РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2020 року справа № 580/2993/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання - Мауріної Я.Ю.,
відповідача ОСОБА_1 - особисто,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до начальника відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області Яровенко Олени Миколаївни про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 (далі - позивач) з позовом до начальника відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області Яровенко Олени Миколаївни (далі - відповідач), в якому з урахуванням уточнюючого позову від 15.10.2019 просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ від 03.07.2019 № 10, виданий начальником відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Яровенко Оленою Миколаївною про скасування будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що відповідач не наділений повноваженнями щодо скасування будівельного паспорта, оскільки відповідність документів забудовника вимогам чинного законодавства перевіряється саме під час видачі будівельного паспорту та його реєстрації у законодавчо визначеному порядку.
Ухвалою суду від 21.10.2019 відкрито спрощене провадження у справі за даним позовом, без повідомлення учасників справи.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог 06.11.2019 відповідачем подано відзив на позову, в якому вказує про безпідставність позовних вимог, оскільки оскаржуваний наказ видано за результатами перевірки вимог будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1 за письмовим зверненням сусіда позивача щодо зупинення будівництва господарської будівлі.
Ухвалою від 20.12.2019 постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Позивач у судове засідання, призначене на 11 год. 30 хв. 11.02.2020 не прибув, згідно з наявною в матеріалах справи заявою просить розглянути справу за його відсутності.
Відповідач у судовому засіданні позовні вимоги визнала, надавши суду відповідну письмову заяву.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
31.01.2019 відділом містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області позивачу виданий будівельний паспорт за реєстраційним № 1 для здійснення будівництва господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 .
Згідно з загальною пояснювальною запискою до ескізу наміру забудови земельна ділянка гр. ОСОБА_2 площею 0,25 га розташована в сельбищній зоні у АДРЕСА_1 і межує з південної сторони - «Червона» лінія вулиці з інших сторін - індивідуальна садибна забудова. Будівництво господарських будівель, споруд здійснити по індивідуальному проекту, який погоджено забудовником. На земельній ділянці передбачено будівництво господарських будівель - гараж, комора та майстерня. Проїзд шириною 0,3 м на територію садиби здійснюється з АДРЕСА_1 . На ділянці з боку вулиці влаштувати огородження. По межі із сусідніми ділянками передбачити прозоре огородження садиби висотою не більше 1,5 м.
У подальшому у зв`язку з надходженням звернення дружини ОСОБА_3 , жителя с. Нечаєве щодо прохання зупинити будівництво господарської будівлі на сусідній земельній ділянці за адресою АДРЕСА_1 забудовником ОСОБА_2 27.06.2019 відділом містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області проведена перевірка будівництва на вказаній земельній ділянці, за результатами якої складено акт перевірки виконання будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1 на будівництво господарських будівель і споруд в АДРЕСА_2 . Нечаєве, Шполянського району, Черкаської області по вул. Центральна, 70.
Відповідно до вказаного акта перевіркою встановлено невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1.
У зв`язку з чим, наказом відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області прийнято наказ від 03.07.2019 № 10, яким скасовано дію будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1 на будівництво господарських будівель і споруд в с. Нечаєве, Шполянського району, Черкаської області по вул. Центральна, 70.
Вважаючи вказаний наказ протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Враховуючи визнання відповідачем позову, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлюються Законом України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 3038).
Повноваження органів архітектурно-будівельної інспекції у спірних правовідносинах регламентуються Законами України Про регулювання містобудівної діяльності , ;Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553).
Згідно з частиною 2 статті 4 Закону № 3038-VI суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Відповідно до абзацу 1-3 частини 1 статті 41 Закону № 3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Указом Президента України від 08.04.2011 №439/2011 затверджено Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, згідно з пунктом 1 якого Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до пункту 6 цього Положення, Держархбудінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі або міжрегіональні (повноваження яких поширюються на декілька регіонів) територіальні органи.
За приписами частини 3 статті 41 Закону №3038-VI та положень Порядку №553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; 5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством; 6) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій; 7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; 8) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; 9) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію; 10) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки; 11) здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об`єктів, а також за реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.
Відповідно до п. 2 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням:
1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;
2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;
3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
Згідно з п. 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Так, відповідно до п. 7 Порядку №553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Згідно з абзацом 11 пункту 7 Порядку №553, під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.
При цьому Порядком №553 встановлено, що перевірка проводиться уповноваженими особами органів архітектурно-будівельного контролю виключно у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва, які, серед іншого, мають право отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки та подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.
Відповідно до абз. 1 - 3 ч. 1 статті 27 Закону № 3038 забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).
Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.
Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.
Згідно з ч. 3 ст. 27 Закону № 3038 надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (ч. 4 ст. 27 Закону № 3038).
Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103 (далі - Порядок №103).
Відповідно до пунктів 2.1-2.5 Порядку № 103 Видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:
заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;
засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію;
ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо);
проект будівництва (за наявності);
засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
У разі зміни намірів забудови земельної ділянки (розміщення нових або реконструкція існуючих об`єктів), реалізація яких не перевищує граничнодопустимих параметрів, до будівельного паспорта можуть вноситись зміни.
Внесення змін до будівельного паспорта здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку та на умовах, визначених для його отримання, протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:
заява на внесення змін до будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;
примірник будівельного паспорта замовника;
ескізні наміри змін (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, фасади та плани поверхів нових об`єктів із зазначенням габаритних розмірів тощо);
засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
Уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав:
неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу;
невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Повернення пакета документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього здійснюється з відповідним обґрунтуванням уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, який не перевищує строк його надання.
З аналізу наведених норм вбачається, що перевірка відповідності поданих забудовником документів та намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам тощо здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури саме на етапі видачі будівельного паспорта протягом 10 робочих днів з дня надходження пакета документів, а за результатом цієї перевірки пакет документів для видачі будівельного паспорта може бути повернуто замовнику у разі виявлення невідповідностей. Отже, саме на цьому етапі відповідач здійснює свої функції у вигляді контролю за відповідністю поданих позивачем документів вимогам чинного містобудівного законодавства.
При цьому, суд наголошує про відсутність у відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області повноважень скасовувати раніше виданий будівельний паспорт.
Суд звертає увагу на те, що ані Законом №3038, ані постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 553 право органу державного архітектурно-будівельного контролю на скасування раніше виданого будівельного паспорта не передбачено.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином на підставі викладеного вище, враховуючи визнання відповідачем позову, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у сумі 768 грн 40 коп., а тому враховуючи, що позов задоволено повністю, за рахунок бюджетних асигнувань відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації належить стягнути на користь ОСОБА_2 витрати зі сплати судового збору у сумі 768 грн 40 коп.
Керуючись статтями 2, 6, 9, 14, 72, 76 - 79, 90, 139, 189, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до начальника відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області Яровенко Олени Миколаївни (20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Лозуватська, 60) про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ від 03.07.2019 № 10, виданий начальником відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації Яровенко Оленою Миколаївною про скасування будівельного паспорта від 31.01.2019 № 1.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відділу містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Шполянської районної державної адміністрації (20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Лозуватська, 60, ідентифікаційний код 04061346) на користь ОСОБА_2 витрати зі сплати судового збору у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 20.02.2020.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2020 |
Оприлюднено | 20.02.2020 |
Номер документу | 87706273 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні