Справа № 560/4022/19
РІШЕННЯ
іменем України
19 лютого 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Степ" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної фіскальна служба України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
ФГ "Степ" звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Хмельницькій області, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1266392/31391774 від 03.09.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 20.05.2019;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.05.2019 №1, складену та подану фермерським господарством "Степ".
В обґрунтування позовних вимог, підприємство посилалось на те, що на вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкової накладної, платник податків надав усі належні документи, проте, їх контролюючий орган не взяв до уваги, натомість фіскальний орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, вказав на неподання платником податків достатнього пакету документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме: відсутні: "розрахункові документи (платіжні доручення, виписки банку); - ТТН на доставку сої покупцю, довіреність покупця; - акти надання послуг по збиранню врожаю сої (передбачені умовами п. 4.2 договору з про надання послуг від 01.07.2018, укладеного з виконавцем ОСОБА_1 (ПН НОМЕР_1 ); - пояснення щодо спроможності підприємства зберігати вирощену сою в кількості 65 т врожаю 2018 року (наявність власних/орендованих складських приміщень); - документальне підтвердження понесених фермерським господарством витрат при здійснені оранки, посіву, підкормки; Крім того, платником не подавався звіт №1 - ДФ у 2018 році, тобто відсутні інформація щодо найманих працівників, які виконували сільськогосподарські роботи. ФГ "Степ" не задекларовано нарахування та виплату доходу у 2018 році ОСОБА_1 (ПП НОМЕР_1 ), який згідно пояснень надавав послуги по збиранню сої".
Позивач вважає протиправним Рішення про відмову комісії Головного управління ДФС України у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 20.05.2019 та просить його скасувати та провести реєстрацію вищевказаної податкової накладної.
Від представника відповідача - Головного управління ДФС у Хмельницькій області на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач вказав, що при прийнятті оскаржуваного рішення враховано усі надані платником податків документи, в наслідок чого встановлено порушенням вимог нормативно-правових актів на які зроблено посилання у відзиві на позовну заяву.
Зокрема, пояснили, що Комісія Головного управління ДФС у Хмельницькій області діяла виключно у відповідності з Податковим кодексом України та іншими законами України, іншими нормативними актами, у межах повноважень наданих чинним законодавством. Оскаржуване рішення винесене відповідно до норм чинного законодавства, на основі тих матеріалів, що були надані позивачем, саме тому останнє є законним та обґрунтованим, а підстави для його скасування та задоволення позову - відсутні.
Відповідач ДФС України не скористалося правом на подання відзиву на позовну заяву.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 12.12.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в даній справі та призначив її до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) осіб.
Ухвалою від 03.01.2020 у задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Хмельницькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження суд відмовив, задовольнив клопотання про заміну сторони її правонаступником та замінив Головне управління ДФС України у Хмельницькій області на його правонаступника - Головне управління ДПС України у Хмельницькій області.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що Фермерське господарство "Степ" зареєстроване та перебуває на податковому обліку в Кам`янець-Подільській ОДПФ (Чемеровецьке відділення) з 06.06.2001 за № 403. Основним видом діяльності ФГ "Степ" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (Код КВЕД 01.11). Крім того, господарство займається неспеціалізованою оптовою торгівлею (Код КВЕД 46.90).
20.05.2019 між ФГ "Степ" (Продавець) та Приватним підприємством "АВС-АГРО" (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу №2, предметом якого була передача у власність Покупця продукції (сої) у кількості та за ціною, що визначені даним договором (копія додасться).
На виконання умов вказаного договору, 20.05.2019, відповідно до видаткової накладної від 20.05.2019 №2 Продавцем було передано, а Покупцем прийнято сою у кількості 23,50 т, за ціною 199797,00 грн., усього з ПДВ.
Податкову накладну від 20.05.2019 №1 ФГ "Степ" в електронній формі, у затвердженому в установленому порядку, було складено та надіслано для реєстрації в ЄРПН.
Згідно квитанції реєстрацію вказаної вище податкової накладної було зупинено, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку" та запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
На виконання зобов`язань, 29.08.2019 ФГ "Степ" подало до Головного управління ДФС України у Хмельницькій області повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме, господарство пояснило, що ФГ "Степ" займається вирощуванням зернових та технічних культур, зокрема сої. У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної №1 від 20.05.2019, що виписана на ПП "АВС-АГРО" (код ЄДРПОУ 33246826) надаємо наступну інформацію, яка є цілком достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Надано 10 додатків.
Вказаний комплект документів було прийнято Головним управлінням ДФС України у Хмельницькій області, що підтверджується квитанцією № 2 від 29.08.2019.
03.09.2019 комісія Головного управління ДФС України у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення №1266392/31391774 від 03.09.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 20.05.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказане рішення прийняте у зв`язку з неподанням платником податків достатнього пакету документів для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, а саме: "відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, виписки банку); - ТТН на доставку сої покупцю, довіреність покупця; - акти надання послуг по збиранню врожаю сої (передбачені умовами п. 4.2 договору з про надання послуг від 01.07.2018, укладеного з виконавцем ОСОБА_1 (ПН НОМЕР_1 ); - пояснення щодо спроможності підприємства зберігати вирощену сою в кількості 65 т врожаю 2018 року (наявність власних/орендованих складських приміщень); - документальне підтвердження понесених фермерським господарством витрат при здійснені оранки, посіву, підкормки; Крім того, платником не подавався звіт №1 - ДФ у 2018 році, тобто відсутні інформація щодо найманих працівників, які виконували сільськогосподарські роботи. ФГ "Степ" не задекларовано нарахування та виплату доходу у 2018 році ОСОБА_1 (ПП НОМЕР_1 ), який згідно пояснень надавав послуги по збиранню сої".
Із вказаним рішенням позивач не погоджується, вважає його протиправними, у зв`язку з цим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117, чинний на момент існування спірних правовідносин) у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 12-13 Порядку №117, чинного на момент існування спірних правовідносин, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначається, зокрема, пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 14 Порядку №117, чинного на момент існування спірних правовідносин, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117, чинного на момент існування спірних правовідносин, підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є, зокрема, ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку.
Суд не бере до уваги посилання відповідача як на підставу відмови у реєстрації податкових накладних те, що відсутні первинні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме: відсутні: "розрахункові документи (платіжні доручення, виписки банку); - ТТН на доставку сої покупцю, довіреність покупця; - акти надання послуг по збиранню врожаю сої (передбачені умовами п. 4.2 договору з про надання послуг від 01.07.2018, укладеного з виконавцем ОСОБА_1 (ПН НОМЕР_1 ); - пояснення щодо спроможності підприємства зберігати вирощену сою в кількості 65 т врожаю 2018 року (наявність власних/орендованих складських приміщень); - документальне підтвердження понесених фермерським господарством витрат при здійснені оранки, посіву, підкормки; Крім того, платником не подавався звіт №1 - ДФ у 2018 році, тобто відсутні інформація щодо найманих працівників, які виконували сільськогосподарські роботи. ФГ "Степ" не задекларовано нарахування та виплату доходу у 2018 році ОСОБА_1 (ПП НОМЕР_1 ), який згідно пояснень надавав послуги по збиранню сої".
Суд дослідив надані позивачем документи, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами. Зазначені документи були надані також контролюючому органу, у зв`язку з цим податкова накладна №1 від 20.05.2019 була оформлена ФГ "Степ" у повній відповідності до приписів податкового законодавства.
У Рішенні від 20.10.2011 у справі "Rysovskyy v. Ukraine" Суд Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип "належного урядування" передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ("Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", "Moskal v. Poland"). На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Lelas v. Croatia" і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (Oneryildiz v. Turkey", та "Beyeler v. Italy").
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Lelas v. Croatia").
Суд звертає увагу на те, що отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містила загальну фразу про необхідність надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Тобто, контролюючим органом не було вказано про необхідність надання виключно документів (оскільки згідно вказаного вислову "та/або" позивачу була надана можливість надання лише пояснень), при цьому пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку, та без вказівки на норму права, котра такий містить.
Проте контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права є неконкретизованою та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів (або пояснень щодо них) за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд. Також це виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.07.2019 у справі № 140/2160/18, в якій суд дійшов висновку, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.
Суд зауважує, що у спірному рішенні Головного управління ДФС України у Хмельницькій області від 03.09.2019 №1266392/31391774 не зазначено, які саме з документів поданих ФГ "Степ" не були подані для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, відтак суд вважає, що рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області прийняті з порушенням принципу "належного урядування", без дотримання процедур, визначених законодавством, а отже, підлягають скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 19, 20 Постанови КМУ "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині, а задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону при прийнятті оскаржуваного рішення
Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд встановив, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом, позивач сплатив судовий збір в розмірі 3842,00 грн., що підтверджується квитанцією №0.0.1553787976.1 від 16.12.2019, відтак понесені судові витрати (судовий збір) необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області та ДФС України в рівних частинах.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов фермерського господарства "Степ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1266392/31391774 від 03.09.2019 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 20.05.2019.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.05.2019 №1, складену та подану фермерським господарством "Степ".
Стягнути на користь фермерського господарства "Степ" судові витрати (судовий збір) в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Хмельницькій області.
Стягнути на користь фермерського господарства "Степ" судові витрати (судовий збір) в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 19 лютого 2020 року
Позивач:Фермерське господарство "Степ" ( с. Красноставці, Чемеровецький район, Хмельницька область, 31666 , код ЄДРПОУ - 31391774) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957) Державна фіскальна служба України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04655 , код ЄДРПОУ - 39292197) Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2020 |
Оприлюднено | 20.02.2020 |
Номер документу | 87706230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні