ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 лютого 2020 року м. Київ № 640/22005/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Федорчука А.Б., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (33028, м.Рівне, вулиця Гетьмана Полуботка, 37) доТовариства з обмеженою відповідальністю "ЕКО" (03039, м.Київ, проспект Науки, 8) про застосування заходів реагування , ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (33028, м. Рівне, вулиця Гетьмана Полуботка, 37) звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКО" (далі-відповідач/ТОВ "ЕКО") про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єктів ТОВ ЕКО а саме: магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Соборна, 17 м. Рівне - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки; магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Гальшки Острозької, 1, м. Острог, Рівенська область - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 грудня 2018 року суд визнав подану заяву і додані до неї матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження по справі, ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані необхідністю застосування заходів реагування, оскільки встановлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідач у письмовому відзиві на позов зазначив про усунення всіх порушень, які були виявлені під час проведення ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної небезпеки; зупинення роботи підприємства є крайнім заходом, а тому позивачем не доведено наявності підстав для застосування до відповідачів заходів реагування у вигляді повного зупинення робіт.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На виконання наказу Головного управління ДСНС України у Рівненській області від 29.11.2018 № 224 у період з 03 грудня по 05 грудня 2018 року, співробітниками Головного управління ДСНС України у Рівненській області здійснено планову перевірку території та приміщень магазинів ЕКО-маркет Товариства з обмеженою відповідальністю ЕКО з контролю за додержанням вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме:
- магазин ЕКО-маркет , розташований за адресою: вул. Соборна, 17, м. Рівне;
- магазин ЕКО-маркет , розташований за адресою: вул. Гальшки Острозької, 1, м. Острог, Рівненської області, - (далі - Об`єкти).
За результатами планової перевірки складений Акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 05.12.2018 № 152, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15.08.2007 № 557, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 03.09.2007 за №1006/14273.
У зазначеному Акті планової перевірки зафіксовані порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки, виявлені під час перевірки, а саме:
По Об`єкту - магазин ЕКО-маркет ТОВ ЕКО , розташований за адресою: вул. Соборна, 17, м. Рівне:
1. Допускається експлуатація несертифікованих пожежних сповіщувачів (п. 1.1., 1.3., розділу V, НАПБ А.01.001 -2014 ), що може привести до не спрацювання автоматичної пожежної сигналізації та до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
2. Двері які відокремлюють торгівельний зал від підсобних приміщень потребують заміни на протипожежні 2-го типу з межею вогнестійкості ЕІ 30 (п. 2.3розділу III, НАПБ А.01.001-2014 Таблиця 2, ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
3. В складських приміщеннях встановлені світильники зі ступенем захисту, що не відповідає вимогам ДНАОП 0.00-1.32-01 (п. 1.2 розділу IV, НАПБ А.01.001 -2014 ,), що в свою чергу може призвести до виникнення пожежі, швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
4. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу через виникнення перехідних опорів та збільшення температури електричних проводів спричинить виникнення короткого замикання та пожежі;
5. Місця проходу інженерних комунікацій (зокрема електромереж) через протипожежні перегородки та перекриття приміщення електрощитів не зашпаровані негорючими матеріалами, які забезпечують нормативну межу вогнестійкості та димогазонепроникнення (п. 2.4. розділу III, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню та продуктів горіння в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
6. Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16, розділу II НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу, через незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій на початковій стадії виникнення або загрози виникнення ймовірної пожежі та може призвести до виникнення пожежі, загибелі і травмування людей, значних матеріальних збитків тощо.
7. Пожежні кран-комплекти не забезпечені отворами для провітрювання (п. 2.2. розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу призведе до швидкого псування пожежних рукавів та ускладнить гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
8. Двері виходів до сходової клітини не обладнано пристроями для самозачинення з ущільненням у притулах (п. 2.37. розділу III, НАПБ А.01.001- 2014 п. 6.29. ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
9. Електророзподільні коробки в приміщеннях магазину (у тому числі складських приміщеннях) не закриті кришками з негорючого матеріалу (п. 1.7. розділу IV), що в свою чергу може призвести до виникнення короткого замикання електромережі та пожежі, швидкого розповсюдження вогню по приміщеннях та може завдати шкоду життю і здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
10. В складських приміщеннях допускається експлуатація електросвітильників без захисного суцільного скла (ковпаків) (п. 1.18 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до виникнення пожежі, у випадку руйнування скляної частини ламп електричного освітлення, розповсюдження вогню та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
11. Не надано підтверджуючі матеріали стосовно перевірки автоматичних пристроїв відключення вентиляції у разі пожежі (п. 2.18 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не дає можливості встановити справність автоматичних пристроїв відключення вентиляції, а це в свою чергу у разі виникнення пожежі може призвести до розповсюдження вогню через систему вентиляції в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
12. Приміщення торгового залу, менеджерської, кулінарії, складських приміщень не забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (п. 3.9 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно- рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
13. Адміністрація та обслуговуючий персонал магазину не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання для само рятування людей під час пожежі (п. 4.7 розділу VI, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
14. Ширину проходів та місця штабельного зберігання товару в складському приміщенні не позначено обмежувальними лініями нанесеними на підлозі (п. 9.1. розділу VI, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу призведе до загромадження шляхів евакуації та унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
15. На об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим (п. З розділу II, НАПБ А.01.001-2014 ) що в свою чергу може призвести до отримання травм людей через не правильне користування приладами та призвести до виникнення пожежі;
16. Для кожного приміщення (торговий зал, склад тощо) не розроблено та не затверджено інструкції про заходи пожежної безпеки (п. 4 розділу II НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до отримання травм людей через не правильне користування приладами та призвести до виникнення пожежі;
17. Двері евакуаційного виходу з торгового залу підземної частини магазину зачинені в період перебування людей в приміщеннях (п. 2.27розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
18. Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами із вказанням значення номінального струму апарату захисту (п. 1.16 розділу IV, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу може призвести до отримання травм людей через не правильне користування приладами та призвести до виникнення пожежі;
19. В приміщенні магазину допускається провадження господарської діяльності суб`єктом господарювання, який не подав декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (cm. 57 Кодексу цивільного захисту України), що не дає можливості працівникам державної пожежної охорони оцінити стан забезпечення пожежної безпеки на даний об`єкт, який створює додаткове пожежне навантаження на приміщення універмагу, а у разі виникнення пожежі на ньому, вогонь може розповсюдитись на територію торгового центру та завдати шкоди життю та здоров`ю людей;
20. У магазині не створено добровільну пожежну дружину (п. 12 розділу II НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
21. В торговому залі, технологічній та складських зонах допускається захаращення шляхів евакуації та евакуаційних виходів (п. 2.37 розділу III НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
22. Допускається захаращення приміщень електрощитових сторонніми предметами (п. 2.37 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить швидкого відключення електропостачання у разі виникнення пожежі;
23. Не забезпечено доступність для використання внутрішні пожежні кран-комплекти № 25, 27, які встановлені в приміщенні торгового залу та технологічній зоні (захаращені продукцією) (п. 2.2 розділу V, НАПБ А. 01.001- 2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
24. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників розташованих в кондитерському цеху, менеджерській (п. 3.17 розділу V, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
25. Допускається експлуатація пошкодженої розетки в приміщенні складу борошна та пошкодженого вимикача в приміщенні виходу на рампу (п. 1.18 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до короткого замикання, виникнення пожежі та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
26. Не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту шляхом проведення їх технічного обслуговування організаціями які отримали відповідну ліцензію (п. 1.4 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 , п. Ж.2.2., п. Ж.2.4. ДБН В.2.5-56:2014), що в свою чергу не забезпечить оперативного виявлення пожежі та її гасіння до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
27. Допускається експлуатація дільниці тимчасової електромережі в приміщенні збивання кремів, м`ясного цеху (п. 1.8 розділу IV, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу може призвести до виникнення пожежі внаслідок перевантаження електричної мережі та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
28. Не всі приміщення де встановлено ПЕОМ забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) (п. 3.9 розділу V, НАПБ А. 01.001- 2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
29. Система протипожежного захисту не утримуються в постійні готовності до виконання роботи (теплові пожежні сповіщувачі в кондитерському цеху, рибному цеху знаходяться в несправному стані) (п. 1.1 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного виявлення пожежі та її гасіння до прибуття пожежно- рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
30. Пожежні крани № 30, 31,32 не забезпечені важелями для полегшення відкривання (п. 2.2розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно- рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
31. Пожежні крани № 17, 24, 29, 30, 31,32 не доступні до використання (пожежні крани не приєднані до пожежного рукава) (п. 2.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
32. Пожежні крани не пройшли технічне обслуговування та перевірку на працездатність шляхом пуску води, з реєстрацією результатів у відповідному журналі (п. 2.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
33. Вогнегасникам введеним в експлуатацію не присвоєно облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерацією з реєстрацією у відповідному журналі (п. 3.18 розділу V, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу призводить до не направлення вогнегасників на технічне обслуговування та подальшої їх несправності, що може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат у випадку виникнення пожежі;
34. Приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки, згідно ДСТУ ISO 6309:2007 (п. 8 розділу II НАПБ А. 01.001-2014 ), що в свою чергу не дасть можливості встановити місця знаходження вогнегасників, пожежних кранів, напрямки знаходження евакуаційних виходів, а це може призвести до загрози життю та здоров`ю людей;
35. Приміщення складу не відокремлено від приміщення компресорної (холодильного обладнання) сертифікованими протипожежними дверима (п. 2.3 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 Таблиця 2, ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
36. В складському приміщенні (біля складу алкоголю) допускається експлуатація вогнегасника без раструба (п. 3.10 розділу V, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу призводить до несправності вогнегасника, що може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат у випадку виникнення пожежі;
37. В приміщеннях магазину не поновлено плани евакуації людей на випадок пожежі (п. 5 розділу II, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу ускладнить евакуацію людей з приміщень магазину та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
38. Не забезпечено проходження функціонального навчання осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією та здійсненням заходів з питань цивільного захисту в навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Рівненської області (п. 2.4. Порядку здійснення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 № 819), що в свою чергу, може спричинити до незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
39. Не забезпечено ведення обліку осіб, які зобов`язані проходити функціональне навчання в навчально-методичному центрі цивільного захисту (п. 17 Порядку здійснення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23/10/2013 № 819), що в свою чергу призводить до не проходження вказаними особами навчання та спричиняє незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
40. Не проведено спеціальне об`єктове навчання (тренування) з відпрацюванням заходів, передбачених інструкціями щодо дій персоналу у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій (п. 2.11., п. 2.14 Порядку організації та проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 11/09/2014 № 934), що в свою чергу, може спричинити до незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій підчас виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
41. Не розроблено планувальні, облікові та звітні документи послідовності теоретичного і практичного навчання на підприємстві (в установі та організації) (п. 12 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до не проведення даних навчань та може спричинити до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
42. Не розроблено та не затверджено встановленим порядком Програму підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (п. 7 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
43. Не забезпечено проведення інструктажів за програмою загальної підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (п. 10 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей.
По Об`єкту - магазин ЕКО-маркет ТОВ ЕКО , розташований за адресою: вул. Галышки Острозької 1, м. Острог, Рівненської області:
1. Двері евакуаційного виходу в технологічній зоні на першому поверсі зачинені в період перебування людей в приміщенні (п. 2.27 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
2. Місця проходу інженерних комунікацій (зокрема електромереж) через протипожежні перегородки та перекриття приміщення електрощитів не зашпаровані негорючими матеріалами, які забезпечують нормативну межу вогнестійкості та димогазонепроникнення (п. 2.4. розділу III, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню та продуктів горіння в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
2. Підсобні приміщення не відокремлено від торгівельного залу протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості (п. 2.3 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 Таблиця З, ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
3. В приміщеннях магазину система автоматичної пожежної сигналізації знаходиться у несправному стані (обірвані пожежні сповіщувачі, склад кондитери, склад пива та води) (п. 1.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 , п. 5.7 п. Ж.6.3, ДБН В.2.5-56:2014А що в свою чергу унеможливить виявлення пожежі на початковій її стадії, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю і здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
4. В приміщеннях магазину система автоматичного пожежогасіння знаходиться у несправному стані (не підключена до системи внутрішнього протипожежного водопостачання) (п. 1.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 , п. 5.7 п. Ж.6.3, ДБН В.2.5-56:2014,), що в свою чергу унеможливить ліквідацію пожежі на початковій н стадії, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю і здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
5. Не укладено договір на обслуговування системи автоматичної пожежної сигналізації із спеціалізованою організацією, яка має ліцензію на право виконання цих робіт (п. 1.1 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу приводить автоматичну пожежну сигналізацію у непрацездатний стан та призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю і здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
6. В приміщенні з установленими у ньому приймально-контрольними приладами та станціями не забезпечено достатній рівень природного та штучного освітлення (п. 1.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 , п. 5.9 ДБН В.2.5-56:2014), що в свою чергу при відсутності штучного освітлення унеможливить оперативне керування приймально-контрольними приладами та станціями, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю і здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
7. У коридорі (біля приміщення санвузла на другому поверсі) електричний вимикач встановлено на горючій основі без підкладання під нього шару суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити вимикача не менше ніж 0,01 метра з кожної сторони (п. 1.17 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до виникнення пожежі та завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
8. Двері виходів до сходової клітини не обладнано пристроями для само зачинення з ущільненням у притулах (п. 2.37. розділу III, НАПБ А.01.001-2014 п. 6.29. ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
9. Двері на шляхах евакуації 1-го та 2-го поверхів відчиняються не у напрямку виходу з приміщень (п. 2.27 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу ускладнить евакуацію людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
10. Не надано підтверджуючі матеріали стосовно перевірки автоматичних пристроїв відключення вентиляції у разі пожежі (п. 2.18 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не дає можливості встановити справність автоматичних пристроїв відключення вентиляції, а це в свою чергу у разі виникнення пожежі може призвести до розповсюдження вогню через систему вентиляції в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
11. Електричні вимикачі встановлено безпосередньо у складських приміщеннях (п. 1.15 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 , п.5.6.4. ДНАОП 0.00-1.32-01.), що в свою чергу через виникнення короткого замикання призведе до виникнення пожежі, розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
12. Пожежні крани не пройшли технічне обслуговування та перевірку на працездатність шляхом пуску води, з реєстрацією результатів у відповідному журналі (п. 2.2 розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
13. На дверях приміщень складського призначення не вказано категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зони (п. 2.9 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до виникнення пожежі при застосуванні небезпечних речовин та матеріалів у вказаних приміщеннях та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
14. Адміністрація та обслуговуючий персонал магазину не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі (п. 4.7розділу VI, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
15. Пожежні кран-комплекти не забезпечені важелями для полегшення відкривання вентилів та отворами для провітрювання (п. 2.2розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу не забезпечить оперативного гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
16. Двері всіх складських приміщень, електрощитової не замінені на протипожежні 2-го типу з межею вогнестійкості ЕІ 30 (п. 2.3 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 Таблиця 3, ДБН В 1.1-7-2016), що в свою чергу призведе до швидкого розповсюдження вогню в інші приміщення та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
17. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу через виникнення перехідних опорів та збільшення температури електричних проводів спричинить виникнення короткого замикання електромережі та пожежі;
18. На об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим (п. З розділу II, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до отримання травм людей через не правильне користування приладами та призвести до виникнення пожежі;
19. Для кожного приміщення (торговий зал, склад тощо) не розроблено та не затверджено інструкції про заходи пожежної безпеки (п. 4 розділу II, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу може призвести до отримання травм людей через не правильне користування приладами та призвести до виникнення пожежі;
20. Вогнегасникам введеним в експлуатацію не присвоєно облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерацією з реєстрацією у відповідному журналі (п. 3.18 розділу V, НАПБ А.01.001- 2014 ), що в свою чергу призводить до не направлення вогнегасників на технічне обслуговування та подальшої їх несправності, що може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат у випадку виникнення пожежі;
21. Сигнал про спрацювання автоматичної пожежної сигналізації не виведено на пульт централізованого спостереження пожежної охорони (п. 1.1., п. 1.4. розділу V, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу призведе до пізнього повідомлення пожежної охорони у разі виникнення пожежі, що може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
22. В торговому залі, технологічній та складських зонах допускається захаращення гіляків евакуації та евакуаційних виходів (п. 2.37 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
23. Ширину проходів та місця штабельного зберігання товару в складському приміщенні не позначено обмежувальними лініями нанесеними на підлозі (п. 9.1. розділу VI, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу призведе до загромадження шляхів евакуації та унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
24. В складських приміщеннях допускається експлуатація електросвітильників без захисного суцільного скла (ковпаків) (п. 1.18 розділу IV, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу призведе до виникнення пожежі, у випадку руйнування скляної частини ламп електричного освітлення, розповсюдження вогню та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей, а також значних матеріальних втрат;
25. Допускається облицювання стін шляхів евакуації (біля приміщення сан. вузла на 2 поверсі) горючими матеріалами (п. 2.17 розділу III, НАПБ А.01.001-2014 ), що в свою чергу унеможливить проведення швидкої та безпечної евакуації людей з приміщень та може завдати шкоду життю та здоров`ю людей;
26. В приміщенні магазину допускається провадження господарської діяльності суб`єктом господарювання, який не подав декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (cm. 57 Кодексу цивільного захисту України), що не дає можливості працівникам державної пожежної охорони оцінити стан забезпечення пожежної безпеки на даний об`єкт, який створює додаткове пожежне навантаження на торговий центр, а у разі виникнення пожежі на ньому, вогонь може розповсюдитись на територію торгового центру та завдати шкоди життю та здоров`ю людей;
27. Не забезпечено проходження функціонального навчання осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією та здійсненням заходів з питань цивільного захисту в навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Рівненської області (п. 2.4. Порядку здійснення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 № 819), що в свою чергу, може спричинити до незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
28. Працюючий персонал об`єкту не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту відповідно до Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту (п. 4.3 ПТБ ), що в свою чергу робить неможливим захист персоналу об`єкта від небезпечних радіаційних та хімічних речовин у разі виникнення надзвичайних ситуацій та може призвести до загибелі і травмування людей;
29. Не забезпечено ведення обліку осіб, які зобов`язані проходити функціональне навчання в навчально-методичному центрі цивільного захисту (п. 17 Порядку здійснення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 № 819), що в свою чергу призводить до не проходження вказаними особами навчання та спричиняє незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
30. Не проведено спеціальне об`єктове навчання (тренування) з відпрацюванням заходів, передбачених інструкціями щодо дій персоналу у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій (п. 2.11., п. 2.14 Порядку організації та проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту, затвердженого наказом МВС України від 11.09.2014 № 934), що в свою чергу, може спричинити до незнання працівниками правил безпечної поведінки, обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
31. Не розроблено планувальні, облікові та звітні документи послідовності теоретичного і практичного навчання на підприємстві (в установі та організації) (п. 12 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до не проведення даних: навчань та може спричинити до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей;
32. Не розроблено та не затверджено встановленим порядком Програму підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (п. 7 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей
33. Не забезпечено проведення інструктажів за програмою загальної підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (п. 10 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2016 року № 444), що в свою чергу, призводить до незнання працівниками обов`язків та порядку дій під час виникнення надзвичайної ситуації. А це може призвести до завдання шкоди життю та здоров`ю людей
У зв`язку з невиконанням припису та не усуненням встановлених під час проведення перевірки, відповідач звернувся до суду з даним позовом.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ст. 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом. Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Згідно ч. 1 ст. 3 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю); орієнтованості державного нагляду (контролю) на запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.
Частиною 4 ст. 4 Закону № 877-V, виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю);повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо не перевищення прийнятних рівнів таких ризиків; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки: розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання, відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, тримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
На підставі п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
У разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом (ч. 2 ст. 12 Закону № 877-V).
В силу положень ч. 6 ст. 7 Закону № 877-V, за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та до батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається суб`єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Аналізуючи зазначені норми, суд зазначає, що звернення територіальних органів ДСНС України до адміністративного суду з позовом про застосування відповідних заходів реагування виникає виключно у випадку, коли виявлені за результатами перевірки суб`єкта господарювання порушення вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, та за умови існування таких порушень на момент прийняття рішення адміністративним судом.
Із письмових заперечень на відповідь на відзив вбачається, що відповідач посилається, що частина виявлених порушень усунена та частина порушень буде усунута в I - III кварталі 2019 року.
Станом на момент винесення Рішення у справі відповідачем не надано жодних доказів щодо усунення порушень які мали бути усунені в I - III кварталі 2019 року та не надано письмового запиту до позивача про проведення повторної перевірки.
Суд враховує вказані пояснення та документи відповідача, разом з тим, вони не свідчать про повне виконання останнім вимог позивача та усунення порушень, встановлених під час проведення позапланової перевірки.
За таких обставин, суд погоджується з позивачем, що порушення, які були виявлені під час позапланової перевірки ТОВ "ЕКО", а саме: магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Соборна, 17 м. Рівне - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки; магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Гальшки Острозької, 1, м. Острог, Рівенська область - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є неприпустимим.
У свою чергу, з характеру порушень, встановлених Актом позапланової перевірки вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників підприємства, будівлі та відвідувачів від можливої небезпеки. Форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень.
Разом з тим, застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Із урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що не усунуті на момент розгляду справи порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі, що у свою чергу унеможливлює на переконання суду забезпечення безпеки працівників чи відвідувачів будівлі в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Доказів протилежного відповідачем суду не було надано та правомірність заявлених вимог під час судового розгляду не було спростовано.
Станом на момент винесення рішення Відповідачем не було надано доказів повного усунення недоліків які зазначалися Відповідачем у своїх поясненнях.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, враховуючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в Актах перевірки, на час розгляду справи відповідачем не спростовані, належних та допустимих доказів щодо усунення виявлених порушень в повному обсязі відповідачем також не надано, суд доходить висновку про наявність правових підстав для застосування відповідних заходів реагування в частині зупинення експлуатації (роботи) будівлі та приміщень Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКО" (код ЄДРПОУ 32104254), магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Соборна, 17 м. Рівне - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки; магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Гальшки Острозької, 1, м. Острог, Рівенська область - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).
Відповідно до ч. 2 ст. 2 названого Кодексу у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 242- 243, 245-246, 250, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (33028, м.Рівне, вулиця Гетьмана Полуботка, 37) задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єктів ТОВ ЕКО а саме:
- магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Соборна, 17 м. Рівне - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки;
- магазину ЕКО-маркет , розташованого за адресою: вул. Гальшки Острозької, 1, м. Острог, Рівенська область - шляхом опечатування вхідних дверей будівлі та відключення від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ч. 1 ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України. апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідно до пп. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя А.Б. Федорчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2020 |
Оприлюднено | 18.02.2020 |
Номер документу | 87616774 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Федорчук А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні