: 47986,80 грн (ПДВ - 7997,80грн) за накладною №32852436; 6266,16 грн (ПДВ - 1044,36 грн) за накладною №32871899; 4596,48 грн (ПДВ - 766,08 грн) за накладною №32915720; 7268,04 грн (ПДВ - 1211,34 грн) за накладною №33040734; 2065,68 грн (ПДВ - 344,28 грн) за накладною №33128802; 1178,28 грн (ПДВ - 196,38 грн) за накладною №33010893, що підтверджується доданими до позову відомостями плати за користування вагонами Форми ГУ-46 №04040013, №05040014, №09040015, №17040018, №23040020, №15040017 і Переліками №20190417, №20190406, №20190409, №20190418, №20190424, №20190416, а також актами загальної форми ГУ-23, які знаходяться у відповідача.
Пунктом 7.1 Договору про надання послуг №09692/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 визначено, що усі спірні питання з виконання умов цього Договору вирішуються шляхом переговорів, а у разі недосягнення домовленості - у претензійно-позовному порядку.
З метою врегулювання спору в позасудовому порядку, відповідачу було пред`явлено претензії, зокрема:
№170/07/19 від 18.07.2019 за накладною №32915720 від 09.04.2019 року на суму 4596,48 грн (вх.№ЦТЛ-171659 від 22.07.2019);
№171/07/19 від 18.07.2019 за накладною №32852436 від 04.04.2019 року на суму 6037,20 грн - плати за користування вагонами та 41949,60 грн - збору за зберігання (вх.№ЦТЛ-171654 від 22.07.2019);
№172/07/19 від 18.07.2019 за накладною №33128802 від 23.04.2019 року на суму 2065,68 грн (вх.№ЦТЛ-171656 від 22.07.2019);
№173/07/19 від 18.07.2019 за накладною №32871899 від 05.04.2019 року на суму 6266,16 грн (вх.№ЦТЛ-171655 від 22.07.2019);
№174/07/19 від 18.07.2019 за накладною №33010893 від 15.04.2019 року на суму 1178,28 грн (вх.№ЦТЛ-171657 від 22.07.2019) з вимогою повернути на особовий рахунок підприємства необґрунтовано списані грошові кошти, що підтверджується їх копіями з відбитком штампу про реєстрацію вхідної кореспонденції.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Частина 1 статті 626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
У відповідності до положень ст. ст. 6, 627 Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 306 Господарського кодексу України встановлено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.
Відносини, пов`язані з перевезенням пасажирів та багажу, регулюються Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами (частина 6 статті 306 Господарського кодексу України).
Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Аналогічні приписи містяться і в ст. ст. 909, 919 Цивільного кодексу України.
У відповідності до ст.2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998, Статут залізниць України (далі - Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).
Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Згідно п.62 Статуту та п.1.1 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (далі - Правила №644) порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
У відповідності до п.2.6 Правил №644 розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.
Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).
Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Факт списання спірних коштів за перевезеннями, здійсненими за вказаними вище залізничними накладними відповідачем не заперечується.
Відповідно до ст.34 Статуту залізниць України про час подачі вагонів під завантаження, вивантаження засобами відправника, одержувача начальник станції зобов`язаний повідомити їх не пізніше ніж за 2 години до подачі.
Згідно зі ст.42 Статуту залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня. Порядок і способи повідомлення встановлюються начальником станції. Одержувач може визначити спосіб повідомлення. Якщо залізниця не повідомить про прибуття вантажу, одержувач звільняється від внесення плати за користування вагонами (контейнерами) і за зберігання вантажу до того часу, як буде надіслано повідомлення. За угодою між одержувачем і станцією вагони (контейнери) можуть подаватися без попереднього повідомлення.
Пунктом 4 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами визначено, що у всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. У разі подавання вагонів без повідомлення, початок часу користування ними обчислюється після закінчення передбачених Правилами користування вагонами і контейнерами двох годин.
Умовами п.5 Договору №3102 від 01.10.2014 про експлуатацію залізничної під`їзної колії ТОВ Сігнет Центр при станції Попільня Південно-Західної залізниці визначено, що вагони на під`їзну колію подаються після повідомлення, яке передається не пізніше, ніж за дві години до подачі вагонів.
Як вбачається з наявних в матеріалах справи накладних №32852436, №32871899, №32915720, №33040734, №33128802, №33010893 та відомостей плати за користування вагонами форми ГУ №04040013, №05040014, №09040015, №2010418, №20190418, №20190416, плата за користування вагонами нараховувалась позивачем починаючи або з часу повідомлення про прибуття вагонів, або до моменту прибуття вагонів на станцію та до моменту подачі вагонів на під`їзну колію, тобто плата за користування вагонами нараховувалась позивачем до спливу передбачених 2 годин на подачу вагонів після направлення повідомлення, що призвело до перебору грошових коштів з рахунку позивача.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що позивачем неправильно обраховано час на навантаження вагонів за накладною №32852436.
Відповідно до п.3.4 Договору №ПЗ/М-175394/НЮ від 08.12.2017, облік часу на навантаження маршруту починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів.
Згідно з п.3.3 Договору, в разі не навантаження з вини відправника маршруту (вагонів) за час визначений в додатку до даного договору, подальші розрахунки проводяться згідно Тарифного керівництва №1.
За умовами Додаткової угоди №8 від 08.02.2019 та Додатком №4 до договору, час на навантаження маршруту становить 48 годин.
Так, із наявної в матеріалах справи відомості №04040013 вбачається, що подача вагонів під навантаження відбувалась групами, перша група вагонів була подана під навантаження 02.04.2019 о 12:40 год., а останню групу вагонів забрано станцією 04.04.2019 о 08:00 год.
З огляду на зазначені вище положення договору, відлік часу на навантаження маршруту повинен обраховуватись моменту фактичної подачі першої партії вагонів на під`їзну колію і закінчуватись в момент забирання залізницею останньої партії вагонів, тобто з 12:40 год. 02.04.2019 до 08:00 год. 04.04.2019, що становить 43:20 год. та є меншим від розрахунку залізниці (52:40 год.).
Таким чином відповідачем безпідставно списано з позивача 41949,60 грн збору за зберігання вантажу.
Перевіривши доданий позивачем до матеріалів справи розрахунок суми переборів платежів, сплачених при відправленні вантажу, судом встановлено, що розраховані позивачем суми таких переплат узгоджуються як з залізничними накладними, так і відповідають нарахованим та списаним відповідачем (філією ЄРЦ) відповідно до переліків сумам додаткових зборів з урахуванням ПДВ, відтак загальна сума грошових коштів за перевезеннями у спірних вагонах, яка підлягає поверненню позивачеві (з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог) становить 69361,44 грн.
В той же заперечення відповідача, стосовно складення актів загальної форми, з яких вбачається, що затримка вагонів сталася з вини позивача судом відхиляються з огляду на те, що наявність зазначених актів не спростовує факту порушення відповідачем двогодинного терміну між повідомленням про прибуття вагонів та подачею вагонів під завантаження та нарахування відповідної плати.
Разом з тим, згідно зі ст.ст.15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.
Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України та ст.20 Господарського кодексу України.
У п.4.10 Договору про надання послуг передбачено, що у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові суми.
Застосування обраного позивачем способу захисту порушеного права шляхом внесення змін до особового рахунку замовника послуг у залізничному перевезенні та відображення (відновлення, збільшення) на ньому спірних грошових коштів відповідатиме способам захисту, як визначених спеціальним нормами права (п.62 Статуту та Правилам №644), умовам укладеного між сторонами договору, так і узгоджуватиметься із загальними вимогами щодо належності засобів правового захисту відповідно до ст.ст.55, 124 Конституції України та ст.13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.
Відповідач під час розгляду справи не надав суду доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили про відсутність у нього обов`язку сплатити заявлену до стягнення заборгованість, в той же час приймаючи до уваги те, що наявні в матеріалах справи докази свідчать про несвоєчасне здійснення відповідачем повідомлення про прибуття вагонів, що в свою чергу спростовує твердження відповідача стосовного правомірності нарахування списаних з рахунку позивача коштів, суд вбачає за можливе задовольнити позов в повному обсязі.
Згідно із ч.2-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
На підставі викладеного, враховуючи положення ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача в повному обсязі.
Керуючись ст.ст.13, 73, 74, 76, 77, 86, 129, ст.ст.232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Зобов`язати Акціонерне товариство Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Філії Центр транспортної логістики (03150, м. Київ, вул. Федорова, буд. 32; ідентифікаційний код 40123465) внести зміни до особового рахунку №8210946 Товариства з обмеженою відповідальністю Донарготранс (01133, м. Київ, пров. Лабораторний, буд. 1; ідентифікаційний код 38650614) (код вантажовідправника/вантажоодержувача №8995), шляхом відображення (відновлення, збільшення) на особовому рахунку грошових коштів в розмірі 69361 (шістдесят дев`ять тисяч триста шістдесят одна) грн 44 коп.
Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Філії Центр транспортної логістики (03150, м. Київ, вул. Федорова, буд. 32; ідентифікаційний код 40123465) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Донарготранс (01133, м. Київ, пров. Лабораторний, буд. 1; ідентифікаційний код 38650614) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено: 13.02.2020.
Суддя Я.В. Маринченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 17.02.2020 |
Номер документу | 87595007 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Маринченко Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні