П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2020 р.м.ОдесаСправа № 504/3358/17
Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.
Дата і місце ухвалення: 04.09.2019р., м.Одеса
Дата виготовлення повного тексту: 13.09.2019р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого - судді : Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
за участю секретаря: Шепель О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційні скарги Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, товариства з обмеженою відповідальністю Сіті-Строй Плюс на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року по справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 до Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за участю третіх осіб які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів, підприємство Союз у вигляді приватного підприємства, ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , та третіх осіб які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - виконавчий комітет Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, товариство з обмеженою відповідальністю Форекстін та товариство з обмеженою відповідальністю Сіті-Строй Плюс , про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
У вересні - жовтні 2017 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 звернулися до суду з адміністративними позовами до Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, в яких просили суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради VII скликання Про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка №468-VII від 27 липня 2017 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання Про надання дозволу на розроблення проекту внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 від 27 липня 2017 року №486-VII;
- визнати протиправним та скасувати рішення XXVI сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання Про затвердження містобудівної документації - проект внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 від 22 грудня 2017 року.
Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду від 08.11.2018 року та від 15.01.2019 року зазначені позови об`єднано в одне провадження для їх спільного розгляду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2019 року позов задоволено у повному обсязі.
Визнано протиправними та скасовано рішення двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради VII скликання Про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка від 27 липня 2017 року №468-VII, Про надання дозволу на розроблення проекту внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 від 27 липня 2017 року №486-VII та Про затвердження містобудівної документації - проект внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 від 22 грудня 2017 року.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, 16.10.2019 року товариство з обмеженою відповідальністю Сіті-Строй Плюс подало апеляційну скаргу, в якій посилається на не правильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до не правильного вирішення справи.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що при розробці та затвердженні генерального плану села Крижанівка, поєднаного з детальним планом території, не були враховані законні інтереси і права територіальної громади, а також порушено порядок доведення до населення відповідної інформації. Під час розроблення проекту внесення змін до детального плану території села Крижанівка Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 були враховані всі вимоги діючого законодавства України, а також державних будівельних норм. Затверджена документація передбачає розміщення та існування дитячих і спортивних майданчиків, а також майданчику для відпочинку з відповідним озелененням.
Також, апелянт посилається на те, що оголошення про проведення початку та закінчення громадських слухань з розгляду пропозицій громадськості до проекту містобудівної документації було розміщено у районній газеті Слава хлібороба (випуск №18 від 04.05.2013 року та №24 від 15.06.2013 року). З вказаного слідує, що Крижанівською сільською радою було враховано права фізичних та юридичних осіб під час прийняття спірних рішень. Позивачами, в свою чергу, не надано пропозицій щодо внесення змін до проекту містобудівної документації. Оскаржуючи в судовому порядку рішення суб`єкта владних повноважень, який є колегіальним органом, позивачі ставлять під сумнів компетенцію більшості від його складу.
Посилається апелянт і на те, що не будучи жителями с.Крижанівка, особи, які є позивачами у цій справі, не можуть уособлювати собою інтереси всіх мешканців населеного пункту.
У зв`язку з цим, в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2019 року та прийняття нової постанови - про відмову в задоволенні позову.
Крижанівська сільська рада Лиманського району Одеської області 09.10.2019 року також подала апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції від 04.09.2019 року, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги Крижанівська сільська рада зазначає, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням відповідача, що при зверненні з позовами до суду позивачами не зазначено, які їх права порушено оскаржуваними рішеннями та яким чином їх скасування призведе до відновлення порушених прав. Твердження позивачів про те, що затверджена містобудівна документація не передбачає дитячих, спортивних майданчиків та майданчиків відпочинку не відповідають дійсності, оскільки на момент розробки містобудівної документації територія села вже була забудована багатоповерховими будинками, магазинами та іншими об`єктами, які вже існували на момент придбання житла позивачами. Позов не містить жодного доказу або пояснень, які свідчать, що внаслідок прийняття оскаржуваних рішень позивачі позбавлені можливості реалізувати будь-яке матеріальне (нематеріальне) благо або отримали якійсь не бажанні обов`язки.
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що після прийняття оскаржуваного рішення №486 від 27.07.2017 року сільською радою проведено процедуру громадського обговорення містобудівної документації, під час якої мешканцями громади надані відповідні пропозиції. Натомість, позивачі, на відміну від інших, дійсно зацікавлених мешканців, не скористалися своїм правом та не зверталися до сільської ради з пропозиціями до проекту містобудівної документації.
Посилається апелянт і на те, що даний позов має ознаки конфлікту інтересів окремої особи та суспільства, зокрема, мешканців територіальної громади вцілому. Судом першої інстанції не враховано практику Європейського суду з прав людини, який у своїх рішеннях неодноразово вказував, що під час вирішення спорів має дотримуватися справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та вимогами фундаментальних прав окремої особи. Позивачі ставлять особисті інтереси над інтересами територіальної громади с.Крижанівка та с.Ліски і вимагають скасування Генерального плану попри інтереси громадськості.
Також, апелянт посилається на те, що чинне законодавство не вимагає у випадку скасування рішення про затвердження містобудівної документації проводити повторні громадські слухання для її подальшого затвердження, оскільки громадським слуханням підлягають проекти містобудівної документації, а не рішення про її затвердження. Факт проведення громадських обговорень влітку 2013 року не заперечується позивачами. При цьому, питання законності та обґрунтованості дій Крижанівської сільської ради щодо затвердження генерального плану с.Крижанівка рішенням сесії №1002 від 17.10.2014 року наразі остаточно не вирішено. Позивачі оскаржують саме рішення сесії Крижанівської сільської ради, а не дії або бездіяльність посадових осіб органу місцевого самоврядування щодо проведення громадських обговорень під час розробки містобудівної документації.
Представник позивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_5, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 та третіх осіб ОСОБА_16 і ОСОБА_11 подав письмові пояснення на апеляційні скарги Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області та ТОВ Сіті-Строй Плюс , в яких зазначив, що сільська рада не могла затверджувати у 2017 році генеральний план, розроблений у 2013 році, оскільки на протязі чотирьох років містобудівна документація неодноразово змінювалася, в підтвердження чого в матеріалах справи містяться відповідні копії рішень Крижанівської сільської ради про внесення змін до деяких кварталів детального плану поєднаного з генеральним планом села Крижанівка. Для розроблення та затвердження містобудівної документації законодавцем передбачено складну процедуру, яка передбачає особливі механізми врахування державних та громадських інтересів, в тому числі і врахування пропозицій суб`єктів господарювання. Дану процедуру для розроблення та затвердження містобудівної документації відповідач не виконав.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін і третіх осіб, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 11.04.2012 року Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області прийнято рішення №322-VІ Про розробку генерального плану населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області .
20.08.2012 року сільською радою прийнято рішення №415-VІ Про внесення змін до рішення сесії Крижанівської сільської ради від 11 квітня 2012 року №322-VІ Про розробку генерального плану населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області .
04.05.2013 року в районні газеті Слава хлібороба (випуск №18) сільською радою опубліковано оголошення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проектах містобудівної документації - генерального плану села Крижанівка, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка та генерального плану села Ліски, поєднаного з детальним планом території села Ліски.
В оголошенні зазначено, що з проектом містобудівної документації можна ознайомитися в приміщенні Крижанівської сільської ради, пропозиції до містобудівної документації подаються до 04.06.2013 року.
У випуску №24 районної газети Слава хлібороба від 15.06.2013 року опубліковано оголошення про завершення громадських слухань та результати розгляду пропозицій громадськості до проекту містобудівної документації.
20.06.2013 року рішенням Крижанівської сільської ради №627-VІ затверджено генеральний план с. Крижанівка, поєднаний з детальним планом території села Крижанівка та генеральний план села Ліски, поєднаний з детальним планом території села Ліски.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.10.2014 року у справі №504/4314/13-а скасовано рішення Крижанівської сільської ради №627-VІ від 20.06.2013 року Про затвердження Генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка, та затвердження генерального плану села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Ліски .
Підставою для скасування рішення Крижанівської сільської ради №627-VІ від 20.06.2013 року стало порушення сільською радою при прийнятті вказаного рішення прав гр. ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 (позивачів по справі №504/4314/13-а), які є співвласниками одноповерхового житлового будинку АДРЕСА_1 . Зокрема, у зв`язку з прийняттям рішення №627-VІ від 20.06.2013 року земельну ділянку, на якій розміщено житловий будинок, що знаходиться у спільній частковій власності вказаних осіб, віднесено до складу с.Крижанівка, а не с.Ліски. Судом визнано обґрунтованими твердження позивачів, що спірним рішенням їх позбавлено права на приватизацію земельної ділянки за цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, розташованої на території Крижанівської сільської ради за юридичною адресою: АДРЕСА_1 .
В касаційному порядку рішення суду по справі №504/4314/13-а оскаржено не було.
Рішенням Крижанівської сільської ради Комінтернівського (Лиманського) району Одеської області від 17.10.2014 року №1002-VІ затверджено генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області та генеральний план села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Ліски
Постановою Комінтернівського районного суду від 31.01.2017 року у справі №504/2797/16-а, яку залишену без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017 року, зазначене рішення Крижанівської сільської ради №1002-VI від 17.10.2014 року визнано протиправним та скасовано.
При прийнятті рішення по справі №504/2797/16-а суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що проект рішення Крижанівської сільської ради Комінтернівського (Лиманського) району Одеської області №1002-VI від 17.10.2014 року у встановленому Законом України Про доступ до публічної інформації порядку оприлюднений не був. При вирішенні даного спору судами враховано, що підставою для скасування попереднього рішення відповідача про затвердження генерального плану на спірній території №627-VІ від 20.06.2013 року стало саме не врахування органом місцевого самоврядування приватних інтересів фізичних осіб. Однак, за висновками суду, сільська рада, без додержання установленої процедури узгодження містобудівної документації, повторно не забезпечила права громадськості на участь у розроблені генерального плану, та фактично знову затвердила попередній план, який був ухвалений органом місцевого самоврядування з порушенням вимог закону. Недотримання механізму проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, визначеного Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555, за висновками суду, є безумовною підставою для скасування рішення сільради №1002-VI від 17.10.2014 року.
Рішенням двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання №468-VI від 27.07.2017 року затверджено генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Крижанівка.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи бюлетеня поіменного голосування депутатів та сільського голови Крижанівської сільської ради від 27.07.2017 року на пленарному засіданні двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання за прийняття рішення №468-VI проголосували 17 депутатів, проти його прийняття - 3 депутати та 3 депутати не голосували.
Того ж дня, на пленарному засіданні двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання прийнято рішення №486-VII Про надання дозволу на розроблення проекту змін в детальний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 , за прийняття якого також проголосували 17 депутатів.
Крижанівською сільською радою 04.12.2017 року (вх. №№ 02-11/1100 та 02-11/1101) отримано Пропозиції щодо внесення змін до проекту містобудівної документації від мешканців квартир багатоповерхових житлових будинків за №44 та №44-А, які розташовані по вулиці Генерала Бочарова села Крижанівка Лиманського району Одеської області, копії яких 04.12.2017 року були направлені до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеської області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Управління державного архітектурно-будівельної контролю Одеської міської ради. Листом від 07.12.2017 року відповідачем надано відповідь по розгляду Пропозиції та їх врахуванню в проекті внесення змін в детальний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1.
Відповідачем враховано Висновок відділу містобудування та архітектури Лиманської районної державної адміністрації Одеської області щодо погодження розміщення об`єктів архітектури від 24.11.2016 року при розгляді проекту містобудівної документації - внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1.
Листом від 29.11.2017 року №01-12/3340ск Управління культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної адміністрації погодило містобудівну документацію - внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1.
Листом від 04.12.2017 року №03/5560/09 Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, за результатом розгляду проекту Внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 , проінформувало начальника управління з питань містобудування та архітектури Одеської обласної державної адміністрації, що впровадження проектних рішень можливо при дотриманні вимог ДБН 360-92**, ДБН В.2.5-74:2013 та критеріїв створення державних пожежно-рятувальних підрозділів.
Листом від 12.12.2017 року Департамент екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації зазначив, що вважає за можливе рекомендувати до погодження, за умови дотримання на подальших стадіях вимог Законів України та громадських і приватних інтересів під час планування і забудови - вимоги Закону України Про основи містобудування та Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , постанови КМ України Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні від 25.05.2011 року №555.
До Крижанівської сільської ради вх. №02-11/1150 19.12.2017 року від ТОВ Містобудівельник надійшов проект внесення змін в детальний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1, розроблений ТОВ Містобудівельник .
Двадцять шостою сесією Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання 22.12.2017 року прийнято рішення №555- VII Про затвердження містобудівної документації - проекту внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 .
Не погоджуючись з правомірністю рішень Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання №468-VII від 27 липня 2017 року Про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка , від 27 липня 2017 року №486-VII Про надання дозволу на розроблення проекту внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 та від 22 грудня 2017 року №555-VII Про затвердження містобудівної документації - проект внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 оскаржили їх в судовому порядку.
При цьому, вимоги позову обґрунтовували тим, що після скасування в судовому порядку рішення сільської ради №1002-VI від 17.10.2014 року у Крижанівської сільської ради не було достатньо часу щодо розроблення нової містобудівної документації та проведення громадських слухань з метою врахування громадських інтересів під час розроблення проекту містобудівної документації. Позивачі стверджували, що відповідач, без додержання встановленої процедури узгодження містобудівної документації, втретє, не забезпечуючи право громадськості на участь у розробленні генерального плану, затверджує попередній план, який був схвалений органом місцевого самоврядування з порушенням вимог закону. Зазначені процедурні порушення позбавили позивачів можливості реалізувати своє право на участь у громадських слуханнях, наслідком чого є неврахування прав та інтересів відповідної територіальної громади з урахуванням громадських та приватних інтересів. Також, позивачі посилалися на те, що Крижанівська сільська рада одним днем приймає рішення про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області поєднаного з детальним планом території села Крижанівка та рішення про надання дозволу на розроблення проекту внесення змін в детальний план території села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області в межах кварталу 3-1, що є порушенням діючого законодавства України.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що оскільки рішенням Комінтернівського районного суду від 31.01.2017 року по справі №504/2797/16-а скасовано рішення Крижанівської сільської ради Про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області та генерального плану села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Ліски №1002-VI від 17.10.2014 року, тому відповідач повинен був виконати всі існуючі приписи законодавства України, а саме Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555 та Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI, приймаючи 27.07.2017 року на двадцять першій сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання рішення №468-VI Про затвердження Генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Крижанівка щодо необхідності проведення громадських слухань та обговорення містобудівної документації.
Суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання Крижанівської сільської ради на те, що чинне законодавство не вимагає у випадку скасування рішення про затвердження містобудівної документації, проведення громадських слухань для її подальшого затвердження. Суд зазначив, що в 2013 році предметом розгляду був генеральний план населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області, а в 2017 році це був вже генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області поєднаний з детальним планом території села Крижанівка, які відрізняються, в тому числі і по назві.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України 25.05.2011 року №555.
Згідно з приписами статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через місцеві ради, які представляють інтереси територіальних громад.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України Про регулювання містобудівної діяльності , який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до ст.17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Згідно ст.21 Закону №3038-VI громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.
Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити:
1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками;
2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості;
3) реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення);
4) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;
5) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Також, частинами четвертою шостою статті 21 Закону №3038-VI передбачено, що оприлюднення проектів генеральних планів, планів зонування територій, детальних планів територій здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх надходження до відповідного органу місцевого самоврядування.
Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань.
Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація).
Згідно з пунктом 3 Порядку (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до частини третьої статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забезпечують:
- оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками;
- оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації;
- реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації;
- узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення);
- оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
Пунктом 5 Порядку №555 встановлено, що повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації має містити: інформацію про мету, склад та зміст містобудівної документації, викладену у скороченій та доступній для широкої громадськості формі; основні техніко-економічні показники, зокрема графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації; відомості про замовника та розробника проектів містобудівної документації та підстави для їх розроблення; інформацію про місце і строки ознайомлення з проектом містобудівної документації; інформацію про посадову особу органу місцевого самоврядування, відповідальну за організацію розгляду пропозицій; відомості про строк подання і строк завершення розгляду пропозицій; інформацію стосовно запланованих інформаційних заходів (презентація, прилюдне експонування, телевізійні програми, публічні конференції тощо).
Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування. (п.4 Порядку №555)
Згідно пунктів 9-11 Порядку №555 відповідно до частини шостої статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.
Особи, які забезпечують проведення робіт з розгляду таких пропозицій, повідомляють через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, та офіційний веб-сайт відповідного органу місцевого самоврядування про місце подання таких пропозицій.
Пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.
За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.
У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.
Пунктами 16-17 Порядку №555 визначено, що оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах відповідних органів місцевого самоврядування.
Затвердження проектів містобудівної документації без проведення процедури розгляду пропозицій громадськості забороняється, а матеріали щодо розгляду таких пропозицій є невід`ємною складовою частиною зазначеної документації.
Вказане, також, кореспондується з приписами частини восьмої статті 21 Закону №3038-VI, де зазначено, що оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах цих органів.
Особи, які оприлюднюють проекти генеральних планів населених пунктів, зонування територій, детальних планів територій, є відповідальними за їх автентичність.
З аналізу вказаних правових норм у їх сукупності слідує, що будь-яка містобудівна документація повинна розроблятися саме в інтересах мешканців територіальної громади. Чинним законодавством України передбачено право будь - якого зацікавленого члена громади зареєструватись і брати участь в громадських слуханнях. Як правило, зацікавленість полягає в тому, що рішення, яке приймається, певним чином може вплинути на права і інтереси особи, покращити або погіршити її становище.
Громадські слухання є формою діалогу між мешканцями села (міста), відповідною територіальною громадою та депутатами відповідної ради, посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть вносити пропозиції щодо питань місцевого значення.
Громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом: оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; надання особам, яка мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднім поданням пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; утворення погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
У постанові від 03.04.2019 року по справі №509/4722/16-а Верховний Суд зазначив, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у органу місцевого самоврядування, замовника та розробника містобудівної документації відсутній обов`язок з їх розгляду та, відповідно, врахування. Право громадськості брати участь в обговоренні проектів містобудівної документації було б ілюзорним, якщо б в інших учасників містобудівних правовідносин не було обов`язку враховувати ці пропозиції.
Спірним у даній справі рішенням двадцять першої сесії Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області VII скликання від 27.07.2017 року №468-VI затверджено Генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Крижанівка.
В матеріалах справи відсутні докази дотримання Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області встановленого Законом України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядком №555 обов`язку проведення громадського обговорення проекту такої документації.
Заперечуючи проти позову та в обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що процедура розробки Генплану була розпочата в 2013 році на підставі рішення Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області №322-VІ від 11.04.2012 року Про розробку генерального плану населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області та рішення від 20.08.2012 року №415-VІ Про внесення змін до рішення сесії Крижанівської сільської ради від 11.04.2012 року №322-VІ Про розробку генерального плану населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області . Про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проектах містобудівної документації - генерального плану села Крижанівка, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка та генерального плану села Ліски, поєднаного з детальним планом села Ліски було оголошено 04.05.2013 року в районній газеті Слава хлібороба (випуск №18). При цьому, в оголошенні зазначено, що з проектом містобудівної документації можна ознайомитись в приміщенні Крижанівської сільської ради та пропозиції до містобудівної документації подаються до 04.06.2013 року. Надалі, у випуску газети Слава хлібороба (випуск №24) від 15.06.2013 року опубліковано оголошення про завершення громадських слухань результатів розгляду пропозиції громадськості до проекту містобудівної документації.
Тобто, Крижанівська сільська рада вважає, що нею дотримано процедуру розгляду та врахування пропозицій громадськості перед затвердженням Генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка рішенням від 27.07.2017 року №468-VI.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість таких посилань відповідача, оскільки, як вже зазначалося колегією суддів, постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07.10.2014 року по справі №504/4314/13а визнано протиправним та скасовано рішення Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області №627-VІ від 20 червня 2013 року про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка, та затвердження генерального плану села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Ліски, перед прийняттям якого сільською радою вживалися заходи щодо проведення громадських слухань.
При цьому, у зв`язку з скасуванням в судовому порядку рішення №627-VІ від 20 червня 2013 року Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області 17.10.2014 року прийнято рішення №1002-VІ, яким вдруге затверджено цей же генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області та генеральний план села Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаний з детальним планом території села Ліски.
Зазначене рішення сільської ради №1002-VІ від 17.10.2014 року було скасовано постановою Комінтернівського районного суду від 31.01.2017 року у справі №504/2797/16-а, яку залишену без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017 року, серед іншого, з підстав, що відповідач не довів належного проведення громадських обговорень по питанню затвердження Генерального плану. При вирішенні спору у справі №504/2797/16-а суд не прийняв до уваги посилання відповідача на належне повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації шляхом оприлюднення 04.05.2013 року в районній газеті Слава хлібороба , а 16.06.2013 року - повідомлення про їх закінчення.
Таким чином, при наявності судового рішення по справі №504/2797/16-а, в якому чітко встановлено недотримання Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області при прийнятті рішення №1002-VІ від 17.10.2014 року процедури проведення громадського обговорення проекту містобудівної документації, визначеної Законом України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядком №555, та безпідставність посилань відповідача на дотримання такої процедури шляхом розміщення в 2013 році відповідних оголошень в районній газеті Слава хлібороба , Крижанівська сільська рада повторно, без проведення громадських слухань, приймає рішення №468-VII від 27 липня 2017 року, і, як наслідок, рішення від 27 липня 2017 року №486-VII та від 22 грудня 2017 року №555- VII.
Під час розгляду даної справи в суді апеляційної інстанції представник відповідача підтвердив, що у 2017 році, перед прийняттям спірних рішень, сільською радою не проводилися громадські слухання в порядку, визначеному Законом №3038-VI та Порядком №555. При цьому, зазначив, що проведення відповідних слухань є довготривалою процедурою, а тому, для забезпечення дотримання прав мешканців територіальної громади, в тому числі щодо визначення соціальної інфраструктури території, сільська рада вважає, що нею виконано вимоги чинного законодавства ще у 2013 році. Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що затверджена документація передбачає розміщення та існування дитячих і спортивних майданчиків, а також майданчику для відпочинку з відповідним озелененням.
Колегія суддів не приймає до уваги такі твердження відповідача, оскільки вони базуються фактично на висловленні Крижанівською сільською радою незгоди з судовим рішенням по справі №504/2797/16-а, яке набрало законної сили, а також намаганням знайти причини з тим, аби пояснити недотримання при прийнятті спірних рішень процедури, визначеної чинним законодавством.
Посилання апелянтів на те, що спір у справі №504/2797/16-а остаточно не вирішено, так як судове рішення по даній справі оскаржено в касаційному порядку, не заслуговують на увагу, оскільки вказане судове рішення набрало законної сили 22.06.2017 року, а тому його висновки мають бути враховані сільською радою при вирішенні питання про затвердження генерального плану села Крижанівка Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка.
Більше того, з матеріалів справи вбачається, що в 2013 році предметом розгляду був генеральний план населених пунктів села Крижанівка та села Ліски Комінтернівського району Одеської області, а в 2017 році це був вже генеральний план села Крижанівка Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, поєднаного з детальним планом території села Крижанівка.
В апеляційній скарзі апелянти, серед іншого, посилаються на те, що позивачі при зверненні з даним позовом до суду ставлять особисті інтереси над інтересами територіальної громади сіл Крижанівка та Ліски.
Колегія суддів не приймає до уваги такі доводи апелянтів, оскільки це жодним чином не впливає на необхідність виконання органом місцевого самоврядування встановленого статтею 19 Конституції України обов`язку діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України. Крім того, колегією суддів не встановлено яким чином скасування спірних у даній справі рішень може вплинути на інтереси територіальної громади саме села Ліски.
Необґрунтованими, також, колегія суддів знаходить посилання апелянтів на проведення процедури громадських слухань після прийняття сільською радою спірних у даній справі рішень, оскільки вказана обставина не має правового значення при вирішенні даного спору, в рамках якого, передусім, встановленню підлягає факт дотримання Крижанівською сільською радою чинного законодавства України при прийнятті рішень від 27 липня 2017 року. Визначена чинним законодавством процедура громадських обговорень містобудівної документації має бути дотримана до прийняття рішення про затвердження містобудівної документації, а не після його прийняття.
Щодо посилань апелянтів на те, що при зверненні з позовами до суду позивачами не зазначено, які їх права порушено оскаржуваними рішеннями та яким чином їх скасування призведе до відновлення порушених прав, то колегія суддів не приймає їх до уваги, враховуючи, що позивачі є членами Крижанівської територіальної громади, власниками нерухомого майна розташованого на території Крижанівської сільської ради (Лиманського) району Одеської області. А відтак, рішення (дії, бездіяльність) відповідача, як органу місцевого самоврядування на відповідній території, безпосередньо впливають (стосуються) на їх права та законні інтереси, в тому числі на право брати участь у проведенні процедури громадських обговорень, висловлювати свої пропозиції та зауваження та на їх врахування при затвердженні містобудівної документації.
Інші доводи апеляційних скарг є не суттєвими, правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду та задоволення апеляційних скарг не вбачається.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційних скарг на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційні скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд апеляційної інстанції
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційні скарги Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області та товариства з обмеженою відповідальністю Сіті-Строй Плюс залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлено на підписано 17.02.2020р.
Головуючий суддя Бойко А.В. Судді Федусик А.Г. Шевчук О.А.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2020 |
Оприлюднено | 18.02.2020 |
Номер документу | 87618018 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні