Постанова
від 30.03.2010 по справі 2а-12997/09/6/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

Справа №2а-12997/09/6/0170

(10 г. 27 хв.)

Окружний адміністративни й суд Автономної Республіки Крим у складі: гол овуючого судді Латиніна Ю.А.,

при секретарі Усковій О.І.,

за участю позивача ОСОБА_1 та представника від повідача Хлань В.М.

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу за позовом ОСОБ А_1 до військової часини А 1743 про стягнення,

Суть спору: ОСОБА_1 зверн увся до суду з позовом до війс ькової частини А1743 про визнан ня дій незаконними та стягне ння грошової компенсації за речове майно у сумі 6780,50 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач проходив війс ькову службу у в/ч А1743. Наказом №224 від 29.10.09 був звільнений у зап ас за станом здоров' я і цьог о ж дня виключений зі списків особового складу частини. Зг ідно ст.29 Закону України «Про соціальний та правовий захис т військовослужбовців та чле нів їх сімей» позивач вважає , що він має право на отримання даної компенсації. Посилаєт ься на порушення гарантовано го державою право на отриман ня грошової компенсації за р ечове майно, що з'явилося прив одом для звернення до суду.

Позивач у суді позовні вимо ги уточнив, зменшив позов до с уми 6706,87 грн. та просив її стягну ти з відповідача.

Представник відповідача п роти позову заперечував, суд у пояснив, що правових підста в для виплати грошової компе нсації за речове майно не має та грошові кошти на її виплат у не надходять, у зв' язку мож ливості виплатити ці кошти п озивачу відсутні.

Розглянув матеріали справи, дослідив представлен і докази, заслухавши пояснен ня сторін, суд вважає позов пі длягаючим задоволенню з наст упних підстав.

ВСТАНОВИВ:

Позивач проходив службу у в /ч А 1743 м. Сімферополь і наказом командира військової частин и №224 від 29.10.2009р. був звільнений з служби за станом здоров' я. За час проходженн я служби, грошова компенсаці я взамін речового майна пози вачем не отримувалася, що під тверджується довідкою №40 вид аною 09.02.2010р. відповідачем, згідн о якої сума вартості речовог о майна належного до видачі ОСОБА_1 складає 6076,87 грн.

Згідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів м ожуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи безд іяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, к оли щодо таких рішень, дій чи б ездіяльності Конституцією ч и законами України встановле но інший порядок судового пр овадження.

У відповідності до п. 1 части ни 1 статті 17 КАС України компе тенція адміністративних суд ів поширюється на спори фізи чних чи юридичних осіб із суб ' єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів ч и правових актів індивідуаль ної дії), дій чи бездіяльності .

Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до вимог ст. ст. 2, 9 Закону України "Про соціальн ий і правовий захист військо вослужбовців та членів їх сі мей", держава гарантує військ овослужбовцям матеріальне та інше забезпечення у розмі рах, які стимулюють зацікавл еність громадян України у ві йськовій службі, ніхто не впр аві обмежувати військовослу жбовців та членів їх сімей у правах та свободах, визначен их законодавством України.

Згідно п. 28 Положення про пор ядок речового забезпечення військовослужбовців Збройн их Сил України та інших війсь кових формувань у мирний час , затвердженого постановою К М України от 28 жовтня 2004 року № 14 44, офіцерам, прапорщикам, мічм анам і військовослужбовцям, у разі звільнення з військов ої служби у запас або відстав ку, виплачується грошова ком пенсація за не отримане речо ве майно або за їх згодою вида ється речове майно на суму гр ошової компенсації. Позивач підтвердив у заяві згоду на о тримання компенсації за не о тримане речове майно.

Згідно зі статтею 19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.

Отже, при проходженні служб и у в/ч А 1743 позивач знаходився на публічній службі в органа х державної влади, і військов а частина у цих відносинах пі д час реалізації своїх завда нь та функцій, встановлених з аконодавством України, являє ться суб' єктом владних повн оважень та повинна діяти на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни, обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення, безсторонньо (неупере джено), добросовісно та розсу дливо.

Так у ході розгляду справи в становлений факт наявності з аборгованості перед ОСОБА _1 по виплаті компенсації за неотримане речове майно в су мі 6076,87 грн. підтверджується та кож довідкою наданою відпові дачем за №40 від 10.02.10 про вартіст ь речового майна, що підлягає видачі при звільнені в запас .

Судом встановлено, що стано м на день розгляду справи заз начена компенсація відповід ачем не виплачена, а відповід ач відмовляється від погашен ня заборгованості, так як вва жає, що позивач не має право гр ошову компенсацію за нього.

У суді представник відпові дача пояснив, що дійсно, при зв ільнені позивач не отримав р ечове майно в сумі 6076,87 грн., в ці й частині заборгованість від повідачем визнана, але вона н е може бути сплачена грошима , а тільки, як це передбачено З аконом України «Про економію бюджетних коштів та призупи нення певних пільг військово службовцям». Дійсно Постанов ою КМ України № 1444 встановлено право вибору військовослужб овців на отримання речового майна в натурі або його грошо вої компенсації, але відпові дач керується внутрішніми ро зпорядженнями по Міністерст ву оборони, якими передбачен а виключно видача майна в нат урі.

Суд не можу погодитися з дов одами відповідача про безпід ставність вимог позивача у ц ій частині, з наступних підст ав.

Частиною 1 статті 91 Закону У країни від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціа льний і правовий захист війс ьковослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що продо вольче та речове забезпеченн я військовослужбовців здійс нюється за нормами і в термін и, що встановлюються Кабінет ом Міністрів України.

Згідно п. 27 Положення про пор ядок речового забезпечення військовослужбовців Збройн их Сил України та інших війсь кових формувань у мирний час , затвердженого постановою К М України от 28 жовтня 2004 року № 14 44, військовослужбовці у разі з вільнення з військової служб и у запас або відставку з пра вом носіння військової форми одягу, за бажанням можуть отр имати речове майно, яке вони н е отримали під час звільненн я, або грошову компенсацію за нього за цінами на день підпи сання наказу про звільнення. Зазначеним особам, звільнен им у запас або відставку післ я закінчення строку контракт у, за належне їм але не отриман е протягом дії контракту реч ове майно виплачується грошо ва компенсація пропорційно ч асу, що минув з дня виникнення права на отримання цього май на до дати закінчення контра кту, або видається речове май но на суму грошової компенса ції.

Таким чином, законодавство м України передбачено право вибору військовослужбовцем , який звільнюється зі Збройн их Сил України отримати речо ве майно в натурі або грошову компенсацію за нього. Зазнач ене право не може бути обмеже но, скасовано або змінено від повідачем на власний розсуд без передбачених законом під став.

У судовому засіданні позив ач заявив про бажання одержа ти компенсації за неотримане речове майно, відмовляючись від його отримання в натурі, щ о являється його правом відп овідно до п. 27 Положення.

Відповідно до частини 1 ста тті 12 Закону України від 20.12.1991 № 2 011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військов ослужбовці користуються усі ма правами і свободами людин и та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріплени ми в Конституції України та з аконах України, з урахування м особливостей, встановлених цим та іншими законами. Згідн о з частиною 2 статті 12 Закону у зв'язку з особливим характер ом військової служби, яка пов 'язана із захистом Вітчизни, в ійськовослужбовцям надають ся визначені законом пільги, гарантії та компенсації, які не можуть бути скасовані чи п ризупинені без їх рівноцінно ї заміни.

Суд враховує, що підпу нктом 1 пункту 67 розділу II Закон у України «Про Державний бюд жет на 2008 рік» від 28.12.2007 р. № 107-VI част ина 2 статті 12 Закону України в ід 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і п равовий захист військовослу жбовців та членів їх сімей» б ула змінена стосовно неможли вості скасування чи призупин ення визначених законом піль г, гарантій та компенсацій бе з їх рівноцінної заміни.

З' ясовуючи питання про мо жливість застосування до спі рних правовідносин Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2008 рік» суд виходит ь з наступного.

Відповідно до частин 1, 2 стат ті 8 КАС України суд при виріше нні справи керується принцип ом верховенства права, відпо відно до якого, зокрема, людин а, її права та свободи визнают ься найвищими цінностями та визначають зміст і спрямован ість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховен ства права з урахуванням пра ктики Європейського суду з п рав людини.

Відповідно до статті 9 КАС України суд при вирішенн і справи керується принципом законності, відповідно до як ого органи державної влади, о ргани місцевого самоврядува ння, їхні посадові і службові особи зобов' язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи н а підставі Конституції та за конів України, а також міжнар одних договорів, згода на обо в' язковість яких надана Вер ховною Радою України. Суд зас тосовує інші нормативно-прав ові акти, прийняті відповідн им органом на підставі, у межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України. У разі невід повідності нормативно-право вого акта Конституції Україн и, міжнародному договору, зго да на обов' язковість якого надана Верховною Радою Украї ни, або іншому нормативному а кту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну си лу.

Фізичним та юридичним особ ам для захисту порушених пра в відповідно до частини 3 стат ті 8 КАС України гарантується звернення до адміністративн ого суду для захисту прав і св обод людини і громадянина бе зпосередньо на підставі Конс титуції.

Статтею 1 Конституції України Україна проголошено демократичною, соціальною, п равовою державою. Статтею 2 Ко нституції України визнано, щ о найвищою соціальною цінніс тю в Україні є людина, її права і свободи та їх гарантії визн ачають зміст та спрямованіст ь діяльності держави, а їх утв ердження і забезпечення є го ловним обов' язком держави. Відповідно до статті 21 Консти туції України права і свобод и людини є невідчужуваними т а непорушними. Статтею 22 Конст итуції України встановлено, що зміст та обсяг прав і свобо д людини при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути з вужений.

Утверджуючи та забез печуючи права і свободи гром адян, держава окремими закон ами Украйни встановила певні соціальні пільги, компенсац ії і гарантії, що є складовою к онституційного права на соці альний захист і юридичними з асобами здійснення цього пра ва, а тому відповідно до части ни 2 статті 6, частини 2 статті 19, ч астини 1 статті 68 Конституції України вони є загальнообов' язковими, однаковою мірою ма ють додержуватися органами д ержавної влади, місцевого са моврядування, їх посадовими особами. Невиконання державо ю своїх соціальних зобов' яз ань щодо окремих осіб ставит ь громадян у нерівні умови, пі дриває принцип довіри особи до держави, що закономірно пр изводить до порушення засад соціальної правової держави .

Відповідно до частин 2,3 статті 22 Конституції Україн и конституційні права гарант уються, а держава повинна утр имуватись від прийняття будь -яких актів, які призводили б д о скасування чи звуження змі сту та обсягу існуючих прав і свобод.

Зупинення дії положе нь законів, якими визначено п рава і свободи громадян, їх зм іст та обсяг, є обмеженням пра в і свобод і може мати місце ли ше у випадках, передбачених К онституцією України, в умова х воєнного або надзвичайного стану на певний строк.

На підставі статті 8 Ко нституції України в Україні визнається і діє принцип вер ховенства права. Конституція України має найвищу юридичн у силу. Закони та інші нормати вно-правові акти приймаються на основі Конституції Украї ни і повинні відповідати їх.

Таким чином, будь-які з акони, які регулюють правові дносини стосовно прав та сво бод громадян, у тому числі Зак он України «Про державний бю джет на 2008 рік» мають відповід ати вимогам Конституції та З акону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Пр о соціальний і правовий захи ст військовослужбовців та чл енів їх сімей».

Крім того, встановлен ий частиною 2 статті 95 Констит уції України, частиною 2 статт і 38 Бюджетного кодексу Україн и перелік відносин, які регул юються Законом України про Д ержавний бюджет є вичерпним, а тому цей закон не може скасо вувати чи змінювати обсяг пр ав і обов' язків, пільг, компе нсацій і гарантій, передбаче них іншими законами України, у тому числі Закону України в ід 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і п равовий захист військовослу жбовців та членів їх сімей», т а не може будь-яким чином змін ювати визначене іншими закон ами України правове регулюва ння суспільних відносин.

Отже, виключення Зако ном України «Про Державний б юджет України на 2008 рік» від 28.12. 2007 р. № 107-VI з частини 2 статті 12 Зако ну України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про со ціальний і правовий захист в ійськовослужбовців та члені в їх сімей» норм про неможлив ість скасування чи призупин ення визначених законом піль г, гарантій та компенсацій бе з їх рівноцінної заміни, обме жило обсяг прав даної катего рії громадян, визначених заз наченим Законом.

Враховуючи викладене Рішенням Конституційного Су ду від 22.05.2008, № 10-рп/2008 «У справі за к онституційними поданнями Ве рховного Суду України щодо в ідповідності Конституції Ук раїни (конституційності) окр емих положень статті 65 розділ у I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пунк ту 3 розділу III Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і 101 народного депут ата України щодо відповіднос ті Конституції України (конс титуційності) положень статт і 67 розділу I, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 ро зділу II Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» (справа щодо предмета та з місту закону про Державний б юджет України)" визнано таким и, що не відповідають Констит уції України (є неконституці йними) підпункт 1 пункту 67 розд ілу II Закону України «Про Держ авний бюджет на 2008 рік» від 28.12.2007 р. № 107-VI .

Суд враховує, що відповідно до пунктів 6,7 Рішення Констит уційного суду України від 22.05.20 08, № 10-рп/2008 рішення Конституційн ого Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикц ії при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії по ложень статей зазначених зак онів, що визнані неконституц ійними. Рішення Конституційн ого Суду України є обов'язков им до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.

Таким чином, при визначені р озміру та порядку виплати ко мпенсації за неотримане речо ве майно військовослужбовц ям необхідно керуватися част иною 1 статті 91 Закону України від 20.12.91 №2011-XII «Про соціальний і п равовий захист військовослу жбовців та членів їх сімей», п унктом 27 Положення про порядо к речового забезпечення вій ськовослужбовців Збройних С ил України та інших військов их формувань у мирний час, зат вердженого постановою КМ Укр аїни от 28.10.04 №1444.

Доводи представника відпо відача, що позов не підлягає з адоволенню у зв' язку з відс утністю коштів, призначених на ці виплати не можуть прийн яті до уваги з наступних підс тав.

Суд звертає увагу учасникі в процесу, що реалізація особ ою права, що пов' язане з отри манням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спі рних правовідносин норматив но-правових актів національн ого законодавства, не може бу ти поставлена у залежність в ід бюджетних асигнувань, тоб то посилання відповідачем на відсутність коштів, як на при чину невиконання своїх зобов ' язань, судом не приймаєтьс я до уваги. Так, у справі «Кечк о проти України» Європейськи й Суд з прав людини констатув ав, що не приймає аргумент Уря ду щодо бюджетних асигнувань , оскільки органи державної в лади не можуть посилатись на відсутність коштів як на при чину невиконання своїх зобов ' язань.

Таким чином, невиконання аб о неналежне виконання законі в, якими передбачено певні со ціальні гарантії, через відс утність коштів для їх виплат и не є підставою для виправда ння дискримінуючої невиплат и компенсації за отримане ре чове майно звільненим військ овослужбовцям.

Суд критично оцінює позиці ю викладену у запереченнях в ідповідача про неможливість сплати ОСОБА_1 грошової к омпенсації за речове майно, т ак як вона повністю спростов ується згаданою довідкою від повідача, згідно з якою позив ачу визначена вартість грошо вої компенсації за речове ма йно в сумі 6076,87 грн.

Приймаючи до уваги, що відпо відач при звільнені не сплат ив грошову компенсацію за не отримане речове майно ОСОБ А_1, суд не знаходить, дії в/ч А 1743 такими що вчинені добросов існо, а взагалі є таким що супе речать чинному законодавств у і порушують права позивача , як протиправні, тому уточнен ні вимоги позивача про стягн ення з відповідача грошової компенсації за речове майно у сумі 6076,87 грн., підлягають задо воленню.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС Укр аїни, якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повн оважень, суд присуджує всі зд ійснені нею документально пі дтверджені судові витрати з Державного бюджету України, позивач при звернені до суду сплатив 3,40 грн., що підтверджує ться відповідною квитанцією , які і потрібно стягнути на йо го користь.

Крім того, позивач при зверн енні до суду з вимогою про стя гнення грошових коштів, пови нен був сплатити судовий збі р з розрахунку один відсоток від суми позову, що дорівнює 6 0,76 грн., однак приймаючи задово лення позовних вимог ОСОБА _1, суд не знаходить підстав для стягнення даних грошови х коштів з позивача.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 94,160-163 КАС Укр аїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з військової част ини А 1743 (ЄДРПОУ 08182472) на користь ОСОБА_1 грошову компенсаці ї замість належного до видач і речового майна у сумі 6706,87 грн .

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 3,40 грн. судового збору.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строків подання заяви про ап еляційне оскарження та апеля ційної скарги, якщо вони не бу ли подані у встановлені стро ки.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Апеляційного суду АР К рим шляхом подачі через Окру жний адміністративний суд АР Крим в 10-ти денний строк з дня п роголошення (складення в пов ному обсязі) постанови заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протяго м 20 днів апеляційної скарги.

У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі - з дня скл адення в повному обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Суддя Латинін Ю.А.

Дата ухвалення рішення30.03.2010
Оприлюднено05.07.2010
Номер документу8773037
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12997/09/6/0170

Постанова від 30.03.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Латинін Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні