СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2020 р. Справа № 480/5307/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Гелети С.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу "Зелена діброва" до Сумської обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Обслуговуючий кооператив "Зелена діброва" (далі - позивач, Кооператив) звернувся до суду з позовною заявою до Сумської обласної державної адміністрації, в якій просить зобов`язати Сумську обласну державну адміністрацію розглянути питання щодо надання у власність Обслуговуючого кооперативу "Зелена діброва"земельну ділянку площею 0,6209 га з цільовим призначенням: для рекреаційного призначення - для розміщення та обслуговування бази відпочинку "Зелена Діброва", яка знаходиться біля села Климентове на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем не було належним чином розглянуто та вирішено питання щодо надання спірної земельної ділянки у власність.
Представник відповідача подав до суду відзив у якому проти позовних вимог заперечує, просить відмовити в їх задоволенні. Зазначає, що до відповідача звернулася не уповноважена особа, також довіреність на представника кооперативу не була скріплена печаткою, яка повинна бути у кооперативу згідно Статуту..
Ухвалою від 21.12.2019 відкрито провадження, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини та оцінивши надані докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що фізичні особи, які є членами Кооперативу отримали у власність майно, що належало АТ Сервіс-Побут . Під зазначеним майном з 2013 року сформована земельна ділянка як об`єкт цивільних прав. Між АТ Сервіс-Побут та Охтирською РДА укладено договір оренди земельної ділянки 5920388000:01:001:5263 реєстраційний номер 954250 від 16.05.2013р. В державному земельному кадастрі сформована земельна ділянка має кадастровий номер 5920388000:01:001:5263 та має цільове призначення: для рекреаційного призначення - для розміщення та обслуговування бази відпочинку Зелена діброва .Відповідно до ст. 20 Закону України «Державний земельний кадастр» відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Відповідно ст. 52 Земельного кодексу України землі загального користування дачного кооперативу безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління кооперативу до відповідного органу виконавчої влади на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). 16.05.2013 року відбулося публічне правонаступництво, і розпорядником земельної ділянки стала Сумська обласна державна адміністрація. Після отримання нерухомого майна, 05.09.2019 року Кооператив звернувся до відповідача з заявою у якій, просив надати у власність земельну ділянку площею 0.6209 га. За цільовим призначенням: для рекреаційного призначення - для розміщення та обслуговування бази відпочинку Зелена діброва , яка знаходиться біля села Климентове на території Староіванівської сільської ради, Охтирського району, Сумської області. Позивач отримав від відповідача лист-відповідь на заяву від 03.10.2019 року, в якому зокрема зазначено про процедуру надання земельної ділянки у користування. З даного листа позивач не вбачає прийняття жодного рішення по суті розгляду його заяви, зокрема, не вбачає, що його заява задоволена чи відмовлено у її задоволенні. Крім того, позивач вважає, що відповідачем повинно бути прийнято не лист повідомлення, а саме розпорядження за результатом розгляду його заяви.
Суд не погоджується із твердженням позивача, що відповідачем не було розглянуто його заяву по суті, з огляду на наступне.
Матеріалами справи підтверджується, що 09.09.2019 до Сумської обласної державної адміністрації надійшла заява представника Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва Грицика Г.О. від 05.09.2019 про надання у власність Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва земельної ділянки з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263 площею 0,6209 га, що розташована в Охтирському районі Сумської області, до якої було додано інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263, копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, яка містила відомості про Обслуговуючий кооператив Зелена діброва , копію довіреності представника Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва Грицика Г.О.
Статтею 22 Закону України Про кооперацію визначено, що земля кооперативу складається із земельних ділянок, наданих йому в оренду або придбаних ним у власність. Землі загального користування дачного кооперативу безоплатно передаються йому у власність із земель державної або комунальної власності відповідно до закону. Кооперативи придбавають земельні ділянки відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до частини другої статті 52 Земельного кодексу України землі загального користування дачного кооперативу безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління кооперативу до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). До земель загального користування дачного кооперативу належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування.
Згідно із статтею 15 Закону вищим органом управління кооперативу є загальні збори членів кооперативу (частина перша); до компетенції загальних зборів членів кооперативу належить затвердження статуту кооперативу та внесення до нього змін, прийняття інших рішень, що стосуються діяльності кооперативу, прийняття рішень щодо володіння, користування та розпорядження майном (абзаци другий та одинадцятий частини другої).
Аналогічні положення містяться в пункті 8.3 Статуту Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва , затвердженого загальними зборами членів Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва (протокол № 2 від 18 грудня 2017 року, далі - Статут), який знаходився у відповідача та подавався Кооперативом до Сумської обласної державної адміністрації як додаток до заяви голови Обслуговуючого кооперативу Зелена діброва Мандича М.В. про надання в оренду земельної ділянки від 17.12.2017, на яку була надана відповідь листом Сумської обласної державної адміністрації від 08.02.2018 № 01-22/1322.
Таким чином, обов`язковою умовою для прийняття рішення про передачу або відмову в передачі Обслуговуючому кооперативу Зелена діброва у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263 є відповідне клопотання загальних зборів членів Обслуговуючому кооперативу Зелена діброва до Сумської обласної державної адміністрації.
Натомість заява була подана не тільки особою, яка не надала належним чином оформлених документів на підтвердження своїх повноважень (рішення загальних зборів), але й не містила у якості додатків оформленого в установленому порядку рішення загальних зборів членів Обслуговуючому кооперативу Зелена діброва про подання до Сумської обласної державної адміністрації клопотання щодо безоплатної передачі у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263 .
Прийняття рішення у порядку встановленому Статутом (пункти 8.13 - 8.16) щодо подання такого клопотання (волевиявлення щодо володіння майном) є виключним правом загальних зборів членів Обслуговуючому кооперативу Зелена діброва , а уповноважений належним чином представник кооперативу може лише технічно оформити таке клопотання та подати його до Сумської обласної державної адміністрації.
Частиною другої статті 238 Цивільного кодексу України передбачено, що представник не може вчиняти правочин, який відповідно до його змісту може бути вчинений лише особисто тією особою, яку він представляє.
З огляду на це заява правомірно розглядалася Сумською обласною державною адміністрацією як звичайне звернення фізичної особи, а не як клопотання вищого органу управління кооперативу в розумінні статті 52 Земельного кодексу України. Тому при наданні відповіді на заяву у формі листа з роз`ясненням у ньому процедури оформлення земельної ділянки з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263 у користування Сумська обласна державна адміністрація діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законодавством, з урахуванням усіх обставин, що мають значення.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 121 Інструкції з діловодства в Сумській обласній державній адміністрації, затвердженої розпорядженням голови Сумської обласної державної адміністрації від 22.05.2018 № 510-0Д службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як відповіді на виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, дорученнях вищих посадових осіб, на запити, звернення, а також кореспонденцію Верховної Ради України, на виконання доручень установ вищого рівня, на запити інших установ, звернення громадян, запити на інформацію, а також як ініціативні та супровідні листи.
Таким чином посилання позивача стосовно того, що за результатами розгляду заяви Сумська обласна державна адміністрація зобов`язана приймати розпорядження є безпідставним, оскільки за відсутності прийнятого в установленому порядку та оформленого згідно вимог законодавства клопотання загальних зборів членів про безоплатну передачу у власність кооперативу земельної ділянки з кадастровим номером 5920388000:01:001:5263 були відсутні умови за яких Сумська обласна державна адміністрація мала б прийняти індивідуальний акт організаційного-розпорядчого характеру у формі розпорядження про задоволення такого клопотання або відмову в його задоволенні.
Крім того, суд звертає увагу позивача на те, що матеріалами справи не підтверджується, що саме у обслуговуючого кооперативу Зелена діброва є право на отримання земельної ділянки у власність під майном, яке належить фізичним особам на прав власності.
Так, згідно матеріалів справи, майно, розташоване на спірній земельній ділянці, належить на праві приватної власності за фізичними особами. Таким чином саме фізичні особи мають можливість реалізовувати своє право на отримання земельних ділянок у власність під власним майном.
Відповідно до п. 3.2 Статуту Кооператив лише сприяє членам Кооперативу в оформленні документів на право приватної власності на відповідні земельні ділянки та дозволів на будівництво, а не отримує, як помилково вважає Кооператив, право власності на земельні ділянки під майном фізичних осіб.
Крім того, матеріалами справи та додатками до заяви Кооперативу від 05.09.2019 не підтверджується факт передачі майна (об`єктів нерухомості) фізичних осіб (членів Кооперативу) до майна кооперативу.
При цьому, відповідно до п.9.2 розділу 9 Статуту передбачено, що джерелами формування майна Кооперативу є майно, добровільно передане Кооперативу його членами.
Саме майном, яке на добровільних засадах передано членами Кооперативу до такого Кооперативу, має право володіти , користуватися та розпоряджатися вищий орган управління Кооперативу (п.9.4 Статуту).
Такі вимоги визначені загальними зборами членів Кооперативу, та відображені у розділі 9 Статуту, зокрема п.п. 9.1-9.4 Статуту. Майно фізичних осіб - членів Кооперативу не передано до Кооперативу, як майновий внесок (п.9.3 Статуту), а тому не можуть вважатися майном Кооперативу. Здійснювати будь-які дії із майном фізичних осіб, що належать їм на праві власності, суперечать діючому законодавству.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги визнаються судом необґрунтованими, незаконними та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу "Зелена діброва" до Сумської обласної державної адміністрації про зобов`язання Сумську обласну державну адміністрацію розглянути питання щодо надання у власність Обслуговуючого кооперативу "Зелена діброва"земельну ділянку площею 0,6209 га з цільовим призначенням: для рекреаційного призначення - для розміщення та обслуговування бази відпочинку "Зелена Діброва", яка знаходиться біля села Климентове на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 21.02.2020
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2020 |
Оприлюднено | 24.02.2020 |
Номер документу | 87740732 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні