МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 лютого 2020 р. справа № 400/4211/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Марича Є.В., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю " НИКАГРОКОМПЛЕКС", вул. Артилерійська, 24, оф.225,Миколаїв,54030 до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54043 про:скасування податкового повідомлення-рішення від 13.11.2019 р. № 00100225005, ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Никагрокомплекс (далі-позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі-відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 13.11.2019 р. №00100225005, за яким позивачу визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 396 619 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне рішення податкового органу є безпідставним, оскільки під час його прийняття відповідачем не враховано, відсутності вини платника податків у вчиненні податкового правопорушення, адже порушення податкового законодавства є наслідком арешту коштів ПДВ позивача в системі електронного адміністрування ПДВ, на підставі ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва у справі №757/39562/19к від 01.08.2019 р., яка була в подальшому скасована Апеляційним судом м. Києва.
Ухвалою від 04.12.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Відповідач подав відзив на позов, згідно якого просить відмовити у задоволенні позову, оскільки позивач зобов`язаний скласти та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі-ЄРПН) у встановленні Податковим кодексом України строки, а у випадку порушення таких строків, контролюючий орган зобов`язаний застосувати штрафні санкції. Також зазначив, що позивачем не надано жодного доказу про те, що він намагався вчасно зареєструвати податкові накладні.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України).
Інших процесуальних дій у справі судом не вчинялось.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Відповідачем проведено камеральну перевірку позивача щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, за результатами якої складений акт №4919/14-29-50-5-06/41257649 від 04.10.2019 р. (далі-Акт).
Згідно висновків акту, відповідачем встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасне подання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації: до 15 календарних днів на суму ПДВ 1375710,90 грн.; від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 1295242,94 грн.
На підставі висновків акту відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 13.11.2019 р. №00100225005, яким застосовано до позивача штрафні санкції у cумі 396 619,69 грн.
Позивач не погоджуючись із вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Суд надаючи правову оцінку обставинам та відносинам, що виникли між сторонами, виходить з наступного.
Відповідно до п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України, На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами 1-5 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
В силу абз. 9, 10 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем) (абз. 14 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України).
Податкові накладні були складені позивачем у липні та серпні, однак зареєстровані з 10-12 вересня. Судом встановлено, що документи не були прийняті, у зв`язку з накладенням арешту на кошти-суми ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ на підставі ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва у справі 757/39562/19-к від 01.08.2019 р., яка в подальшому була скасована за апеляційною скаргою позивача ухвалою Апеляційного суду м. Києва від 29.08.2019 р. (а. с. 24-34).
Таким чином, в період з 01.08.2019 р. по 29.08.2019 р. позивач протиправно був позбавлений права користуватися сумами ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ (лімітом ПДВ), а отже з незалежних від підприємства причин позивач не мав можливості реєструвати податкові накладні на виконання вимог норм чинного законодавства.
Крім того, відповідно до п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тобто, після ухвалення рішення Апеляційним судом м. Києва щодо скасування ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва, яким було накладено арешт на кошти ПДВ в системі електронного адміністрування ПДВ, обов`язок реєстрації податкових накладних позивача, складених у липні-серпні 2019 р. покладений на ДФС. Доказів того, що позивачем ці накладні були надіслані позивачем у вересні до суду не надано, обов`язок доказування, в силу ч. 2 ст. 77 Кодексу3 адміністративного судочинства України покладений на суб`єкт владних повноважень.
Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.
Аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що законодавець передбачив можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120-1 Податкового кодексу України, лише за наявності його вини.
Також, відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України, податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Суд зазначає, що позивачем у даній справі було вчинено всіх залежних від нього заходів (подання апеляційної скарги на ухвалу слідчого судді) для недопущення порушення законодавства при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, суд дійшов висновку, що в межах спірних правовідносин неналежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних відбулось не з його вини, що виключає протиправність дій платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності. Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовлює протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 26.06.2018 у справі № 808/2127/17, від 12.02.2019 у справі № 802/2253/16-а, від 24.04.2019 у справі № 810/3720/17.
За таких обставин, суд, оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято відповідачем не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, відтак є не правомірним і підлягає скасуванню.
Позов задовольнити.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав платіжне доручення про сплату судового збору в сумі 5949,30 грн (а. с. 4), що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю " НИКАГРОКОМПЛЕКС" (вул. Артилерійська, 24, оф.225,Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 41257649) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв, 54043, ідентифікаційний код 43144729) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 13.11.2019 р. №00100225005, за яким товариству з обмеженою відповідальністю "Никагрокомплекс" (вул. Артилерійська, 24, оф, 225, Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 41257649) визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 396 619 грн.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54043 ідентифікаційний код 43144729) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю " НИКАГРОКОМПЛЕКС" (вул. Артилерійська, 24, оф.225,Миколаїв,54030 ідентифікаційний код 41257649) судовий збір в розмірі 5949,30 грн.
4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Є. В. Марич
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2020 |
Оприлюднено | 20.02.2020 |
Номер документу | 87644531 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Марич Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні