ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4827/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
судді - Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лисака С.В.,
представників позивача - адвоката Моржинської І.С., адвоката Чередніченка О.Г.,
представника відповідача за довіреністю - Діденко А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/4827/19 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гідроенергоресурс" до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
09 грудня 2019 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Гідроенергоресурс" в особі директора Тракай Володимира Володимировича (надалі - ТОВ "Гідроенергоресурс", Товариство) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі - Щербанівська сільська рада, відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради від 22.10.2019 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель", яким позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, орієнтовною площею 0,6960 га під розміщення ВЛ 10 кВт в с. Нижні Млини на території Щербанівської сільської ради, а також зобов`язати відповідача сформувати зазначену земельну ділянку шляхом проведення її інвентаризації з дотриманням вимог чинного законодавства.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що Товариством виконано усі передумови для отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,6960 га в с. Нижні Млини Щербанівської сільської ради, яку позивач бажає отримати з метою подальшого укладення з відповідачем договорів сервітуту під розміщення високовольтної лінії 10 кВт з метою здійснення основного виду господарської діяльності Товариства, що пов`язана з виробництвом електроенергії з альтернативних джерел електроенергетики та продаж її за "зеленим" тарифом на оптовому ринку електроенергії відповідно до чинного законодавства. Незважаючи на це, відповідач необґрунтовано відмовив у наданні такого дозволу, у зв`язку з чим позивач, вичерпавши усі можливі засоби мирного врегулювання даного спору, звернувся до суду за правовим захистом.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 16.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
16.01.2020 до суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач посилається на те, що 21.10.2019 постійною комісією Щербанівської сільської ради з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища попередньо розглянуто клопотання позивача та вирішено відмовити у наданні дозволу з огляду на те, що рішенням 13 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 06.12.2018 було затверджено Програму із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, метою якої є також і здійснення інвентаризації земель. При цьому на здійснення заходів із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, визначених Програмою, джерелами фінансування яких є лише кошти місцевого бюджету, передбачено всього 20000,00 грн. Крім того, вказує, що будь-яких клопотань про укладення договору на фінансування робіт із землеустрою за рахунок коштів позивача та відповідного проекту договору, до сільської ради не надходило. Також зазначає, що жодним нормативно-правовим актом на органи місцевого самоврядування не покладено обов`язку приймати рішення про інвентаризацію земель населеного пункту за клопотаннями фізичних чи юридичних осіб. Чинним законодавством не визначено періодичність проведення такої інвентаризації земель. Крім того, повноваження Щербанівської сільської ради щодо прийняття рішення про інвентаризацію земельної ділянки є дискреційними, скільки Конституцією та іншими актами законодавства України не визначено умов, у разі настання яких відповідач зобов`язаний до вчинення вказаних дій. З огляду на все це відповідач вважає, що спірне рішення є правомірним, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
24.01.2020 представник позивача надав відповідь на відзив, де вказує, що ТОВ Гідроенергоресурс листом як від 05.09.2019 №02-29/3994, так і листами від 17.10.2017 №01-06/671, №01-06/672, №01-06/673, №01-06/674, №01-06/675, №01-06/676 неодноразово повідомляло Щербанівську сільську раду про те, що Товариство гарантує повну оплату робіт із землеустрою, які пов`язані з цим проектом. Однак, відповідач не повідомляв про вартість вказаних робіт, про землевпорядну організацію, з якою необхідно укласти договір на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), та про відсутність фінансування у бюджеті сільської ради. Крім того, на виконання рекомендацій, висловлених на сесії Щербанівської сільської ради, яка відбулася 15.03.2018, ТОВ Гідроенергоресурс листом від 23.03.2018 №01-02/319 направило на адресу відповідача проект угоди про участь в комплексному економічному і соціальному розвитку території Щербанівської сільської ради. У зазначеній угоді було запропоновано виділити на розвиток соціальної сфери Щербанівської об`єднаної територіальної громади 20 000,00 грн без ПДВ. Так як відповідач фактично самоусунувся від проведення інвентаризації спірної земельної ділянки, не враховує бажання позивача оплатити роботи із землеустрою, які з цим пов`язані, то підставою для проведення інвентаризації земель, на думку позивача, може бути також судове рішення.
30.01.2020 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач зазначив, що позивач неправомірно ототожнив два різні види землевпорядної документації, які мають різні призначення, а саме: технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітут (пункт "ї" статті 25 Закону України "Про землеустрій") та технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель (пункт "к" статті 25 Закону України "Про землеустрій"). Стверджує, що у своїх клопотаннях позивач жодного разу не повідомляв Щербанівську сільську раду про гарантію оплати робіт із землеустрою. Клопотання позивача від 05.09.2019, за результатами якого було прийнято оскаржуване рішення, не слід розцінювати як пропозицію укласти договір (оферту), оскільки вказана пропозиція мала б містити істотні умови договору, зокрема предмет, ціну та строк дії договору. Позивач виступив ініціатором фінансування робіт із землеустрою, але пропозицію укласти трьохсторонній договір, який містить визначені законодавством істотні умови договору, не надав.
У судових засіданнях представники сторін підтримали власні позиції, кожен наполягаючи на своєму.
У судовому засіданні 16.01.2020 за клопотанням представника позивача суд оголосив перерву у судовому засіданні до 30.01.2020.
30.01.2020 за клопотанням представника позивача суд знову оголосив перерву у судовому засіданні до 12.02.2020 для забезпечення можливості сторонам мирно врегулювати спір.
Незважаючи на досить тривалий час, наданий судом, сторони порозуміння самостійно не знайшли.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, які містяться в матеріалах даної справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
З пояснень учасників та письмових доказів у справі суд встановив, що з метою будівництва мінігідроелектростанції Нижні Млини на Нижньомлинському шлюзі - регуляторі 06.09.2016 між ТОВ Гідроенергоресурс та Полтавською районною державною адміністрацією Полтавської області був укладений договір суперфіцію №55/04-04/16 на земельну ділянку (кадастровий номер 5324087700:00:040:0065) площею 1,5199 га (а.с. 27-31).
Задля досягнення мети суперфіцію на замовлення Товариства була розроблена проектна документація - проект Будівництво МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району Полтавської області (за межами населеного пункту) , який охоплює заходи щодо будівництва міні-ГЕС встановленою потужністю 350 кВт.
30.11.2016 ПАТ Полтаваобленерго видано технічні умови приєднання №75/2776 до електричних мереж електроустановок, призначених для виробництва електричної енергії ПАТ Полтаваобленерго , які передбачені проектом Будівництво МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району Полтавської області (за межами населеного пункту) Том 1 Зовнішні мережі електропостачання напругою 10 і 0,4 кВ 03-17-ЕП.1 (а.с. 38-39).
При цьому, як стверджує позивач, ПАТ Полтаваобленерго відповідно до Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, що затверджені постановою НКРЕКП від 17.01.2013 №32, визначило трасу прокладання (будівництва) ЛЕП-10 кВт по земельній ділянці орієнтовною площею - 0,6960 га в с. Нижні Млини на території Щербанівської сільської ради.
За наслідками комплексної експертизи проекту Будівництво МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району Полтавської області (за межами населеного пункту) ТОВ Українська будівельна експертиза 22.11.2017 надало позивачу Експертний звіт №3-155-17-ЕП/КО про відповідність технічної документації нормам чинного законодавства з будівництва (а.с. 32-37).
26.01.2018 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України Товариству видано Дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 112180261550 з будівництва МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району Полтавської області (за межами населеного пункту) (а.с. 13).
Між тим ТОВ Гідроенергоресурс листами від 17.10.2017 №01-06/671, №01-06/672, №01-06/673, №01-06/674, №01-06/675, №01-06/676 зверталося до Щербанівської сільської ради з питанням щодо прийняття рішення про формування земельних ділянок, надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою та здійснення її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі України, а також прийняття рішення про визнання права комунальної власності на зареєстровані земельні ділянки за Щербанівської громадою в особі Щербанівської сільської ради з наданням права платного сервітуту на ці земельні ділянки на користь ТОВ Гідроенергоресурс для прокладення та експлуатації лінії електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій (зовнішні мережі електропостачання напругою 10 і 0,4 кВ будівництво МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району Полтавської області (за межами населеного пункту) площами 0,0007 га, 0,0011 га; 0,0019 га; 0,0003 га; 0,0003 га; 0,0019 га комунальної власності Щербанівської сільської ради (а.с. 43-48).
Рішенням четвертої сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 15.03.2018 розгляд питання ТОВ Гідроенергоресурс щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії орієнтованою площею 0,0007 га, 0,0011 га; 0,0019 га; 0,0003 га; 0,0003 га; 0,0019 га в с. Нижні Млини на території Щербанівської сільської ради було перенесено у зв`язку з необхідністю вивчення даного питання (а.с. 14).
Тим часом Товариство своїм листом від 23.03.2018 №01-02/319 направило на адресу Відповідача проект угоди про участь в комплексному економічному і соціальному розвитку території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (копії додаються). У зазначеній угоді було запропоновано виділити на розвиток соціальної сфери Щербанівської сільської об`єднаної територіальної громади 20 000 гри. без ПДВ (а.с. 40-42).
Рішенням п`ятої сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 17.04.2018 розгляд питання ТОВ Гідроенергоресурс перенесено знову у зв`язку з необхідністю довивчення даного питання (а.с. 15).
Врешті-решт рішенням шостої сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 22.05.2018 Товариству було відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право сервітуту для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії орієнтованою площею 0,0007 га, 0,0011 га; 0,0019 га; 0,0003 га; 0,0003 га; 0,0019 га в с. Нижні Млини на території Щербанівської сільської ради (а.с. 16).
13.06.2019 Товариство знову звернулося до відповідача з листом №01-02/661 стосовно надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок, на які поширюється право земельного сервітуту на користь ТОВ Гідроенергоресурс для прокладення та експлуатації лінії електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших ліній комунікацій (зовнішні мережі електропостачання напругою 10 і 0,4 кВ будівництво МГЕС Нижні Млини на р. Ворскла поблизу с. Нижні Млини Полтавського району, Полтавської області) орієнтовними площами - 0,0007 га, 0,0011 га; 0,0019 га; 0,0003 га; 0,0003 га; 0,0019 га (а.с. 17).
Листом від 19.08.2019 Щербанівською сільською радою на адресу позивача було надіслано повідомлення №02-29/1963, яким доведено до відома те, що враховуючи наявність охоронних зон від електромережі напругою 10 кВт, Щербанівська сільська рада вважає за необхідне оформляти сервітут не тільки під опорами, а й на всю протяжність межі шириною охоронної зони (а.с. 18).
Погодившись із даною пропозицією відповідача, позивач звернувся до Щербанівської сільської об`єднаної територіальної громади з клопотанням від 05.09.2019 № 02-29/3994 щодо прийняття рішення про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності площею 0,6960 га в с. Нижні Млини Щербанівської сільської ради, задля формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, з метою подальшого укладення договорів сервітуту під розміщення ВЛ 10кВт. При цьому заявник гарантував оплату землевпорядних робіт (а.с. 25).
Рішенням двадцять п`ятої сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 22.10.2019 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" заявнику знову відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (а.с. 12).
Позивач, не погодившись із правомірністю даного рішення, вичерпавши усі можливі засоби мирного врегулювання спірного питання, звернувся з даним позовом до суду за правовим захистом.
Перевіряючи твердження позивача на предмет їх обґрунтованості, враховуючи заперечення відповідача, суд знаходить позов таким, що підлягає задоволенню частково з наступних міркувань.
Як свідчить зміст спірного рішення (а.с. 12), при його ухваленні відповідач керувався:
1) протоколом комісії з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища №4 від 21.10.2019;
2) Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні";
3) наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;
4) Земельним кодексом України.
З огляду на відсутність у даному рішенні відомостей про конкретні норми Закону, Наказу чи Кодексу суд намагався здобути відповіді з цього приводу шляхом вивчення відзиву на позов.
Так, у своєму відзиві відповідач, згадуючи Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", посилається на положення його статті 47, якою визначено порядок формування і організації роботи постійних комісій ради.
Земельний кодекс України згадується в контексті статті 79 1 , якою визначені способи формування земельних ділянок.
При цьому наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у відзиві не фігурує взагалі.
Інших пояснень, крім тих, що містяться у відзиві на позов, присутній у судовому засіданні представник відповідача суду не надав.
Тобто, наведене відповідачем у спірному рішенні нормативно-правове обґрунтування ніякого зв`язку з висновком по суті не має.
Таким чином, фактично підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель слугував не закон, а висновок постійної комісії Щербанівської сільської ради з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища, зафіксований у протоколі її засідання від 21.10.2019 №4 (а.с. 83-84).
Відповідно до вказаного протоколу, 5 членів постійної комісії Щербанівської сільської ради з питань агропромислового комплексу, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища 21.10.2019 слухали свого голову ОСОБА_1 з приводу клопотання ТОВ Гідроенергоресурс від 05.09.2019.
Так, ОСОБА_1 повідомив, що рішенням 6 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 22.05.2018 затверджено План соціально-економічного розвитку Щербанівської сільської ради на період 2018-2020 років, який визначає операційні цілі та пріоритетні напрями дій на 2018-2020 роки щодо забезпечення стабільної економічної ситуації та поліпшення умов і якості життя місцевих мешканців. Згідно SWOT - аналіз Щербанівської громади, розробленого на основі опрацьованих статистичних даних, динаміки соціально-економічних показників, результатів соцопитування, вивчення громадської думки, слабкими сторонами Щербанівської сільської ради є відсутність генеральних планів окремих сіл та відсутність інвентаризації земель. Стратегічне планування розвитку громади, інвентаризація земель є технічними завданнями на 2019-2020 р.р. для реалізації та досягнення пріоритетних цілей, викладених у таблиці 14 Плану та поставлених громадою. Рішенням 13 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 06.12.2018 затверджено Програму із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, метою якої є також здійснення інвентаризації земель. На здійснення заходів із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, зазначених Програмою, джерелами фінансування яких є кошти місцевого бюджету, передбачено всього 20 000,00 грн, крім того вказаною Програмою передбачено у 2019 році здійснення заходів із землеустрою лише за кошти місцевого бюджету. Оскільки на даний час кошти в місцевому бюджеті на проведення інвентаризації земельної ділянки, вказаної у заяві відсутні, постійною комісію Щербанівської сільської ради запропоновано відмовити ТОВ Гідроенергоресурс у наданні дозволу та розглянути питання інвентаризації вказаної земельної ділянки у 2020 році.
Тобто, фактичною підставою для відмови у задоволенні клопотання позивача слугував висновок комісії про те, що здійснення інвентаризації земель, відповідно до затвердженої Програми із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, здійснюється виключно за рахунок коштів місцевого бюджету, в якому на 2019 рік на ці цілі закладено лише 20 000,00 грн.
Перевіряючи ці доводи, суд вивчав зміст Програми із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік, яка затверджена рішенням 13 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 06.12.2018 (а.с. 86-92).
Так, розділом 6 вказаної Програми, крім іншого, дійсно передбачено, що джерелом фінансування заходів із землеустрою сіл Щербанівської сільської ради на 2019 рік є місцеві бюджети, обсяг яких складає 20 000,00 грн.
Поряд з цим цією ж Програмою передбачено, що у зв`язку з цим (тобто, недостатнім фінансуванням) забезпечення заходів, передбачених даною Програмою здійснюється за рахунок сільського бюджету та коштів юридичних та фізичних осіб (а.с. 92).
Відтак, твердження відповідача про виключне фінансування за рахунок бюджетних коштів суд визнає спростованим.
Як вже встановлено судом, ТОВ "Гідроенергоресурс" неодноразово зверталося до Щербанівської сільської ради із клопотаннями, у яких просило прийняти рішення щодо проведення інвентаризації земельної ділянки, де гарантувало оплату землевпорядних робіт.
Актуальність вказаних гарантій підтвердили у судовому засіданні присутні представники позивача, у зв`язку з чим суд неодноразово оголошував перерву для мирного врегулювання спору самими учасниками без участі суду.
Крім гарантій оплати, ТОВ Гідроенергоресурс на пропозицію сільської ради погодилося на участь в комплексному економічному і соціальному розвитку території Щербанівської сільської ради, направивши відповідачу відповідний проект угоди, в якому з боку Товариства була висунута початкова пропозиція виділити на розвиток соціальної сфери Щербанівської сільської об`єднаної територіальної громади 20 000 грн без ПДВ.
З огляду на всі вище приведені факти, а також з урахуванням встановленого факту відсутності будь-якого правого підґрунтя, суд визнає спірне рішення необґрунтованим, тобто таким, що прийняте без урахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, те без дотримання критерію розсудливості, що закріплені п.п. 3, 6 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Недотримання цих критеріїв свідчить про протиправність рішення двадцять п`ятої сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради від 22.10.2019.
Приймаючи до уваги встановлені фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність у спірних відносинах порушеного права позивача у сфері публічно-правових відносин.
На підставі зазначеного суд визнає оскаржуване рішення Щербанівської сільської ради протиправним, у зв`язку з чим вимога позивача про його скасування підлягає задоволенню.
Разом з цим, враховуючи положення Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, який не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до виключної компетенції цього органу державної влади, суд з метою захисту порушених прав та інтересів позивача зобов`язує Щербанівську сільську раду повторно розглянути по суті клопотання ТОВ "Гідроенергоресурс" від 05.09.2019 вих.№01-02/958 з урахуванням висновків, сформульованих судом у даному рішенні, у зв`язку з чим вимога позивача про зобов`язання відповідача сформувати вищезазначену земельну ділянку шляхом проведення її інвентаризації задоволенню не підлягає.
Суд наголошує, що при повторному розгляді клопотання позивача відповідач не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, що визнане судом протиправним, і повинен вирішити клопотання позивача, з урахуванням правової оцінки, наданої судом обставинам у цій справі.
У зв`язку з цим суд вважає за необхідне роз`яснити відповідачу, що правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою, регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначаються Законом України "Про землеустрій".
Згідно зі статтею 22 вказаного Закону, землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про землеустрій", документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видом документації із землеустрою є, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель
Як передбачено статтею 35 Закону України "Про землеустрій", інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Порядок проведення інвентаризації земель затверджується Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №476 від 05.06.2019 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель (надалі - Порядок №476), який визначає вимоги щодо проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складання за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі - технічна документація).
Згідно з пунктами 3, 4 Порядку №476, державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.
Інвентаризація земель проводиться з урахуванням принципів плановості, достовірності та повноти даних, послідовності і стандартності процедур, доступності використання інформаційної бази, узагальнення даних з додержанням єдиних засад та технології їх оброблення.
Відповідно до пунктів 8, 9, 10, 11 Порядку №476, підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення.
Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив.
Замовниками технічної документації можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Виконавцями є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації.
Згідно з пунктами 26, 27 Порядку №476, за результатами проведення інвентаризації земель виконавцями розробляється технічна документація відповідно до статті 57 Закону України "Про землеустрій".
Технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України.
Оскільки спірна земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності, то для проведення її інвентаризації необхідне відповідне рішення Щербанівської сільської ради, яке ґрунтується виключно на вимогах законодавства, яке регулює спірні правовідносини, а також з урахуванням гарантій щодо оплати робіт, які надав свого часу позивач.
Відтак позовні вимоги ТОВ "Гідроенергоресурс" підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 4 204,00 грн, що підтверджується наявним у матеріалах справи платіжним дорученням від 05.12.2019 №2748 (а.с. 3).
Враховуючи те, що позовні вимоги позивача задоволено частково, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Щербанівської сільської ради у сумі пропорційній до задоволеної частини позовних вимог, тобто у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гідроенергоресурс" до Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 22.10.2019 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель".
Зобов`язати Щербанівську сільську раду Полтавського району Полтавської області (вул. Центральна, 2, с. Щербані, Полтавський район, Полтавська область, 38750, код ЄДРПОУ 24565876) повторно розглянути по суті клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Гідроенергоресурс" (вул. Васильківська, буд. 1, м. Київ, 03040, код ЄДРПОУ 37413997) від 05.09.2019 вих.№01-02/958 з урахуванням висновків, сформульованих судом у даному рішенні.
В решті позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Центральна, 2, с. Щербані, Полтавський район, Полтавська область, 38750, код ЄДРПОУ 24565876) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гідроенергоресурс" (вул. Васильківська, буд. 1, м. Київ, 03040, код ЄДРПОУ 37413997) частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст судового рішення складений 18.02.2020.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2020 |
Оприлюднено | 20.02.2020 |
Номер документу | 87705596 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні