ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" лютого 2020 р.м. Одеса Справа № 916/3074/19
Господарський суд Одеської області у складі:
Суддя Гут С.Ф.
При секретарі судового засідання Борисовій Н.В.
За участю представників сторін:
Від позивача : Бондар О.В., довіреність № 303/36/11 від 09.01.2019р.;
Від відповідача : Лавриненко О.В., довіреність № 303/36/7 від 09.01.2020р.;
Від третьої особи: не з`явився.
розглянувши справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г до Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Міністерства оборони України, Приватного підприємства Виробничо-комерційна фірма Мікромегас , про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (надалі - ОСББ) Армійський-8Г , завернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України про зобов`язання списати з балансу та передати в управління ОСББ Армійський 8-Г підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Б, разом з технічною документацією згідно переліку.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 21.10.2019р. відкрито провадження у справі відкрито провадження у справі було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу прийнято розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12 листопада 2019 р. о 10:30 год.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.11.2019р. відкладено підготовче засідання на 03 грудня 2019 р. об 11:00 год.
03 грудня 2019р. від відповідача до Господарського суду Одеської області надійшла заява про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Приватне підприємство Виробничо-комерційну фірму Мікромегас .
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.12.2019р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міністерство оборони України.
Крім того, ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.12.2019р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче провадження на 24 грудня 2019 р. о 09:30 год.
23 грудня 2019р. до Господарського суду Одеської області надійшла заява позивача про зміну предмету позову, відповідно до якої позивач просить суд зобов`язати відповідача списати з балансу та передати в управління ОСББ Армійський 8-Г підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-і . враховуючи технічне приміщення бакової та двоповерховий господарський будинок охорони разом з технічною документацією згідно переліку.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.12.2019р. відкладено підготовче провадження на 13 січня 2020 р. о 12:00 год.
11 січня 2020р. до Господарського суду Одеської області надійшли пояснення від Міністерства оборони України.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.01.2020р. залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Приватне підприємство Виробничо-комерційну фірму Мікромегас та відкладено підготовче засідання на 16 січня 2020 р. о 14:00 год.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.01.2020р. закрито підготовче провадження у справі №916/3074/19 із призначенням справи до судового розгляду по суті на 20 січня 2020 р. о 09:30 год.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 20.01.2020р. відкладено судове засідання по розгляду справи по суті на 06 лютого 2020 р. о 10:20 год.
06 лютого 2020 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено рішення.
Позивач - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г , позовні вимоги підтримує повністю, просить їх задовольнити.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав, свого права на захист не використав. За приписами ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа - Міністерство оборони України, заперечує проти позовних вимог в повному обсязі, просить суд відмовити у х задоволенні.
Третя особа - Приватне підприємство Виробничо-комерційна фірма Мікромегас , письмових пояснень щодо суті спору до суду не надавала.
Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
Позивач зазначає, що 31.12.2004р. між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України (Замовник) та Приватним підприємством виробничо-комерційною фірмою Мікромегас (Пайовик) укладено Договір №227/УПБ-6НД про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей за будівельною адресою: м.Одеса, вул. Армійська, б.8-Б.
На підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 31.01.2012р. Інспекцією архітектурно-будівельного контролю в Одеській області був виданий Сертифікат серії ОД № 16412016436, що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта: Будівництво 17-ти поверхового житлового будинку із вбудованими суспільного призначення приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації.
Відповідно до розпорядження Приморської районної адміністрації №298 від 25.05.2012р. об`єкту будівництва присвоєно нову поштову адресу: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г.
Позивач зазначає, що 23.05.2016р. було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г на підставі протоколу установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку від 10.04.2016р.
Позивач посилається на положення ч. 12 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої обов`язок замовника будівництва передати підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, що споруджувався із залученням коштів фізичних та юридичних осіб об`єднанню співвласників протягом ста двадцяти календарних днів з дня його прийняття в експлуатацію.
Крім того, обов`язок замовника будівництва передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово- комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання встановлений ч.5 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та ч.ч.18, 19 ст.6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016р. затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків , яким передбачено, що цей Порядок визначає механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Позивач зазначає, що процедура списання з балансу багатоквартирних будинків передбачена п.п. 3-9 вказаного Порядку, зокрема, відповідно до п.3 списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далі - балансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі - багатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. У разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності налетять (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності. У такому випадку балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з пунктом 4 цього Порядку. Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа (далі - розпорядчий документ).
У відповідності до п.4 Порядку для списання багатоквартирного будинку з балансу утворюється відповідна комісія у складі не менше п`яти осіб (далі - комісія). Склад комісії затверджується балансоутримувачем. Комісію очолює представник балансоутримувача. До стаду комісії включаються представники балансоутримувача вина, виконавця послуг з управління будинком або виконавця послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій такого будинку.
Згідно п.5 Порядку комісія з метою фіксування технічного стану багатоквартирного будинку перед списанням проводить його огляд. Під час огляду комісія може використовувати наявну в балансоутримувача технічну документацію (акт прийняття в експлуатацію, матеріали технічної інвентаризації, плани зовнішніх мереж тощо), а також дані бухгалтерського обліку щодо будинку.
Згідно п.6 Порядку за результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку з балансу за формою згідно з додатком.
У відповідності до п.п.7,8 Порядку акт про списання багатоквартирного будинку з балансу підписується всіма членами комісії та затверджується балансоутримувачем. Після затвердження балансоутримувачем акта про списання багатоквартирного будинку з балансу процедура списання відповідного будинку вважається закінченою. У разі коли державне підприємство, яке є балансоутримувачем, належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, процедура списання багатоквартирного будинку з балансу вважається закінченою з моменту погодження таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади затвердженого державним підприємством акта про списання багатоквартирного будинку з балансу. Процедура списання багатоквартирного будинку з балансу повинна бути завершена у строк не більше двох місяців з дня прийняття розпорядчого документа
Відповідно до п.9 Порядку копія акта про списання багатоквартирного будинку з балансу надається балансоутримувачем співвласнику (співвласникам) багатоквартирного будинку за його (їх) зверненням.
Позивач посилається на ч.4 ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , якою встановлено, що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово- комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, примірник технічної документації на будинок передається управителю, якщо його вибрано відповідно до закону.
Частинами 18, 19 статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Зокрема, згідно переліку технічної документації на будинок, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018р. №176, колишній управитель/балансоутримувач багатоквартирного будинку має передати позивачу наступні документи: технічний паспорт на багатоквартирний будинок; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва; енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем; проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; технічну документацію обладнання котелень; технічну документацію на ліфти; план земельної ділянки; акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок; паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Таким чином, на думку позивача, відповідач зобов`язаний списати з балансу та передати підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок в управління ОСББ Армійський 8-Г з відповідною технічною документацією, однак на теперішній час безпідставно ухиляється від свого обов`язку.
Зокрема, позивач зазначає, що ОСББ Армшський-8Г неодноразово зверталося до відповідача - Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України з вимогами щодо приведення правовідносин у відповідність до чинного законодавства.
Однак, багатоквартирний будинок за поштовою адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г, станом на сьогоднішній час перебуває на балансі Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України.
Вищенаведене позивач вважає порушенням своїх прав та законних інтересів та просить суд зобов`язати відповідача передати підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок в управління ОСББ Армійський 8-Г з відповідною технічною документацією згідно переліку.
У заяві про зміну предмету позову, що надійшла до суду 23.12.2019р. за вх.№2-6316/19, позивач зазначає, відповідно до акту приймання-передачі без дати без номеру ОСББ Армійський-8Г отримано наступну документацію:
1. Додаток № 1 - акти на приховані роботи;
2. Додаток № 2 - перелік паспортів будівельних матеріалів;
3. Додаток № 3 - протоколи випробування, сертифікати;
4. Додаток № 4 - акти на приховані роботи (по спецмонтажним роботам);
5. Альбом II Архітектурні рішення;
6. Альбом III КЖ;
7. Альбом IV (ч.1 опалення, ч.2 вентиляція, ч.3 електропостачання);
8. Робочий проект 06-06-18 Пожарна сигналізація, оповіщення при пожежі та ін.;
9. Робочий проект Д040-07-ОВ том 1.1 (опалення, вентиляція, кондиціонування);
10 Робочий проект Д040-07-ОВ том 1.2 (опалення, вентиляція, кондиціонування);
11. Робочий проект Газозабезпечення 2765/2-07.07ГС (2007р.), робочий проект Перенесення газопроводу (2011р.);
12. Робочий проект Водозабезпечення та водовідведення;
13. Робочий проект Коректировка коригування внутріплощевових мереж і зливової каналізації;
14. Альбом І загальна пояснювальна записка та Генеральний план.
Таким чином, з урахуванням Переліку технічної документації, затвердженого наказом від 17.07.2018р. №176 в наявності ОСББ Армійський-8Г є документація, що частково відповідає п.4, п. 9 та п. 10.
Отже, на думку позивача, Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України зобов`язано передати ОСББ Армійський-8Г наступну документацію:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
4. Проектну документацію щодо пожежної сигналізації, оповіщення при пожежі та управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, проект блискавкозахисту на будинок, проектну документацію на паркінг;
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6. Технічну документацію обладнання котелень;
7. Технічну документацію на ліфти;
8. План земельної ділянки;
9. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Додатково в заяві про зміну предмету позову позивач зазначає, що на баланс ОСББ Армійський-8Г необхідно передати ряд об`єктів критичної інфраструктури без якої неможливе функціонування Об`єднання та мешканців будинку, що стосується технічного приміщення бакової, яка розподіляє водопостачання та централізоване водовідведення на будинок за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, яке забезпечує життєдіяльністю весь багатоквартирний будинок, тому першочергово повинно бути передано на баланс ОСББ Армійський-8Г .
Також, з метою підтримання порядку та на виконання ст.19 Цивільного кодексу України членами ОСББ Армійський-8Г укладено договір на надання послуг на охорону об`єкта від 01.05.2018р., відповідно до п.1.1 якого замовник (ОСББ Армійський 8Г ) надає, а Виконавець (Приватне підприємство Фенікс-Південь приймає під охорону житловий будинок з прилеглою територією за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8Г, що належить Замовнику та забезпечує збереження та контроль наявності майна Замовника на об`єкті.
Зокрема, реалізовуючи право на захист власного майна ОСББ Армійський-8Г використовує двоповерховим господарський будинок охорони, шо є на прилеглій території будинку.
Таким чином, вищенаведені об`єкти інфраструктури необхідні для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб співвласників будинку, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8Г.
Таким чином, згідно заяви про зміну предмету позову позивач просить суд зобов`язати Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України списати з балансу та передати в управління ОСББ Армійський-8Г підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, враховуючи технічне приміщення бакової, двоповерховий господарський будинок охорони, разом з технічною документацією згідно переліку:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
4. Проектну документацію щодо пожежної сигналізації, оповіщення при пожежі та управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, проект блискавкозахисту на будинок, проектну документацію на паркінг;
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6. Технічну документацію обладнання котелень;
7. Технічну документацію на ліфти;
8. План земельної ділянки;
9. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав, свого права на захист не використав. За приписами ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа - Міністерство оборони України, проти позову заперечує в повному обсязі, просить суд відмовити у його задоволенні з підстав зазначених у поясненнях по суті спору.
Так, в письмових поясненнях третьої особи Міністерство оборони України зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016р. №301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків , який регламентує, зокрема, механізм списання з балансу міністерствами багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Крім того, Відповідно до абз.2 п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016р. Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків , у разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади.
Відповідно до абз.2 п.8 Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2016р. Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків , у разі коли державне підприємство, яке є балансоутримувачем, належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, процедура списання багатоквартирного будинку з балансу вважається закінченою з моменту погодження таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади затвердженого державним підприємством акта про списання багатоквартирного будинку з балансу.
З урахуванням того, що Міністерство оборони України є засновником Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, тобто належить до сфери управління міністерства, тому саме Міністерство оборони України повинно погодити акт про списання багатоквартирного будинку з балансу.
Третя особа також зауважує, що станом на дату розгляду справи у Господарському суді Одеської області на адресу Міністерства оборони України з клопотанням про погодження акту про списання багатоквартирного будинку з балансу, за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, не звертався ані позивач, ані відповідач.
З урахуванням вищезазначеного, Міністерство оборони України дійшло висновку, що у разі задоволення позивних вимог ОСББ Армійський-8Г до Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, буде порушена Процедура (механізм) списання з балансу багатоквартирних будинків передбачена Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків , який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 року №301 та права Міністерства оборони України.
На підставі вищенаведеного, Міністерство оборони України просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Третя особа - Приватне підприємство Виробничо-комерційна фірма Мікромегас , не забезпечила явку уповноваженого представника в судові засіданні, призначені у справі №916/3074/19, письмових пояснень щодо суті спору до суду не надавала.
Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
В силу ст.124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст. 2 Закону України Про судоустрій і статус суддів є забезпечення кожному права на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
За змістом положень вказаних норм, правом на пред`явлення позову до господарського суду наділені, зокрема, фізичні особи - підприємці, а суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права і охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються.
Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорювання і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
При цьому, розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Отже, зазначені норми визначають об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.
Таким чином порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту. Особа, права якої порушено, може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права, який має відповідати тим фактичним обставинам, які склалися, виходячи із тих відносин, які відповідають відповідним нормам права.
Так, предметом позову є вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.
У відповідності до ч. 1 ст.11 Цивільного Кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Згідно з ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Приписами ч.ч.1, 2 ст. 20 ГК України встановлено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів.
Судом було встановлено, що 31.12.2004р. між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України (Замовник) та Приватним підприємством виробничо-комерційною фірмою Мікромегас (Пайовик) укладено Договір №227/УПБ-6НД про будівництво житла в порядку пайової участі для військовослужбовців Збройних сил України та членів їх сімей за будівельною адресою: м.Одеса, вул. Армійська, б.8-Б.
На підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 31.01.2012р. Інспекцією архітектурно-будівельного контролю в Одеській області був виданий Сертифікат серії ОД № 16412016436, що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта: Будівництво 17-ти поверхового житлового будинку із вбудованими суспільного призначення приміщеннями та підземним паркінгом за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г , проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації.
Відповідно до розпорядження Приморської районної адміністрації №298 від 25.05.2012р. об`єкту будівництва присвоєно нову поштову адресу: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г.
23.05.2016р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №15561020000058305 зареєстровано юридичну особу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г .
27 травня 2016р. позивач повідомив листом за вих.№1 відповідача про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г .
Листом від 31.05.2016р. за вих.№303/36/312/2 Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України повідомило позивача, що Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України є замовником та балансоутримувачем групи житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями, підземними паркінгами, обладнанням, інженерними спорудами на ділянці загальною площею 2,5 га в м. Одеса, по вул. Армійська 8-Г; на підставі невиконання ПП ВКФ Мікромегас в повному обсязі умов договору на будівництво житлових будинків та існуючої заборгованості ПП ВКФ Мікромегас перед Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України , житлові будинки до наступного часу не передані на баланс ПП ВКФ Мікромегас ; ПП ВКФ Мікромегас та ОК ЖСК Армійський не повідомляло Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України про обслуговування житлових будинків ОК ЖСК Армійський та що Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України з свого боку не заперечує стосовно обслуговування житлового будинку за адресою: м. Одеса, по вул. Армійська 8-Г з 01.06.2016р. ОСББ Армійська 8-Г .
Відповідно до матеріалів справи, 07 вересня 2016р. позивач звернувся до відповідача з листом-вимогою за вих.№43 про передачу на баланс позивача будинку разом з технічною документацією, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г, у зв`язку із створенням та державною реєстрацією власниками квартир у вказаному житловому будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г .
Листом від 27.09.2016р. за вих.№303/36/529/4 Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України повідомило ОСББ Армійський-8Г про те, що балансоутримувачем житлового будинку у м. Одеса по вул. Армійська, 8-Г є Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України; Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України не надавалися згоди на експлуатацію зазначеного будинку жодній організації з укладанням договорів на експлуатацію будинку; Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України не надавалися згоди на експлуатацію зазначеного будинку ПП ВКФ Мікромегас з укладанням договорів на експлуатацію будинку та про те, що Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України не заперечує проти експлуатації зазначеного будинку ОСББ Армійській-8Г з правом укладання господарських договорів на експлуатацію будинку з подальшою передачею будинку на баланс до ОСББ Армійській-8Г .
25 червня 2018р. позивач направив відповідачу листа за вих №58, відповідно до якого ОСББ Армійський-8Г просить Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України вжити дієвих заходів та посприяти передачі ОСББ Армійський-8Г відсутньої у останнього документації та передбаченої законодавством документації на будинок, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г, створить комісію щодо передання вказаного багатоквартирного будинку в управління ОСББ Армійський-8Г та передати багатоквартирний будинок, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г в управління ОСББ Армійський-8Г .
Однак, у матеріалах справи відсутні докази передачі на баланс ОСББ Армійський-8Г багатоповерхового житлового будинку, який знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, б.8-Г, а вказаний будинок продовжує обліковуватись на балансі Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України.
Статтею 385 Цивільного кодексу України встановлено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Частиною першою статті 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку унормовано, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Статтею 10 вказаного Закону передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків (ч.1).
Згідно статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Статтею 12 наведеного Закону визначено, що управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління (ч.1). За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації (ч.2). Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання (ч.3).
Пунктом 3 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016р. №301 (далі-Порядок) унормовано, що списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далі - балансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі - багатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку (ч.1). У разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади (ч.2). Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності (ч.4). У такому випадку балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з пунктом 4 цього Порядку (ч.5). Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа (далі - розпорядчий документ) (ч.6). Інформація про прийняття відповідного розпорядчого документа доводиться до відома співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення на офіційному веб-сайті балансоутримувача та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них, відповідного оголошення (ч.7).
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідно до вимог частини 18 статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку у відповідача, як балансоутримувача будинку, після державної реєстрації позивача, виник обов`язок у визначений законом строк передати в управління позивача будинок разом із відповідною технічною документацією, який не був виконаний відповідачем.
Подібна правова позиція викладена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.02.2018р. у справі № 916/255/17, від 25.04.2018р. у справі № 904/6261/17, від 23.05.2018р. у справі № 922/657/17, від 21.05.2019р. у справі №910/9663/16.
Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Суддя, здійснюючи правосуддя, керується верховенством права (частина перша статті 129 Конституції України).
Елементом верховенства права є принцип правової визначеності, який, зокрема, передбачає, що закон, як і будь-який інший акт держави, повинен характеризуватися якістю, щоб виключити ризик свавілля.
На думку ЄСПЛ, поняття якість закону означає, що національне законодавство повинно бути доступним і передбачуваним, тобто визначати достатньо чіткі положення, аби дати людям адекватну вказівку щодо обставин і умов, за яких державні органи мають право вживати заходів, що вплинуть на конвенційні права цих людей (пункт 39 рішення у справі C.G. та інші проти Болгарії ( C. G. and Others v. Bulgaria , заява № 1365/07); пункт 170 рішення Олександр Волков проти України ( Oleksandr Volkov v. Ukraine , заява № 21722/11).
Із викладеного вище вбачається, що національне законодавство із достатньою ясністю визначає право позивача на отримання в управління будинку разом із відповідною технічною документацією, а у відповідача та третьої особи - Міністерства оборони України виникнення обов`язку, із відповідного послідовного вчинення дій, передбачених зазначеним вище порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, який не був виконаний відповідачем.
Посилання Міністерства оборони України в письмових поясненнях щодо суті спору на те, що у зв`язку з тим, що Міністерство оборони України є засновником Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України саме Міністерство оборони України має погодити акт про списання багатоквартирного будинку з балансу та що задоволення позовних вимог ОСББ Армійський-8Г призведе до порушення Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 року №301, на думку суду, є безпідставними оскільки положення цього порядку покладає на відповідача обов`язок погоджувати своє рішення про списання будинку, який як слідує із встановлених обставин справи, жодних заходів спрямованих на отримання від третьої особи - Міністерства оборони України, відповідної згоди, не вживав. Таким чином з урахуванням наведеного у позивача відсутні інші дієві заходи захистити своє право не інакше, як звернутися у суд з даним позовом до відповідача для спонукання його виконати обов`язки, визначені законодавством про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Крім того, саме балансоутримувачем житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, є Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України, а не Міністерство оборони України, тому, саме на відповідача законодавець покладає обов`язок щодо передачі на баланс вказаного будинку ОСББ Армійський-8Г .
На підставі вищенаведеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України списати з балансу та передати в управління ОСББ Армійський-8Г підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, враховуючи технічне приміщення бакової, разом з технічною документацією згідно переліку:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
4. Проектну документацію щодо пожежної сигналізації, оповіщення при пожежі та управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, проект блискавкозахисту на будинок, проектну документацію на паркінг;
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6. Технічну документацію обладнання котелень;
7. Технічну документацію на ліфти;
8. План земельної ділянки;
9. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України списати з балансу та передати в управління ОСББ Армійський-8Г двоповерховий господарський будинок охорони, суд зазначає, що вказаний двоповерховий будинок охорони є окремим об`єктом цивільних прав, який не входить до допоміжних приміщень багатоквартирного будинку, визначених Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку . Крім того, матеріали справи не містять доказів та правового обґрунтування позовної вимоги щодо передачі вказаного двоповерхового будинку охорони на баланс ОСББ Армійський-8Г . Суд, також, на підставі доказів, що містяться в матеріалах справи, не може визначити правову природу двоповерхового будинку охорони, що унеможливлює вирішення питання про передачу на баланс вказаного будинку ОСББ Армійський-8Г в межах даної справи.
Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
При цьому, оцінюючи доводи учасників справи під час розгляду справи, суд як джерелом права керується також практикою Європейського суду з прав людини. Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010р. у справі Серявін та інші проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі Трофимчук проти України Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Витрати по сплаті судового збору в порядку ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача в повному обсязі адже позовні вимоги щодо передачі на баланс двоповерхового будинку охорони не є самостійною позовною вимогою, а є складовою частиною однієї позовної вимоги.
Керуючись ст.ст. 20, 73, 74, 76, 86, 129, 130, 165, 231, 232, 233, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г до Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Міністерства оборони України, Приватного підприємства Виробничо-комерційна фірма Мікромегас , про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2. Зобов`язати Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України (65063, м. Одеса, вул. Армійська, буд. 18, код ЄДРПОУ 24980210) списати з балансу та передати в управління Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г (65068, м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, код ЄДРПОУ 40500272) підключений до інженерних мереж багатоквартирний житловий будинок, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, враховуючи технічне приміщення бакової, разом з технічною документацією згідно переліку:
1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
4. Проектну документацію щодо пожежної сигналізації, оповіщення при пожежі та управління евакуацією людей, передавання тривожних сповіщень, проект блискавкозахисту на будинок, проектну документацію на паркінг;
5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6. Технічну документацію обладнання котелень;
7. Технічну документацію на ліфти;
8. План земельної ділянки;
9. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
3. Стягнути з Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України (65063, м. Одеса, вул. Армійська, буд. 18, код ЄДРПОУ 24980210) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Армійський-8Г (65068, м. Одеса, вул. Армійська, 8-Г, код ЄДРПОУ 40500272) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 921 /одна тисяча дев`ятсот двадцять одну гривню/ грн.
4.В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Наказ видати в порядку ст.327 ГПК України.
Повний текст складено 17 лютого 2020 р.
Суддя С.Ф. Гут
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2020 |
Оприлюднено | 19.02.2020 |
Номер документу | 87624377 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Гут С.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні