КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖ НИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
------------------------------------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 березня 2010 року С права № 2а-241/10/1170
Кіровоградський о кружний адміністративний су д у складі головуючого судді Черниш О.А., при секретарі суд ового засідання Оводенко І.О ., розглянувши у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу за позовом Кіро воградського міськрайонног о центру зайнятості до дочір нього підприємства "Заріна" т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Раст Трейдінг" пр о стягнення економічних санк цій, -
В С Т А Н О В И В:
Кіровоградський міськ районний центр зайнятості зв ернувся до суду з позовом до д очірнього підприємства "Зарі на" товариства з обмеженою ві дповідальністю "Раст Трейдін г" про стягнення економічни х санкцій за порушення закон одавства про зайнятість насе лення у розмірі 850 грн.
Позов мотивовано тим, що 26.11.09 інспекцією по контролю за до держанням законодавства про зайнятість населення Кірово градського обласного центру зайнятості перевірено додер жання законодавства про зайн ятість населення на дочірньо му підприємстві "Заріна" ТОВ "Р аст трейдінг" та складено акт контрольного заходу від 26.11.09 № 288. Перевіркою встановлено, що відповідачем допущено поруш ення вимог ст.8 Закону України "Про зайнятість населення", а саме працевлаштування інозе мця - громадянина Російської Федерації, що не має постійно го місця проживання на терит орії України, ОСОБА_1 без о держання дозволу державної с лужби зайнятості. У зв'язку з ц им рішенням №1106-41/32718582 від 30.11.09 до ві дповідача застосовані еконо мічні санкції у розмірі 850 грн . Оскільки вказані санкції до бровільно відповідачем не сп лачені, позивач просить суд с тягнути їх на свою користь.
У судовому засіданні пре дставники позивача позовні в имоги підтримали повністю на надали пояснення, аналогічн і змісту позовної заяви.
Відповідач, будучи належни м чином повідомлений про дат у, час та місце судового розгл яду (а.с. 20, 34, 36), у судове засіданн я не з'явився, про причини нея вки суд не повідомив, запереч ень на позов не надав.
Вивчивши матеріали справ и, заслухавши пояснення пред ставників позивача, дослідив ши та оцінивши надані докази , суд встановив такі обставин и.
Дочірне підприємства "Зарі на" товариства з обмеженою ві дповідальністю "Раст Трейдін г" (надалі - ДП "Заріна") зареєстр оване як юридична особа, про щ о реєстраційною палатою Кіро воградською міською радою 27.10 .03 видано свідоцтво про держав ну реєстрацію (а.с.8).
Встановлено, що у трудових в ідносинах з ДП "Заріна" перебу вав ОСОБА_1, який на підста ві наказу №56-к від 17.09.04 прийняти й на роботу слюсарем-ремонтн иком з 20.09.04 (а.с. 11) та звільнений з займаної посади наказом №13-к від 03.02.05. (а.с. 11 зв.).
Як вбачається з тимчасовог о посвідчення на проживання в Україні серії НОМЕР_1, ви даного 05.08.05 службою ГІРФО УМВС України у Кіровоградській о бласті, ОСОБА_1 є громадян ином Російської Федерації, п рибув в Україну у 2004 році (а.с. 37).
Відповідно до вимог ст. 8 Закону України "Про право вий статус іноземців та осіб без громадянства" іноземці т а особи без громадянства маю ть рівні з громадянами Украї ни права та обов'язки в трудов их відносинах, якщо інше не пе редбачено законодавством Ук раїни та міжнародними догово рами України. Іноземці та осо би без громадянства, які пост ійно проживають в Україні, а т акож яким надано статус біже нця в Україні, мають право пра цювати на підприємствах, в ус тановах і організаціях або з айматися іншою трудовою діял ьністю на підставах і в поряд ку, встановлених для громадя н України. Іноземці та особи б ез громадянства, які прибули в Україну для працевлаштува ння на визначений термін, мож уть займатися трудовою діяль ністю відповідно до одержано го у встановленому порядку д озволу на працевлаштування.
Відповідно до положе нь ч.2 ст. 8 Закону України "Про з айнятість населення" (в редак ції, чинній на момент виникне ння спірних відносин) інозем ці та особи без громадянства , крім найнятих відповідно до угоди про розподіл продукці ї, які прибули в Україну на виз начений термін, одержують пр аво на трудову діяльність ли ше за наявності в них дозволу на працевлаштування, видано го державною службою зайнято сті України, якщо інше не пере дбачено міжнародними догово рами України.
На час виникнення спі рних правовідносин оформлен ня іноземцям та особам без гр омадянства дозволу на працев лаштування в Україні здійсню валося в Порядку, затверджен ому постановою Кабінету Міні стрів України №2028 від 01.11.99.
Відповідно до п. 2, 3, 4 Пор ядку оформлення іноземцям та особам без громадянства доз волу на працевлаштування в У країні, затвердженого зазнач еною постановою, підприємств а, установи та організації не залежно від форми власності і господарювання, та іноземн і суб'єкти господарської дія льності, що діють на територі ї України (далі - роботодавець ), можуть використовувати пра цю іноземців лише за наявнос ті у них дозволів на працевла штування, якщо інше не передб ачене міжнародними договора ми України. Роботодавці, які з апрошують іноземців з метою працевлаштування, забезпечу ють своєчасне роз'яснення їм прав, свобод та обов'язків, пе редбачених законодавством, в едуть відповідний облік цих осіб, а також несуть відповід альність за своєчасне оформл ення документів на право їх п еребування в Україні. Дозвіл на працевлаштування оформля ється і видається Державним центром зайнятості Мінпраці (далі - Державний центр зайнят ості) або за його дорученням в ідповідними центрами зайнят ості Автономної Республіки К рим, областей, міст Києва та Се вастополя для роботи на підп риємстві, в установі, організ ації, які запросили іноземця на певну посаду (за фахом).
Між тим, наведені поло ження чинного законодавства щодо використання праці іно земців, при прийнятті на робо ту ОСОБА_1 - громадянина Ро сійської Федерації, що не мав права на постійне проживанн я на території України, ДП "Зар іна" не дотримані.
Вказаний факт пору шення ДП "Заріна" законодавст ва про зайнятість населення виявлено у ході перевірки, пр оведеної Інспекцією по контр олю за додержанням законодав ства про зайнятість населенн я Кіровоградського обласног о центру зайнятості, за наслі дками якої складено акт конт рольного заходу №288 від 26.11.09. З вк азаним актом ознайомлений та його примірник одержав дире ктор ДП "Заріна" Дзина К.Д., який зауважень на нього не подав (а.с. 6).
У зв'язку з виявленими поруш еннями законодавства про зай нятість, на підставі вищезаз наченого акту, начальником і нспекції по контролю за доде ржанням законодавства про за йнятість населення Кіровогр адського обласного центру за йнятості винесено рішення №1 106-41/32718582 від 30.11.09 про застосування економічних санкцій за поруш ення законодавства про зайня тість населення у п'ятдесяти кратному розмірі неоподатко вуваного мінімуму доходів гр омадян на загальну суму 850 грн . (а.с.7)
Вказане рішення 30.11.09 реком ендованим листом направлено ДП "Заріна" з пропозицією добр овільно сплатити фінансові с анкції та отримано останнім 03.12.09, про що свідчить зворотне п овідомлення про вручення пош тового відправлення (а.с.10).
У судовому засіданн і встановлено, що вказане ріш ення відповідач у передбачен ому порядку не оскаржив, а фін ансові санкції не сплатив, у з в'язку з чим пред'явлено даний позов.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинс тва України встановлено, що с уд при вирішенні справи керу ється принципом законності, відповідно до якого органи д ержавної влади, органи місце вого самоврядування, їхні по садові і службові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.
Перевіряючи правомір ність застосування економіч них санкцій, як підставу для ї х примусового стягнення у су довому порядку, суд виходить з того, що порядок їх накладен ня передбачено Законом Украї ни "Про зайнятість населення ", Постановою Кабінету Мініст рів України №47 від 24.06.91 "Про затв ердження положень щодо засто сування Закону УРСР "Про зайн ятість населення", якою зокре ма, затверджено Положення пр о державну службу зайнятості та Положення про інспекцію п о контролю за додержанням за конодавства про зайнятість н аселення.
Так, відповідно до п.1 Положення про державну службу зайнятості, вона скла дається з Державного центру зайнятості Мінпраці, центру зайнятості Автономної Респу бліки Крим, обласних, Київськ ого та Севастопольського міс ьких, районних, міськрайонни х, міських і районних у містах центрів зайнятості, центрів організації професійного на вчання незайнятого населенн я, центрів професійної орієн тації населення, інспекцій п о контролю за додержанням за конодавства про зайнятість н аселення.
Державна служба зайн ятості відповідно до покладе них на неї завдань здійснює, з окрема, контроль за дотриман ням підприємствами, установа ми та організаціями усіх фор м власності законодавства пр о зайнятість населення, вжив ає заходів до запобігання не законному використанню робо чої сили, та у випадку порушен ня - стягує штрафи з підприє мств, установ, організацій ус іх форм власності (п.п. "ф" п.4 Пол оження).
При цьому відповідно до п.п. "л" п. 8 Положення, державн а служба зайнятості має прав о стягувати відповідно до За кону України "Про зайнятість населення" штрафи з підприєм ств у разі використання прац і іноземців без дозволу держ авної служби зайнятості.
Положенням про Інспе кцію по контролю за додержан ням законодавства про зайнят ість населення визначено, що вона входить до складу держа вної служби зайнятості і зді йснює контроль за виконанням законодавства про зайнятіст ь населення підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, фермера ми та іншими роботодавцями (п .1 Положення). Інспекція склада ється з інспекції Державного центру зайнятості Мінпраці, інспекцій центрів зайнятост і Автономної Республіки Крим , обласних, Київського та Сева стопольського міських центр ів зайнятості на правах підр озділів відповідних центрів зайнятості (п.2 Положення).
Відповідно до поклад ених на неї завдань інспекці я по контролю за додержанням законодавства про зайнятіст ь населення, зокрема, забезпе чує правильність і своєчасні сть застосування економічни х санкцій за порушення закон одавства про зайнятість насе лення підприємствами, устано вами і організаціями (п.п."б" п.6 Положення); здійснює заходи, с прямовані на недопущення нел егального використання прац і іноземців або осіб без гром адянства без дозволу державн ої служби зайнятості (п.п."д" п.6 Положення).
Підпунктом "г" п.8 Полож ення про Інспекцію по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення передбачено право інспекції застосовувати економічні са нкції до підприємств, устано в і організацій, незалежно ві д форм власності й господарю вання, за порушення законода вства про зайнятість населен ня, передбачені статтями 5 і 20 З акону України "Про зайнятіст ь населення" і за недодержанн я вимог статей 8 і 18 зазначеног о Закону.
Розмір економічних с анкцій за використання праці іноземців без дозволу держа вної служби зайнятості перед бачений ст.8 Закону України "Пр о зайнятість населення". Зокр ема, відповідно до ч.2 вказаної норми Закону (в редакції Зако ну України від 21.11.97, діючій на ча с вчинення відповідачем пору шення законодавства про зайн ятість населення) у разі вико ристання праці іноземців або осіб без громадянства без до зволу державної служби зайня тості України з підприємств, установ і організацій, незал ежно від форм власності, держ авна служба зайнятості стягу є штраф за кожну таку особу у п 'ятдесятикратному розмірі не оподатковуваного мінімуму д оходів громадян.
Разом з тим, Законом Ук раїни від 25.12.08 статтю 8 Закону Ук раїни "Про зайнятість населе ння" викладено у новій редакц ії, відповідно до якої передб ачено, що у разі використання роботодавцем праці іноземці в або осіб без громадянства н а умовах трудового договору без дозволу на використання праці іноземців та осіб без г ромадянства державна служба зайнятості стягує з роботод авця штраф за кожну таку особ у у двадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плат и, встановленої законом. Поря док накладення штрафу визнач ається центральним органом в иконавчої влади у сфері прац і та соціальної політики. У ра зі несплати (або відмови від с плати) протягом місяця у добр овільному порядку зазначено го штрафу його стягнення про вадиться в установленому зак оном порядку. Кошти від стягн утих штрафів спрямовуються д о Фонду загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття (ч.4 ст. 8 Закону)
У частині першій стат ті 58 Конституції України закр іплено, що Закони та інші норм ативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім вип адків, коли вони пом'якшують а бо скасовують відповідальні сть особи. Цей принцип права о значає, що до події, факту заст осовується той закон або інш ий нормативно-правовий акт, п ід час дії якого вони настали або мали місце (п. 2 мотивуваль ної частини Рішення Конститу ційного Суду України від 09.02.99 № 1-рп/99 у справі за конституційн им зверненням Національного банку України щодо офіційно го тлумачення положення част ини першої статті 58 Конституц ії України (справа про зворот ну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів).
Наведене свідчить, що при застосуванні економічни х санкцій, стягнення яких є пр едметом даного судового розг ляду, Інспекція по контролю з а додержанням законодавства про зайнятість населення Кі ровоградського обласного це нтру зайнятості діяла в межа х повноважень та у спосіб, пер едбачені чинним законодавст вом. Факт порушення відповід ачем законодавства про зайня тість населення знайшов своє підтвердження.
При вирішенні питанн я про стягнення даного штраф у суд також враховує, що оскіл ьки Інспекція по контролю за додержанням законодавства п ро зайнятість населення не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності, а штрафи, що ст ягуються нею за порушення За кону України "Про зайнятість населення", не є адміністрати вно-господарським штрафом в розумінні ст. 241 ГК України, том у на них не поширюються полож ення ст. 250 ГК України щодо стро ків застосування адміністра тивно-господарських санкцій .
Таким чином, позовні в имоги Кіровоградського місь крайонного центру зайнятост і, як місцевого органу держав ної служби зайнятості, є обґр унтованими, підтверджені нал ежними доказами та підлягают ь задоволенню.
Згідно з ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважен ь, а відповідачем - фізична ч и юридична особа, судові витр ати, здійснені позивачем, з ві дповідача не стягуються.
На підставі викладе ного та керуючись ст.ст. 11, 71, 86, 94, 158 - 163, 186, 254 Кодексу адміністратив ного судочинства України, су д, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов Кіровоградсь кого міськрайонного центру з айнятості задовольнити повн істю.
Стягнути з дочірнього п ідприємства "Заріна" товарис тва з обмеженою відповідальн істю "Раст Трейдінг" (25014, м. Кіров оград, пр. Промисловий, 19; ідент ифікаційний код 32718582) на корист ь Кіровоградського міськрай онного центру зайнятості (ба нк: ГУ ДКУ в Кіровоградській о бласті, МФО 823016, код 22218952, рахунок № 37170975900002) економічні санкції у роз мірі 850 грн. (вісімсот п'ятдесят гривень).
Постанова суду набирає законної сили п ісля закінчення строку подан ня заяви про апеляційне оска рження, якщо таку заяву не бул о подано. Якщо було подано зая ву про апеляційне оскарження , але апеляційна скарга не бул а подана у строк, постанова су ду набирає законної сили піс ля закінчення цього строку. У разі подання апеляційної ск арги судове рішення, якщо йог о не скасовано, набирає закон ної сили після закінчення ап еляційного розгляду справи. Якщо строк апеляційного оска рження буде поновлено, то вва жається, що постанова суду не набрала законної сили.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровсь кого апеляційного адміністр ативного суду через Кіровогр адський окружний адміністра тивний суд шляхом подачі в 10-д енний строк з дня складення ї ї у повному обсязі, а відповід ачем - з дня отримання копії постанови, заяви про апеляці йне оскарження і подання пі сля цього протягом 20 днів апе ляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без п опереднього подання заяви пр о апеляційне оскарження, якщ о скарга подається у строк, вс тановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Постанову складе но в повному обсязі 29.03.10.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2010 |
Оприлюднено | 02.07.2010 |
Номер документу | 8773905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні